Skoda 130 RS vs Fabia RS Rally2
130 RS vs Fabia RS Rally2 - porównanie rajdówek Škody.

Co łączy Škode 130 RS, oraz wspóczesną Fabie RS Rally2? Przede wszystkim sportowa historia, która jest nieodłączną częścią marki Škoda.

Jakub Ziółkowski
Skoda
Škoda 130 RS jest dobrze znana legendarnemu norweskiemu kierowcy Johnowi Hauglandowi, który przez ćwierć wieku startował w barwach Škody, rywalizując m.in. za kierownicą Octavii Touring Sport z lat 60. czy późniejszego modelu Favorit.
Skoda
„Kiedyś musieliśmy włożyć sporo pracy w samo prowadzenie auta. To fizycznie wyczerpujące doświadczenie, bo w porównaniu ze współczesnymi samochodami mamy dłuższe przełożenie układu kierowniczego i brak wspomagania, a zmiany biegów odbywały się w stary dobry sposób – z użyciem sprzęgła. Do tego, ponieważ silnik i skrzynia biegów znajdowały się z tyłu, samochód miał tendencję do nadsterowności przy szybkim wchodzeniu w zakręty, więc trzeba było sobie z tym radzić,” wspomina 78-letni John Haugland, opisując jazdę Škodą 130 RS.
Skoda
W o 50 lat młodszej Škodzie Fabii RS Rally2 kierowca używa sprzęgła tylko podczas ruszania – później korzysta już z nowoczesnej sekwencyjnej skrzyni biegów, która obecnie jest najszybszym rozwiązaniem do zmiany przełożeń. Mocny nacisk na bezpieczeństwo widoczny jest w obu wyczynowych modelach, jednak 50 lat rozwoju zdecydowanie widać w poziomie ochrony, jaki oferuje współczesna konstrukcja.
Skoda
Škoda 130 RS wyposażona jest jedynie w bardzo prostą klatkę bezpieczeństwa, zgodną z przepisami obowiązującymi w połowie lat 70. Z kolei rama Fabii RS Rally2 jest znacznie bardziej rozbudowana – zbudowana z 35,8 metra rur ze stali o wysokiej wytrzymałości. Sześć warstw kompozytów z włókna węglowego i Kevlaru oraz pochłaniające energię elementy z pianki chronią załogę w przypadku uderzenia bocznego. Fotele kubełkowe stabilnie utrzymują ciała kierowcy i pilota, ograniczając ich ruchy. To istotne nie tylko z punktu widzenia bezpieczeństwa, ale też pozwala lepiej odbierać informacje o zachowaniu auta, pracy zawieszenia i przyczepności opon.
Skoda
W razie pożaru Škoda 130 RS dysponuje jedynie podręczną gaśnicą. Jej współczesna następczyni, Fabia RS Rally2, posiada automatyczny system gaśniczy z dyszami w kabinie i komorze silnika, a także dwie gaśnice ręczne.
Skoda
„Samochody rajdowe przeszły ogromną drogę przez ostatnie 50 lat, zwłaszcza jeśli chodzi o prędkość i łatwość prowadzenia. Podczas prac nad Fabią RS Rally2 bardzo zależało nam na tym, żeby auto było przede wszystkim łatwe w prowadzeniu, przewidywalne i łatwo adaptujące się do różnych nawierzchni oraz stylów jazdy. I to się udało” – mówi Andreas Mikkelsen, mistrz świata WRC2 z 2021 i 2023 roku, dodając: „Za kierownicą RS Rally2 stosunkowo łatwo jest jechać szybko – niezależnie od warunków czy rodzaju nawierzchni. Już w swoim debiutanckim sezonie w mistrzostwach świata potwierdziła swoją szybkość, zdobywając tytuł. To szybkie i precyzyjne auto z bardzo mocnym silnikiem – i właśnie za to je uwielbiam.”
  • Skoda
  • Skoda
  • Skoda
Być może najbardziej widoczną zmianą jest sama koncepcja napędu. Na początku ery Škody 130 RS, nawet w najwyższych klasach rajdowych, dominował jeszcze napęd na tylne koła. Z czasem jednak został on wyparty przez napęd na wszystkie koła, który zapewnia lepszą trakcję i kontrolę, zwłaszcza na szutrowych czy oblodzonych trasach. Škoda stosuje napęd 4x4 w swoich wyczynowych samochodach od czasów Octavii WRC i od tamtej pory pozostaje mu wierna.
Skoda
Kolejną istotną różnicą między obiema rajdówkami jest umiejscowienie silnika. Škoda 130 RS miała czterocylindrowy silnik o pojemności 1,3 litra zamontowany wzdłużnie z tyłu – było to wówczas standardowe rozwiązanie dla Škody, począwszy od modelu 1000 MB z 1964 roku. Współczesna Fabia RS Rally2 ma jednostkę umieszczoną poprzecznie z przodu, co – z nielicznymi wyjątkami – jest dziś powszechnym standardem. To czterocylindrowy silnik o pojemności 1.6 litra, który dzięki turbodoładowaniu generuje około 290 koni mechanicznych i może pracować na paliwie syntetycznym, pozbawionym składników ropopochodnych.
Skoda
Jednym z miejsc, w których najmocniej odczujesz, jak wiele zmieniło 50 lat rozwoju, jest kokpit. Zaglądając do wnętrza Škody 130 RS, dostrzeżesz wiele elementów wspólnych z seryjnymi samochodami tamtych lat. Te same pedały, obudowa lewarka zmiany biegów, deska rozdzielcza i umieszczone na niej wskaźniki – wszystko to przypomina zwykłe auto drogowe. Co ciekawe, pozycja za kierownicą – wynikająca z seryjnej kolumny kierowniczej – również pochodzi z auta produkcyjnego i z dzisiejszego punktu widzenia trudno uznać ją za ergonomiczną.
Skoda
Dla porównania, wnętrze Fabii RS Rally2 to już kokpit w pełni podporządkowany osiągom. Praktycznie każdy element został zaprojektowany specjalnie z myślą o sportowej jeździe. Zespół pedałów wygląda zupełnie inaczej i jest zamontowany znacznie wyżej, a fotele – dla lepszego rozkładu masy – umieszczono możliwie jak najniżej. Pozycja kierownicy została precyzyjnie dopasowana pod kątem optymalnej kontroli. Wszystko podporządkowano temu, by załoga mogła maksymalnie skoncentrować się na prędkości i prowadzeniu auta – bez żadnych kompromisów.
Skoda
Krótko mówiąc, przez ostatnie pół wieku podejście do projektowania samochodów rajdowych stało się znacznie bardziej kompleksowe – z dbałością o każdy detal, który może zaoszczędzić cenne ułamki sekundy i jednocześnie zwiększyć poziom bezpieczeństwa.


Czytaj więcej