Škoda 932 „Kadlomobil”
Škoda 932 „Kadlomobil” – prototyp, który wyprzedził swoje czasy
W historii motoryzacji często zdarzają się projekty, które choć nie weszły do masowej produkcji, na długo zapisały się w kartach rozwoju techniki i designu. Jednym z takich pionierskich samochodów jest prototyp Škoda 932, znany pod przydomkiem „Kadlomobil”. Auto powstało w 1932 roku i zapowiadało wiele rozwiązań, które dopiero dekady później stały się standardem.
„Kadlomobil” zawdzięcza swoją nazwę Karlowi Hrdličce, ówczesnemu szefowi Škody, który w latach 30. zainicjował projekt opracowania niedrogiego, rodzinnego samochodu z tylnym silnikiem i napędem na tylne koła. W podobnym czasie w Niemczech nad podobną koncepcją pracował Ferdinand Porsche, czego efektem był kultowy Volkswagen Garbus.
Škoda postawiła na innowacyjne rozwiązania, tworząc auto wyposażone w czterocylindrowy, powietrzem chłodzony silnik bokser o pojemności 1498 cm³ i mocy 30 koni mechanicznych. Umieszczono go z tyłu pojazdu, co było nietypowe, ale już wtedy stanowiło krok ku poprawie aerodynamiki i rozłożenia masy.
Škoda postawiła na innowacyjne rozwiązania, tworząc auto wyposażone w czterocylindrowy, powietrzem chłodzony silnik bokser o pojemności 1498 cm³ i mocy 30 koni mechanicznych. Umieszczono go z tyłu pojazdu, co było nietypowe, ale już wtedy stanowiło krok ku poprawie aerodynamiki i rozłożenia masy.
Nadwozie prototypu cechowało się aerodynamiczną, opływową sylwetką, która wyróżniała się na tle innych samochodów tamtych czasów. Mieszana konstrukcja łączyła stalowe elementy nośne z drewnianą ramą, a zawieszenie wszystkich kół było niezależne – prawdziwa innowacja w epoce sztywnych osi. Jedyny egzemplarz zarejestrowany został 26 października 1932 roku i mimo nowatorskiego designu, wielu użytkowników zastanawiało się, która część auta jest przodem, a która tyłem.Projektanci zadbali o wentylację silnika poprzez grill oraz umieszczony z tyłu wentylator, a pod maską znalazło się miejsce na zapasowe koło. „Kadlomobil” był projektem wyraźnie wyprzedzającym swoją epokę, co potwierdza fakt, że pierwsza seryjna tylnosilnikowa Škoda 1000 MB trafiła na rynek dopiero 32 lata później, w 1964 roku.

Škoda
Choć Škoda 932 nigdy nie trafiła na taśmy produkcyjne, pozostaje przykładem technicznej odwagi i wizjonerstwa. Projekt ten pokazał, że już w latach 30. Škoda potrafiła myśleć o samochodach przyszłości – z tylnym napędem, nowoczesnym silnikiem i aerodynamiczną sylwetką.

Škoda