Peugeot 605 – poradnik kupującego

Chociaż miał duże ambicje, to nigdy nie odniósł sukcesu rynkowego. Peugeot 605 praktycznie zniknął z polskich ulic i jest dziś autem niemal egzotycznym. Z tego powodu może być ciekawą propozycją dla osób szukających niedrogiego, komfortowego, wyróżniającego się youngtimera.

Jakub Mielniczak
PEUGEOT 605 @PEUGEOT
Wygląd nadwozia zbliżony do mniejszego i tańszego modelu 405 był jednym powodów braku sukcesu rynkowego "sześćsetpiątki". Na plus można zaliczyć niezłe zabezpieczenie antykorozyjne. Konstruktorzy przyłożyli się też do wyciszenia wnętrza – dopracowano aerodynamikę, a wszystkie przewody przechodzące przez ścianę grodziową były podwójnie uszczelniane, by jak najbardziej odizolować wnętrze od otoczenia. Jeśli dodamy do tego ok. 60 kg materiałów wygłuszających, okaże się, że 605 był jednym z najlepiej wyciszonych aut swojej klasy. Niewiele złego można powiedzieć też o przestrzeni dla pasażerów. Zarówno z przodu, jak i na tylnej kanapie jest jej mnóstwo, a 500-litrowy bagażnik sprawia, że auto świetnie sprawdzi się na wakacyjnych wyjazdach w odległe strony… O ile się nie zepsuje, a z tym bywa różnie. Najbardziej awaryjne były auta z początku produkcji. Trapiły je usterki układu elektrycznego, które potrafiły przerwać każdą, nawet najlepiej zapowiadającą się podróż. Producent chwalił się bardzo rozbudowanym systemem autodiagnostyki auta z ponad 30 kontrolkami w zestawie wskaźników. Rzadko kiedy żadna z nich nie świeciła podczas jazdy. W kolejnych latach Peugeot próbował rozpaczliwie poprawiać jakość auta, ale mleko się rozlało i klienci po prostu wybierali pojazdy innych marek. Narzekano na design i jakość wykonania wnętrza. Wiele tworzyw pochodziło z modeli niższych klas, łatwo się rysowały i łamały. Poszycia tapicerskie siedzeń w najtańszych wersjach nie były trwałe, a często już po 150 tys. km wyglądały na zużyte. Lepszą jakość miały przyjemne w dotyku welur i skóra, dostępne w bogatszych odmianach. W autach z końca produkcji poradzono sobie z większością problemów z jakością. To właśnie te egzemplarze warto polecić kierowcy, który chciałby Peugeotem 605 jeździć na co dzień.
PEUGEOT 605 – Napęd
Gama silnikowa zaczynała się od popularnych ośmiozaworowych, wolnossących dwulitrówek (107-121 KM). Jednostki te nie zapewniały dobrej dynamiki, ale były dość trwałe. Wersja gaźnikowa z początku produkcji może być problematyczna w serwisie ze względu na trudności w zakupie części i brak fachowców umiejących poprawnie wyregulować gaźnik. W odmianach po liftingu wprowadzono głowice 16-zaworowe, a niektóre wersje wyposażono w turbodoładowanie. Te jednostki można polecić. 147-konny motor 2.0 turbo zapewniał przyspieszenie 0-100 km/h w rozsądne 10 sekund i zużywał zauważalnie mniej paliwa od silników sześciocylindrowych. Sporo dwulitrówek przerobiono na zasilanie LPG. Pod warunkiem założenia dobrej instalacji silniki te dobrze pracują na gazie. Ci, którzy uważają, że auto klasy wyższej powinno mieć więcej niż cztery cylindry pod maską, powinni zainteresować się jedną z wersji V6. Najsłabsza miała 167 KM i cierpiała na problemy z układem smarowania i pękaniem głowic. Opinię bardziej dopracowanych mają 24-zaworowe wersje o mocy 190 lub 200 KM. W ich przypadku nie ma co liczyć na niskie zużycie paliwa – w połączeniu ze skrzynią automatyczną 15-17 l/100 km w mieście to norma. Jednostki wysokoprężne były trwałe. Podstawowy motor wolnossący pod względem osiągów może być rywalem Mercedesa W124 200D, dlatego zdecydowanie lepiej zainteresować się wersjami doładowanymi. Sporadycznie zdarzały się pęknięcia głowic w silnikach 2,5-litrowych. Z 2,1-litrówkami nie było większych problemów. Przebiegi wynoszące 400-500 tys. km motory te znosiły bez większych problemów, ciesząc użytkowników rozsądnym zużyciem paliwa. Średnie spalanie mniejszego diesla w granicach 8 l/100 km można uznać za niskie, biorąc pod uwagę gabaryty auta. Według dzisiejszych standardów kultura pracy diesli nie należy do najwyższych, a wibracje przenoszone do wnętrza są zauważalne. Zakupem podwyższonego ryzyka są auta ze skrzyniami automatycznymi. Lepszym wyborem są przekładnie manualne, tym bardziej że ich praca jest całkiem precyzyjna jak na auto produkcji francuskiej.
PEUGEOT 605 – PODWOZIE
Peugeot 605 miał opinię limuzyny prowadzącej się sportowo. Niektórzy w tym względzie widzieli pewne podobieństwa względem mniejszego modelu 205, który w odmianie GTI jeździł niczym gokart. To po części zasługa wielowahaczowego zawieszenia tylnej osi. "Sześćsetpiątka" była pierwszym Peugeotem, w którym zastosowano taką konstrukcję. Z przodu zastosowano klasyczne McPhersony. Najmocniejsze odmiany mogły być wyposażone w amortyzatory z elektroniczną regulacją twardości. W trybie automatycznym układ wykorzystywał pięć czujników (m.in. w przepustnicy, układzie hamulcowym i kierowniczym) i dopasowywał twardość zawieszenia do warunków panujących na drodze. Kierowca mógł też wymusić przyciskiem tryb "Sport", który utwardzał podwozie. Sprawność tego systemu po latach to sprawa dyskusyjna. Topowe odmiany wyposażano we wspomaganie układu kierowniczego o zmiennej sile. Pewne słowa krytyki można skierować w stronę układu hamulcowego, którego skuteczność nie szła w parze z możliwościami podwozia i osiągami najmocniejszych silników.
Peugeot 605 – WERSJE
Flagową limuzynę Peugeota produkowano przez prawie 10 lat. W tym czasie powstało niewiele ponad 254 tys. egzemplarzy. W 1995 roku przeprowadzono facelifting "sześćsetpiątki". Zmieniono wówczas m.in. kształt zderzaków, atrapy chłodnicy, przyciemniono klosze tylnych lamp. We wnętrzu pojawiły się poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, poprawiły się też materiały wykończeniowe i jakość montażu. Wśród wersji wyposażeniowych wyróżniamy w szczególności przedliftowe odmiany SL, SR, SV, SVE oraz wytwarzane w ostatnich latach produkcji Privilege, Pleiade, Executive, SV i Signature. Na rynku wtórnym można trafić zarówno na egzemplarz skrajnie ubogo wyposażony, jak i porządnie wypasiony. Automatyczna klimatyzacja, skórzana tapicerka, drewniane wykończenie, elektrycznie sterowane i podgrzewane fotele, tempomat, system audio Clarion ze zmieniarką płyt CD czy dodatkowe oświetlenie do czytania na tylnej kanapie – to elementy wyróżniające topowe odmiany. Z ciekawszych dodatków producent oferował fabryczny pakiet aerodynamiczny, który dziś jest wyjątkowym rarytasem. Wiele aut ma na pokładzie immobilizer, który przed uruchomieniem silnika wymaga wprowadzenia kodu na klawiaturze umieszczonej na tunelu środkowym. SILNIKI: 2.0 8v (XU10J2U), 107 KM (1989-1992) 2.0 8v (XU10J2Z), 121 KM (1989-1992) 2.0 8v turbo (XU10J2TE), 141 KM (1991-1994) 2.0 8v turbo (XU10J2TE), 147 KM (1994-1999) 2.0 16v (XU10J4R), 132 KM (1994-1999) 3.0 V6 12v (ZPJ), 167 KM (1989-1992) 3.0 V6 24v (ES9J4), 190 KM (1997-1999) 3.0 V6 24v (ZPJ4/Z), 200 KM (1989-1997) 2.1 diesel (XUD11A), 83 KM (1989-1994) 2.1 turbodiesel (XUD11ATE/BTE), 109 KM (1989-1999) 2.5 turbodiesel (DK5ATE), 125 KM (1994-1999)
PEUGEOT 605 @PEUGEOT

Kokpit wersji przed face liftingiem

Peugeot 605 @Peugeot

Kokpit wersji po face liftingu

PEUGEOT 605 – CENY
Podaż Peugeotów 605 w Polsce jest symboliczna. Liczba ofert na portalach ogłoszeniowych nie przekracza kilku sztuk. Na ok. 20 tys. zł są wyceniane auta określane przez właścicieli mianem "stanu idealnego". Jeżdżący egzemplarz można kupić taniej, ale jego stan blacharski i techniczny może być zagadką. Osoby zainteresowane "sześćsetpiątką" swoją uwagę powinny skierować w stronę rynku francuskiego lub niemieckiego. Kwota 2,5-3,5 tys. euro powinna wystarczyć na zadbane auto z udokumentowaną historią serwisową i przebiegiem w okolicach 200 tys. km. Najdroższa oferta, na jaką natrafiliśmy (kwiecień 2024 r.), dotyczyła 167-konnej odmiany V6 z automatyczną skrzynią biegów i przebiegiem 118 tys. km. Pojazd wyceniono na 8,6 tys. euro. Lata intensywnej eksploatacji sprawiły, że diesle niemal wyginęły i to właśnie wersje sześciocylindrowe najlepiej zniosły upływ czasu. Z eksploatacyjnego punktu widzenia najbardziej wartościowe są auta wyprodukowane pod koniec produkcji. Trudno oczekiwać, że 605 zdrożeje. Kupowanie tego samochodu w celach inwestycyjnych to raczej kiepski pomysł.
PEUGEOT 605 – Części zamienne
Producenci francuscy szybko "zapominają" o modelach, których produkcję zakończono. Nie inaczej jest w przypadku Peugeota 605. Coraz większe problemy dotyczą zakupów elementów oblachowania i galanterii wnętrza. Dobrze, że niezależne firmy wciąż dostarczają wiele zamienników części eksploatacyjnych – z ich zakupem nie ma większych problemów.
PEUGEOT 605 TURBO – DANE TECHNICZNE
LATA PRODUKCJI 1989-1999 WYPRODUKOWANO 254 501 egz. MASA WŁASNA 1470 kg ROZSTAW OSI / DŁUGOŚĆ 2800 mm/4723 mm PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA 210 km/h ZUŻYCIE PALIWA 9,6 l/100 km
PEUGEOT 605 – JEŚLI NIE 605, TO…
1. Renault Safrane Rzadko występuje w naturze. Posiada równie przestronną kabinę, wspaniałą pluszową tapicerkę w wielu egzemplarzach i jeszcze bogatsze wyposażenie dodatkowe, z syntezatorem mowy na czele. 2. Citroën XM Techniczny krewniak 605. Oprócz podwozia i silników dzieli z nim wiele problemów eksploatacyjnych. Wyposażono go w niezwykle komfortowe hydropneumatyczne zawieszenie. Ma większy potencjał kolekcjonerski. 3. Rover serii 800 Brytyjski arystokrata z japońską techniką. Zbudowany we współpracy z Hondą, spokrewniony z modelem Legend. Pod maską jednostki czterocylindrowe i V6. Dostępny jako coupé, sedan i liftback.
PEUGEOT 605 – STRONY INTERNETOWE
www.peugeot605.forumeurs.fr – francuskie forum posiadaczy modelu 605. Zawiera porady techniczne, informacje o poszczególnych wersjach, galerie zdjęć. www.pieces-de-rechange-classic.com – sklep z częściami zamiennymi do klasycznych modeli Peugeota. www.peugeotklub.pl – prężnie działający polski klub posiadaczy Peugeotów.
PEUGEOT 605 @PEUGEOT
Pierwotna wersja tego materiału ukazała się w "Classicauto" nr 157/2019


Czytaj więcej