Toyota Corolla (E8) – poradnik kupującego

Piąta generacja Toyoty Corolli była marzeniem polskich rodzin w latach 80. Dziś pozostaje nieco zapomniana na zalanym niemieckimi autami rynku klasycznych samochodów. Czy taka sytuacja daje nadzieję na korzystny cenowo zakup niezłego egzemplarza?

Jakub Mielniczak
@Toyota

Toyota Corolla AE86

Toyota Corolla (E8) – WERSJE, SILNIKI
W gamie Corolli E80 (E8) zrezygnowano z obecnej u poprzednika odmiany kombi. Kupujący mógł wybrać wersję sedan, liftback oraz trzy- lub pięciodrzwiowego hatchbacka. Powyższe Corolle miały napęd na przednią oś. Do typoszeregu E8 zalicza się też bardzo pożądana tylnonapędowa wersja AE86 (więcej w Classicauto 75). Na polskim rynku najbardziej popularne były sedany z motorem wysokoprężnym w podstawowej odmianie wyposażenia DX. Takie samochody sprowadzał do kraju Pol-Mot. W wyposażeniu seryjnym nie miały nic poza ogrzewaną tylną szybą, kompletem narzędzi i instrukcją obsługi w języku polskim. Podstawowym lakierem był biały niemetalizowany. Metalik wymagał dopłaty. Klienci decydujący się na kolor "premium" mieli do wyboru: srebrny, jasnoniebieski, beżowy i niebieski. Chcący kupić Corollę w lepszej kompletacji muszą zainteresować się wozem z importu. Na Zachodzie dostępne były odmiany GL, XL, czy SR. Egzemplarze importowane zazwyczaj są napędzane motorami benzynowymi. Najpopularniejsze to te o pojemności 1.3. Można też liczyć na "ekstrasy", takie jak zderzaki lakierowane w kolorze nadwozia, szyberdach czy welurową tapicerkę. Było kilka rodzajów kołpaków, oryginalne alufelgi są rzadkością. Auta z rynku skandynawskiego są wyposażone w spryskiwacze reflektorów. Liczba kombinacji silnik–wyposażenie jest bardzo duża i zależna od konkretnego rynku. W niniejszym poradniku skupiam się na odmianach, które były sprzedawane w Europie. 1295 cm³, 8V, benzynowy, 69 KM (2A) 1295 cm³, 12V, benzynowy, 75 KM (2E) 1587 cm³, 8V, benzynowy, 84 KM (4A) 1587 cm³, 8V, benzynowy, 78 KM (4A-LC) 1587 cm³, 16V benzynowy, 116-124 KM (4A-GE) 1839 cm³, 8V, diesel, 64 KM (1C)
TOYOTA COROLLA (E8) – CENY
Większość z wystawianych lokalnie na sprzedaż Corolli E8 pochodzi z polskiej sieci sprzedaży. To samochody w odmianie sedan, w podstawowej wersji wyposażenia DX, napędzane silnikiem diesla. Zakres cenowy to od 5 do 20 tys. zł. Niestety nawet oględziny samochodu z górnej półki cenowej mogą okazać się rozczarowujące. Na lepszy stan blacharski można liczyć, decydując się na egzemplarz sprowadzony z południa Europy. Sporadycznie takie auta trafiają do ogłoszeń i kosztują mniej więcej tyle, co samochody krajowe. Ceny na rynkach zachodnich są zbliżone do polskich. 2-5 tys. euro jest kwotą wystarczającą na pozyskanie sprawnego technicznie auta. Co ciekawe, w niemieckich ogłoszeniach czasami pojawiają się auta na czarnych tablicach sprowadzone z Polski. Prawdziwą rzadkością są Corolle w innych niż podstawowe wersjach wyposażenia. W ogłoszeniach dominują sedany i pięciodrzwiowe hatchbacki. Liftbacki i trzydrzwiowe hatchbacki GT (AE82) spotyka się rzadziej. Za odmiany AE86 (dwudrzwiowy sedan i coupé) sprzedający żądają co najmniej 25-30 tys. euro. Niezardzewiałe AE86 w oryginalnym stanie, z małym przebiegiem i udokumentowaną historią serwisową może kosztować nawet 35 tys. euro.
TOYOTA COROLLA (E8) – Części zamienne
Utrzymanie mechaniki w dobrym stanie nie powinno być trudne. Hurtownie motoryzacyjne wciąż oferują podstawowe elementy eksploatacyjne. Gorsza sytuacja jest z oblachowaniem i galanterią karoserii oraz wnętrza. Trzeba uważnie śledzić międzynarodowe aukcje internetowe i oferty sklepów z częściami do klasycznych aut japońskich.
@Toyota

Toyota Corolla E8 4d

TOYOTA COROLLA 1.8 DX SEDAN – DANE TECHNICZNE
LATA PRODUKCJI 1983-1987 MASA WŁASNA 960 kg ROZSTAW OSI / DŁUGOŚĆ 2430 mm/4135 mm PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA 155 km/h ZUŻYCIE PALIWA 6 l/100 km
TOYOTA COROLLA (E8) – STRONY INTERNETOWE
www.toyota-classic-parts.de/en – Niemiecki sklep z częściami do klasycznych modeli Toyoty. www.forum.toyotaklub.org.pl – Polskie forum użytkowników Toyoty, sporo użytecznych informacji o Corolli E8. www.toyotaoldies.de – Niemieckojęzyczne kompendium wiedzy na temat klasycznych modeli Toyoty.
TOYOTA COROLLA (E8) – JEŚLI NIE COROLLA, TO…
1. NISSAN SUNNY B11 Najbardziej oczywisty rywal Corolli z "peweksowych" czasów najczęściej występuje z wolnossącym dieslem 1.7 pod maską. Ma równie kiepską blachę i jest trudniejszy do znalezienia. 22. VOLKSWAGEN GOLF/JETTA II Niemiecki szlagier to częsty gość zlotów youngtimerów. Odrobinę finezji zapewniają wyłącznie wersje mocniejsze (np. GTI) lub bogato wyposażone (jak Carat). Bardzo szeroka gama silnikowa. 3. FIAT REGATA W wersji wysokoprężnej był sprowadzany do Polski w latach 80. i czasami takie auta trafiają się w ogłoszeniach. W przeciwieństwie do Corolli produkowano go w wersji kombi, tradycyjnie nazwanej Weekend.
@Toyota

Toyota Corolla E8 5d

TOYOTA COROLLA (E8) – NADWOZIE/WNĘTRZE
Marzenia o zakupie idealnego egzemplarza, który jest od nowości w Polsce, mogą zostać szybko zweryfikowane po oględzinach aut dostępnych na rynku. Nadwozie Corolli E8, podobnie jak wielu samochodów japońskich z tamtego okresu, stanowi wielki przysmak dla korozji. Nawet wielokrotnie powtarzane zabezpieczenie antykorozyjne może nie chronić przed jego spożyciem. Popularne w latach 80. krycie podwozia biteksem lub innego rodzaju tzw. "barankiem" w wielu przypadkach okazuje się nieskuteczne. Korozja rozwija się bowiem pod nim, osłabiając strukturę nośną auta. Z drugiej strony zdarzają się wozy, w których owa czarna maź zdała egzamin. Przy oględzinach przed zakupem może przydać się… wkrętak, którym sprawdzimy, czy pod zabezpieczeniem jest jeszcze blacha. W pierwszej kolejności rdzewieją przednie i tylne nadkola, progi oraz tylny pas pod zderzakiem. Korozja nie oszczędza też podłogi w okolicach nóg kierowcy i pasażera oraz tylnych podłużnic. Czasami rdzewieje miejsce styku dachu z przednią szybą. W czasie oględzin warto pojechać na myjnię i sprawdzić, czy do bagażnika nie przedostaje się wilgoć. To dość powszechny problem. Woda znajduje sobie drogę albo przez sparciałą uszczelkę klapy, albo przez wnęki tylnych lamp. Jeżeli przeciek nie zostanie szybko wyeliminowany, skoroduje wnęka koła zapasowego. Wiele egzemplarzy przeszło mniejsze lub większe prace blacharskie. Warto sprawdzić ich jakość. Po latach dużo lepsze wrażenie od karoserii robi wnętrze auta. Poszycie foteli rzadko kiedy jest przetarte, a tworzywa sztuczne, z których wykonano kokpit, także okazują się trwałe. Śladów zużycia można szukać w zamkach i stacyjce. Czasami zużyty grot kluczyka powoduje problemy z otwarciem auta. Zdarza się też, że kluczyk sam wypada ze stacyjki w czasie jazdy. Problemy elektryczne nie pojawiają się często. Jeśli coś zawodzi, to zwykle są to tylne lampy, zwłaszcza w sytuacji, w której w bagażniku auta jest wilgoć. Przepalone żarówki podświetlenia tablicy przyrządów to przy tym łatwy do naprawy drobiazg. Większość egzemplarzy z polskiego rynku nie ma pasów bezpieczeństwa na tylnej kanapie. To dość ważna informacja z punktu widzenia montażu fotelika dla dziecka. Niektórzy właściciele zdecydowali się na doposażenie w pasy we własnym zakresie.
@Toyota

Toyota Corolla E8

TOYOTA COROLLA (E8) – Napęd
Niezależnie od wyboru jednostki napędowej można liczyć na jej ponadprzeciętną trwałość. Wielu użytkowników, którzy mieli Corollę E8, wspomina, że auto korodowało w zastraszającym tempie, ale pod względem mechanicznym do końca pozostawało w pełni sprawne. Najpopularniejszy na polskim rynku 1,8-litrowy silnik wysokoprężny o oznaczeniu 1C ma 64 KM i w teorii może wydać się zawalidrogą. Nic bardziej mylnego. Niska masa własna i krótko zestopniowana skrzynia biegów sprawiają, że Corolla bez żadnych problemów radzi sobie w dzisiejszym ruchu miejskim. Podróżowanie w trasie z prędkościami 110-120 km/h również jest przyjemne. Trzeba się postarać, by średnie zużycie paliwa przekroczyło 7 l/100 km, zazwyczaj można się zmieścić w 6 litrach. W egzemplarzach pochodzących z importu dominuje 1,3-litrowy motor benzynowy 2E. To także trwały silnik, ale niektórzy narzekają na gaźnik, który bywa kapryśny. Główne zastrzeżenia dotyczą układu automatycznego ssania, przez który auto może mieć problemy z rozruchem na zimno i z niestabilnymi obrotami. Niektórzy skarżą się, że motor benzynowy przy dynamicznej jeździe zużywa olej. Zarówno we wspomnianym dieslu, jak i benzyniaku po zakupie trzeba wymienić rozrząd i wyregulować zawory. Sporo benzynowych Corolli wyposażono w automatyczną skrzynię biegów. Ma trzy przełożenia i poprawia komfort jazdy w mieście. Należy jednak pamiętać o tym, że zauważalnie pogarsza osiągi. Odmiany o kodzie nadwozia AE82 (przednionapędowa) i 86 (z napędem na tył) współdzielą jednostkę 4A-GE z modelem MR2. Mają wiele unikalnych części, których zdobycie może być niezwykle trudne. Rozważając zakup tych wariantów, koniecznie należy sprawdzić zgodność numeru VIN ze stanem faktycznym. Wiele "kombinowanych" egzemplarzy przyjechało do Polski w latach 90., kiedy powszechnie stosowano rozmaite metody mające ułatwić rejestrację auta. Od strony eksploatacyjnej jednostka 4A-GE nie powinna sprawiać większych problemów.
TOYOTA COROLLA (E8) – PODWOZIE
Zawieszenie Corolli nie zachęca do szybkiego pokonywania zakrętów, ale w połączeniu z miękkimi fotelami zapewnia zadowalający komfort jazdy po dziurawej drodze. Układ kierowniczy bez wspomagania jest standardem w autach sprzedawanych przez Pol-Mot. Manewrowanie w mieście nieco ułatwia wielkie koło kierownicy. Rzadko kiedy ponad 30-letnią eksploatację wytrzymują oryginalne przewody hamulcowe. Jeżeli oglądane auto nie ma ich wymienionych, należy tę czynność przeprowadzić niezwłocznie po zakupie. Do najtrwalszych nie należą układy wydechowe. Nie ma większego problemu z dostępnością elementów zawieszenia i jego naprawy nie będą drogie.
@toyota

Toyota Corolla E8 5d

@TOYOTA

Toyota Corolla E8 5d



Czytaj więcej