Mazda RX-7 – poradnik kupującego
Mazda RX-7 1. generacji (nadwozie SA22C lub FB) to kwintesencja japońskiego designu i myśli technicznej przełomu lat 70. i 80. Otwierane światła, silnik Wankla, tylny napęd i smukła linia nadwozia windują poziom pożądania na czerwone pole. Oto jak możecie zmienić je w rzeczywistość.
MAZDA RX-7 @MAZDA
Mazda RX-7 – WERSJE, SILNIKI
Wyróżniamy trzy serie pierwszej generacji Mazdy RX-7. Najwcześniejsza, produkowana do 1980 roku, od prefiksu numeru VIN jest oznaczana jako SA lub SA22C . Poznamy ją m.in. po stalowych zderzakach z plastikowymi nakładkami i krótkich tylnych lampach z pomarańczowymi szkłami kierunkowskazów. Seria druga, produkowana w latach 1981-1983, otrzymała lepiej dopasowane do karoserii zderzaki z tworzywa, szersze boczne listwy, większe, żebrowane tylne lampy. Tylną tablicę rejestracyjną przeniesiono spomiędzy lamp na zderzak, a w wersjach amerykańskich i brytyjskich oznaczenie modelu zmieniono na FB. Na niektórych rynkach RX-7 można było zamówić z hamulcami tarczowymi tylnej osi i szperą. Pojawiały się one w najwyższej wersji wyposażenia GSL. Ostatni facelifting przeprowadzono w 1984 r. Główną nowością był silnik 1,3 l o kodzie fabrycznym 13B. Zmieniono też wygląd przodu nadwozia oraz zestawu wskaźników. Topowa odmiana GSL-SE miała twardsze sprężyny i amortyzatory, wzmocnione hamulce, poprawioną chłodnicę oleju oraz inny rozstaw śrub kół (4x114,3 mm). Poza tym na różnych rynkach sprzedawano krótkie, limitowane serie RX-7. Warto wspomnieć wyprodukowaną w 2500 egzemplarzach amerykańską Leather Sport z 1980 r., z malowanymi na złoto obręczami kół, czy australijską Finale z 1985 r. Oprócz tego w 1979 r. na rynek USA powstała seria Limited (3 tys. egz.). Wersje silnikowe: 1146 cm³, 12A, gaźnik, 105 KM 1146 cm³, 12A, wtrysk, 113 KM 1308 cm³, 13B, wtrysk, 135 KM 1146 cm³ Turbo, 12A, wtrysk, 165 KM
MAZDA RX-7 @MAZDA
MAZDA RX-7 – CENY W POLSCE I ZA GRANICĄ
Na polskim rynku RX-7 SA/FB pojawia się rzadko. Auta wystawione na sprzedaż można policzyć na palcach jednej ręki. Egzemplarz do remontu można kupić poniżej 10 tys. zł. W przypadku takich aut należy się jednak nastawić nie tylko na reanimację mechaniki, ale też na kompleksową renowację blacharki. Najdroższe samochody, opisywane przez sprzedających enigmatycznym określeniem "stan kolekcjonerski", jeżeli trafiają do ogłoszeń, kosztują 70-80 tys. zł. Za naszą zachodnią granicą jeżdżące auto można kupić za 5-6 tys. euro. Ceny najlepszych egzemplarzy w oryginalnym stanie, z udokumentowaną historią serwisową, zawierają się w przedziale 15-20 tys. euro. Za oceanem auta są nieco tańsze, ale różnicę w cenie zniweluje wyższy koszt sprowadzenia. Trzeba założyć, że dolną granicą ceny za bardzo zadbaną RX-7 pierwszej generacji jest 10 tys. dolarów. Zdecydowana większość aut ma deklarowane niskie przebiegi, wynoszące poniżej 100 tys. km. Mimo to trafiliśmy na egzemplarz, który był używany bardziej intensywnie. Samochód z 230 tys. mil (ok. 370 tys. km) na liczniku właściciel wycenił na 9 tys. dolarów.
MAZDA RX-7 – Części zamienne
Są sklepy wyspecjalizowane w sprzedaży części do RX-7 i warto zainteresować się ich ofertą. Niestety najczęściej nie jest tanio, kosztowna jest też wysyłka z USA. Dostępność elementów eksploatacyjnych i części tuningowych jest niezła. Gorzej z blacharką i galanterią nadwozia oraz wnętrza. Tu jedyny ratunek to aukcje internetowe i auta na części.
MAZDA RX-7 @MAZDA
MAZDA RX-7 SA22C/FB (12A) - DANE TECHNICZNE
LATA PRODUKCJI 1979-1985 WYPRODUKOWANO 471 018 egz. wszystkich wersji MASA WŁASNA 1000-1100 kg ROZSTAW OSI / DŁUGOŚĆ 2420 mm/4285 mm PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA 185 km/h ZUŻYCIE PALIWA ok. 11-12 l/100 km (średnio)
MAZDA RX-7 – ZAJRZYJ NA TE STRONY INTERNETOWE:
www.mazdaspeed.pl – Największe polskie forum dyskusyjne użytkowników Mazdy. Rozbudowany dział dotyczący RX-7. rx7club.com – Anglojęzyczne forum zrzeszające użytkowników wszystkich generacji RX-7. Ponad 700 tys. wątków! www.mazdatrix.com – Amerykański sklep z częściami do Mazd z silnikami Wankla. Szeroka oferta oryginałów i zamienników.
MAZDA RX-7 – JEŚLI NIE RX-7, TO…
1. PORSCHE 924 Konstrukcja o ograniczonej finezji, ale równocześnie solidna i nieco mniej korodująca. Jeden z najtańszych modeli Porsche, jaki można kupić. 2. MITSUBISHI STARION Turbodoładowana alternatywa dla RX-7. Ze względu na totalny brak części zamiennych eksploatacja może być problematyczna. Podobnie jak znalezienie dobrego egzemplarza. 3. FORD CAPRI III Nie ma otwieranych świateł, ale można go mieć z V6 pod maską. Osiągi słabszych wersji są kiepskie, te mocniejsze są bardzo paliwożerne. Stosunkowo dobra dostępność części.
MAZDA RX-7 – NADWOZIE/WNĘTRZE
RX-7 SA/FB pochodzi z czasów, gdy japońskie auta znikały w oczach z powodu… korozji. Jak jest w tym przypadku? Nie tak źle, chociaż jest kilka miejsc, na które trzeba zwrócić szczególną uwagę przy oględzinach. Newralgiczne punkty znajdują się pod schowkami za oparciami foteli (FB), oraz w dolnej części prawego tylnego błotnika. Woda przedostaje się przez sparciałe uszczelki anteny oraz tylnych lamp. W czasie oględzin rekomendowane jest wyjęcie tylnych świateł i dokonanie inspekcji wnętrz błotników przy pomocy latarki. Poza tym rdzewieć może tylna część nadwozia wokół klapy bagażnika oraz pasa pod lampami. Metalowe zderzaki w SA rzadko kiedy nie wymagają regeneracji. Warto rzucić okiem na stan punktów mocowania tylnego zawieszenia oraz podstawki akumulatora. Samochody pochodzące z ciepłych rejonów USA mogą nie mieć rdzy, ale i tak będą wymagały malowania z powodu wypalonego słońcem lakieru. Słońce i wysokie temperatury źle wpływają też na kondycję górnej części kokpitu. Dostępność elementów wnętrza jest kiepska. Sytuację komplikuje fakt, że były różne wersje kolorystyki tapicerki, w zależności od poziomu wyposażenia i rynku przeznaczenia auta. Bogate wyposażenie to zaleta wielu egzemplarzy. Ważne, by po latach było sprawne. Niedziałająca klimatyzacja może oznaczać konieczność naprawy lub dorobienia np. chłodnicy, która jest niedostępna jako nowa część. Przy okazji trzeba będzie przerobić układ z czynnika R12 na R134a.
MAZDA RX-7 – Napęd
Do zalet silnika z tłokiem obrotowym zaliczamy praktycznie bezwibracyjną pracę i łatwość wkręcania się na obroty. To cechy pożądane w aucie sportowym. Prawidłowo eksploatowany silnik Wankla w teorii powinien wytrzymać ponad 200 tys. km bez potrzeby remontu. Jest on jednak bardzo wrażliwy na niewłaściwą eksploatację, dlatego teoria nie zawsze sprawdza się w praktyce. Wielu użytkowników musiało zmierzyć się z naprawą już przy ok. 50 tys. km. Do podstawowych i obowiązkowych czynności zaliczamy regularne pilnowanie poziomu oleju i niestosowanie żadnych dodatków uszlachetniających środek smarny. Sam olej warto wymieniać częściej niż co 10 tys. km. Poza tym nie wolno gasić nienagrzanego silnika, a przed dynamiczną jazdą trzeba pozwolić mu się porządnie rozgrzać. Ma to związek z tym, że niedogrzany silnik dostaje duże ilości paliwa, których nie jest w stanie spalić, a resztki niespalonej benzyny zalewają świece. Jeżeli "przepalamy" auto w czasie dłuższego postoju, poczekajmy, aż jednostka osiągnie temperaturę roboczą. Ważne, by przy oględzinach sprawdzić łatwość rozruchu na zimno i na ciepło, a także to, czy z rury wydechowej nie wydobywają się kłęby dymu. Jeżeli jest to możliwe, to należy sprawdzić kompresję, ale należy pamiętać, że wymaga to posiadania specjalnego przyrządu, który podłącza się w miejsce górnej świecy. Kolejna rzecz to uszczelnienia. Niepokój powinny budzić jakiekolwiek wycieki widoczne z zewnątrz. Mogą one świadczyć o konieczności wymiany uszczelek między cylindrami. Zużywają się też zewnętrzne uszczelnienia rotora (tzw. apexy). Szczególną uwagę trzeba poświęcić układowi chłodzenia. Z racji tego, że silnik Wankla generuje dużo ciepła, cały system musi być w idealnym stanie. Niedopuszczalne jest jakiekolwiek pogarszanie przepływu powietrza, np. poprzez zmienianie zamocowania przedniej tablicy rejestracyjnej w sposób taki, który mógłby blokować fabryczne wloty. Nie należy bać się kręcić porządnie rozgrzanego silnika pod czerwone pole obrotomierza. To właśnie w górnych rejestrach obrotów czuje się on najlepiej. Dodatkową zaletą jest samooczyszczanie się z nagaru. Osoba planująca zakup RX-7 musi nastawić się na relatywnie wysokie zużycie paliwa – nawet 17-18 l/100 km w czasie dynamicznej jazdy. W generacji SA/FB stosowano cztero- oraz pięciobiegowe skrzynie manualne oraz trzybiegowe automatyczne. Te ostatnie lepiej sobie odpuścić. Znacznie więcej frajdy z jazdy dostarczy manual, który pracuje doskonale.
MAZDA RX-7 @MAZDA
MAZDA RX-7 – PODWOZIE
RX-7 SA/FB to najlżejsza generacja tego modelu. Masa własna wynosząca niewiele ponad tonę i rozkład obciążenia po 50% na przednią i tylną oś są gwarancją radości z jazdy po krętej drodze. Zawieszenie przednie oparte jest o klasyczne kolumny MacPhersona, z tyłu zaś mamy sztywny most z czterema wahaczami wzdłużnymi i drążkiem Watta, który ma zwiększać stabilność poprzeczną. W układzie hamulcowym można spotkać cztery tarcze (głównie wersje europejskie) lub układ mieszany z bębnami na tylnej osi. Chociaż standardowe hamulce w tym lekkim aucie sprawują się nieźle, to wielu użytkowników wymieniło elementy układu na tuningowe lub sportowe. Podczas oględzin podwozia obowiązkowo trzeba sprawdzić kondycję układu wydechowego. Fabryczny wydech w dzisiejszych czasach to rarytas. Wiele aut ma układ wymieniony na sportowy zamiennik, który wydatnie podkreśla charakterystyczny dźwięk silnika.