Toyota MR2 Mk1 – poradnik kupującego
Toyota MR2 nie potrzebuje dużego silnika, by dać ogromną przyjemność z jazdy. Pozwala wrócić do czasów prostej, analogowej motoryzacji w najlepszym wydaniu. Przedstawiamy pierwszą generację jednej z ikon aut sportowych lat 80., czasem nazywaną Lotusem po japońsku.
TOYOTA MR2 MK1 @Toyota
Toyota MR2 mk1 – WERSJE, SILNIKI
Przez pięć lat produkcji MR2 sukcesywnie modernizowano. Spotykane w wielu źródłach nieoficjalne oznaczenia "Mk 1a" i "Mk 1b" mają odniesienie do aut przed i po głównym liftingu z sierpnia 1986 roku (od roku modelowego 1987). Do najważniejszych zmian zaliczamy m.in. zrewidowane tylne zawieszenie, wzmocnione hamulce, odświeżony wygląd przedniego zderzaka oraz modyfikacje konstrukcyjne wolnossącego silnika 1.6. We wnętrzu zmieniła się konsola środkowa, wprowadzono też zamek do schowka na rękawiczki. Na rynku europejskim i północnoamerykańskim jako opcję można było zamówić dach typu targa (o nazwie handlowej T-bar). Toyota oferowała dwie wersje specjalne MR2 dostępne w sprzedaży w 1988 i 1989 r. Obie nazwano Super Edition i można było je kupić wyłącznie na rynku japońskim. Wszystkie auta limitowanych serii bazowały na odmianie z kompresorem i miały kierownicę po prawej stronie. W roczniku 1988 wyprodukowano 300 egzemplarzy charakteryzujących się biało-złotym lakierowaniem, brązowym oszkleniem, sportową kierownicą MOMO i półskórzaną tapicerką foteli. 270 samochodów powstałych w 1989 r. wyróżniał niebieski lakier Midnight Blue, sportowe fotele Recaro Milano, aerodynamiczne lusterka i LED-owe światło stopu wbudowane w tylny spoiler. Pierwsza generacja MR2 stała się bazą do budowy auta rajdowego oznaczonego jako 222D. Projekt upadł, kiedy w 1986 roku zadecydowano o likwidacji proponowanej rajdowej Grupy S. Mówi się, że powstało 11 egzemplarzy prototypowych w różnych wersjach napędu. Do dziś przetrwały 3 takie samochody. SILNIKI: 1452 cm³, R4, gaźnikowy, 83 KM (3A-LU) 1587 cm³, R4, z elektronicznym wtryskiem, 116-124 KM (4A-GE) 1587 cm³, R4, z elektronicznym wtryskiem i kompresorem, 145 KM (4A-GZE)
TOYOTA MR2 MK1 – CENY W POLSCE I ZA GRANICĄ
MR2 pierwszej generacji sporadycznie pojawiają się w polskich ogłoszeniach. Aktualne i historyczne oferty pokazują, że cena, jakiej żądają sprzedający za egzemplarz w stanie bardzo dobrym, oscyluje wokół 40 tys. zł. Faktyczna kondycja może być rozbieżna z deklaracjami. Zdarzają się auta z nadwoziami przemalowanymi na nieoryginalny kolor. Szczegółowe opisy milczą też na temat przeszłości wypadkowej. Na większy wybór samochodów można liczyć za zachodnią granicą. Wśród kilkunastu wystawionych na popularnym europejskim portalu ogłoszeniowym najwięcej zawiera się w przedziale 9-15 tys. euro. Taka kwota pozwala na pozyskanie auta od pierwszego właściciela, z przebiegiem nieprzekraczającym 200 tys. km. Najbardziej pożądane odmiany z silnikiem doładowanym trafiają się bardzo rzadko i są wyraźnie droższe. Niektóre MR2 Supercharged zbliżają się do granicy 20 tys. euro. Co ciekawe, w Europie praktycznie nie występują auta z automatyczną skrzynią biegów. Takowe zdarzają się natomiast za oceanem, chociaż tam wybór sensownych egzemplarzy wcale nie jest większy niż w Europie. "Automat" w przypadku MR2 to wada, nie zaleta.
TOYOTA MR2 MK1 – Części zamienne
Nie ma co liczyć na dostępność wszystkich części w ASO, ale zawsze warto o nie pytać. Czasami pozornie niedostępny element można zamówić, chociaż pewnie trzeba będzie trochę poczekać na jego sprowadzenie. Oferta zamienników podstawowych elementów eksploatacyjnych jest zadowalająca. Podaż części używanych jest bardzo mała!
TOYOTA MR2 AW10/11 (1,6 16V) – DANE TECHNICZNE
LATA PRODUKCJI
1984-1989
MASA WŁASNA
975 kg
ROZSTAW OSI / DŁUGOŚĆ
2320 mm/3925 mm
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA
197 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
ok. 8 l/100 km
1984-1989
MASA WŁASNA
975 kg
ROZSTAW OSI / DŁUGOŚĆ
2320 mm/3925 mm
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA
197 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
ok. 8 l/100 km
TOYOTA MR2 MK1 – STRONY INTERNETOWE
www.mr2oc.com – Anglojęzyczne forum dyskusyjne o MR2 wszystkich generacji. Ponad 100 tys. użytkowników i 5 mln postów. www.mr2heaven.com – Sklep z częściami do MR2. Części eksploatacyjne i tuningowe. Wysyłka do Polski. www.toyota.epc-data.com – Elektroniczny katalog oryginalnych części Toyoty.
TOYOTA MR2 MK1 – JEŚLI NIE MR2, TO…
1. PORSCHE 924 Świetna i przystępna cenowo propozycja dla tych, którym nie przeszkadzają elementy z pospolitych Volkswagenów w kabinie. Pod maską wyłącznie motory czterocylindrowe o pojemnościach 2 i 2,5 litra. 2. MAZDA RX-7 FC Nieco większa i zauważalnie cięższa od MR2. Argumentem przemawiającym zarówno za, jak i przeciw temu autu jest silnik Wankla. Daje świetne wrażenia z jazdy, ale jest droga w serwisowaniu i naprawach. 3. PONTIAC FIERO Rywal zza oceanu jest rzadkim gościem w europejskich ogłoszeniach. Samochód zbliżony koncepcyjnie do MR2. Dostępny z silnikami cztero- i sześciocylindrowymi oraz w nadwoziach coupé i fastback.
TOYOTA MR2 MK1 – NADWOZIE/WNĘTRZE
W każdym poradniku dotyczącym japońskiego klasyka często występującym słowem jest "rdza". Czy w przypadku MR2 jest inaczej? Niestety nie. Ta w pierwszej kolejności atakuje tylne nadkola oraz progi, ale można ją znaleźć także w innych miejscach. Silnie skorodowana tylna część nadwozia jest niezwykle trudna do uratowania. Koniecznie trzeba obejrzeć wnętrze przedniego i tylnego bagażnika, a także podstawy słupków A i B. Inspekcję wnęki koła zapasowego powinien poprzedzić demontaż plastikowej osłony. Rozwinięta rdza stwierdzona podczas oględzin powinna skutecznie zniechęcić do zakupu danego egzemplarza. Wersje z dachem T-top często cierpią na przecieki wody do wnętrza. To akurat bardzo łatwo sprawdzić – wystarczy wybrać się na myjnię bezdotykową.
TOYOTA MR2 MK1 @Toyota
Nie każdemu kierowcy będzie wygodnie we wnętrzu MR2. Jest ono dość ciasne, a osobom o wzroście powyżej 190 cm może nie być zbyt komfortowo. Sytuację pogarsza odmiana targa, gdzie dach jest nieco niższy. Typową przypadłością są mocowania foteli łapiące luzy. Kiwające się na zakrętach siedziska są z pewnością denerwujące, a w pewnych okolicznościach wręcz niebezpieczne. Samochody eksploatowane w ciepłym klimacie mogą mieć zużyte i wypłowiałe daszki przeciwsłoneczne, a także popękaną deskę rozdzielczą. Ten drugi problem jest poważny, ponieważ znalezienie kokpitu w dobrym stanie jest niezwykle trudne. Nawet jeżeli test na myjni na pierwszy rzut oka wyszedł pozytywnie, nie bójmy się uchylić wykładziny podłogowej w poszukiwaniu dawnych przecieków. Układ elektryczny auta ma opinię trwałego i łatwego w ewentualnych naprawach. Mechanizmy sterujące przednimi lampami powinny działać sprawnie i szybko. Normalnym zjawiskiem jest nieco wolniejsze opuszczanie lamp niż ich podnoszenie. Wskaźnik paliwa w wielu MR2 jest bardzo nieprecyzyjny. Zazwyczaj po pełnym zatankowaniu pokazuje stan 3/4 baku.
TOYOTA MR2 MK1 – Napęd
Najmniejszy, 1,5-litrowy motor występował wyłącznie w autach oferowanych na rynku japońskim i praktycznie nie spotyka się go w Europie. Najpopularniejszy silnik 4A-GE to "znany temat", montowany do wielu innych modeli Toyoty. Jest dynamiczną i długowieczną jednostką, która jednak źle znosi zaniedbania eksploatacyjne. W MR2 Toyota zalecała wymianę oleju co 8000 km. To kluczowe dla utrzymania motoru w dobrej kondycji. Obroty biegu jałowego po rozruchu zimnego silnika są dość wysokie, bo dochodzą nawet do 2000. Ważne jest, by po chwili spadły do ok. 800. Plamy oleju pod autem nie są niczym zaskakującym. Do miejsc, z których najczęściej kapie olej, zaliczamy przewody prowadzące do chłodnicy oleju, pokrywę zaworów oraz uszczelniacze aparatu zapłonowego. Na szczęście silniki 4A-GE oraz doładowany kompresorem 4A-GZE są bezkolizyjne. Ewentualne zerwanie paska rozrządu nie powinno mieć innych konsekwencji poza przymusowym przerwaniem podróży. Ważne, by w odmianie doładowanej dbać o regularną wymianę oleju w kompresorze oraz wymianę paska jego napędu. Ślizgający się pasek będzie piszczał, może też brakować mocy w czasie przyspieszania. Wielu użytkownikom sen z powiek spędza przegrzewający się alternator. Z racji centralnie umieszczonego silnika jego chłodzenie w dużej mierze zależy od drożności kanałów powietrznych. Do MR2 montowano dwa rodzaje przekładni: pięciobiegowy manual i czterobiegowy automat. Druga z nich ogranicza osiągi i psuje przyjemność z jazdy, kompletnie nie pasuje do charakteru auta. Manual jest pożądany i bardziej popularny. Znaną jego przypadłością jest wypadanie biegów, głównie piątego, ale czasami także pozostałych. W czasie jazdy próbnej warto na każdym przełożeniu kilka razy gwałtownie wcisnąć i odpuścić gaz, by spróbować sprowokować wypadnięcie biegu. Powody wypadania biegów mogą być dwa: zużyte łożyska na wałkach wejściowym i wyjściowym lub sparciałe poduszki mocujące zespół napędowy. Zjawisko najczęściej występuje w autach wyprodukowanych do 1987 r. Nie występuje w wersjach Supercharged, które miały zupełnie inną przekładnię. Automaty, przy całym swoim ospałym charakterze, mają opinię bezproblemowych.
TOYOTA MR2 MK1 – PODWOZIE
Tylko MR2 ze sprawnym zawieszeniem będzie się prowadziła tak, jak założyli to konstruktorzy. Na forach nie brakuje wątków, których autorzy długo szukają przyczyn "myszkowania" auta po drodze, wymieniając po kolei wszystkie elementy układu jezdnego. Ważną informacją dla nabywców MR2 jest niewymienność elementów tylnego zawieszenia między wersjami Mk 1a i Mk 1b. W standardowym wyposażeniu auta nie występowało wspomaganie kierownicy. Niektórzy użytkownicy próbowali montować wspomaganie elektryczne, ale efekty takich przeróbek bywają różne. Skuteczność hamulców jest wyraźnie lepsza w odmianie Mk 1b, dlatego popularną przeróbką egzemplarzy wcześniejszych jest wymiana układu hamulcowego na taki, który pochodzi z auta po liftingu. Oryginalny układ wydechowy nie jest trwały. Z tego powodu wielu użytkowników zdecydowało się na jego wymianę na zamiennik, często brzmiący lepiej niż seryjny wydech.
TOYOTA MR2 MK1 @Toyota