Jeep Wrangler (YJ) – poradnik kupującego

Mimo swojej toporności Jeep Wrangler od zawsze był uważany za auto lifestyle’owe. Prowadzenie go wymaga twardej ręki i w niczym nie przypomina nowoczesnego crossovera. W przeciwieństwie do tych ostatnich Jeep Wrangler 1. generacji świetnie poradzi sobie nie tylko na nadmorskiej promenadzie.

Jakub Mielniczak
Jeep Wrangler (YJ) – WERSJE, SILNIKI
Jeep Wrangler YJ był produkowany wyłącznie w nadwoziu otwartym. Najczęściej występuje z miękkim dachem, ale zdarzają się egzemplarze z hardtopem. Auto w standardowym wyposażeniu miało softtop z małymi drzwiami (tzw. half-doors). Hardtopy łączono z pełnymi drzwiami (full-frame doors), które wyposażano w szklane szyby. YJ w dużym stopniu bazował na swoim poprzedniku – modelu CJ. Zmiany miały za zadanie sprawić, by samochód był bardziej przyjazny w codziennej eksploatacji, także na utwardzonych drogach. W stosunku do swojego przodka, modelu CJ-7, Wrangler ma szerszy rozstaw kół i jest nieco niżej zawieszony, dzięki czemu pewniej się prowadzi po utwardzonych nawierzchniach. Ważnym momentem było wprowadzenie mocnego silnika 4,0 z wtryskiem w 1991 roku oraz opcjonalnego systemu ABS w 1993. W 1992 zmieniono konstrukcję tylnej części klatki, by umożliwić montaż pasów bezpieczeństwa dla pasażerów tylnej kanapy. Z kolei w 1995 r. wprowadzono pełną galwanizację ramy i nadwozia. To właśnie egzemplarze z końca produkcji mają opinię najlepiej zabezpieczonych przed korozją. Wśród wersji specjalnych wyróżniamy odmiany S, SE, Laredo, Sport, Olympic, Islander, Sahara, Renegade i Rio Grande Edition. Wyposażenie większości egzemplarzy jest spartańskie. Czasami trafia się auto ze skórzaną tapicerką. Fabryczna klimatyzacja jest rzadkością. Wyprodukowano blisko 700 tys. sztuk Wranglera YJ, więc przy odrobinie cierpliwości znalezienie odpowiedniego egzemplarza nie powinno przysporzyć problemów. Wrangler (i jego kopie oraz wersje licencyjne) był także montowany w Chinach, Iranie, Izraelu, Kanadzie i Wenezueli. SILNIKI: 2,5 l, R4, (AMC 150), z wtryskiem, 122 KM (1987-1995) 4,0 l, R6, (AMC 242), z wtryskiem, 178 KM (1991-1995) 4,2 l, R6, (AMC 258), gaźnikowy, 114 KM (1987-1991)
JEEP WRANGLER (YJ) – CENY W POLSCE I ZA GRANICĄ
W chwili publikacji niniejszego materiału (sierpień 2024), w polskich ogłoszeniach wystawionych było 24 egzemplarze Wranglera YJ. Najtańsze z nich właściciele wyceniają na ok. 30 tys. zł. W tej cenie nie ma co liczyć na wersję sześciocylindrową, a auto będzie wymagało inwestycji. Sensownie wyglądające samochody kosztują przynajmniej o 10 tys. zł więcej. Te w najlepszym stanie przekraczają granicę 60 tys. zł, a kilka sztuk wyceniono nawet ponad 150 tys. zł. Z racji wysokiego zużycia paliwa nie dziwi popularność przeróbek na zasilanie LPG. Instalację gazową na pokładzie ma około połowa z wystawionych egzemplarzy. Oprócz stanu technicznego i blacharskiego na cenę znaczny wpływ mają modyfikacje, bardzo popularne w przypadku Wranglera. Do najczęściej spotykanych należy wyposażenie podnoszące dzielność w terenie (np. większe koła, wyciągarka) i komfort jazdy (wygodniejsze fotele). Naturalnym rynkiem importu są Stany Zjednoczone. Tam wybór Wranglerów YJ jest duży, a rozpiętość cenowa ogromna. 3-4 tys. dolarów kosztuje auto do remontu. Egzemplarze w oryginalnym stanie, z minimalnym przebiegiem, bywają wyceniane nawet na ponad 40 tys. dolarów.
JEEP WRANGLER (YJ) – Części zamienne
Doskonała dostępność części stanowi solidny argument za zakupem Wranglera. Bez problemu można kupić zarówno elementy eksploatacyjne, jak i blacharskie, tak nowe, jak i używane. Ceny większości z nich nie są wygórowane. Niektóre trzeba będzie zamawiać zza oceanu. Do modyfikowania auta zachęca wyjątkowo szeroki asortyment akcesoriów tuningowych.
JEEP WRANGLER YJ (4.0) – DANE TECHNICZNE
LATA PRODUKCJI
1987-1995
WYPRODUKOWANO
685 071 szt. wszystkich wersji
MASA WŁASNA
1555 kg
ROZSTAW OSI / DŁUGOŚĆ
2373 mm/3859 mm
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA
170 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
15 l/100 km
JEEP WRANGLER (YJ) – STRONY INTERNETOWE
www.jeep.org.pl – Polskie forum użytkowników Jeepów, ze sporym działem dotyczącym Wranglerów. www.quadratec.com – Amerykański sklep z częściami. Bogaty asortyment elementów eksploatacyjnych i akcesoriów. www.jeepnieci.pl – Internetowe kompendium wiedzy na temat nowych i klasycznych modeli Jeepa.
JEEP WRANGLER (YJ) – JEŚLI NIE WRANGLER, TO…
1. MITSUBISHI PAJERO (L040) Dostępny w wersjach trzy- i pięciodrzwiowej. Napęd zapewniają motory wysokoprężne i benzynowe (także V6). Terenówka stosunkowo solidna i zaawansowana technicznie. 2. SUZUKI SAMURAI (SJ40) Znacznie mniejszy i lżejszy od Wranglera Samurai ma podobnie lifestyle’owy charakter i jest dostępny także z nadwoziem odkrytym. W terenie może zajechać dalej od Jeepa. 3. LAND ROVER DEFENDER Siermiężny Brytyjczyk ciężkiej pracy się nie boi. Mimo sporych rozmiarów zewnętrznych ma absurdalnie ciasne wnętrze. Prowadzi się go jak ciężarówkę. Komfort jazdy – zerowy.
JEEP WRANGLER (YJ) @Jeep
JEEP WRANGLER (YJ) – NADWOZIE/WNĘTRZE
Oględziny auta warto rozpocząć od sprawdzenia stanu podwozia. Chociaż sporadycznie trafiają się auta w oryginalnym stanie, zupełnie wolne od korozji, to większość egzemplarzy przeszła mniejsze lub większe prace remontowe. Rdzewienie ramy przyspieszają jej uszkodzenia w czasie jazdy terenowej. Jeśli Jeep jest tak eksploatowany, to warto przeprowadzać regularne konserwacje. Mechaniczne skrzywienie lub pęknięcie ramy powinno skierować nasze zainteresowanie w stronę innego egzemplarza. Pozostałe typowe miejsca, które korodują, to okolice śrub mocujących fotele, podłoga w przestrzeni na nogi kierowcy i pasażera oraz punkt mocowania przekładni kierowniczej. Korozja atakuje też ramę przedniej szyby. Przednie nadkola wykonane są z tworzywa i mają opinię bardzo wytrzymałych. Miękki dach po latach lubi przeciekać i może wymagać wymiany. Jeśli komuś zależy na lepszej szczelności nadwozia, powinien poszukać wersji z hardtopem. Należy jednak mieć na uwadze, że w tym przypadku zdjęcie dachu będzie nieco trudniejsze. Niezależnie od rodzaju poszycia należy się zastanowić nad koniecznością wymiany uszczelek. Po latach niestety nie spełniają już swojej funkcji. Winylowe pokrycia foteli po latach pękają. Niezbędna może okazać się interwencja tapicera. W ogóle wnętrze jest wykonane "po amerykańsku", z marnej jakości materiałów. Ergonomia także jest dyskusyjna. Widoczną poprawę jakościową zauważymy dopiero w następcy, modelu TJ. Wiele Wranglerów ma przerobioną instalację elektryczną. Właściciele chętnie montują dodatkowe oświetlenie czy inne elementy wyposażenia, np. wyciągarkę. Warto sprawdzić poprawność ich działania. Elektryka auta jest prosta, ale jazda po głębokiej wodzie może powodować jej awarie.
JEEP WRANGLER (YJ) – Napęd
Najlepszym wyborem z gamy jest 4-litrowy motor sześciocylindrowy. Po pierwsze, jest wręcz ekstremalnie trwały. Przebiegi rzędu 400 tys. mil znosi bez większego problemu, zapewniając przy tym dobre jak na tę klasę osiągi (przyspieszenie 0-100 km/h w ok. 10 sekund). Po drugie, ma wyraźnie lepszą kulturę pracy i tylko niewiele wyższe zużycie paliwa niż 2,5-litrowa czterocylindrówka. Mniejszy silnik dobrze nada się do spokojnej jazdy. Jego najsłabszym punktem jest manualna skrzynia biegów Aisin AX5, która ma opinię dość delikatnej. Jej trwałość drastycznie skraca jazda w terenie i modyfikacje, takie jak np. zakładanie dużych, terenowych kół. Uważa się, że przy w miarę delikatnej eksploatacji remont przekładni należy wykonywać nawet co 100 tys. km. Szczególna uwaga jest wymagana w przypadku samochodów z wymienionym silnikiem, w których pozostawiono oryginalną przekładnię. Prawdopodobieństwo, że sześciocylindrówka szybko wykończy AX5, jest bardzo duże. Kiepską opinię ma także przekładnia Peugeot BA 10/5 montowana do wersji 4,2-litrowej z początku produkcji. Sam silnik, chociaż bardzo trwały, w układzie zasilania ma zamontowany elektroniczny gaźnik. Po latach może stać on się zmorą każdego mechanika, który spróbuje się do niego dotknąć. Pocieszający jest fakt, że z dostępnością części nie ma większego problemu. Nie należy się zniechęcać wyciekami. To standardowa przypadłość wszystkich silników. Do typowych usterek zaliczyć możemy pękające kolektory wydechowe silników sześciocylindrowych i usterkowe pompy wodne w mniejszych jednostkach. Usunięcie tych awarii nie będzie jednak drogie. Niezależnie od dobrej opinii o silnikach nie należy zaniedbywać standardowych wymian eksploatacyjnych. Przekładnie automatyczne mają trzy biegi i opinię niezawodnych. Planując eksploatację Wranglera w trudniejszym terenie, warto pomyśleć nad wyprowadzeniem odpowietrzników skrzyni wyżej niż z fabryki.
JEEP WRANGLER (YJ) – PODWOZIE
Po debiucie "prawdziwi" fani Jeepa uznali Wranglera YJ za krok wstecz względem poprzednika, a to ze względu na jego gorsze zdolności terenowe i mniejszy prześwit. Od strony konstrukcyjnej mamy tu dwa sztywne mosty ze stabilizatorem i resory piórowe. Na wyposażeniu jest reduktor i podciśnieniowo dołączany napęd przedniej osi. Trwałość mechanizmów podwozia w głównym stopniu zależy od warunków eksploatacji auta. Co się najczęściej psuje? Zdarzają się awarie mostów (Dana 30/35). W przednim awariom ulega układ dołączania napędu, z tyłu zaś urywają się półosie. Czasami pęka też obudowa reduktora. Pęknięcia resorów nie zdarzają się często, co najwyżej nieco"„siadają". Oczekując od Wranglera nadzwyczajnej trwałości podczas terenowej jazdy, należy mieć na uwadze to, do czego samochód ten został stworzony. Z całą pewnością nie był to ekstremalny offroad. Do jazdy rekreacyjnej po lekkim terenie sprawdza się on znakomicie także z seryjnym układem napędowym. Jeśli dany egzemplarz został poddany przeróbkom, koniecznie należy sprawdzić, czy jego właściwości jezdne odpowiadają kupującemu. Generalnie rzecz biorąc, opinię najmniej problematycznych w eksploatacji mają Wranglery YJ z ostatnich lat produkcji.
JEEP WRANGLER (YJ) @JEEP


Czytaj więcej