PORADNIK KUPUJĄCEGO
Aston Martin DB7 – poradnik kupującego

Aston DB7 z wolnossącym, dwunastocylindrowym silnikiem, a czasem i z odkrytym nadwoziem, często jest oferowany w relatywnie atrakcyjnych cenach. Jednak zanim ochoczo pobiegniesz do bankomatu, usiądź wygodnie na kanapie i przeczytaj nasz poradnik kupującego.

Jakub Mielniczak
Aston Martin DB7 @Aston Martin
Aston Martin DB7 – WERSJE, SILNIKI
Narysowany przez Iana Calluma i Keitha Helfeta Aston Martin DB7 powstawał w dwóch wersjach nadwozia: coupé i kabriolet. Prototyp zadebiutował w marcu 1993 roku w Genewie. Otwartą wersję nazwano Volante i produkowano od 1996 r. Platforma, na której Aston Martin zbudował omawiany model, pochodzi z Jaguara XJS. Niektórzy twierdzą wręcz, że to Jaguar w innym nadwoziu (prześmiewczo nazywany XJ7), co jednak jest sporą nadinterpretacją. Zarzutem często powtarzanym przez użytkowników egzemplarzy z początku produkcji była niska moc sześciocylindrowego, doładowanego sprężarką mechaniczną silnika (opartego na projekcie motoru AJ6 Jaguara). Dlatego od 1999 r. jedyną odmianą w ofercie była dużo mocniejsza V12 Vantage. Wśród wersji specjalnych wyróżniamy wyprodukowany w 99 egzemplarzach model DB7 Zagato z nadwoziem wykonanym przez mistrzów z Mediolanu. Oprócz tego w 190 egzemplarzach powstał DB7 GT napędzany nieco wzmocnioną jednostką V12 połączoną z manualną skrzynią biegów. Takie auto poznamy po utwardzonym zawieszeniu, mocniejszych hamulcach i spoilerze na tylnej klapie. Odmiana z automatem nosiła oznaczenie GTA i powstała w 112 egzemplarzach. Szukający jeszcze więcej indywidualizmu powinni rozejrzeć się za jedną z odmian limitowanych. A było ich całkiem sporo: Alfred Dunhill Edition (78 egzemplarzy), Neiman-Marcus Edition (10 egzemplarzy), Stratstone Edition (19 egzemplarzy), Beverly Hills Edition (6 egzemplarzy), Jubilee Limited Edition (24 egzemplarze), Keswick Limited Edition (10 egzemplarzy) i Anniversary Edition (55 egzemplarzy). Łącznie powstało ponad 7000 egzemplarzy DB7 wszystkich wersji. W 2004 r. zastąpił go model DB9. SILNIKI: 3228 cm³, R6, 340 KM, 489 Nm (1994-1999) 5935 cm³, V12, 420 KM, 542 Nm (1999-2003) 5935 cm³, V12, 435 KM, 556 Nm (2002-2003)
ASTON MARTIN DB7 – CENY W POLSCE I ZA GRANICĄ
DB7 rzadko pojawia się w polskich ogłoszeniach. Jeżeli występuje, to zazwyczaj nie kosztuje więcej niż 150 tys. zł, niezależnie od wersji silnikowej. To cena porównywalna z zadbanymi egzemplarzami najtańszego obecnie Porsche 911 typoszeregu 996. Aston Martin DB7 ma w naszym kraju opinię auta drogiego i problematycznego w eksploatacji, co stwarza duże pole do negocjacji cen. Znaczna różnica w kosztach serwisowych między wersjami R6 i V12 znajduje odzwierciedlenie w anonsach na Zachodzie. Dolna granica cenowa samochodów z kierownicą po lewej stronie to 25-27 tys. euro. Tyle kosztują najtańsze V12 z automatyczną skrzynią biegów. W większości przypadków ich przebiegi zbliżają się do 200 tys. km, co może oznaczać konieczność poniesienia sporych nakładów. Wyraźnie droższe są V12 z manualem. Zakup takiego auta za mniej niż 35 tys. euro należy uznać za okazję. Wersje limitowane wymagają przygotowania zdecydowanie wyższych kwot. Nie ma co marzyć o zakupie GT/GTA poniżej 70 tys. euro. Najdroższy jest DB7 Zagato. Archiwa domów aukcyjnych mówią o kwotach transakcyjnych na poziomie 350-400 tys. euro.
Aston Martin DB7 @Aston Martin
Aston Martin DB7 – Części zamienne
W Polsce jest jeden autoryzowany serwis Aston Martina, który chętnie sprowadzi potrzebne części. Nie ma co liczyć jednak na okazyjne ceny. Rynek elementów używanych jest symboliczny. Używany zderzak przedni wyceniany jest na 4-5 tys. zł, a silnik V12 z demontażu na 25 tys. zł. Dostępne są zamienniki podstawowych elementów eksploatacyjnych.
ASTON MARTIN DB7 V12 VANTAGE – DANE TECHNICZNE
LATA PRODUKCJI
1994-2003
WYPRODUKOWANO
ponad 7 tys. egzemplarzy wszystkich wersji
MASA WŁASNA
1800 kg
ROZSTAW OSI / DŁUGOŚĆ
2591 mm/4666 mm
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA
298 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
20 l/100 km
ASTON MARTIN DB7 – STRONY INTERNETOWE
www.amoc.org – Międzynarodowy klub właścicieli Aston Martinów. Witryna zawiera informacje o zlotach oraz duże forum dyskusyjne. astonmartinbits.com – Brytyjski sklep z nowymi i używanymi częściami do Aston Martinów. astonmartins.com – Encyklopedia wiedzy o wszystkich modelach produkowanych przez Aston Martina.
Aston Martin DB7 – JEŚLI NIE DB7, TO…
1. Jaguar XK Naturalny, choć nieco mniej nobilitowany konkurent DB7. Powstały na tej samej płycie podłogowej rodem z XJS. Dostępny z silnikami V8, także z kompresorem. Zdecydowanie tańszy od Aston Martina. 2. Porsche 911 (996) Najmniej pożądana generacja "dziewięćsetjedenastki" jest jednocześnie najtańsza w zakupie. Kultowe auto o zupełnie innej koncepcji, z fantastycznie brzmiącymi bokserami. 3. Ferrari F355 Ryk 381-konnego V8 dochodzący zza pleców może uzależniać. F355 jest wyceniane nieco wyżej niż Aston Martin. Nieco wyższe będą też koszty jego serwisowania.
Aston Martin DB7 – NADWOZIE/WNĘTRZE
Mimo że korozja nie jest głównym problemem trapiącym DB7, to przy oględzinach warto obejrzeć kilka potencjalnie zagrożonych miejsc. Należą do nich przede wszystkim punkty do podstawiania podnośnika, podłoga w okolicach miejsca na nogi kierowcy i pasażera oraz przegrodza czołowa. Ta ostatnia jest wykonana z podwójnej blachy i koroduje od środka w sytuacji, gdy zatkane są odpływy wody z klimatyzacji. Kiedy rdza zaczyna wychodzić, najczęściej jest już zbyt późno i konieczna jest droga naprawa. Trzeba w tym celu wyjąć silnik i deskę rozdzielczą. Auta z początku produkcji mają opinię lepiej zabezpieczonych przed rdzą. Sporym problemem jest wypadkowa przeszłość wielu egzemplarzy. Nawet na pierwszy rzut oka niegroźne uszkodzenie przedniej części nadwozia może skutkować deformacją sanek. Objawia się to np. nerwowym prowadzeniem czy nierównym zużywaniem się przednich opon. Nierówne szczeliny między elementami nadwozia nie muszą oznaczać niechlujnie wykonanej naprawy po wypadku. Samochody z początku produkcji w takim stanie wychodziły z fabryki. W nowszych rocznikach poprawiła się jakość wykonania i spasowania. Skórzana tapicerka była wyposażeniem standardowym. Niestety jej jakość nie jest najwyższa. Jeżeli użytkownik nie pielęgnował jej właściwie i regularnie, to może być popękana. W tej sytuacji pomoże renowacja. Użytkownicy DB7 narzekają na fabrycznego pilota od centralnego zamka, produkowanego po 1997 roku. Łatwo przypadkowo nacisnąć w nim przycisk otwierania bagażnika. Zamek pokrywy odryglowuje się, co powoduje zapalenie się lampki oświetlenia kufra. Wiele akumulatorów DB7 zostało rozładowanych w ten sposób, tym bardziej że większość użytkowników korzysta z aut okazjonalnie. Poza tym usterkowa bywa klimatyzacja, a do jej naprawy często trzeba wyjmować cały kokpit. Czasami zawodzą też siłowniki elektrycznego sterowania szybami drzwiowymi. Nieumiejętna wymiana przedniej szyby i złe zamocowanie ramki ozdobnej wokół niej są powodami zbierania się wilgoci we wnętrzu wielu egzemplarzy. Zapach stęchlizny powinien wzmóc naszą czujność w czasie oględzin. Problemem w odmianach Volante są mocowania poszycia dachu przy tylnych błotnikach. Śruby mają gumowe podkładki, które w założeniu mają chronić materiał dachu przed przecieraniem. W praktyce po latach guma parcieje, a niczym niechroniona śruba niszczy dach w najlepsze.
Aston Martin DB7 @Aston Martin
Aston Martin DB7 – Napęd
Fabryczne interwały serwisowe wynoszą 7500 mil lub 6 miesięcy. Podstawowe czynności bez większego problemu przeprowadzi każdy warsztat. Oprócz obowiązkowych regularnych wymian oleju należy pilnować, by co dwa lata wymienić płyn chłodniczy. W ogóle układ chłodzenia jest newralgicznym punktem w obu silnikach. Jakiekolwiek wycieki, zapocenia czy nadmierne zabrudzenie chłodnicy blokujące przepływ powietrza mogą mieć opłakane skutki. Motor sześciocylindrowy jest doładowany sprężarką mechaniczną, której pasek wymienia się co 30 tys. mil. Na szczęście jedyną konsekwencją zaniedbania wymiany jest zerwanie paska i raptowna zmiana silnika w wolnossący. Sam kompresor jest dość trwały, o ile wymienia się w nim olej. Typową usterką mniejszej jednostki są uszkodzone napinacze łańcucha rozrządu i pęknięte kolektory wydechowe. Silnik V12 zbudowano we współpracy z firmą Cosworth. Ma kąt rozwarcia 60 stopni, cztery wałki rozrządu i 48 zaworów. Dostęp do motoru jest kiepski. Poważniejsze naprawy wymagają wyjęcia całego zespołu napędowego, co bardzo podraża koszty obsługi. Nierówna praca i wypadające zapłony często są spowodowane uszkodzonymi cewkami. Wariant R6 występował z pięciobiegową skrzynią ręczną od Getraga lub 4-stopniowym automatem GM. V12 było łączone z 6-stopniowym manualem dostarczanym przez firmę Tremec lub 5-stopniową przekładnią automatyczną ZF 5HP30. Ta ostatnia jest bardzo popularna i trwała. Była montowana m.in w niektórych BMW E39 i E38, dlatego jej ewentualny remont nie jest wielkim problemem.
Aston Martin DB7 Volante @ASTON MARTIN
Aston Martin DB7 – PODWOZIE
Zawieszenie ma opinię dość trwałego. Podstawową sprawą jest pilnowanie właściwej geometrii wszystkich czterech kół, która może być niemożliwa do ustawienia w aucie powypadkowym. Delikatnie wyjący tylny most nie musi oznaczać konieczności jego remontu, po prostu "ten typ tak ma". Ważne, by co 30 tys. mil wymieniać w nim olej. Pożądany jest fabryczny pakiet Driving Dynamics. W zależności od wersji obejmował wzmocnione hamulce, zawieszenie o bardziej sportowej charakterystyce, pakiet ospoilerowania i powiększony intercooler dla silnika R6. Modyfikacje hamulców są popularne wśród użytkowników DB7. Fabryczny układ stosunkowo szybko się przegrzewał przy dynamicznej jeździe. Poza wspomnianymi już pękającymi kolektorami wydechowymi mniejszego silnika układ wydechowy jest trwały i odporny na korozję. Standardowe felgi odmiany V12 miały wymiary 18x8 cali z przodu i 18x9 z tyłu. Niestety dość często się krzywią i pękają podczas jazdy po dziurawych drogach.
Aston Martin DB7 Zagato @Aston Martin
Pierwotna wersja tego artykułu ukazała się w "Classicauto" nr 163/2020


Czytaj więcej