Suzuki Vitara pierwszej generacji – poradnik kupującego

Suzuki Vitara pierwszej generacji ma geny prawdziwej terenówki. Z drugiej strony to jedno z pierwszych aut, które budowało podwaliny arcypopularnego dziś segmentu SUV-ów. W Classicauto radzimy, jak dobrze kupić ten samochód.

Jakub Mielniczak
SUZUKI VITARA @SUZUKI
Suzuki Vitara – WERSJE, SILNIKI
Zaprezentowana w 1988 roku Vitara była produkowana w trzech rodzajach nadwozia. Obok najpopularniejszej na rynku wersji 3-drzwiowej wytwarzano odmianę 5-drzwiową oraz 2-drzwiową ze zdejmowanym dachem. Pierwsza z wymienionych na niektórych rynkach była dostępna także w wersji towarowej, bez tylnych bocznych szyb. Policzenie, pod iloma nazwami samochód ten był sprzedawany w różnych krajach, może zająć dłuższą chwilę. Suzuki Sidekick, Geo Tracker, Pontiac Sunrunner, Chevrolet Vitara, Mazda Proceed Levante to tylko niektóre z nich. Nam udało się doliczyć do trzynastu. W 1996 r. przeprowadzono facelifting Vitary. Główne zmiany dotyczyły frontu nadwozia, który nieco wysmuklał. Ciekawą wersją specjalną jest wyprodukowana w 500 egzemplarzach odmiana Philippe Cousteaux. Wyróżniała się m.in. 17-calowymi aluminiowymi felgami, skórzaną tapicerką i drewnianą kierownicą. Indywidualny numer każdego egzemplarza znajduje się na obudowie koła zapasowego. Nie ma co liczyć na bogate wyposażenie. W Europie samochody z klimatyzacją trafiają się bardzo rzadko. Częściej można spotkać "elektrykę" szyb i lusterek oraz centralny zamek. Nie wszystkie egzemplarze mają wspomaganie kierownicy. Jeśli ktoś szuka możliwie najmniej ascetycznej Vitary, powinien zainteresować się samochodami z końca produkcji, najlepiej z motorem V6. SILNIKI: 1,3 l, 8V (G13BA), R4, 64 KM 1,6 l, 8V (G16A), R4, 80 KM 1,6 l, 16V (G16B), R4, 95 KM 1,8 l, 16V (J18), R4, 120 KM 2,0 l, 16V (J20), R4, 132 KM 2,0 l, 12V (H20A), V6, 136 KM 1,9 l diesel, (XUD9), R4, 69 KM 2,0 l turbodiesel (RF), R4, 71 KM 2,0 l turbodiesel (DW10 HDi), R4, 87 KM
SUZUKI VITARA – CENY W POLSCE I ZA GRANICĄ
Vitara pierwszej generacji to stosunkowo popularne w Polsce auto. Jesienią 2024 roku w ogłoszeniach widniało kilkadziesiąt egzemplarzy. Najdroższe z nich to samochody po modyfikacjach off-roadowych. Górną granicą ceny jest 32 tys. zł. Sprzedający gwarantują całkowitą sprawność i obiecują, że nie potrzeba dodatkowych inwestycji. Zapewnienia te należy traktować z rezerwą. Nikt nie ukrywa, że auta były używane "zgodnie z przeznaczeniem" i należy mieć to na względzie. Za 16-20 tys. zł można kupić sprowadzoną Vitarę w oryginalnym stanie, pochodzącą z końca produkcji. Najtańsze jeżdżące egzemplarze wyceniono na 5-7 tys. zł, ale w ich przypadku należy się liczyć z koniecznością poniesienia sporych nakładów. W Niemczech wyraźnie najdroższe są limitowane wersje Philippe Cousteaux. W dobrym stanie mogą kosztować nawet ponad 10 tys. euro. Za 4-5 tys. euro można kupić sprawne auto w fabrycznej specyfikacji i dobrym stanie technicznym. Vitara nie jest samochodem do pokonywania długich, autostradowych tras, dlatego średnie przebiegi nie są duże. Niewiele egzemplarzy ma na liczniku więcej niż 200 tys. km.
SUZUKI VITARA – Części zamienne
Vitara nie jest autem przesadnie drogim w eksploatacji. Dostępność części jest niezła i nie mają one wygórowanych cen. Więcej wyda ten, kto będzie chciał modyfikować auto do off-roadu. Akcesoria poprawiające zdolności terenowe są sprzedawane przez polskie i zagraniczne sklepy. Na aukcjach spory jest także wybór elementów używanych.
SUZUKI VITARA – STRONY INTERNETOWE
www.suzukiklub.pl/forum – Polskie forum użytkowników Suzuki. Jeden z działów jest poświęcony Vitarze pierwszej generacji. www.hm4x4.com – Sklep z częściami do aut terenowych, w tym Vitary. www.vitarafanforum.de – Niemieckie forum użytkowników Vitary. Skarbnica wiedzy.
SUZUKI VITARA – JEŚLI NIE VITARA, TO…
1. TOYOTA RAV4 Pierwsza generacja "Ravki" to ciekawy pomysł na youngtimera nadającego się do codziennej eksploatacji. Nie ma konstrukcji na ramie, ale zapewnia przyzwoity komfort jazdy po utwardzonej drodze. 2. SUZUKI JIMNY II Mniejsze i znacznie bardziej spartańskie od Vitary. Lekkie autko nieźle poradzi sobie w terenie, chociaż silniki są dość słabe. Dostępne wyłącznie w wersjach 2- i 3-drzwiowych. 3. ŁADA NIVA Dzieło radzieckiej myśli technicznej pozostaje w produkcji nieprzerwanie od 1977 r. Do niewątpliwych zalet auta zaliczymy prostą konstrukcję i wyjątkową odporność na zaniedbania eksploatacyjne.
SUZUKI VITARA @SUZUKI
SUZUKI VITARA – NADWOZIE/WNĘTRZE
Rama Vitary ma opinię trwałej i dość odpornej na korozję. Z pewnością lepiej znosi upływ czasu niż nadwozie. Rdzewieją dolne krawędzie drzwi, podłoga w miejscu mocowań do ramy oraz okolice tylnych lamp. Rdza chętnie rozwija się pod plastikowymi listwami bocznymi. W najgorszym stanie będą egzemplarze nigdy niezabezpieczane antykorozyjnie i te eksploatowane w ciężkim terenie. Wersje z nadwoziem odkrytym mogą wymagać rewizji poszycia dachu. Należy sprawdzić, czy nie przecieka. Uwagę powinien zwrócić zapach stęchlizny we wnętrzu, który może świadczyć o obecności wilgoci. Standardową przypadłością są matowiejące szyby miękkiego dachu. Tutaj pomoże tylko ich wymiana. W egzemplarzach z początku produkcji nie ma co liczyć na dobrą jakość wykonania wnętrza. Nawet po niewielkim przebiegu wygniatają i odkształcają się poduszki foteli. Mechanizmy przesuwania siedzeń czasami się blokują. Same fotele są bardzo małe. Niektórzy dowcipkują, że były projektowane pod wątłej postury Japończyków i nie ma szans, by rosły Europejczyk usiadł w nich wygodnie. Denerwują też inne drobiazgi, jak łamiące się klamki czy usterki instalacji elektrycznej. Najczęściej te ostatnie dotyczą śniedziejących połączeń. Bywa, że nagle przestają działać światła czy sterowanie elektrycznymi szybami. Niektórzy skarżą się też na awaryjne stacyjki. Na szczęście instalacja jest prosta i z jej naprawą poradzi sobie każdy sprawny elektryk. Planując codzienną eksploatację Vitary, należy pamiętać o cechach tego auta. Wyciszenie wnętrza przy wyższych prędkościach jest bardzo kiepskie, ogólny komfort jazdy (zwłaszcza krótką wersją) także odbiega od współczesnych standardów. Pochwalić należy dużą powierzchnię oszkloną i niezłą widoczność.
SUZUKI VITARA @SUZUKI
SUZUKI VITARA – Napęd
Najpopularniejszy motor o pojemności 1,6 l występował w dwóch wersjach 8- i 16-zaworowej. Trudno go jednoznacznie polecić. Oczywiście jest dość trwały, a jego ewentualne naprawy nie zrujnują kieszeni, jednak jest też słaby i paliwożerny. W mocniejszej wersji przyspieszenie do "setki" zajmuje ok. 15 sek., a zużycie paliwa w mieście może przekraczać 11 l/100 km. Rozwiązaniem jest montaż instalacji gazowej, na który chętnie decydują się użytkownicy. Należy jednak pamiętać o tym, że butla zabierze sporą część niewielkiej przestrzeni załadunkowej. Dużo lepszym wyborem będzie wersja 2-litrowa. Ma 4 lub 6 cylindrów (tylko w odmianie 5-drzwiowej) i w każdym przypadku ponad 130 KM. Wersja 4-cylindrowa w rzeczywistości może spalić mniej od 1.6, jednocześnie zapewniając znacznie lepsze osiągi. V6 pali nawet 14-15 l/100 km w mieście i miewa problemy z łańcuchem rozrządu, który może wymagać wymiany. W przypadku motorów 4-cylindrowych należy pilnować regularnych wymian paska rozrządu. Nie zaszkodzi zrobić to częściej, niż zaleca fabryka (co 100 tys. km). Diesle na rynku wtórnym trafiają się bardzo rzadko. Szkoda, bo oba silniki z doładowaniem dobrze pasują do charakteru auta i są niezawodne. Problemów nie sprawia też motor wolnossący pochodzący z PSA. W jego przypadku zauważalny jest jednak niedobór mocy. Niezależnie od silnika użytkownicy zwracają uwagę na awaryjny osprzęt oraz wycieki oleju. Alternatory często psują się jeszcze przed osiągnięciem 100 tys. km przebiegu. Uwagi, zwłaszcza w autach użytkowanych w terenie, będzie wymagał też układ zapłonowy. W Vitarze montowano 5-biegowe skrzynie manualne oraz 3- lub 4-biegowe automaty. W przekładniach ręcznych czasami przedwcześnie zużywają się synchronizatory. Trzybiegowy automat występował wyłącznie w odmianie 1.6 w pierwszych dwóch latach produkcji. Późniejsza skrzynia 4-biegowa produkcji Aisin jest trwała, pod warunkiem dbania o regularne wymiany oleju.
SUZUKI VITARA @SUZUKI
SUZUKI VITARA – PODWOZIE
Wyjątkowo nietrwały jest za to układ wydechowy. Z tego powodu większość egzemplarzy ma go już dawno wymienionego na nowy. W tym przypadku markowy zamiennik może mieć jakość lepszą niż element oryginalny. Problemy sprawiają też przednie zaciski hamulcowe. Wymagają częstego rozbierania i oczyszczania. Skuteczność układu hamulcowego jest co najwyżej przeciętna. Decydując się na założenie większych kół z oponami terenowymi, należy mieć świadomość, że pogorszy to i tak nie najlepsze prowadzenie auta po drodze utwardzonej. Nawet seryjna Vitara w krótkiej wersji miewa problemy ze stabilnością w jeździe na wprost. Szybkie atakowanie zakrętów może się skończyć poza drogą. W samochodach użytkowanych w lekkim terenie układ przeniesienia napędu nie powinien sprawiać żadnych problemów. Osłabia go dopiero intensywna eksploatacja w off-roadzie. Jako pierwsze poddają się półosie napędowe i osłony przegubów. Taka jazda drastycznie skraca trwałość przekładni kierowniczej. Użytkownicy narzekają na słabą jakość fabrycznych amortyzatorów. Wymagają one wymiany często już przy 80-90 tys. km. Fabryczne felgi stalowe bardzo szybko pokrywają się rdzawym nalotem. Na szczęście dość łatwo przywrócić im blask.
Suzuki Vitara @suzuki
SUZUKI VITARA 1.6 16V (3D) – DANE TECHNICZNE
LATA PRODUKCJI
1988-1998
MASA WŁASNA
1100 kg
ROZSTAW OSI / DŁUGOŚĆ
2200/3620 mm
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA
150 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
ok. 9 l/100 km


Czytaj więcej