Opel Senator A – poradnik kupującego

W obecnej ofercie Opla próżno szukać limuzyny segmentu E. Przez wiele lat niemiecki producent wytwarzał jednak samochody, które nie musiały się wstydzić rywalizacji z najmocniejszymi graczami ówczesnego segmentu premium. Jednym z takich modeli jest Opel Senator A.

Jakub Mielniczak
Opel Senator A1 @Opel
Rozmiarami nadwozia Senator celował między BMW serii 5 E28 a 7 E23 oraz Mercedesy W123 i W116. Z tego powodu w wielu porównaniach był on zestawiany z autami różnych klas. Wydłużona płyta podłogowa Rekorda, na której powstał omawiany Opel, pozwoliła konstruktorom na zaprojektowanie przestronnej kabiny i 500-litrowego bagażnika. Od swoich konkurentów różnił się jakością wykonania. Pod tym względem nie dorównywał temu, co oferował Mercedes czy nawet BMW. Grube welurowe obicia miękkich foteli nie były w stanie zamaskować kiepskiej jakości tworzyw i słabego montażu. Rasowemu pomrukowi rzędowych "szóstek" wtórowało trzeszczenie i skrzypienie plastików na wybojach. Górna część tablicy przyrządów po wielu latach pęka od słońca. Znalezienie tego elementu w dobrym stanie na rynku wtórnym graniczy z cudem. Głównym problemem Senatora A jest jednak wszechobecna korozja. Rdzewieją przede wszystkim tylne błotniki, dolna część słupka A, dolne partie drzwi, gniazda kolumn McPhersona, a także progi. Niemiłą niespodziankę może sprawić chętnie korodujący zbiornik paliwa. Nowa część potrafi kosztować nawet ponad 500 euro. To właśnie rdza i nieopłacalne naprawy blacharskie zaprowadziły większość Senatorów na złomowiska. Z drugiej strony elektroniczne wyposażenie najbogatszych wersji CD na przełomie lat 70. i 80. robiło duże wrażenie. Dziś można spojrzeć z nostalgią na cyfrowe zestawy wskaźników, które pozwalają wrócić wspomnieniami do czasów gier wideo sprzed ponad trzech dekad.
OPEL SENATOR A1 @Opel
OPEL SENATOR A – Napęd
Limuzyna z prestiżowymi aspiracjami powinna mieć pod maską co najmniej sześć cylindrów. Zdecydowana większość Senatorów A wyjechała z fabryki z takimi właśnie motorami pod maską. W modelach A1 dominowały konstrukcje o pojemnościach 2,8 i 3,0 litrów o kodach fabrycznych 28H i 30E oraz mocach 140 i 180 KM. Nie były to nowe jednostki – pochodziły wprost z serii KAD (napędzały modele: Kapitän, Admiral, Diplomat). Główną modyfikacją wprowadzoną w Senatorze była zmiana systemu zasilania – mniejszy silnik otrzymał pojedynczy gaźnik Pierburg, zaś mocniejszy wtrysk Bosch L-Jetronic, a w późniejszym czasie także tańszy gaźnik (jako 150-konna wersja 30H). Oprócz tego wprowadzono szereg zmian, mających zwiększyć moc i obniżyć zużycie paliwa. Trzylitrowy motor na początku produkcji cierpiał na problem pękających wałów korbowych. Definitywnie rozwiązano go dopiero po liftingu, kiedy do wytworzenia wału zastosowano nowy stop żeliwa, a sam wał lepiej wyważono. To dlatego trzylitrówki z serii A2 pracują też znacznie bardziej aksamitnie. Prawidłowo eksploatowane "benzyniaki" nie mają problemu z przekroczeniem granicy 300 tys. km. Ci, dla których zużycie paliwa wynoszące kilkanaście l/100 km było zbyt duże, mogli zdecydować się na jednego z dwóch doładowanych diesli. Mocniejszy, 95-konny, jest ciekawą konstrukcją ze względu na zastosowaną w nim sprężarkę typu Comprex. Ten rodzaj doładowania można uznać za niszowy, bo poza Rekordem A i Mazdą 626 nie był stosowany na szerszą skalę. Oficjalne dane mówiące o zaledwie 700 wyprodukowanych egzemplarzach pozwalają porównać znalezienie sprawnego Senatora Comprex D do wygrania "szóstki" w Totka. Wysokoprężne Senatory można poznać po masce silnika z wyraźnym garbem, który umożliwiał zmieszczenie dość wysokiej jednostki napędowej. Jedynie benzynowe trzylitrówki łączono serynie z pięciobiegową przekładnią manualną. Cztery biegi były standardem w słabszych wersjach. Alternatywnie można było wybrać automat. Ten mógł mieć trzy albo cztery przełożenia. Zapewniał duży komfort jazdy po mieście, ale znacznie ograniczał osiągi i podnosił zużycie paliwa.
OPEL SENATOR A2 @Opel
OPEL SENATOR A – PODWOZIE
Mimo technicznego pokrewieństwa z Rekordem układ jezdny Senatora został odpowiednio zmodyfikowany względem mniejszego krewniaka. Biorąc pod uwagę większą masę auta, zastosowano mocniejsze piasty z mocowaniem felg na pięć śrub. Od nowa zaprojektowano też tylne zawieszenie. Było niezależne, z wahaczami wleczonymi oraz specjalnie zaprojektowanymi sprężynami o niejednolitym zwoju. Konstruktorzy uzasadniali to bardziej kompaktową budową zawieszenia i wysokim komfortem jazdy niezależnie od obciążenia. Rzeczywiście testy dziennikarskie potwierdzały to, że Senator był samochodem wyjątkowo wygodnym. Niektórzy porównywali komfort jazdy do wzorca w tym względzie – Mercedesa W123. Układ hamulcowy był bardzo podobny do tego z Commodore B. Na czterech kołach zastosowano tarcze. Przednie miały średnicę 271 mm, tylne zaś 279 mm. Opcjonalny ABS można było zamawiać od grudnia 1983 r. Miał konstrukcję trójkanałową, co oznaczało, że kontrola hamowania tylnych kół odbywała się wspólnie. Każdy Senator był seryjnie wyposażony we wspomaganie kierownicy. Ciekawostką jest fakt, że w Senatorach A1 na tylnej stronie koła kierownicy umieszczono cyfrę "6". Szczegół ów miał odróżnić ten element od montowanego w mniejszym Rekordzie.
OPEL SENATOR A2 – @Opel
OPEL SENATOR A – WERSJE, SILNIKI
Pierwszą generację Senatora produkowano w latach 1978-1986. W 1982 roku przeprowadzono facelifting, który zmienił przednią i tylną część nadwozia. W ramach kuracji odmładzającej unowocześniono także tablicę przyrządów, a do palety wprowadzono nowe kolory lakierów i wzory tapicerek. Auta przed liftingiem określamy jako A1, po modernizacji – A2. Podstawowym typem nadwozia był sedan, ale wyprodukowano niewielką liczbę egzemplarzy kombi (Caravan) oraz limuzyny z przedłużonym rozstawem osi. Obie konwersje powstały przy współpracy z firmą Keinath i są dziś kolekcjonerskimi rarytasami. Z Senatora chętnie korzystały różne służby, dlatego czasem można trafić na auto z przeszłością policyjną, ambulans, a nawet karawan pogrzebowy. Wśród wersji wyposażenia wyróżniamy podstawową oraz bogatsze C, CD i CS. Z ciekawszych elementów wyposażenia warto wspomnieć o elektronicznym zestawie wskaźników, komputerze pokładowym z wyświetlaczem, tempomacie, klimatyzacji i fabrycznym sportowym zawieszeniu z amortyzatorami gazowymi, które w 1986 r. wymagało dopłaty w wysokości 236 marek. Klientom często poruszającym się po śliskiej nawierzchni proponowano szperę. Jeżeli dodamy do tego sportowe fotele Recaro i różne "elektryczne" gadżety umilające podróż, to okaże się, że pod względem możliwości konfiguracji Senator nie różnił się wiele od Audi 100 czy Mercedesa W123.

2.0 E, R4, 115 KM (1982-1984) 2.2 i, R4, 115 KM (1984-1986) 2.5 E, R6, 136 KM (1981-1984) 2.5 i, R6, 140 KM (1984-1986) 2.8 S, R6, 140 KM (1978-1981) 3.0 S, R6, 150 KM (1978-1982) 3.0 E, R6, 180 KM (1978-1986) 3.0 i, R6, 156 KM (1985-1986) 2.3 TD, R4, 86 KM (1983-1986) 2.3 Comprex D, 95 KM (1984-1986)
OPEL SENATOR A – CENY W POLSCE I ZA GRANICĄ
Na polskim rynku Senator A praktycznie nie występuje. Przegląd historycznych ogłoszeń pokazuje kilka egzemplarzy z silnikami 2.5 i 2.8, które wystawiono w cenach 10-15 tys. zł. Sprzedający deklarowali bardzo dobry stan tych aut. Po opisywaną limuzynę najlepiej jechać do Niemiec. Tam za 4-5 tys. euro można kupić egzemplarz sprawny technicznie, często po wykonanym remoncie blacharskim. W kwietniu 2024 r. za Odrą oferowanych było ok.15 Senatorów A, zarówno przed- jak i poliftowych. Sprzedający chętnie podają przebiegi w okolicach 150 tys. km, ale biorąc pod uwagę pięciocyfrowy licznik kilometrów i brak dokumentacji serwisowej większości egzemplarzy, nie należy do owego kilometrażu przykładać zbyt dużej wagi. Ceny najlepiej utrzymanych aut, często pochodzących od pierwszych właścicieli, przekraczają już 10 tys. euro, zwłaszcza w topowych wersjach CD, które dziś są stosunkowo rzadkie. Praktycznie niemożliwe jest też kupno Senatora z silnikiem wysokoprężnym. Mimo że były dość trwałe, to wykończyły je lata intensywnej eksploatacji oraz restrykcje ekologiczne zachęcające do złomowania starych diesli.
OPEL SENATOR A – Części zamienne
Części eksploatacyjne są dostępne bez problemów w hurtowniach motoryzacyjnych. Nie ma co liczyć na łatwy zakup blach czy galanterii nadwozia i wnętrza. Tu jedyna nadzieja w krajowych i zagranicznych aukcjach oraz sklepach z częściami do klasycznych Opli, w których od czasu do czasu pojawiają się fabrycznie nowe elementy z zapasów magazynowych.
OPEL SENATOR A2 3.0 E – DANE TECHNICZNE
LATA PRODUKCJI
1978-1986
WYPRODUKOWANO
129 644 egz. (A1 i A2)
MASA WŁASNA
1580 kg
ROZSTAW OSI / DŁUGOŚĆ
2683 mm/4839 mm
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA
202 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
ok. 12 l/100 km
OPEL SENATOR A – STRONY INTERNETOWE
www.senatorman.de – Wielka skarbnica wiedzy o Oplu Senatorze. Historia modelu, szczegóły konstrukcyjne, opisy wersji wyposażenia. Dużo zdjęć.
www.opel-classicparts.de – Sklep z oryginalnymi częściami zamiennymi do klasycznych Opli.
www.senator-monza.de – Na stronie jest m.in. katalog części zamiennych wraz ze schematami.
OPEL SENATOR A – Jeśli nie Senator, to…
1. Mercedes W123 Łatwiej go kupić, ale trzeba głębiej sięgnąć do kieszeni, zwłaszcza jeśli rozważamy wersję sześciocylindrową. Znacznie lepsza jakość wykonania wnętrza, porównywalny komfort jazdy.

2. BMW serii 5 E28 Znakomite właściwości jezdne i doskonałe motory sześciocylindrowe to znak rozpoznawczy "rekina" E28. Z drugiej strony nie dorównuje Senatorowi przestronnością wnętrza i jest od niego droższy.

3. Nissan Laurel C31/C32 Przybysz z Japonii ma bogate wyposażenie i jest technicznie bliski doskonałości. Niestety koroduje na potęgę, dlatego zakup dobrego egzemplarza jest jeszcze trudniejszy niż w przypadku Senatora A.
OPEL SENATOR A1 @Opel
Pierwotna wersja tego artykułu ukazała się w "Classicauto" nr 158/2019


Czytaj więcej