BMW 530iX Enduro Touring (E34)
BMW 530iX Enduro Touring (E34) - piątka dla aktywnych!
Ten egzemplarz BMW został zbudowany w 1993 roku przez dział BMW Individual specjalnie dla niemieckiego magazynu „Auto Motor und Sport”. Był idealny dla wszystkich, którzy chcą aktywnie spędzać czas. Jednak powstał tylko w jednym egzemplarzu.

BMW 530iX Enduro Touring (E34)
Pokaz możliwości BMW Individual
Miał to być pokaz możliwości działu BMW Individual, specjalizującego się w personalizacji i tworzeniu unikatowych projektów na zamówienie. Tym razem celem było zaprojektowanie samochodu maksymalnie wszechstronnego, rekreacyjnego, który sprawdzi się zarówno w codziennej miejskiej jeździe, jak i podczas aktywnego wypoczynku poza miastem. W tamtym czasie ani BMW, ani większość producentów nie miała jeszcze w ofercie SUV-ów, dlatego naturalnym wyborem jako baza stało się przestronne kombi – BMW serii 5 Touring (E34).

BMW 530iX Enduro Touring (E34)
BMW 530iX Enduro Touring posiadało nietypowe wyposażenie
Sercem samochodu był silnik M50, którego moc została podniesiona do 246 KM i 316 Nm momentu obrotowego. Uzyskano to dzięki powiększeniu pojemności jednostki z 2.5 do 3 litrów. Napęd trafiał na obie osie, co w połączeniu z terenowym charakterem projektu czyniło go naprawdę wszechstronnym kompanem na każdą wyprawę. Projekt Enduro Touring miał przede wszystkim odpowiadać na potrzeby kierowcy, który poza jazdą ceni sobie sport, przygodę i aktywny styl życia. Dlatego samochód został wyposażony w szereg praktycznych rozwiązań:
- ogrzewanie postojowe, dodatkowe źródło zasilania z osobnym akumulatorem,
- mini-kompresor, który napompuje nie tylko opony rowerowe, ale i… ponton 😉,
- lodówkę wbudowaną w przestrzeń bagażową,
- regulowane pneumatyczne zawieszenie,
- podwyższony dach o 13 cm,
- składaną rampę załadunkową – idealną do transportu motocykla, skutera śnieżnego czy innego sprzętu sportowego.

BMW 530iX Enduro Touring (E34)
Tylko jeden egzemplarz Enduro
Planowano, że jeśli uda się zebrać 50 zamówień, auto trafi do produkcji seryjnej w limitowanej liczbie. Cenę ustalono na 170 000 marek niemieckich (DM) – wówczas była to kwota naprawdę imponująca. Niestety, plan ten nigdy nie doczekał się realizacji, a samochód pozostał unikatowym, jedynym egzemplarzem.

BMW 530iX Enduro Touring (E34)
BMW 530iX Enduro Wyprzedził swoje czasy
Propozycja magazynu „Auto Motor und Sport” bez wątpienia była interesująca, jednak najwyraźniej nie trafiła w gusta ówczesnych klientów BMW. Mimo to nie warto oceniać jej zbyt surowo – ten projekt zdecydowanie wyprzedzał swoje czasy, a niemieccy dziennikarze mieli wyjątkowe wyczucie kierunku, w jakim zmierzała motoryzacja.

BMW 530iX Enduro Touring (E34)