Ford Escort RS Continumod
Ford Escort RS Mk1 reinkarnacja
Brytyjska firma Boreham Motorworks wskrzesiła kultowego Forda Escorta RS pierwszej generacji i z błogosławieństwem Forda planuje wyprodukować 150 całkowicie nowych egzemplarzy tego modelu. Ikona lat 60. i 70. wraca więc w wielkim stylu i… za wielkie pieniądze.
Ford Escort RS Continumod @Boreham Motorworks
Moda na restomody trwa w najlepsze, a teraz swoje trzy grosze do tego, jak się wydaje lukratywnego segmentu rynku postanowił dorzucić Boreham Motorworks. Ta brytyjska firma specjalizująca się w projektowaniu, produkcji i dystrybucji krótkich serii kultowych samochodów drogowych, wyścigowych i rajdowych jest oficjalnym partnerem licencyjnym amerykańskiego koncernu. Dlatego też jej najnowszy projekt – Ford Escort RS Continumod – to "ostateczna ewolucja Mk1 i jego linii RS, maszyny stworzonej dla entuzjastów jazdy, autentyczna kontynuacja z zatwierdzonymi numerami podwozi od oryginalnego producenta". W przeciwieństwie do tradycyjnych restomodów Continumod nie wymaga jednak pojazdu dawcy, a będzie budowany od podstaw przy użyciu nowoczesnych materiałów i zaawansowanych technik produkcyjnych.
FORD ESCORT RS CONTINUMOD @BOREHAM MOTORWORKS
Ford Escort RS Continumod – wierny oryginałowi
Dzięki szeroko zakrojonemu programowi inżynieryjnemu, obejmującemu wykorzystanie skanowania laserowego i oryginalnych planów, Ford Escort Mk1 został w pełni przeprojektowany z użyciem specjalistycznego oprogramowania. Umożliwiło to zespołowi inżynierów stworzenie nowego nadwozia RS’a o wymiarach odpowiadających pierwowzorowi i identycznym kształcie, ale cechującego się znacznie lepszą sztywnością i precyzją montażu. Przy okazji wprowadzono liczne udoskonalenia, które mają zapewniać lepsze prowadzenie samochodu i dynamikę jazdy, wzorowe osiągi, użyteczność i właściwości jezdne.
Sama struktura nadwozia pozostała stalowa, ale takie elementy jak maska silnika, klapa bagażnika i wiele elementów wnętrza wykonanych jest z włókien węglowych. Nowa jest też lekka, aluminiowo-tytanowa, w pełni pływająca tylna oś, połączona z zaawansowanym mechanizmem różnicowym ATB o ograniczonym poślizgu i amortyzatorami typu coil-over w celu zwiększenia równowagi i stabilności. Wykonane na zamówienie czteroramienne 15-calowe felgi z oponami 205/50 R15 z przodu i 225/50 R15 z tyłu nawiązują do stylistyki oryginalnego Escorta Mk1. Siłę hamowania zapewniają wentylowane tarcze 260 mm x 25 mm z czterotłoczkowymi zaciskami z przodu i pełne tarcze 264 mm x 11 mm z dwutłoczkowymi zaciskami z tyłu. W opcji kute felgi magnezowe.
FORD ESCORT RS CONTINUMOD @BOREHAM MOTORWORKS
Wnętrze stanowi ciekawe połączenie klasycznego stylu i nowoczesności. Wykończone jest mieszanką Alcantary, szlachetnych skór i anodowanych komponentów. Uwagę zwraca trójramienna kierownica, analogowe tarcze zegarów oraz mały ekran systemu multimedialnego na konsoli środkowej. Trzypunktowe bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa są dostępne w standardzie, z opcjonalną czteropunktową uprzężą i tylnym schowkiem na kask wyścigowy z włókna węglowego. Standardem jest też pełna klatka bezpieczeństwa ze zdejmowanymi prętami drzwi, która dodatkowo zwiększa sztywność nadwozia.
FORD ESCORT RS CONTINUMOD @BOREHAM MOTORWORKS
FORD ESCORT RS CONTINUMOD @BOREHAM MOTORWORKS
Ford Escort RS Continumod – dwa silniki do wyboru
Podstawowym silnikiem dla Escorta RS Continumod będzie jednostka Twin Cam z wtryskiem paliwa, której pojemność została zwiększona do 1845 cm3. Generuje moc 185 KM. Za przekazanie jej potencjału na tylne koła odpowiada 4-biegową manualna skrzynia biegów "Ford bullet" z synchronizacją.
Dla bardziej wymagających adresowana jest wersja z nowym 4-cylindrowym silnikiem o pojemności 2100 cm3, który dysponuje imponującą mocą 300 KM i może kręcić się do 10 000 obr./min. W tym wariancie moc jest przesyłana do tylnych kół przez pięciobiegową manualną skrzynię biegów typu dogleg. Standardem jest też tytanowy układ wydechowy, który "został dostrojony pod kątem osiągów i radosnego dźwięku".
Przy docelowej masie auta sięgającej zaledwie 800 kg obydwie wersje silnikowe stanowią obietnicę doskonałych wrażeń za kierownicą. Dodamy, że auto nie ma wspomagania, ABS-u, kontroli trakcji ani żadnych innych elektronicznych asystentów. Na szczegółowe dane o osiągach trzeba jednak jeszcze zaczekać.
FORD ESCORT RS CONTINUMOD @BOREHAM MOTORWORKS
FORD ESCORT RS CONTINUMOD @BOREHAM MOTORWORKS
Ford Escort RS Continumod – ile to kosztuje
Boreham Motorworks planuje rozpoczęcie produkcji Escorta RS Continumoda w trzecim kwartale przyszłego roku. Zgodnie z założeniami będzie ona limitowana do 150 sztuk, z których każda została wyceniona na minimum 295 tys. funtów, czyli ok. 1,5 mln zł! Można to nazwać przesadą, ale z pewnością znajdą się chętni na wyłożenie tak astronomicznej kwoty, na co by nie mówić jednak bardzo wyjątkowe auto. A i jeszcze jedno. Wszystkie nowe Escorty RS Continumod będą objęte 2-letnią gwarancją producenta ograniczoną przebiegiem do 32 tys. km.
Warto dodać, że Boreham Motorworks ma już błogosławieństwo Forda na wskrzeszenie kolejnych kultowych klasyków marki. Na przyszły rok zapowiedziany jest już "nowy" RS200, a w następnych latach możemy spodziewać się zapewne "nowych" odsłon Escorta Mk2, Capri czy Sierry.
FORD ESCORT RS CONTINUMOD @BOREHAM MOTORWORKS
FORD ESCORT RS CONTINUMOD @BOREHAM MOTORWORKS
Ford Escort RS1600 Mk1 @Ford