ETS2: Kierowcy znowu zapłacą więcej

W 2027 roku w Unii Europejskiej zacznie obowiązywać nowy system handlu emisjami ETS2 rozszerzony o transport i budownictwo. Oznacza to wprowadzenie dodatkowych opłat od paliw kopalnych wykorzystywanych m.in. do ogrzewania domów i mieszkań, a także do samochodów spalinowych i w efekcie znaczący wzrost kosztów ich utrzymania.

@Newspress
Wprowadzenie ETS2 już w 2027 roku spowoduje wzrost ceny paliw. W przypadku oleju napędowego będzie to skok o 35 groszy netto na litrze, dla benzyny o 29 groszy i o 21 groszy na LPG (patrz tabela poniżej). Opłata ta będzie stopniowo zwiększana – wynika z raportu "Analiza wpływu ETS2 na koszty życia Polaków” przygotowanego przez Wandę Buk, adwokatkę i managerkę z doświadczeniem w sektorach regulowanych oraz Marcina Izdebskiego, ekspert Fundacji Republikańskiej. Według ich analizy „największy wzrost cen w związku z ETS2 zanotuje litr diesla, co wynika z jego wyższej emisyjności na litr paliwa. Wzrost kosztów nabycia paliw dotknie gospodarstwa domowe zarówno bezpośrednio, gdy tankują samochód, jak również pośrednio. Pośredni wpływ będzie dotyczył zwiększonych kosztów usług transportowych. Przy założeniu zużycia paliw na poziomie z 2023 roku łączny koszt netto zakupu uprawnień do emisji związanych z transportem wyniesie w 2027 roku około 11,5 mld zł, a w 2030 roku wzrośnie do 21 mld zł. Tak wysoki wzrost kosztów będzie zmuszał przedsiębiorców do podnoszenia cen swoich towarów i usług”.

Dodatkowy koszt netto paliw transportowych w związku z ETS2 w cenach stałych z 2023 [zł/l]

Ile zatem więcej w ciągu roku będzie musiał wydać statystyczny Kowalski na swoje auto? Autorzy raportu szacują, że już w 2027 roku w przypadku samochodów z silnikami diesla ich użytkownik będzie musiał dołożyć średnio 255 zł. Niewiele mniej dorzucą posiadacze aut benzynowych – 221 i tych zasilanych gazem – 210 zł. „W przypadku transportu ograniczenie wzrostu jego kosztów będzie znacznie trudniejsze i kosztowniejsze niż w przypadku ograniczenia wzrostu kosztów utrzymania mieszkań. Wynika to z faktu, że jedynym praktycznym sposobem osiągnięcia tego będzie wymiana samochodu na elektryczne, co wiąże się z wydatkiem, będącym poza zasięgiem znacznej części społeczeństwa” – czytamy w raporcie.

Dodatkowy koszt netto przejechania autem 10 000 km autem o przeciętnym zużyciu paliwa w związku z ETS2 w zależności od rodzaju stosowanego paliwa w cenach stałych z 2023 [zł]

Podatek ETS2 – będą działania osłonowe
Rząd pracuje obecnie nad wdrożeniem systemu ETS2, ale planuje jednocześnie wprowadzenie działań osłonowych i inwestycyjnych, które złagodzą jego skutki. Szczegóły regulacji powinniśmy poznać we wrześniu, natomiast już wiadomo, że Polska będzie jednym z największych beneficjentów unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego, w ramach którego do dyspozycji rządu będzie koło 50 mld zł w ciągu 7 lat. Jedna trzecia tej kwoty będzie mogła być przeznaczona na wsparcie dla potrzebujących, reszta powinna zostać wydana na inwestycje związane z transformacją energetyczną. Eksperci obawiają się, że niestety będą to niewystarczające środki, a społeczeństwa mniej zamożnych krajów UE, w tym Polski poniosą nieproporcjonalnie wysokie koszty.
Obawiamy się, że użytkownicy samochodów spalinowych na żadne wsparcie, niestety, nie będą mogli liczyć, a pomysły na inne ekopodatki obciążające kierowców przecież nadal są rozważane…


Czytaj więcej