Volkswagen Golf Cabriolet – poradnik kupującego
Chociaż otwarta wersja Volkswagena Golfa 1. generacji nie należy do najbardziej stylowych kabrioletów swoich czasów, to nie można jej odmówić wielu zalet.

VOLKSWAGEN GOLF I CABRIOLET – WERSJE, SILNIKI
Otwartą wersję "jedynki" produkowano dość długo, bo przez 14 lat. W tym czasie wprowadzano nowe elementy wyposażenia, modernizowano silniki, ale bazowa konstrukcja auta pozostawała niezmieniona. Z istotniejszych modyfikacji warto odnotować tę z 1984 r., kiedy to zwiększono pojemność zbiornika paliwa z 40 d o 55 litrów i wprowadzono dzieloną tylną kanapę. W ramach faceliftingu z 1988 r. powiększono zderzaki, upodabniając je do tych z będącego już w produkcji Golfa 2. generacji. Dzięki temu auto nabrało krągłości i wyglądało nieco nowocześniej. Ponadto, od tego roku wszystkie "jedynki" Cabriolet wyposażano w cztery reflektory. Każda z generacji Volkswagena Golfa obfituje w ciekawe wersje specjalne, nie inaczej jest z kabrioletem. Według różnych źródeł edycji limitowanych było ponad 20! Warto wspomnieć chociażby Ettiene Aigner, Quartett, Fashionline, Youngline, Sportline czy Genesis. Takie egzemplarze do dziś trafiają się w ogłoszeniach i, o ile są w dobrym stanie, są cenione wyżej niż "zwykłe" Golfy. Auto napędzały silniki benzynowe znane z hatchbacków. Poza krótką serią Golfów GLD Cabrio, które wyprodukowano na rynek brytyjski w 1981 r., do samochodu nie montowano jednostek wysokoprężnych. SILNIKI: 1,1 l, gaźnik, 50 KM (GG, 1979-1983) 1,3 l, gaźnik, 55 KM (HK, 1983-1986) 1,5 l, gaźnik, 70 KM (JB, 1979-1983) 1,6 l, gaźnik, 65 KM (FV, 1979) 1,6 l, gaźnik, 75 KM (EM, 1979-1983) 1,6 l, gaźnik, 72 KM (RE, 1986-1990) 1,6 l, gaźnik, 75 KM (EW, 1983-1992) 1,6 l, wtrysk K-Jetronic, 110 KM (EG, 1979-1982) 1,8 l, wtrysk K-Jetronic, 98 KM (2H, 1989-1993) 1,8 l, wtrysk K-Jetronic, 112 KM (DX, 1982-1992) 1,8 l, wtrysk K-Jetronic, 112 KM (KT, 1983-1989)
VOLKSWAGEN GOLF I CABRIOLET – CENY W POLSCE I ZA GRANICĄ
Wyprodukowano aż 388 522 egzemplarze otwartej wersji Golfa I, dlatego dzisiejsza oferta rynkowa jest dość szeroka. Na polskich portalach ogłoszeniowych zwykle widnieje po kilkanaście aut w różnym stanie, lecz żadne nie kosztuje mniej niż 10 tys. zł. Najlepiej utrzymane samochody z samego końca produkcji wycenia się nawet na ponad 40 tys. zł. Naturalnie w Niemczech wybór jest bardzo szeroki – 3-4 tys. euro wystarczą na Golfa poruszającego się o własnych siłach, ale nadającego się do remontu. Najdroższe, limitowane wersje z małymi przebiegami nierzadko kosztują ponad 17 tys. euro. Najwięcej ofert zawartych jest w przedziale 6-8 tys. euro, który pozwala na zakup dobrego egzemplarza z historią serwisową i rozsądnym przebiegiem w okolicach 200 tys. km. Samochody po tuningu, których jest sporo, trudno jednoznacznie wycenić – wiele zależy od typu, zakresu i wykonawcy modyfikacji. Takie auta są trudniejsze w sprzedaży od oryginału, co poszerza pole do negocjacji.

VOLKSWAGEN GOLF I CABRIOlet – Części zamienne
Dostępność części jest bardzo dobra, a ich wybór – ogromny. Trudności pojawiają się w razie potrzeby zakupu galanterii wnętrza czy oblachowania. Z pomocą przychodzą portale aukcyjne – na niemieckim eBayu trafiają się rarytasy, jak np. oryginalne, nowe materiały obiciowe foteli. Zamienniki blacharskie bywają kiepskiej jakości, dlatego lepiej poszukać oryginalnych elementów używanych z demontażu.

VOLKSWAGEN GOLF CABRIOLET @Volkswagen
VOLKSWAGEN GOLF CABRIOLET (1.8 98 KM) – DANE TECHNICZNE
Lata produkcji
1979-1993
Wyprodukowano
388 522 egz.
Masa własna
1015 kg
Rozstaw osi/długość
2400 mm/3890 mm
Prędkość maksymalna
166 km/h
Zużycie paliwa
9,4 l/100 km
1979-1993
Wyprodukowano
388 522 egz.
Masa własna
1015 kg
Rozstaw osi/długość
2400 mm/3890 mm
Prędkość maksymalna
166 km/h
Zużycie paliwa
9,4 l/100 km
VOLKSWAGEN GOLF I CABRIOLET – JEŚLI NIE GOLF CABRIOLET, TO…
1. TALBOT SAMBA CABRIO Mniejszy od Golfa i trochę od niego lżejszy. Z około 13 tys. wyprodukowanych egzemplarzy bardzo niewiele przetrwało do dziś, co czyni zakup bardzo trudnym. 2. PEUGEOT 205 CABRIO Otwartą wersję "dwieściepiątki" wciąż da się kupić, choć to trudniejsze zadanie niż w przypadku Golfa. Mały Peugeot ma nieco nowocześniejszy wygląd i reprezentuje ten sam klimat lat 80. 3. BMW E30 CABRIO Dopracowane zawieszenie, świetne 6-cylindrowe silniki i klasyczna stylistyka lat 80. To jeden z najlepszych kabrioletów swoich czasów. Występował także w wersji nadwoziowej Baur.
VOLKSWAGEN GOLF I CABRIOLET – STRONY INTERNETOWE
cabby-info.com – prawdziwa kopalnia wiedzy o Golfie I Cabriolet. Opisy poszczególnych wersji, porady techniczne, dekoder VIN vwgolfmk1.org.uk – brytyjski klub właścicieli "jedynek". Forum dyskusyjne, sporo schematów technicznych, częste aktualizacje volkswagen-classic-parts.de – fabryczny sklep z częściami do klasyków
VOLKSWAGEN GOLF I CABRIOLET – Karoseria
Karoseria tej wersji Golfa była produkowana przez firmę Karmann. W stosunku do hatchbacka różni się tym, że dodano liczne wzmocnienia mające zniwelować wpływ braku twardego dachu na jej sztywność. Głównym problemem nadwozia jest korozja. W pierwszej kolejności atakuje ona podszybie, progi oraz boczne panele nadwozia w okolicy listwy ozdobnej. Inne wrażliwe miejsca to wlew paliwa (jego rura niekiedy odstosunkowuje się od karoserii) oraz podwozie – tu koniecznie trzeba sprawdzić punkty mocowania tylnej belki. W egzemplarzach wyprodukowanych po 1988 roku inspekcja newralgicznych elementów jest utrudniona ze względu na większą ilość plastiku, pod osłoną którego może odbywać się utajona konsumpcja blachy. Aut po wypadkach i kolizjach należy unikać jak ognia. Nawet pozornie niewielka stłuczka może spowodować trwałe odkształcenie nadwozia, które będzie się objawiało np. trudnością w domykaniu drzwi czy przeciekami wody do wnętrza. Owe przecieki mogą także występować z powodu zużycia uszczelek, dlatego dobrym pomysłem jest zabranie interesującego egzemplarza na myjnię bezdotykową. Większość z nich miało już wymieniane poszycie dachu. To nic złego, pod warunkiem że czynność tę powierzono profesjonalnemu zakładowi, który należycie przyłożył się do tego zadania. Występowało kilka rodzajów poszyć, a standardowo montowano szklane, ogrzewane tylne szyby. Jeżeli w aucie jest plastikowa, oznacza to, że zamontowano ją poza fabryką. Przy wymianie poszycia koniecznie trzeba skontrolować stan ramy tylnej szyby, bo może być skorodowana. Niektóre samochody są wyposażone w elektrohydrauliczne sterowanie dachem. Jego mechanizm jest dość trwały, chociaż po 30 (lub więcej) latach ma prawo się zepsuć. Tworzywa użyte do wykończenia wnętrza są dość trwałe, chociaż boczne części siedzisk i oparć sportowych foteli, które ma na pokładzie wiele egzemplarzy, mogą być przetarte. Deska rozdzielcza w egzemplarzach do 1981 roku pękała od słońca. Późniejszy kokpit z zamykanym, otwieranym do góry schowkiem nie ma tego problemu. Oryginalne materiały tapicerskie są trudno osiągalne. Co ciekawe, nie są rzadkością egzemplarze bogato wyposażone. Dotyczy to głównie aut z końca produkcji – bywa, że mają na pokładzie klimatyzację, komputer pokładowy MFA, skórzaną tapicerkę, podgrzewane fotele przednie, a nawet poduszkę powietrzną kierowcy! Równocześnie zdarzają się takie, które nie mają nawet wspomagania kierownicy.
VOLKSWAGEN GOLF I CABRIOLET – Napęd
Gama silnikowa współdzielona ze "zwykłym" Golfem oznacza przede wszystkim łatwość eksploatacji przez dobrą dostępność części i stosunkowo dobrą niezawodność. Ze względu na wyższą o ok. 100 kg masę, osiągi są nieco gorsze względem hatchbacka. Najbardziej pożądane są silniki 112-konne oraz najczęściej występujące 98-konne. Oba mają pojemność 1,8 litra i mechaniczny wtrysk paliwa K-Jetronic. Poprawnie użytkowany układ nie powinien sprawiać problemów, ale w razie ich wystąpienia niezbędny będzie sprawdzony mechanik, który ma doświadczenie w jego obsłudze. Przed zakupem należy obowiązkowo sprawdzić rozruch i pracę zimnego i ciepłego motoru – jakiekolwiek nieprawidłowości wymagają sprawdzenia nie tylko układu zasilania, ale też wężyków podciśnień, które po latach mogły po prostu sparcieć. Oprócz corocznej wymiany oleju i filtrów podstawową czynnością obsługową powinna być regularna wymiana paska rozrządu, nie rzadziej niż co 60 tys. km., a w aucie używanym niezbyt intensywnie – co 4 lata. Na rynku wtórnym trafiają się egzemplarze przerobione na LPG, ale należy ich unikać. Popularną przeróbką wersji gaźnikowych jest zastępowanie mającego opinię problematycznego karburatora marki Pierburg urządzeniem firmy Weber. Manualne skrzynie biegów mają opinię trwałych, chociaż użytkownicy sygnalizują problemy z synchronizatorem drugiego biegu oraz z zewnętrznym mechanizmem sterowania opartym na cięgnach i wodzikach. Walka z nieprecyzyjnym włączaniem biegów może być długa i męcząca. Trzybiegowe "automaty" skutecznie podnoszą zużycie paliwa i pogarszają osiągi.
VOLKSWAGEN GOLF I CABRIOLET – PODWOZIE
Ze względu na wyższą masę własną w stosunku do hatchbacka Golf Cabriolet fabrycznie był wyposażany w nieco twardsze sprężyny. Zastosowanie tych z wersji hatchback jest możliwe, ale pogorszy właściwości jezdne. Jeżeli auto stoi za wysoko, to może to być spowodowane zamontowaniem do niego sprężyn z 2. generacji, które wbrew niektórym opiniom nie pasują do auta. Nerwowe zachowanie Golfa na drodze może być związane ze zużytą przekładnią kierowniczą, która nie należy do najtrwalszych. Golf to jedno z najchętniej tuningowanych aut w historii, a jego zawieszenie często się obniża. Przed zakupem auta po modyfikacjach należy sprawdzić poprawność ich wykonania oraz to, czy twarde jak skała zawieszenie nie zostało założone do nadwozia w wątpliwym stanie. W takim przypadku zużycie karoserii może znacznie przyspieszyć. W układzie hamulcowym nie stosowano układu ABS, a przednie tarcze wentylowane zaczęto montować od 1984 r.

VOLKSWAGEN GOLF I CABRIOLET @Volkswagen
Pierwotna wersja tego artykułu ukazała się w "Classicauto" nr 154/2019