Skoda 130RS
50-lecie Skody 130RS
Rok 2025 jest wyjątkowy dla marki Skoda, gdyż obchodzi swoje 130-lecie. Jednocześnie mija pół wieku od debiutu wyścigowego modelu Škoda 130 RS na torze w Moście.
Ten już legendarny samochód rajdowy zapisał się w historii motorsportu dzięki licznym sukcesom. Aby uczcić tę rocznicę, w Muzeum Škody w Mladá Boleslav przygotowano specjalną wystawę, na której do 27 kwietnia można podziwiać trzy egzemplarze modelu 130 RS.

skoda
Gwiazda rajdów i wyścigów
Škoda 130 RS zadebiutowała w 1975 roku jako następca modeli 180 RS i 200 RS. Już miesiąc po premierze, podczas Mistrzostw Europy Samochodów Turystycznych w Brnie, dwa egzemplarze zajęły trzecie i czwarte miejsce w klasie do 2000 cm³. W kolejnych latach model ten odnosił sukcesy zarówno w krajowych, jak i międzynarodowych zawodach, rywalizując z zachodnimi markami.
Do największych osiągnięć należało zwycięstwo w klasie podczas Rajdu Monte Carlo w 1977 roku oraz ósme miejsce w klasyfikacji generalnej Rajdu Akropolu w 1979 i 1981 roku. W wyścigach torowych Škoda 130 RS triumfowała w Mistrzostwach Europy Samochodów Turystycznych w 1981 roku.
Do największych osiągnięć należało zwycięstwo w klasie podczas Rajdu Monte Carlo w 1977 roku oraz ósme miejsce w klasyfikacji generalnej Rajdu Akropolu w 1979 i 1981 roku. W wyścigach torowych Škoda 130 RS triumfowała w Mistrzostwach Europy Samochodów Turystycznych w 1981 roku.

skoda
Lekka konstrukcja i świetne prowadzenie
Pod maską modelu 130 RS pracował chłodzony cieczą, czterocylindrowy silnik OHV o pojemności 1,3 litra, którego moc wzrosła z 113 do 142 KM w wersji torowej. Dzięki zastosowaniu aluminiowych paneli i elementów z włókna szklanego, samochód ważył jedynie 720 kg Jego prędkość maksymalna to aż 220 km/h.
Największym atutem modelu była jednak jego zwinność i doskonałe prowadzenie. Łącznie powstało około 200 egzemplarzy w specyfikacji fabrycznej.
Największym atutem modelu była jednak jego zwinność i doskonałe prowadzenie. Łącznie powstało około 200 egzemplarzy w specyfikacji fabrycznej.

skoda
Dziedzictwo RS wciąż żywe
To właśnie Škoda 130 RS zapoczątkowała oznaczenie RS (Rally Sport), które dziś zdobi sportowe modele marki. Dziś na torach i odcinkach specjalnych jego tradycję kontynuuje Škoda Fabia RS Rally2, rywalizując w kategorii WRC2.