felgi stalowe
Magia białych stalówek
Czy felgi stalowe nadal są passé? Coraz więcej producentów wprowadza je do oferty – i to nie tylko w najtańszych wersjach.

LANDROVER
Motoryzacja, jak każda dziedzina, jest podatna na mody i trendy. Najczęściej odnoszą się one do tego, co już widzieliśmy, reinterpretując znane rozwiązania. Czasem coś, co absolutnie nie kojarzyło się z czymś atrakcyjnym, nagle wraca do łask – tak jest ze stalowymi felgami i kołpakami.
Kołpaki zmieniły swoje zastosowanie. Kiedyś zazwyczaj ukrywały „brzydką”, surową stalową felgę, dziś najczęściej poprawiają aerodynamikę felg aluminiowych. Nie udają niczego – są po prostu niezbędnym elementem optymalizującym parametry pojazdu. Nie wzbudzają jednak żadnych emocji, po prostu są. Co innego ze stalowymi felgami.
Kołpaki zmieniły swoje zastosowanie. Kiedyś zazwyczaj ukrywały „brzydką”, surową stalową felgę, dziś najczęściej poprawiają aerodynamikę felg aluminiowych. Nie udają niczego – są po prostu niezbędnym elementem optymalizującym parametry pojazdu. Nie wzbudzają jednak żadnych emocji, po prostu są. Co innego ze stalowymi felgami.

VAUXHALL

OPEL
Pod koniec lat 90., a nawet później, sprzedaż samochodu klasy średniej na stalowych felgach (z kołpakami) była czymś zupełnie normalnym. Jednak już wtedy większość kierowców pożądała „alusów”. Czasami producenci próbowali imitować wzornictwo felg aluminiowych, tworząc je ze stali, ale ten trend nie zdobył większego uznania. Dziś mało kto zwraca na to uwagę, ponieważ większość samochodów jest oferowana na felgach aluminiowych. Tej rewolucji oparły się jedynie auta budżetowe i dostawcze.
I wtedy wchodzi felga stalowa... cała na biało.
Okazuje się, że stalowe felgi mogą mieć pozytywne konotacje, zwłaszcza gdy założymy je na samochód o charakterze rekreacyjnym. W klasycznych terenówkach to rozwiązanie pojawia się dość często – i to z praktycznych powodów.
Stalowe felgi były tańsze od aluminiowych, bardziej elastyczne i łatwiejsze w naprawie. Najtańszą opcją lakierowania była biała farba, która dodatkowo pozwalała szybciej zauważyć pęknięcia, rysy i inne uszkodzenia – co jest istotne w trudnych warunkach terenowych. Jasny kolor lepiej odbijał światło słoneczne, zapobiegając nadmiernemu nagrzewaniu się felg.
Stalowe felgi były tańsze od aluminiowych, bardziej elastyczne i łatwiejsze w naprawie. Najtańszą opcją lakierowania była biała farba, która dodatkowo pozwalała szybciej zauważyć pęknięcia, rysy i inne uszkodzenia – co jest istotne w trudnych warunkach terenowych. Jasny kolor lepiej odbijał światło słoneczne, zapobiegając nadmiernemu nagrzewaniu się felg.

Land Rower
Brzmi sensownie, ale czy naprawdę potrzebujemy tego we współczesnym samochodzie?
Technologia poszła do przodu, więc nie potrzebujemy już stalowych felg, ale możemy po prostu chcieć takiego rozwiązania. Mam wrażenie, że wielu osobom po prostu się to podoba. Nie raz słyszałem zachwyt nad białą stalówką.
Jest w niej coś prostego, wręcz prymitywnego – ale w dobrym tego słowa znaczeniu. W świecie pełnym zaawansowanych technologii coraz częściej pragniemy prostoty. Dla estetów to nawiązanie do przeszłości, a granie na sentymencie to zawsze dobry sposób na marketing.
Jest w niej coś prostego, wręcz prymitywnego – ale w dobrym tego słowa znaczeniu. W świecie pełnym zaawansowanych technologii coraz częściej pragniemy prostoty. Dla estetów to nawiązanie do przeszłości, a granie na sentymencie to zawsze dobry sposób na marketing.

FORD
Białe stalówki powróciły w niektórych wersjach samochodów terenowych, takich jak Ford Bronco czy Land Rover Defender, nawiązując bezpośrednio do ich pierwotnych wersji. Czy stalowe felgi w samochodzie za setki tysięcy złotych to żart? Może dla kogoś, kto nie zna kontekstu.
Do grona aut z białymi stalówkami dołączyły także modele popularne, takie jak Fiat Panda czy Opel Frontera. Aby nie wyglądało to zbyt surowo, producenci zadbali o estetyczne zaślepki na śruby mocujące – musi być jasne, że to zamierzony efekt.
Do grona aut z białymi stalówkami dołączyły także modele popularne, takie jak Fiat Panda czy Opel Frontera. Aby nie wyglądało to zbyt surowo, producenci zadbali o estetyczne zaślepki na śruby mocujące – musi być jasne, że to zamierzony efekt.

Nowy Trend?
To nie ostatnie białe stalówki, które zobaczymy we współczesnych samochodach. Rosnące zainteresowanie zarówno nowymi, jak i klasycznymi autami rekreacyjnymi tylko wzmocni ten trend.
A co z białymi felgami aluminiowymi, kojarzonymi z motorsportem? Pierwsze zwiastuny ich powrotu już się pojawiły.
A co z białymi felgami aluminiowymi, kojarzonymi z motorsportem? Pierwsze zwiastuny ich powrotu już się pojawiły.