Ferrari F355 – poradnik kupującego

W latach 90. plakat z jego zdjęciem wisiał nad łóżkiem niejednego młodzieńca. Motoryzacyjni fascynaci ochoczo upalali je w grze Need for Speed. W poradniku sprawdzamy, jak przekuć marzenia sprzed lat w rzeczywistość, kupując Ferrari F355.

Jakub Mielniczak
FERRARI F355 berlinetta @ferrari
Ferrari F355 – WERSJE, SILNIKI
Najpopularniejszy model Ferrari lat 90. produkowano w trzech wersjach nadwozia: coupé (Berlinetta), kabriolet (Spider) oraz targa (GTS). Ostatnia z wymienionych występuje najrzadziej, bo stanowi zaledwie 23% całości produkcji. Uwagę kolekcjonerów przykuwa zaprezentowana w 1999 roku odmiana Serie Fiorano. Auto bazowało na wersji Spider i powstało w 104 egzemplarzach. Wyróżniało się wzmocnionym układem hamulcowym i zawieszeniem o nastawach sprzyjających jeździe sportowej. Całości dopełniały karbonowe wykończenia w kabinie oraz koło kierownicy pokryte alcantarą. Prawie wszystkie auta Serie Fiorano miały tabliczkę z numerem egzemplarza. Ciekawostką jest fakt, że Włosi pozbawili wspomnianej tabliczki trzy egzemplarze przeznaczone na rynek europejski. Dla amatorów motorsportu chcących korzystać ze swojego F355 na torze przygotowano wersję Challenge. Oficjalne źródła mówią o 108 wyprodukowanych egzemplarzach. Można trafić na informację o ok. 300 autach, których właściciele zdecydowali się na konwersję wersji cywilnej do torowej, ale dane te są trudne do zweryfikowania. Oryginalny Challenge wyróżniał się m.in.: klatką bezpieczeństwa, kubełkowymi fotelami, systemem gaśniczym, modyfikacjami sprzęgła, układu hamulcowego, wydechowego i zawieszenia. Jedna z najważniejszych zmian w pięcioletnim okresie produkcji F355 przyszła w 1996 r. Polegała ona na zastąpieniu podwójnego układu sterowania silnikiem Motronic 2.7 pojedynczym systemem Motronic 5.2. Chociaż operacja ta uprościła nieco diagnostykę i obsługę serwisową, to wersje powstałe przed 1996 r. mają opinię lepiej reagujących na gaz. 76% aut opuściło fabrykę z manualną skrzynią biegów, pozostałe – z automatem zwanym F1. Bardziej pożądane są te pierwsze, co ma bezpośrednie przełożenie na sytuację cenową. Egzemplarze z przekładnią ręczną bywają droższe nawet o 30%. 3495 cm³, V8, 381 KM, 363 Nm
FERRARI F355 GTS @Ferrari
FERRARI F355 – CENY W POLSCE I ZA GRANICĄ
Marzenia o zakupie F355 można zrealizować, mając na ten cel minimum 87-90 tys. euro. Takie pieniądze pozwolą na kupno egzemplarza z przebiegiem powyżej 70 tys. km, z automatyczną skrzynią biegów. Zakup auta z dolnej półki cenowej, po doliczeniu kosztu koniecznych czynności serwisowych, z pewnością nie będzie już okazyjny. Nieco niższy przebieg, bogata historia serwisowa i manualna skrzynia biegów windują cenę do ponad 100 tys. euro. Ten wyższy próg jest też granicą, powyżej której można szukać samochodu sprzedawanego przez autoryzowany salon Ferrari. Odmiany Challenge nie są tańsze niż 125 tys. euro. Należy wziąć pod uwagę, że większość z nich całe życie spędziło na torze, przez co wydatki po zakupie mogą być w ich przypadku znacznie większe niż przy wersjach "cywilnych". Podobnych kwot żądają sprzedający Serie Fiorano. Do powyższych kwot należy doliczyć koszty sprowadzenia i rejestracji w Polsce. F355 jest rzadkim gościem w krajowych ogłoszeniach. W październiku 2024 roku jedyny wystawiony egzemplarz w nadwoziu Berlinetta z 1999 r. z automatyczną skrzynią biegów i przebiegiem 27 tys. km sprzedający wycenił na 470 tys. zł.
FERRARI F355 spider @Ferrari
FERRARI F355 – Części zamienne
W ostatnich latach popularność Ferrari w Polsce znacznie wzrosła, co zdecydowanie ułatwia eksploatację opisywanego auta. Oryginalne części można kupić w jednym z dwóch ASO: w Warszawie lub Katowicach. Co ciekawe, w niezależnych hurtowniach motoryzacyjnych dostępne są zamienniki filtrów paliwa, klocków hamulcowych i innych drobnych części.
FERRARI F355 berlinetta @Newspress
FERRARI F355 – DANE TECHNICZNE
LATA PRODUKCJI
1994-1999
Wyprodukowano
11 273 szt. wszystkich wersji
MASA WŁASNA
1420 kg
ROZSTAW OSI / DŁUGOŚĆ
2450 mm/4240 mm
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA
280 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
ok. 20 l/100 km
FERRARI F355 – STRONY INTERNETOWE
the355.com – Encyklopedia wiedzy o F355. Porady eksploatacyjne, katalogi części, diagramy serwisowe. ferrariparts.co.uk – Brytyjski sklep z częściami zamiennymi do klasycznych Ferrari. ferrari355registry.com – Rejestr F355. Wiele informacji pomocnych przy sprawdzaniu historii danego egzemplarza.
FERRARI F355 – JEŚLI NIE F355, TO…
1. HONDA NSX Japoński supersamochód lat 90. Smukła sylwetka, dopracowana aerodynamika i centralnie umieszczone V6 miały być receptą doskonałego prowadzenia. W dopracowaniu auta pomagał sam Ayrton Senna. 2. PORSCHE 911 (993) Ceny ostatniego "wiatraka" zauważalnie wzrosły. Wielu purystów uważa je za ostatnie prawdziwe Porsche. Z pewnością jest najprzyjemniejsze w codziennej eksploatacji ze wszystkich 911 chłodzonych powietrzem. 3. LOTUS ESPRIT V8 Jedyna wersja brytyjskiego auta, która charakterem i osiągami może się równać z F355. Wprowadzony do sprzedaży w 1996 r. samochód nie odniósł rynkowego sukcesu i dziś rzadko trafia się w ogłoszeniach.
FERRARI F355 BERLINETTA @NEWSPRESS
FERRARI F355 – NADWOZIE/WNĘTRZE
Większość egzemplarzy F355 z rzadka jeździ w deszczu i pewnie nigdy nie widziało ani zimy, ani zasolonych dróg. Czy w związku z tym problem korozji nie występuje? Niestety nie jest tak różowo. Szczegółowego sprawdzenia wymaga tylna część auta wraz z punktami mocowania zespołu napędowego. Rdza chętnie rozwija się pod poszyciem tylnych błotników, w przednich i tylnych punktach podparcia podnośnika oraz dookoła przedniej szyby. Ostatnie z wymienionych miejsc jest tym, przez które woda przecieka do wnętrza. Nieco rzadziej korozja atakuje ranty przednich błotników. Narażony na uszkodzenia jest przedni zderzak. Bywa wypiaskowany w autach eksploatowanych na autostradzie, a w tych jeżdżących po mieście może być porysowany i spękany w dolnej części. Jeżeli auto ma problemy z "wariującą" elektryką, w pierwszej kolejności należy skontrolować, czy przewód masowy akumulatora ma właściwy styk z karoserią. To newralgiczne i chętnie korodujące połączenie. GTS i Spider często cierpią na problem nieszczelnego dachu. Mechanizm składania i rozkładania w ostatniej z wymienionych wersji wymaga dokładnego sprawdzenia przed zakupem. Właściwa praca tego układu wymaga m.in. w pełni sprawnych czujników położenia przednich foteli, ponieważ prawidłowo działający mechanizm składania dachu ustawia siedzenia w tzw. pozycji bezpiecznej. Dodatkowo należy pamiętać, żeby regularnie wymieniać płyn hydrauliczny w systemie. Nie ma większych zastrzeżeń do jakości wykonania wnętrza. Zazwyczaj wygląda dobrze, może wymagać jedynie odświeżającego detailingu. W autach pochodzących z gorącego klimatu mogą zdarzać się pęknięcia skóry na tablicy przyrządów oraz na fotelach. Wielu użytkowników narzeka na kiepskie przednie światła, zupełnie nieprzystające do osiągów auta. Niektórzy rozwiązują ten problem, montując retrofity LED. Należy pamiętać, że w Polsce póki co takie działanie jest niezgodne z przepisami.
FERRARI F355 @Ferrari
FERRARI F355 – Napęd
Świadomy zakup F355 powinien iść w parze z wyborem właściwego warsztatu, któremu powierzymy obsługę auta. Na szczęście w Polsce nie brakuje miejsc, które poradzą sobie z serwisem Ferrari. Jedną z najważniejszych czynności serwisowych jest wymiana paska rozrządu. Producent zaleca, by dokonywać jej co trzy lata, i to niezależnie od przebiegu. Do jej przeprowadzenia wymagane jest wyjęcie silnika. Przy tej okazji warto przyjrzeć się innym newralgicznym punktom auta. Należą do nich pękające kolektory wydechowe i korozja, która lubi rozwijać się w zakamarkach komory silnikowej. Wysoka temperatura panująca w przedziale silnikowym sprzyja destrukcji elementów gumowych. O ile pęknięty wąż układu chłodzenia nie musi oznaczać tragedii, tak wyciek benzyny z rozszczelnionej instalacji paliwowej był przyczyną zakończenia drogowego żywota wielu egzemplarzy F355. Z tego powodu wymianę przewodów paliwowych należy bezwzględnie wpisać na listę obowiązkowych czynności serwisowych. W egzemplarzach sprzed 1997 r. powszechnym problemem jest zużycie prowadnic zaworowych. Zjawisko występuje częściej w autach importowanych z USA. Częste są kłopoty z zapychającymi się katalizatorami. Niektórzy użytkownicy usunęli je z auta, dlatego warto sprawdzić, czy są na miejscu. W czasie oględzin warto posłuchać pracy silnika po uniesieniu samochodu na podnośniku. Grzechotanie dobiegające z dolnej części motoru może oznaczać zużycie napinacza napędu pompy oleju. Ogólnie panuje pogląd, że właściwie serwisowany silnik jest trwały. Manualna skrzynia biegów ma opinię solidnej, czego nie można powiedzieć o sprzęgle. Nawet przy delikatnej jeździe autostradowej nie wytrzyma więcej niż 40 tys. km. Korzystanie w pełni z możliwości auta może skrócić ten dystans o połowę. Sytuacja jest jeszcze gorsza w przypadku przekładni F1. Nietrwałe sprzęgło to tylko jeden z trapiących ją problemów. Do pozostałych zaliczymy usterkowe siłowniki odpowiedzialne za wybieranie biegów oraz kulturę pracy, daleką od tego, co znamy ze współczesnych konstrukcji.
FERRARI F355 berlinetta @NEWSPRESS
FERRARI F355 – PODWOZIE
Ferrari F355 jest wyposażone w aktywne zawieszenie. W górnej części każdego amortyzatora znajdują się nastawniki odpowiedzialne za regulację siły tłumienia. To elementy, które czasami zawodzą. Niesprawność najczęściej sygnalizuje zapalenie się kontrolki w zestawie wskaźników. Niekiedy kontrolka się nie zapala, ale auto zaczyna się prowadzić nerwowo i nieprzewidywalnie. Na forach dokładnie opisano procedurę naprawy, która może pomóc zaoszczędzić spore pieniądze. Fabryczny układ hamulcowy nie zadowala tych, którzy w pełni korzystają z możliwości auta. Główne zastrzeżenia dotyczą fadingu, czyli utraty skuteczności hamowania w miarę nagrzewania się tarcz. Z tego powodu nietrudno znaleźć egzemplarz ze zmodyfikowanymi hamulcami. Sprzyja temu rozwinięty rynek części tuningowych. Ważne, by częstą czynność, jaką jest wymiana opon, zlecać rzetelnemu wulkanizatorowi. Magnezowe obręcze kół są dość delikatne i łatwo je uszkodzić.
FERRARI F355 @NEWSPRESS
FERRARI F355 @ferrari


Czytaj więcej