BMW serii 7 (E32) – poradnik kupującego

W chwili debiutu była jedną z najbardziej zaawansowanych technicznie limuzyn świata. Jeździli nią Kim Dzong Il, Vaclav Havel i Karl Lagerfeld. Mafijne skojarzenia z lat 90. związane z tym autem na szczęście minęły i BMW E32 jest dziś pełnoprawnym youngtimerem.

Jakub Mielniczak
BMW E32 @BMW
BMW E32 – WERSJE, SILNIKI
E32 produkowano w dwóch rozstawach osi. Wersja z literą L w oznaczeniu modelu oferowała pasażerom tylnej kanapy o 114 mm więcej przestrzeni. Wiosną 1992 roku przeprowadzono modernizację serii 7. Najważniejszą zmianą było wprowadzenie do oferty jednostek V8. Wersje te otrzymały przód z większymi "nerkami", do tej pory występującymi wyłącznie w topowej odmianie V12. Na listę opcji trafiły nowe elementy wyposażenia, zmieniono też wzory tapicerek. Niezależnie od wersji silnikowej i roku produkcji każda E32 miała na pokładzie m.in. ABS, elektryczne lusterka i szyby z funkcją domykania, centralny zamek, dwustrefowe ogrzewanie i przednie lampy przeciwmgielne. Producent dawał możliwość personalizacji auta w ramach programu BMW Individual, tak w zakresie kolorów lakieru i tapicerki, jak i wyposażenia. Do najrzadziej spotykanych opcji należą reflektory ksenonowe, felgi z oponami TRX czy pakiet Highline. Ten ostatni zawierał czterostrefową klimatyzację, dwuosobową, elektrycznie regulowaną i podgrzewaną tylną kanapę, drewniane stoliki w oparciach foteli, lodówkę i zestaw rolet na tylne szyby. Najlepiej wyposażone egzemplarze otrzymały skórzaną tapicerkę na większości elementów kokpitu. BMW proponowało do E32 rozbudowaną ofertę sprzętu audio. Można było wyposażyć swoje auto w telefon pokładowy, faks i telewizor wkomponowany w tylną część tunelu środkowego. Na rynku wtórnym trafiają się też egzemplarze fabrycznie opancerzone. Nietypowo skonfigurowane auta ze sprawnym wyposażeniem bywają sporo droższe od standardowych wersji. SILNIKI: 2985 cm³, M30B30, R6, 184-197 KM (1986-1994) 2997 cm³, M60B30, V8, 218 KM (1992-1994) 3430 cm³, M30B35, R6, 211-220 KM (1986-1992) 3982 cm³, M60B40, V8, 286 KM (1992-1994) 4988 cm³, M70B50, V12, 300 KM (1987-1994)
BMW E32 @BMW

Silnik V12 w wersji 750i

BMW E32 – CENY W POLSCE I ZA GRANICĄ
Jeszcze kilka lat temu w polskich serwisach ogłoszeniowych każdego dnia na klientów czekało ponad 100 egzemplarzy BMW E32. Dziś liczba ta zmalała do kilkunastu aut. Równocześnie wzrosły ceny. Nie ma co liczyć na to, że poniżej 15 tys. zł kupi się coś, co nadaje się choćby do remontu. Kwoty żądane za auta będące, według sprzedających, w stanie bardzo dobrym mieszczą się w granicach 55-45 tys. zł, ale nie ma co się łudzić zapewnieniom, że samochody te nie wymagają inwestycji. W ubiegłym roku klientów w Polsce znalazły samochody w cenach znacznie wyższych od wspomnianego przedziału. E32 jest dziś autem pożądanym i przez wielu uważanym za najlepszą serię 7 w historii. Ma to bezpośredni wpływ na ceny tego modelu. Najbardziej poszukiwaną (i najdroższą) wersją jest 740i, która uchodzi w Polsce za równie szybką i znacznie mniej problematyczną od topowej V12. Dolną granicą cenową na rynku niemieckim jest 4 tys. euro. Auta z niskimi przebiegami, pochodzące od pierwszych właścicieli, wycenia się na 10-15 tys. euro. W przeciwieństwie do Polski najdroższe są siódemki z topowym V12 pod maską. Najładniejsze coraz częściej przekraczają próg 25 tys. euro.
BMW E32 – Części zamienne
Niestety w magazynach BMW jest coraz mniej oryginalnych części do E32. Problemy są już nie tylko z kupnem galanterii wnętrza, ale też z oblachowaniem. Dostępne zamienniki, np. błotników, są kiepskiej jakości. Nie kupimy już nowych drzwi, a używane w większości są zardzewiałe. Dostępność elementów mechanicznych jest wciąż zadowalająca.
BMW 740i (E32) – DANE TECHNICZNE
LATA PRODUKCJI
1986-1994
WYPRODUKOWANO
311 068 szt. wszystkich wersji
MASA WŁASNA
1735 kg
ROZSTAW OSI / DŁUGOŚĆ
2833 mm/4910 mm
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA
250 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
ok. 12 l/100 km
BMW E32 – STRONY INTERNETOWE
bmwe32.masscom.net – Anglojęzyczna strona z mnóstwem informacji technicznych i porad eksploatacyjnych dotyczących wszystkich wersji E32. 7er.pl – Forum polskiego klubu posiadaczy BMW serii 7 z dużym działem poświęconym E32. shop.bmw-classic.de – Fabryczny sklep z częściami zamiennymi do klasycznych BMW.
BMW E32 – JEŚLI NIE E32, TO…
1. MERCEDES KLASY S (W126) – Auto o kompletnie innym charakterze niż BMW, bajecznie komfortowe i legendarnie trwałe. Pod maskami silniki R6 i V8. Większa podaż samochodów na rynku wtórnym nie oznacza łatwiejszego zakupu. 2. AUDI V8 Chociaż aspirowało do klasy wyższej, to zawsze pozostawało w cieniu konkurencji. Pomijając rzadko występującą wersję przedłużoną, ma dość ciasne wnętrze i zbyt wiele genów mniejszego modelu 100. 3. LEXUS LS400 Miał być najlepszym samochodem, jaki kiedykolwiek stworzono. Pod wieloma względami zbliżył się do doskonałości. Dostępny tylko z jednym, aksamitnie pracującym motorem V8.
BMW E32 – NADWOZIE/WNĘTRZE
Znalezienie egzemplarza E32, który nie ma śladu korozji, jest niezwykle trudne. W pierwszej kolejności rdzewieją dolne krawędzie drzwi pod listwami zgarniającymi oraz miejsca podparcia podnośnika w progach. W dalszej kolejności korozja pojawia się na tylnym pasie pod zderzakiem oraz w dolnych partiach przednich i tylnych błotników. Opłacalność remontu karoserii całkowicie przegnitego auta jest wątpliwa.
BMW E32 @BMW
Jakość wykonania wnętrza nie rozczarowuje. Materiały nie noszą śladów zużycia nawet po wielu latach. W E32 było wiele rodzajów tapicerki. Najtrwalszy jest gruby welur montowany w autach z początku produkcji oraz skóra Buffalo. Ta ostatnia nawet po 30 latach i kilkuset tysiącach kilometrów przebiegu może wyglądać jak nowa. Standardowa usterka dotyczy napędu elektrycznej tylnej rolety, gdzie wyrabia się zębatka. Nowy napęd można kupić w ASO, ale większość użytkowników naprawia go przy pomocy elementów dorabianych. Można je kupić w internecie. W niektórych autach szwankują moduły komfortu odpowiedzialne za sterowanie szybami i centralnym zamkiem. Często wystarczy poprawienie połączenia masy, ale niekiedy sam moduł będzie trzeba wymienić. Przy zakupie wersji z dłuższym rozstawem osi i silnikiem V12 koniecznie trzeba sprawdzić poprawność działania standardowo montowanej w niej elektryki foteli i tylnej kanapy. Po zapięciu tylnego pasa bezpieczeństwa powinien wysunąć się zagłówek, po jego odpięciu musi powędrować on do pozycji spoczynkowej. Bywa, że na wyświetlaczu komputera pokładowego pokazują się nieprawdziwe komunikaty o niesprawności różnych świateł. Po latach prawdopodobnie trzeba będzie usprawnić dość skomplikowaną instalację spryskiwaczy, nie tylko szyb, a w niektórych wersjach także reflektorów oraz świateł przeciwmgłowych.
BMW E32 @BMW
BMW E32 – Napęd
W zasadzie wszystkie silniki, które trafiły pod maskę E32, uznaje się za wyjątkowo trwałe. Zarówno w przypadku rzędowych jednostek M30, jak i widlastych M60 i M70 przebiegi rzędu 500-700 tys. km nie są niczym nadzwyczajnym. Oczywiście ważna jest prawidłowa eksploatacja i reagowanie z wyprzedzeniem na wszelkie symptomy niesprawności. Rzędowe "szóstki" są bardzo wrażliwe na przegrzanie. Dokładnej kontroli wymaga pompa wody, chłodnica i sprzęgło wiskotyczne wentylatora. Gumowe przewody chłodnicze warto wymienić na nowe. Równie istotna jest regularna kontrola i ewentualna regulacja luzów zaworowych. Pozwoli ona uniknąć przyspieszonego zużycia wałka rozrządu. Z dzisiejszego punktu widzenia ośmiocylindrowe motory M60 okazały się trwalsze od swoich następców, czyli typu M62. Mają bezawaryjny rozrząd, nie mają też problematycznych zmiennych faz rozrządu. Problem, który występował na rynku brytyjskim i amerykańskim, dotyczy szybko zużywających się gładzi cylindrów pokrytych nikasilem. To materiał wrażliwy na zasiarczone paliwo obecne w tych krajach. Większość samochodów z tych dwóch rynków miała wymienione na gwarancji bloki silnika. W nowych gładzie pokryto alusilem i problem zniknął. W M60 trzeba regularnie kontrolować dokręcenie śrub mocujących pompę oleju. Motor V12 cierpi na nieszczelności w układzie dolotowym, objawiające się nierówną pracą, zwłaszcza na zimno. Przy okazji uszczelnienia dolotu warto sprawdzić, czy nie odkręciły się śruby mocujące magistrale olejowe przy wałkach rozrządu. Prawdopodobnie wymiany będą też wymagały gumowe o-ringi wtryskiwaczy. Nierówna praca M70 może być związana z niesprawnościami w układzie zapłonowym (uwaga, drogie przewody!) lub z przepustnicami EML. W M70 po raz pierwszy zastosowano system tzw. elektronicznego pedału gazu stworzony przez firmę Bosch. Największym problemem tego silnika są mechanicy, którzy nie umieją go właściwie diagnozować, oraz poprzedni właściciele, którzy oszczędzali na jego serwisie. Przekładnie automatyczne produkowane przez firmę ZF są wytrzymałe pod warunkiem regularnej wymiany oleju.
BMW E32 @BMW
BMW E32 – PODWOZIE
W układzie kierowniczym dość szybko zużywa się drążek środkowy, a przekładnia łapie luzy. Tylna oś w autach z dłuższym rozstawem osi jest standardowo wyposażona w układ samopoziomowania (nivo). Jest on obsługiwany przez drugi obieg pompy wspomagania i dość często stwarza problemy, do tego stopnia, że wielu użytkowników wymontowało go z auta, wstawiając zwykłe zawieszenie. W nivo usterkowy bywa zawór regulacyjny, zużywają się tzw. "gruszki", czasami pękają przewody i układ traci płyn. Ważna jest też sama regulacja systemu zgodnie z fabrycznymi parametrami. Źle wyregulowane zawieszenie będzie albo twarde jak deska, albo na wyświetlaczu komputera będzie pojawiał się komunikat o przeciążeniu auta. W układzie hamulcowym V12 często zawodzi akumulator ciśnienia. Dyferencjały są trwałe, czego nie można powiedzieć o łącznikach elastycznych wału napędowego. Po latach korodują układy wydechowe. Ogumienie z oponami TRX jest dziś rarytasem. Chętni na fabrycznie nowe opony powinni nastawić się na wydatek ok. 10 tys. zł za komplet.


Czytaj więcej