Gyeongcha
경차 (Gyeongcha)

Kuchnia koreańska jest coraz popularniejsza w Polsce, ale Gyeongcha to nie nazwa dania. To koreański odpowiednik japońskich kei-carów.

Jakub Ziółkowski
Daewoo
Nie tylko Japonia może się pochwalić specjalną kategorią samochodów. Gyeongcha (경차) to południowokoreańskie określenie na samochód klasy kei car – czyli bardzo mały, ekonomiczny pojazd, stworzony z myślą o jeździe w zatłoczonych miastach. Nazwa dosłownie oznacza „lekki samochód”.
Hyundai
Gyeongcha muszą spełniać konkretne wymagania dotyczące wymiarów, pojemności silnika (do 1,0 l) oraz masy. Są popularne nie tylko z racji na kompaktowy rozmiar, ale może przedewszystkim ulg podatkowych, zniżek na opłaty parkingowe i autostradowe oraz niskiego zużycia paliwa. Kategoria gyeongcha została wprowadzona w Korei Południowej w 1984 roku
Daewoo
Choć mogą wyglądać niepozornie, często oferują bogate wyposażenie i nowoczesne systemy bezpieczeństwa. Gyeongcha to idealne samochody do miasta, niestety nie przyjeły się w Europie. Czy są po prostu za małe czy brakuje odpowiedniego prawa? A może nie spełniają europejskich norm bezpieczeństwa i dostosowanie ich jest zbyt drogie? Powodów może być wiele.
Kia
Znanymi w Europie samochodami tej kategorii są między innymi Daewoo Tico, Matiz, Hyundai Atos/Atoz, Kia Pride, Kia Picanto. Sytuacje może zmienić Inster. Najmniejszy elektryczny model Hyundai bazuje na modelu Casper (przedstawiciel kategorii Gyeongcha). Patrząc na obecny rynek auto wydaje się niewielkie, wiec Europejczyków może zdziwić, że Inster to powiększony Casper. "Zeuropeizowany" elektryk jest szerszy i dłuższy.
Hyundai

Casper

Auto oferuje do 355 km zasięgu (WLTP) oraz dwa warianty mocy: 97 i 115 KM. Bateria o pojemności 42 lub 49 kWh zapewnia szybkie ładowanie prądem stałym. Inster ma kompaktowe wymiary, ale przestronne wnętrze i składane siedzenia. Można w nim nawet nocować ! Dzięki rewelacyjnej cenie i ciekawym projekcie nadwozia ma szanse na sukces.
Hyundai

Inster



Czytaj więcej