Volvo serii 140
Volvo serii 140 – poradnik kupującego

Niewiele jest klasyków, którym pasuje zima, ale Volvo – jak najbardziej! Choć najmłodsze egzemplarze Volvo serii 140 przekraczają już pięćdziesiątkę, to nie boją się niskich temperatur i ośnieżonych dróg, a ich silniki nadal są pancerne.

Jakub Mielniczak
Volvo 142 @Volvo
Volvo serii 140 – WERSJE, SILNIKI
W gamie Volvo serii 140 wyróżniamy modele 142, 144 i 145. Druga cyfra odnosi się do liczby cylindrów napędzającego auto silnika, trzecia zaś wskazuje na liczbę drzwi. W 1966 roku jako pierwszy do produkcji wszedł czterodrzwiowy sedan. Rok później do oferty dołączyło dwudrzwiowe coupé, a w 1968 roku praktyczne kombi. Od 1970 roku dostępna była wersja 145 Express. To kombi z podwyższonym dachem. Bardzo często było bazą do budowy sanitarki, chętnie wykorzystywali je też prywatni przedsiębiorcy. Auta sprzedawane w Europie pochodziły ze szwedzkiej fabryki oraz belgijskiej montowni (tylko wersje sedan). Na bazie "stoczterdziestki" zbudowano model 164. To prestiżowa limuzyna napędzana silnikiem sześciocylindrowym. Wyróżniamy kilka wersji wyposażenia serii 140: L, GL, DL (Luxe, Grand Luxe, De Luxe). Litera "S" w nazwie modelu oznaczała odmianę z dwoma gaźnikami, a w E pracował silnik zasilany układem wtryskowym. GT to wariant o nieco usportowionym wyglądzie. Był dostępny od rocznika 1970 do wersji 142. Charakteryzuje się przednim spoilerem, sportową kierownicą i dodatkowymi reflektorami zintegrowanymi z grillem. Od początku produkcji trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z przodu były wyposażeniem seryjnym wszystkich wersji. W każdym roku modelowym producent wprowadzał zmiany do egzemplarzy produkcyjnych. W 1972 roku przeprowadzono duży lifting wnętrza, a rok później unowocześniono wygląd zewnętrzny. Dokładne specyfikacje poszczególnych roczników wraz z ich cechami charakterystycznymi są dostępne w internecie. SILNIKI: 1778 cm³, 75 KM, 148 Nm (B18A) 1778 cm³, 100 KM, 151 Nm (B18B) 1986 cm³, 82 KM, 163 Nm (B20A) 1986 cm³, 100 KM, 158 Nm (B20B) 1986 cm³, 124 KM, 173 Nm (B20E) 1986 cm³, 115 KM, 156 Nm (B20F)
Volvo 144 @Volvo
VOLVO SERII 140 – CENY W POLSCE I ZA GRANICĄ
Volvo serii 140 jest dość rzadkim bywalcem polskich serwisów z ogłoszeniami motoryzacyjnymi. Kilka egzemplarzy wystawionych na sprzedaż wyceniono między 10 a 45 tys. zł. Na zdjęciach auto najtańsze nie wygląda gorzej od tych najdroższych. Wszystkie opisano jako "na chodzie, do niewielkich poprawek". Na ile te zapewnienia są zgodne z prawdą, będzie można sprawdzić dopiero podczas oględzin. Wszystkie oferowane w Polsce samochody sprowadzono ze Szwecji, co wskazuje na główny kierunek importu. Poza rodzimym rynkiem, największa podaż stoczterdziestek jest w krajach Beneluksu. Wiele z wystawianych tam egzemplarzy wyposażono w instalację LPG. Docenią ją ci, którzy nie planują traktować swojego auta jako eksponatu muzealnego, tylko chcą nim jeździć na co dzień. Ceny: od 4-5 tys. euro za samochód do remontu, do ponad 25 tys. euro za auto w oryginalnym stanie, z niewielkim przebiegiem i udokumentowaną historią. Wersja nadwoziowa nie ma wpływu na cenę. Zauważalnie najmniejszy jest wybór kombi 145. Fakt ten nie dziwi. Te auta najczęściej były wykorzystywane do ciężkiej pracy. Kombiaków też powstało najmniej.
VOLVO SERII 140 – Części zamienne
Jak na tak stare auto, dostępność części jest niezła. Trudno kupić galanterię nadwozia do stoczterdziestek z początku produkcji. W Europie nie brakuje sklepów wyspecjalizowanych w sprzedaży elementów do klasycznych modeli Volvo. Oferują szeroki asortyment: od prostych części eksploatacyjnych po oblachowanie oraz różne akcesoria.
VOLVO 144 S – DANE TECHNICZNE
LATA PRODUKCJI
1966-1974
WYPRODUKOWANO
1 251 371 egz.
wszystkich wersji
MASA WŁASNA
1170-1315 kg
ROZSTAW OSI / DŁUGOŚĆ
2616/4623 mm
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA
165 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
ok. 12 l/100 km
VOLVO SERII 140 – STRONY INTERNETOWE
volvotips.com – Przydatne informacje, m.in. o historii serii 140. Do pobrania instrukcje serwisowe i katalogi części. 140-klubben.org/en – Szwedzki klub użytkowników Volvo 140/164. Oprócz forum dyskusyjnego na stronie jest także dekoder VIN. gcp.se/en – Sklep z częściami do klasycznych modeli Volvo.
VOLVO SERII 140 – JEŚLI NIE 140, TO…
1. BMW NEUE KLASSE Dwudrzwiowy lub czterodrzwiowy sedan, kabriolet, a może hatchback? Gama nadwoziowa typoszeregu E114 i E115 zadowoli każdego. Do tego dochodzą żwawe i trwałe silniki M10 i świetne właściwości jezdne. 2. AUDI 100 (C1) Pierwsza generacja "setki" była nieśmiałym krokiem Audi w stronę segmentu premium. Zadowoli ceniących spokojną jazdę w komfortowym otoczeniu pluszowej tapicerki. W naturze wóz występuje dziś niezwykle rzadko. 3. LANCIA FLAVIA Stylowa Włoszka ubierała się w nadwozie sedan, coupé i kabriolet. O ile na widok dwóch ostatnich miłośnikom klasyki szybciej bije serce, o tyle stopień pożądania sedana jest wyraźnie niższy.
Volvo 145 @Volvo
VOLVO 145 @VOLVO
VOLVO SERII 140 – NADWOZIE/WNĘTRZE
Z pewnością jest wiele samochodów rdzewiejących bardziej od serii 140. Z drugiej strony, przy całej solidności opisywanego auta, korozja jest jedną z jego najsłabszych stron. Miejscem, gdzie rudy nalot pojawia się w pierwszej kolejności, jest rama dookoła przedniej szyby. Korozja wyłażąca spod uszczelki powinna być lampką ostrzegawczą do szczegółowych oględzin kolejnych elementów wozu. Punkty do sprawdzenia to przedni pas w okolicach reflektorów i mocowania chłodnicy, przednie błotniki przy kierunkowskazach, a także przednie i tylne nadkola. Drzwi gniją od środka. Proces przyspieszają zatkane odpływy, przez które długo stojąca w nich wilgoć sieje niewidoczne na pierwszy rzut oka spustoszenie. W wersji kombi rdza szczególnie lubi dolną część tylnej klapy, ale nie wstydzi się konsumować górnych partii słupków D. Po otwarciu maski trzeba zajrzeć pod akumulator i sprawdzić stan samej pokrywy silnika. Ta koroduje na przedniej krawędzi. Podniesienie skorodowanego auta może być trudne, jeżeli rdza "zjadła" fabryczne punkty podparcia podnośnika. Gdy jednak samochód jest już w górze, skontrolujmy stan progów, podłogi w okolicy miejsca na nogi pasażera siedzącego z przodu i bagażnika. Po latach czasami przecieka zbiornik paliwa, więc warto go dokładnie obejrzeć.
VOLVO 142 GL @VOLVO
Oczywiście powyższe nie oznacza, że każdy egzemplarz wystawiany na sprzedaż jest przegnity na wylot. Bardzo wiele zależy od sposobu przechowywania auta przez poprzednich właścicieli i konserwacji, jakie wóz przechodził.
Wnętrze nieźle znosi próbę czasu. Nawet po latach można docenić obszerne i komfortowe fotele oraz ogólnie dobrą jakość materiałów i montażu. W egzemplarzach pochodzących z ciepłego klimatu mogą się zdarzyć pęknięcia obić siedzeń i tablicy rozdzielczej, ale nie jest to nagminne. Materiałowa tapicerka siedzeń jest trwalsza od tej wykonanej ze sztucznej skóry. Podczas oględzin wnętrza warto skupić się na poszukiwaniu jakichkolwiek oznak wilgoci. Także tej, która była tu w przeszłości. Oznaki te najłatwiej znaleźć w okolicy pedałów, a także po odchyleniu wykładziny podłogowej. Instalacja elektryczna auta jest prosta i raczej nie sprawia problemów. Jeżeli takowe się pojawią, najczęściej dotyczą zaśniedziałych połączeń lub sparciałych izolacji przewodów. Z naprawą poradzi sobie każdy elektryk samochodowy.
VOLVO 144 @VOLVO
VOLVO 144 @VOLVO
VOLVO SERII 140 – Napęd
Interwencja elektryka może być potrzebna w odmianie 140 E. Nieprawidłowa praca napędzającej tę wersję dwulitrówki, zasilanej wtryskiem D-Jetronic, to dość częsta przypadłość. Powodem jest albo destrukcja wiązki elektrycznej aparatury wtryskowej, albo jego zła regulacja. Są specjaliści, którzy poprawnie go ustawią i w razie potrzeby naprawią, ale nie należy oczekiwać niskich kosztów takich działań. Stąd odmiany wtryskowe mają opinię bardziej problematycznych i droższych w eksploatacji.
Ogólnie jednostki B18 i B20 napędzające serię 140 są pancerne. Przy właściwej obsłudze osiągają ogromne przebiegi, przekraczające nawet 1 mln km. Jedynym problemem, który jednak nie dotyczy wszystkich egzemplarzy, są wycierające się wałki rozrządu. Na tę usterkę w szczególności narażone są auta eksploatowane na krótkich trasach.
Gaźniki SU i Zenith Stromberg wykorzystywano także w innych modelach Volvo. Są trwałe i niezawodne, nie ma też problemu z zakupem części do nich. Wielu użytkowników wymienia gaźniki na aftermarketowe Webery. To jedna z podstawowych modyfikacji podnoszących moc. Ci, którzy zdecydują się na bardziej rozbudowany tuning, docenią potencjał, jaki drzemie w motorach B20. Asortyment części do modyfikacji jest bardzo szeroki.
VOLVO 144 i 142 @VOLVO
Skrzynie biegów nie sprawiają problemów. Lepiej unikać dychawicznego automatu, który znacznie pogarsza osiągi. Jeżeli rozważamy zakup odmiany wyposażonej w nadbieg, powinniśmy sprawdzić jego działanie. Warto dodać, że wersje bez nadbiegu są uciążliwe w trasie pokonywanej z prędkościami wyższymi niż 100 km/h. Ma to znaczenie dla tych, którzy planują odbywać dłuższe wycieczki.
VOLVO SERII 140 – PODWOZIE
Hamulce tarczowe na wszystkich kołach i dwuobwodowy układ hamulcowy świadczą o nowoczesności konstrukcji, jaką w swoim czasie było Volvo serii 140. Sprawny układ działa skutecznie nawet według dzisiejszych standardów. Po latach zdarzają się wycieki ze wspomagania hamulców. Serwo jest dostępne, ale to zdecydowanie najdroższy element całego systemu. W egzemplarzach, które wiodą stricte garażowy żywot, czasami zastają się zaciski hamulcowe, przestaje też działać hamulec ręczny. Regeneracja na szczęście nie jest ani trudna, ani droga.
Ogromna kierownica może nie wygląda atrakcyjnie, ale bardzo pomaga w manewrach parkingowych. Trudno wskazać jakieś słabe punkty zawieszenia. Jego zużycie wynika wyłącznie z wieku i przebiegu. Niewiele egzemplarzy dotrwało do dziś z fabrycznym układem wydechowym. Na szczęście markowe zamienniki mają dobrą jakość i z powodzeniem można je stosować.


Czytaj więcej