Jak przywrócić sprawność radioodtwarzacza w klasyku
Po zakupie wymarzonego klasyka i uporaniu się z naprawami blacharskimi i lakierniczymi przychodzi czas na renowację wnętrza. Wtedy wzrok pada na niesprawne radio lub na pustą wnękę po nim.
@Piotr Ciechomski
Naprawa lub dostosowanie radioodtwarzacza do obecnych fal radiowych jest czasem wisienką na torcie po ciężkim procesie renowacji zabytkowego auta.
Zazwyczaj do przywrócenia pełnej funkcjonalności radia trzeba usunąć usterki i przeprowadzić renowację podzespołów mechanicznych, płyty czołowej dla przywrócenia pięknego wyglądu, zgodnego z czasem powstania auta. Oprócz usterek możemy też natknąć się na kilka innych pułapek. Zakres fal średnich w Polsce jest właściwie martwy albo ledwo żywy. Poza nielicznymi lokalnymi nadajnikami można usłyszeć wyłącznie zakłócenia, których poziom w ostatnich latach dramatycznie wzrósł. Nawet sprawne radio nie pozwoli zatem cieszyć się tym pasmem. Fale długie oferują odbiór Warszawy I na 225 kHz i, przy odrobinie szczęścia, może jeszcze kilku stacji. Osobnym przypadkiem jest sprzęt audio z aut amerykańskich. Często w tych radiach dostępny jest wyłącznie zakres fal średnich na UKF, który nie jest dostosowany do parametrów nadawania w Europie.
Audio w klasyku – Jak sobie z tym poradzić?
Uniwersalnym rozwiązaniem jest dostosowanie starego radia do współpracy ze źródłem o niegraniczonych możliwościach, czyli z Internetem. Można to zrobić, montując moduł Bluetooth, który umożliwi słuchanie muzyki, audycji radiowych przez połączenie ze smartfonem.
Montowane moduły, są łatwe w obsłudze. Wymagają jednorazowego sparowania z telefonem.
Sposób pierwszy Moduł może zostać dołączony do radia, zastępując odbiór nieużywanych zakresów. Najczęściej będą to fale średnie. Po modyfikacji zamiast dotychczasowego zakresu fal średnich automatycznie uruchomi się moduł Bluetooth i zostanie nawiązane połączenie ze smartfonem.
Sposób drugi Jeśli jednak nie chcemy rezygnować z żadnego zakresu fal, można zastosować rozwiązanie bazujące na bezprzewodowym przełączniku. W jego położeniu neutralnym radio odbiera wszystkie dostępne audycje. Kliknięcie przycisku na pilocie zdalnego sterowania spowoduje odłączenie tunera radiowego i przejście do współpracy ze smartfonem przez Bluetooth. Po ponownym kliknięciu wracamy do odbioru radia.
Oba rozwiązania mogą być realizowane zarówno w najstarszych konstrukcjach lampowych, jak i tych bardziej współczesnych, opartych na półprzewodnikach. Instalacja elektryczna auta także nie jest przeszkodą. Może być zastosowane w autach z minusem lub z plusem na masie i o napięciach 6 lub 12 V. W przypadku aut z plusem na masie pojawia się konieczność galwanicznego odseparowania sygnałów audio od zasilania, by uniknąć warkotu.
Ważne dla pasjonatów klasyków jest to, by wprowadzone zmiany, były odwracalne. Unikamy trwałych przeróbek mechanicznych oraz wiercenia otworów w elementach mechanicznych radia. Do instalacji nowych podzespołów lepiej wykorzystać istniejące, niewykorzystane otwory w obudowie czy nieużywane sekcje przełączników. Dobrym pomysłem jest instalacja modułów w osobnych, niewielkich obudowach, umieszczonych poza odbiornikiem. W aucie zazwyczaj jest dość miejsca, aby je zmieścić. Zachowujemy dzięki temu konstrukcję oryginalną, maksymalnie zbliżoną do stanu, gdy auto i radio opuszczały fabryki, w których powstały.
Mopar 815 @Romuald Borkowski
Chrysler Windsor
Lampowe radio Mopar model 815. Ten niemal siedemdziesięcioletni odbiornik zaprojektowany był do pracy wyłącznie na falach średnich. Składał się z osobnych modułów: wzmacniacza wraz z głośnikiem oraz części odbiorczej. Ten pierwszy jest montowany w sposób niedostępny dla użytkownika. Wszystkie niezbędne regulacje są umieszczone w części odbiorczej. Radio trafiło do renowacji z uszkodzonym wzmacniaczem i przetwornicą napięcia w układzie zasilania. Po naprawie tych usterek zostało wzbogacone o moduł Bluetooth w miejsce odbioru fal średnich. Adaptację przeprowadzono tak, by umożliwić samodzielny montaż w aucie.
Sppphire xix @Romuald borkowski
Sapphire XIX
Sapphire to długa seria odbiorników instalowanych w samochodów VW. Były produkowane przez kilku dostawców: Motorolę, Automatic Radio, Blaupunkta. Egzemplarz na zdjęciach pochodził z późnej serii XIX. Wymagał naprawy układu zasilania oraz wzmacniacza audio.
Po uzgodnieniu z właścicielem adaptacja do współpracy ze smartfonem polegała na odłączeniu nieużywanego zakresu fal średnich. Użytkownik uruchamia Bluetooth, przełączając radio na dotychczasowy zakres fal średnich. Auto, w którym zainstalowane jest radio, było opisywane w jednym z numerów Classicauto.
Berlin A100 @Piotr Ciechomski
Berlin A100
Radio do Zweitakta i nie tylko. Produkt fabryki VEB Stern Berlin. Ten wytwórca, wchodzący w skład zjednoczenia RFT, od lat sześćdziesiątych stawiał na nowoczesne rozwiązania, do jakich zaliczały się wówczas tranzystory. Efektem jest między innymi w pełni tranzystorowe radio Berlin A100, które doczekało się kilku modyfikacji. Dziś niemal sześćdziesięcioletni odbiornik wciąż działa. Był zaprojektowany jako uniwersalne radio, współpracujące z każdym rodzajem zasilania w aucie osobowym. Użytkownik mógł wybrać pracę z napięciem 6 lub 12 V, z plusem na masie lub z minusem. Egzemplarz będący przedmiotem opisu wymagał naprawy, renowacji płyty czołowej, gałek, przełącznika zakresów oraz instalacji modułu Bluetooth. W tym przypadku wybrano rozwiązanie polegające na pozostawieniu zakresów fal średnich i długich. Uruchomienie modułu Bluetooth następuje po użyciu pilota zdalnego sterowania. Na zdjęciu widoczny zmontowany moduł Bluetooth wraz z układem zasilania, przygotowany do montażu w obudowie.
plymouth @Romuald Borkowski
Plymouth
To dobry przykład amerykańskiego stylu w podejściu do radia samochodowego. Z racji ogromnej liczby stacji radiowych nadających na falach średnich wiele odbiorników samochodowych z USA odbiera tylko te fale. W przypadku radia ze zdjęcia modułem Bluetooth całkowicie zastąpiono odbiór radiowy. Użytkownik korzysta z serwisów radiowych i muzycznych dostępnych w Internecie. Radio wraca na swoje miejsce w desce rozdzielczej full size’a.
becker audio 30@romuald borkowski
Becker Audio 30
Auto, jak i odbiornik to właściwie youngtimery. W tym przypadku zrezygnowano z zakresu fal krótkich na rzecz odbioru Bluetooth. Moduł zainstalowano wewnątrz odbiornika. Znakiem rozpoznawczym jest niebieska dioda świecąca się wewnątrz.
Chevrolet Nova
W tym aucie z 1971 r. jest zainstalowany radioodtwarzacz systemu 8-Track. Radio działa w zakresie fal średnich. W tym przypadku sporym wyzwaniem było przywrócenie do życia niedziałającego od wielu lat odtwarzacza ośmiościeżkowego. Dostępność kaset zgodnych z tym formatem jest niestety ograniczona, dlatego moduł Bluetooth jest uruchamiany jako alternatywa.