Renault 19 – poradnik kupującego

"Nowy Renault 19. Nowy na wiele lat". To hasło reklamowe francuskiego kompaktu z czasów jego świetności. Po wielu latach w poradniku sprawdzamy, czy R19 może nadal zachwycać – już jako auto klasyczne – oraz czy wciąż można na niej polegać.

Jakub Mielniczak
RENAULT 19 @RENAULT

Wersja po face liftingu

Renault 19 – WERSJE, SILNIKI
R19 było produkowane w 9 krajach, najdłużej w Turcji i Argentynie. Tam ostatnie egzemplarze zjechały z taśmy montażowej w 2001 roku. W niniejszym poradniku zajmujemy się wersjami dostępnymi w Europie w latach 1988-1996. Model wytwarzano w czterech wariantach nadwozia. Początkowo był to 3- i 5-drzwiowy hatchback. W 1990 r. do oferty dołączył 4-drzwiowy sedan Chamade, a w 1992 r. produkowany przez Karmanna kabriolet. Wzorem innych aut francuskiego koncernu, wersje po liftingu z 1992 r. oznaczamy jako Phase II (Faza II). Wówczas zmienił się wygląd przodu nadwozia. Wprowadzono inną maskę, reflektory i zderzak. Zmiany zaszły także z tyłu, gdzie tablicę rejestracyjną przeniesiono z klapy bagażnika na zderzak, oraz w kabinie. Najrzadziej spotykaną wersją jest kabriolet Phase I. Wynika to z tego, że krótko po debiucie wersji otwartej przeprowadzono facelifting. Mnogość wariantów, w jakich oferowano ten francuski kompakt, imponuje. Wśród kompletacji wyposażenia wyróżniamy m.in.: RL, RN, RT, TR, GTR, TS, GTS, TSE, GTX, TXE, TXI, TD, GTD, 16v. Do tego dochodzą odmiany specjalne, choćby Europa, Champion, Alizé, Biarritz, Beverly, Limited, Sprint, Elysée, Storia, Baccara, Azur, Cap Ferrat, RSi. Trzy ostatnie odnoszą się do „dziewiętnastki” z nadwoziem otwartym. Na bazie trzydrzwiowego hatchbacka powstała wersja towarowa Societé. Źródła informują o niewielkiej liczbie egzemplarzy z silnikiem 2,0 16v z Clio Williams, które zasiliły policyjne szeregi niektórych krajów. 1171 cm³, benzynowy, 58 KM, 85 Nm 1237 cm³, benzynowy, 55 KM, 90 Nm 1390 cm³, benzynowy, 58-79 KM, 100-107 Nm 1397 cm³, benzynowy, 60 KM, 101 Nm 1721 cm³, benzynowy, 75-107 KM, 125-151 Nm 1764 cm³, benzynowy 16V, 135 KM, 158 Nm 1783 cm³, benzynowy, 90-107 KM, 144-158 Nm 1794 cm³, benzynowy, 88-109 KM, 142-160 Nm 1870 cm³, diesel, 64 KM, 118 Nm 1870 cm³, turbodiesel, 90 KM, 175 Nm
RENAULT 19 – STRONY INTERNETOWE
www.renault19world.de – Niemieckojęzyczna strona o Renault 19. Duże forum dyskusyjne, mnóstwo porad technicznych i eksploatacyjnych. www.melun-retro-passion.com – Sklep z częściami do klasycznych, francuskich aut. www.renault19club.com.ar/forum – Hiszpańskojęzyczne forum użytkowników R19.
RENAULT 19 – Ceny w Polsce i za granicą
Ani się obejrzeliśmy, a Renault 19 niemal całkowicie zniknęło z polskich dróg. Ma to odzwierciedlenie w ofercie rynkowej. W popularnych serwisach ogłoszeniowych trafiają się jedynie pojedyncze egzemplarze tego francuskiego kompaktu. W przedziale cenowym 10-20 tys. zł można kupić wóz, którego stan jest określany przez sprzedawcę jako co najmniej bardzo dobry. Tańsze auta są mobilne, ale nikt nie ukrywa, że wymagają inwestycji. Sporo nowych Renault 19 sprzedano w polskich salonach. Przy odrobinie szczęścia można trafić na egzemplarz krajowy. Jeżeli ktoś zechce sprowadzić R19 z Zachodu, powinien szykować co najmniej 3-4 tys. euro na samochód w bardzo dobrym stanie. W tej cenie jest szansa na przebieg poniżej 100 tys. km i udokumentowaną historię serwisową. Natomiast nie ma co liczyć na topową wersję. Oryginalne i zadbane 16v potrafi kosztować grubo ponad 10 tys. euro. Podobnych kwot sprzedający żądają za kabriolety w idealnym stanie. Wśród wersji nadwoziowych wystawianych na sprzedaż w Polsce i za granicą zdecydowanie dominują hatchbacki. Ich też sprzedano najwięcej jako nowych.
Renault 19 @Renault
RENAULT 19 – Części zamienne
ASO francuskich marek niechętnie wspierają starsze modele. Nie inaczej jest w przypadku Renault 19. Zawsze jednak warto wysłać tam zapytanie, bo może się zdarzyć, że interesująca nas część akurat będzie dostępna. Elementy eksploatacyjne są dość tanie i bez problemu można je kupić w internecie. Całkiem sporo jest też części używanych.
RENAULT 19 – RENAULT 19 1.8 S
LATA PRODUKCJI
1988-1996 (Europa)
MASA WŁASNA
975-1175 kg
ROZSTAW OSI / DŁUGOŚĆ
2545 mm/4156 mm
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA
181 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
ok. 7,5 l/100 km
RENAULT 19 – JEŚLI NIE 19, TO…
1. VOLKSWAGEN GOLF III Wskazywany jako wzór auta kompaktowego. W podstawowych wersjach jest strasznie nudny. Nieco więcej polotu zapewniają najmocniejsze odmiany, które już nie są tanie. 2. CITROËN ZX Główny rywal z własnego podwórka przekonuje właściwościami jezdnymi. Niektórych odstrasza dość drogą w regeneracji tylną belką. Jeszcze rzadszy na drogach i trudniejszy w zakupie od 19. 3. FIAT TIPO Następcę Ritmo oferowano w wersjach 3- i 5-drzwiowych. Najlepszym "bajerem" był w nim bez wątpienia opcjonalny, elektroniczny kokpit z nowoczesnymi jak na tamte czasy wyświetlaczami.
RENAULT 19 @RENAULT
RENAULT 19 @RENAULT

Wersja poliftowa

RENAULT 19 – NADWOZIE/WNĘTRZE
Niezależnie od rocznika, nadwozie Renault 19 koroduje. W pierwszej kolejności rdza pojawia się na tylnych nadkolach i progach. Nieco później atakuje maskę i dolne krawędzie drzwi. Wielokrotnie, przez nikogo nie niepokojona, rozwija się pod tylnym zderzakiem, niekiedy przegryzając się na wylot do bagażnika. Niektórzy narzekają na to, że zjada też metalowo-gumowe listwy wokół szyb. Decydując się na zakup kabrioletu, można się spodziewać lepszej kondycji blacharsko-lakierniczej. Nie wynika to jednak z lepszego zabezpieczenia przed korozją tego rodzaju nadwozia, lecz z tego, że wielu użytkowników nie eksploatowało tych samochodów zimą. Marnym pocieszeniem jest fakt, że rzadko rdzewieją elementy nośne. W czasie oględzin warto jednak sprawdzić, jak mają się gniazda mocowania tylnych amortyzatorów. Kompleksowy remont blacharski mocno skorodowanego egzemplarza nie jest opłacalny. Można się nad nim zastanawiać, jeśli mamy do czynienia z topową wersją 16v. Bardzo często trafiają się auta z wyblakniętym lakierem. Dotyczy to zwłaszcza egzemplarzy czerwonych. Rozwiązaniem będzie oddanie auta na detailing. Samochody Phase II mają lepiej wykonane wnętrze niż auta sprzed liftingu. Dotyczy to zarówno samych materiałów, jak i jakości montażu. Łatwiej też trafić na egzemplarz dobrze wyposażony. Niektórzy mogą powiedzieć, że i przedlift ma swój urok, doskonale oddając klimat francuskiej motoryzacji lat 80. Ci też będą mieli rację. Pluszowe, miękkie i dość obszerne fotele są wizytówką R19. Zapewniają niezły komfort jazdy, a ich obicia są dość trwałe. Tego ostatniego nie można powiedzieć w przypadku instalacji elektrycznej, która po latach lubi płatać figle. Dotyczy to głównie samochodów lepiej wyposażonych. Szwankujące sterowanie szybami, centralnym zamkiem, psujące się przełączniki, notorycznie przepalające się żarówki są czymś, co będzie stanowiło codzienność właściciela "dziewiętnastki". Na szczęście instalacja jest prosta i z jej naprawą poradzi sobie każdy elektryk. Częstą przypadłością jest niedziałające ogrzewanie. Przyczyny są różne, od złego odpowietrzenia układu po zakamienioną nagrzewnicę.
RENAULT 19 @RENAULT
RENAULT 19 – NAPĘD
Lepiej od razu odrzucić podstawowy silnik 1.2. Jest zbyt słaby, by nadążyć za współczesnym ruchem drogowym. Jednostki 1.4 produkowano w kilku wersjach. Pochodziły one z dwóch typoszeregów: Cléon i Energy. Najłatwiej rozróżnić je po napędzie rozrządu. W pierwszym z nich jest on realizowany łańcuchem, w drugim paskiem zębatym. Ogólna trwałość obu typów silników jest dość wysoka. Przy prawidłowej eksploatacji powinna dochodzić do 300 tys. km. Cléon po większym przebiegu może wymagać wymiany łańcucha rozrządu, ale nie jest to w jego przypadku czynność droga. Należy pamiętać o konieczności regulacji zaworów. Z punktu widzenia dzisiejszych realiów drogowych dobry kompromis między osiągami a zużyciem paliwa oferują motory 1.8. Szczęśliwie silniki te dominują wśród oferowanych egzemplarzy Phase II, a więc tych, których najwięcej spotkamy w ogłoszeniach. Wisienką na torcie jest odmiana 16v. Jej przeszło 130 KM w tak lekkim aucie zapewnia osiągi, których nie trzeba się wstydzić także dziś. Wolnossące diesle były powolne, miały też problem z przepalającą się uszczelką pod głowicą. Lepsze opinie zbierały odmiany z doładowaniem. Zużywały podobne ilości paliwa, zapewniając nieporównanie lepsze osiągi. Niestety, diesle praktycznie nie występują już w naturze. Wszystkie silniki po latach mogą wymagać porządnego uszczelnienia. Dobrych opinii nie mają skrzynie biegów. Praca nawet sprawnych przekładni manualnych z precyzją ma niewiele wspólnego. Często psują się synchronizatory, bywa, że zaczynają huczeć łożyska. Sprzęgła rzadko kiedy wytrzymują 100 tys. km, często zrywają się też sterujące nimi linki. Trwałość przekładni automatycznych również jest przeciętna. Zazwyczaj wymagają interwencji serwisu przed osiągnięciem 200 tys. km. Głównym ich problemem jest brak chłodnicy oleju. Na forach internetowych można znaleźć relacje użytkowników, którzy dołożyli je we własnym zakresie, wydłużając życie "automatu".
RENAULT 19 – PODWOZIE
Janusz Laskowski w teledysku do piosenki "Świat nie wierzy łzom" mocno napina mięśnie, kręcąc kierownicą swojego Renault 19 Phase II. Prawdopodobnie jego wóz nie był wyposażony we wspomaganie układu kierowniczego. To niestety główna wada wielu egzemplarzy w podstawowych wersjach wyposażenia. Potrzeba sporej siły, by taką "dziewiętnastką" manewrować po mieście i na parkingu. Inne zarzuty dotyczą słabych hamulców, które łatwo przegrzać w czasie jazdy po górach. Niewątpliwym plusem francuskiego kompaktu jest komfort jazdy. W porównaniu z twardo zestrojonymi autami niemieckimi R19 wręcz rozpieszcza pasażerów miękko zestrojonym układem jezdnym, który dobrze wybiera nierówności. W czasie oględzin podwozia warto sprawdzić stan układu wydechowego. Fabryczny nie był wybitnie trwały.
RENAULT 19 @RENAULT


Czytaj więcej