Lamborghini Countach – poradnik kupującego
Wyprodukowane w 112 egzemplarzach na początku tej dekady nowe Lamborghini Countach garściami czerpie z dziedzictwa poprzednika. Nic dziwnego, bo zarówno w chwili debiutu w 1974 roku, jak i dziś oryginalna wersja tego Lamborghini przypomina statek kosmiczny. Radzimy, jak dobrze kupić włoskie UFO.
@LAMBORGHINI
Lamborghini Countach – WERSJE, SILNIKI
W chwili debiutu w 1974 roku Countacha LP400 napędzał 4-litrowy motor o mocy 375 KM. W ciągu czterech lat wyprodukowano 150 egzemplarzy tej wersji. Pierwsza ważna modernizacja przyszła w 1978 r. Oprócz dodania litery "S" do nazwy wariantu istotnie zmieniono wygląd zewnętrzny: zastosowano gładki dach, wprowadzono nakładki nadkoli, inny był także kształt zderzaków. Większość egzemplarzy LP400 S otrzymała motor osłabiony o 20 KM, ale źródła mówią, że do niektórych montowano jednostkę o mocy identycznej jak w wersji przed liftingiem. Wartą odnotowania zmianą jest podwyższenie zawieszenia o 3 cm – we wcześniejszej wersji użytkownicy notorycznie niszczyli przedni zderzak o krawężniki. Powstało 235 egzemplarzy LP400 S. Rok 1982 przyniósł większy, 5-litrowy silnik. Zarówno nadwozie, jak i wnętrze pozostały praktycznie niezmienione. Wyprodukowano 323 auta o oznaczeniu LP500 S. Najwięcej, bo po ponad 600 sztuk, wyjechało z fabryki Countachów w wersjach Quattrovalvole i 25th Anniversary. Pierwszy z nich powstawał w latach 1985-1988, drugi zaś w okresie 1988-1990. W obu zastosowano nowe głowice z czterema zaworami na cylinder. Od 1986 r. wprowadzono też wtrysk paliwa, choć w pierwszej kolejności zastosowano go w samochodach przeznaczonych na rynek amerykański. Z wersji specjalnych wyróżniamy Walter Wolf Countach Special, LP400 Speciale (po trzy egzemplarze) oraz wyprodukowany jeden egzemplarz odmiany Evoluzione. Do ogólnej puli wyprodukowanych aut zalicza się także powstałe trzy prototypy (LP5000, 7000, L150). SILNIKI: 3929 cm³, V12, gaźnikowy, 355-375 KM 4754 cm³, V12, gaźnikowy, 375 KM 4971 cm³, V12, gaźnikowy, 446 KM 5167 cm³, V12, gaźnikowy, 455-490 KM 5167 cm³, V12, wtrysk K-Jetronic, 420 KM
LAMBORGHINI COUNTACH – CENY W POLSCE I ZA GRANICĄ
W rękach polskich kolekcjonerów jest kilka egzemplarzy opisywanego auta, ale nie należy się spodziewać, że nagle zagoszczą na rodzimych portalach ogłoszeniowych. Oferty z krajów europejskich zaczynają się od ok. 500 tys. euro za najtańsze egzemplarze. Podobna sytuacja występuje za oceanem, gdzie za dolny próg możemy przyjąć kwotę ok. 550 tys. dolarów. Niewielu użytkowników decydowało się używać swoich Countachów do codziennej jazdy. Sporadycznie zdarzają się samochody, których przebieg przekracza 70 tys. km, ale najczęstszy przedział to 20-50 tys. km. Jeżeli ktoś chciałby kupić Countacha "z górnej półki", powinien przygotować co najmniej 750 tys. euro. Wystawiony jakiś czas temu na sprzedaż egzemplarz z przebiegiem 23 tys. km, którego właścicielem był Valentino Balboni, dawny szef kierowców fabrycznych Lamborghini, wyceniono na 890 tys. euro. Najdroższy sprzedany na rynku wtórnym Countach pochodził z początku produkcji. Mimo nieoryginalnej barwy lakieru i kilku innych mankamentów w 2014 r. zmienił właściciela za 1,2 mln dolarów. W tym roku na jednej z aukcji za Oceanem pojawiła się wersja LP400 "Periscopio" z 1975 roku z ceną startową 1,58 mln dolarów,
@LAMBORGHINI
LAMBORGHINI COUNTACH – Części zamienne
Ceny części zamiennych odpowiadają cenie samochodu. Przykłady? Kompletne sprzęgło kosztuje ok. 20 tys. zł. Nowa tylna opona 345/35/15 oznacza wydatek w granicach 4500 zł, a komplet uszczelek pod głowice to ok. 3000 zł. W utrzymaniu klasycznych Lamborghini pomaga fabryczny program Polo Storico. Poszukując części, warto też śledzić zagraniczne aukcje.
LAMBORGHINI COUNTACH LP400 S – DANE TECHNICZNE
LATA PRODUKCJI
1974-1990
MASA WŁASNA
1351 kg
ROZSTAW OSI / DŁUGOŚĆ
2450 mm/4140 mm
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA
254 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
30-35 l/100 km
1974-1990
MASA WŁASNA
1351 kg
ROZSTAW OSI / DŁUGOŚĆ
2450 mm/4140 mm
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA
254 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
30-35 l/100 km
LAMBORGHINI COUNTACH – STRONY INTERNETOWE
www.lambocars.com – Encyklopedia wiedzy o Lamborghini. Szczegółowe opisy, różnice między wersjami, porady eksploatacyjne. www.lamborghini.com/en-en/club/locator – Ogólnoświatowy spis autoryzowanych przez Lamborghini klubów pasjonatów marki. www.countach.ch – Przydatny poradnik "zrób-to-sam".
LAMBORGHINI COUNTACH – JEŚLI NIE COUNTACH, TO…
1. FERRARI TESTAROSSA Chyba najbardziej oczywisty rywal Countacha. Ma silnik V12 o pojemności 5 litrów. Powstałe w ponad 7 tys. egzemplarzy auto jest dziś bardzo chodliwe na rynku klasyków. 2. BMW M1 Topowy wóz sportowy bawarskiego producenta, zresztą skonstruowany wespół z Lamborghini, napędzała umieszczona centralnie rzędowa "szóstka". Wyprodukowano nieco ponad 400 sztuk. 3. MASERATI BORA Stanowi tańszą alternatywę dla Countacha, jest też przyjemniejsza w codziennym użytkowaniu, a przy tym jeszcze bardziej unikalna, gdyż powstały zaledwie 564 egzemplarze.
@LAMBORGHINI
LAMBORGHINI COUNTACH – NADWOZIE/WNĘTRZE
Przebiegi, które mają na licznikach oferowane Countache, w odniesieniu do innych aut w podobnym wieku można by określić jako symboliczne. Z tego powodu niezwykle istotny jest sposób, w jaki poprzedni właściciele przechowywali swój wóz, który zwykle więcej stał, niż jeździł. Countach, który dużo czasu spędził "pod chmurką" lub w wilgotnym garażu, może być mocno skorodowany od środka. Newralgiczne miejsca to przednie błotniki i miejsca styku ramy przestrzennej z panelami nadwozia. W autach wyposażonych w fabryczny bodykit inspekcja stanu nadwozia jest utrudniona. W takich przypadkach rdza może rozwijać się pod nakładkami. Korodują rozpórki podtrzymujące osłonę termiczną układu wydechowego, co powoduje denerwujące brzęczenie. Naprawy powypadkowe ramy przestrzennej są trudne, dlatego, o ile to możliwe, należy sprawdzić, czy nie nosi ona śladów kolizji. Jeżeli masz więcej niż 180 cm wzrostu, Countach nie jest samochodem dla Ciebie. Wysocy po prostu nie mogą go wygodnie prowadzić. Sposób wykończenia wnętrza odbiega od tego, do czego przyzwyczaiła nas współczesna motoryzacja. Z jednej strony, niektóre materiały można uznać za szlachetne. Dużo jest skóry, natomiast sama jakość obszycia elementów jest po prostu słaba. Nierówne szwy czy odstające elementy to zupełny standard i nie powinno to wzbudzać podejrzeń. Nawet osoby odpowiedzialne za fabryczny program obsługi klasycznych Lamborghini Polo Storico przyznają, że dalekie od ideału wykonanie to nie przywara, tylko cecha Countacha. Z tego powodu samochody po fabrycznej renowacji nigdy nie są "przerestaurowane”, a ich mankamenty nie są usuwane na siłę. Niektórych użytkowników do wściekłości doprowadza instalacja elektryczna. Niedziałające wskaźniki, zapalające się bez powodu kontrolki, awaryjne przełączniki – na to wszystko niestety należy się przygotować, planując zakup Countacha. Czas działa na niekorzyść, bo połączenia elektryczne śniedzieją, a izolacje niektórych przewodów kruszą się ze starości. Jazda Countachem z niesprawną klimatyzacją przypomina wizytę w saunie. Spora powierzchnia przeszklona w połączeniu z generującym olbrzymie ilości ciepła silnikiem umieszczonym tuż za plecami sprawiają, że utrzymanie układu w pełnej sprawności jest jednym z priorytetów każdego właściciela opisywanego auta. Po latach wymiany mogą wymagać sprężyny gazowe drzwi.
@LAMBORGHINI
LAMBORGHINI COUNTACH – Napęd
Wydawać by się mogło, że majętni ludzie, którzy są właścicielami Countachów, zapewniają swoim samochodom właściwą i terminową obsługę. Nic bardziej mylnego. Na forach internetowych nie brakuje postów osób, które kupiły zaniedbanego Countacha z "drugiej ręki". Jak nietrudno się domyślić, są duże problemy ze znalezieniem mechanika, któremu bez ryzyka będzie można powierzyć serwisowanie samochodu, zaś same naprawy są bardzo drogie. Dwunastocylindrowe silniki mają opinię dość trwałych, ale wymagają systematycznej obsługi. Czasami przedwcześnie zużywają się sworznie tłoków. Bywa, że ingerencji mechanika wymaga układ rozrządu. Oprócz regularnej wymiany płynów niezwykle ważna jest regulacja luzu zaworowego. Trudności z rozruchem i nierówna praca motoru mogą mieć źródło w rozregulowaniu gaźników lub układu wtryskowego. Przyjmuje się, że dla własnego bezpieczeństwa należy co 10 lat wymieniać wszystkie przewody paliwowe. Niestety zdarzają się wycieki benzyny, które bardzo łatwo mogą doprowadzić do pożaru. Standardową usterką są cieknące przewody prowadzące do chłodnicy oleju. Awaryjny bywa układ chłodzenia. O ile nie ma informacji w dokumentacji auta o wymianie wszystkich gumowych węży układu chłodzenia, należy tę czynność wykonać po zakupie. Zadbany silnik Countacha nie powinien zużywać oleju. Sprzęgło jest bardzo wrażliwe na jakiekolwiek próby "palenia gumy" czy nieumiejętnej jazdy na półsprzęgle. W niektórych egzemplarzach wymagało wymiany nawet po 10 tys. km. Z drugiej strony, w prawidłowo eksploatowanych autach po 40-50 tys. km może wciąż być w dobrym stanie. Do jego wymiany wymagane jest wyjęcie zespołu napędowego. Sama obsługa pedału sprzęgła i skrzyni biegów nawet w całkowicie sprawnym samochodzie wymaga dużo siły. We wczesnych modelach QV charakterystyczną usterką jest wycie w czasie jazdy na piątym biegu. Jest to spowodowane nadmiernym luzem między zębami.
LAMBORGHINI COUNTACH – PODWOZIE
Główne usterki wynikające z długiego postoju to odgniecione opony i uszkodzone łożyska kół. Nie każdy zakład wulkanizacyjny wymieni ogumienie o nietypowym rozmiarze. Zakup samych opon też może stanowić wyzwanie. Standardem jest niedziałający hamulec ręczny. Układ jezdny Countacha nie wybacza zaniedbań eksploatacyjnych. Jakiekolwiek luzy w zawieszeniu od razu powodują utratę stabilności jazdy przy wysokich prędkościach. Podczas oględzin na podnośniku warto sprawdzić, w jakim stanie jest przedni zderzak. Jego uszkodzenia o krawężniki zdarzają się notorycznie, mimo że w czasie produkcji zwiększono nieco prześwit auta.