Denza
Mercedes wśród chińskich producentów samochodów?
Kiedy mówimy, że coś jest „Mercedesem w swojej kategorii”, mamy na myśli absolutną jakość — coś, co wyznacza standardy. Czy Denza zasługuje na takie porównanie? To dopiero się okaże. Ale jedno wiemy na pewno: przez chwilę naprawdę była w połowie Mercedesem.

Denza
Marka została założona w maju 2010 roku jako joint venture pomiędzy BYD Auto a Daimler AG (obecnie Mercedes-Benz Group). Jej historia sięga już 15 lat — a jak na dynamiczne realia chińskiego rynku motoryzacyjnego, to naprawdę sporo. Mercedes miał na początku 50% udziałów.

Denza
W marcu 2010 roku BYD i Daimler podpisali memorandum o wspólnym opracowywaniu pojazdów elektrycznych, co doprowadziło do powstania spółki Shenzhen BYD Daimler New Technology Co., Ltd. Pierwszy koncept Denza EV zaprezentowano w 2012 roku podczas targów Auto China w Pekinie, a wersja produkcyjna zadebiutowała pod koniec 2014 roku. Pierowszy model marki bazował na Mercedesie klasy B i był w pełni elektryczny.

Denza
W 2019 roku pojawił się model Denza X, bazujący na drugiej generacji BYD Tang, z wyraźnym wkładem stylistycznym projektantów Mercedesa — zarówno na zewnątrz, jak i we wnętrzu. Sprzedaż jednak nie spełniła oczekiwań, co skłoniło partnerów do przemyślenia strategii marki.

Denza
W grudniu 2021 roku doszło do restrukturyzacji spółki – Mercedes-Benz ograniczył swoje udziały do 10%, a BYD przejął kontrolę, zwiększając swój udział do 90%. Efektem nowej strategii było wprowadzenie na rynek modelu Denza D9 – luksusowego minivana dostępnego zarówno w wersji hybrydowej plug-in, jak i w pełni elektrycznej. Oficjalna premiera pojazdu miała miejsce w sierpniu 2022 roku.

Denza
W lipcu 2023 roku zaprezentowano elektrycznego SUV-a Denza N7, a w marcu 2023 roku większego SUV-a Denza N8, bazującego na wcześniejszym modelu Denza X. W kwietniu 2024 roku podczas Beijing Auto Show przedstawiono Denza Z9, dostępnego w wersjach shooting brake (Z9 GT) oraz sedan, z opcjami napędu hybrydowego plug-in i elektrycznego.

Denza
We wrześniu 2024 roku Mercedes-Benz całkowicie wycofał się z joint venture, przekazując swoje pozostałe 10% udziałów na rzecz BYD, czyniąc Denzę w pełni zależną spółką BYD. Na poczatku 2025 roku Denza zapowiedziała, że wejdzie na rynek Europejski.

Denza
Premierę zaplanowano na tegorocznej edycji Milan Design Week. Odważnie ? Niekoniecznie. Prezentowana jako pierwszy model mający pojawić się na Europejskim rynku Denza Z9 GT wygląda świetnie. Nie ma czemu się dziwić, gdyż głównym projektantem Denzy jest Wolfgang Egger, który między innymi pracował dla Alfa Romeo i podpowiadał za takie projekty jak 8C Competizione. Denza przedstawia się jako firma technologiczna, co ma oznaczać, że ich samochody są naszpikowane w topowe rozwiązania. Zobaczymy jak będzie wyglądać specyfikacja europejska, ale chińska wersja robi ogromne wrażenie. Zarówno w wersji pełni elektrycznej jak i hybrydowej. Największe wrażenie robi napęd, zawieszenie i układ kierowniczy. Co potrafi ten samochód najlepiej poazuje poniższy film
Czy wejście Mercedesa we współpracę z BYD było korzystne? Czas pokaże — zwłaszcza że Denza, pod względem wykończenia i technologii, coraz śmielej konkuruje z marką ze Stuttgartu. Trudno jednak podważyć dziedzictwo i legendę Mercedesa. Jedno jest pewne: obie strony coś na tej współpracy zyskały. BYD nauczył się tworzyć auta o wysokiej jakości, natomiast Mercedes zdobył cenne doświadczenie w konstruowaniu samochodów elektrycznych — i to bez ryzyka związanego z wprowadzaniem nowego modelu pod własnym logo.