Silnik Boxer
Alfa Romeo i silniki typu boxer to trudny związek, który trwał ponad ćwierć dekady.

Alfa Romeo to nie tylko V6 konstrukcji Giuseppe Busso. Marka z Mediolanu , eksperymentowała z różnymi silnikami. Miedzy innymi były to silniki typu boxer, które podukowała ponad 26 lat.

Jakub Ziółkowski
Alfa romeo boxer
W latach 70-tych pod maską Alfa romeo mogłęś mieć R4, V6 lub B4
Na początku lat 70-tych Alfa Romeo planowała, wejść na rynek samochodów kompaktowych. Samochody te miały być bardziej dostępne, jednak nada miały mieć sportowy charakter, z którego marka była znana. Postawiono na czterocylindorwe silniki typu boxer chłodzone cieczą. Opracowane były pierwotnie przez markę Alfa Romeo z myślą o przednionapędowych modelach. Jednak, poźniej znalzały satsowoanie również w wersjach z napędem 4x4 ( z dołączanym lub stałym napędem na cztery koła). Po raz pierwszy zaprezentowano go w 1971 roku na salonie samochodowym w Turynie – pod maską modelu Alfasud. Przez kolejne 26 lat jednostka ta była stopniowo modernizowana i wykorzystywana w wielu modelach włoskiej marki, aż została wycofana w 1997 roku i zastąpiona przez silniki Twin Spark montowane poprzecznie.
Alfa romeo 33
Charakterystyka boxera od Alfa romeo
Silnik bokser Alfa Romeo miał zwartą, poziomą konstrukcję z żeliwnym blokiem zintegrowanym z miską olejową oraz trzema łożyskami głównymi wału korbowego. Dwie aluminiowe głowice typu crossflow wyposażono w jeden lub dwa wałki rozrządu napędzane paskami zębatymi. Wersje 8-zaworowe miały po dwa zawory na cylinder, natomiast topowy wariant 16-zaworowy – cztery. Silnik korzystał ze smarowania mokrego (miska olejowa).

Zasilanie realizowano przez jeden lub dwa gaźniki (w tym podwójne typu downdraft) lub przez wtrysk paliwa: Bosch LE 3.1 Jetronic w wersjach 8V i Bosch Motronic ML 4.1 w 16V. Pod względem ogólnej charakterystyki pracy silniki wypadały jednak bardzo dobrze. Miały solidny „dół” i chętnie wkręcały się na obroty – wersje 8-zaworowe bez problemu osiągały ponad 6 tysięcy obrotów, a 16-zaworowe kręciły się nawet do 7 tysięcy. Reagowały żwawo, mimo braku systemów zmiennych faz rozrządu, a przy tym oferowały wysoką moc w stosunku do pojemności. Nawet podstawowe wersje potrafiły sprawiać sporo frajdy z jazdy.

No i ten dźwięk. Boksery od Alfy Romeo należą do najlepiej brzmiących silników tego typu w historii. Nie wierzycie? Wystarczy poszukać filmów na YouTube – nawet z seryjnym wydechem brzmią wyjątkowo rasowo.
Alfa romeo 33 Permanent4
Czemu Alfa Romeo z silnikiem boxer nie były popularne?
Silniki te nie uchodziły ani za wyjątkowo trwałe, ani za szczególnie awaryjne – ich żywotność w dużej mierze zależała od właściwej eksploatacji. Problemem bywał brak odpowiedniego serwisu – niewielu mechaników miało doświadczenie z tego typu jednostkami.

Co więc stanowiło ich słaby punkt – oprócz wymagającej eksploatacji?

Po pierwsze: zużycie paliwa. O ile w lekkich, starszych modelach silniki te radziły sobie nieźle, to w nowszych, cięższych jak Alfa Romeo 145 czy 146 potrafiły spalać zdecydowanie za dużo w stosunku do osiągów.

Po drugie: osprzęt. Niemal każdy właściciel Alfy z bokserem prędzej czy później mierzył się z awaryjną i zgrzytającą skrzynią biegów, która skutecznie odbierała przyjemność z jazdy.

Po trzecie: niska popularność samych modeli. Produkowane na południu Włoch, w zakładzie pod Neapolem, auta takie jak Alfasud czy 33 słynęły z kiepskiej jakości wykonania i problemów z korozją. To wszystko sprawiło, że dziś silniki bokser Alfa Romeo są raczej ciekawostką dla pasjonatów niż wspomnieniem motoryzacyjnej świetności.
Alfa romeo Alfasud
1200
Pierwsza wersja silnika miała pojemność 1,2 litra (1 186 cm³) i rozwijała moc od 63 do 77 KM.
Modele: Alfasud (1971–1983), Arna, Nissan Cherry Europe, Alfa 33 (eksport).
Alfa romeo Sprint
1300
Zmiana wału korbowego dała wersję 1,3 l (1 286 cm³), o mocy 68–75 KM.
Modele: Alfasud i Sprint (1977–1983). Istniała też wersja spełniająca kalifornijskie normy emisji spalin.
Alfa romeo Arna
1400
Choć miała 1,351 cm³, często była oznaczana jako „1.3”. Moc wynosiła od 75 do 86 KM.
Modele: Alfasud, Sprint (1978–1989), Alfa 33 (1983–1995), Alfa 145 i 146
Alfa romeo 33 SW
1500
Największy silnik stosowany w Alfasudzie (1 490 cm³, 84 × 67,2 mm) osiągał od 84 do 105 KM.
Modele: Alfasud, Sprint, Arna, Alfa 33, Nissan Cherry Europe, Clan Clover.
Alfa romeo 33
1600
Z pojemności 1 596 cm³ (84 × 72 mm) uzyskano 103 KM.
Modele: Alfa Romeo 145 i 146 (1994–1997).
Alfa romeo 146
1700
Wersja 1,7 l (1 712 cm³) zadebiutowała w 1986 roku i oferowała moc 105–118 KM.
Modele: Alfa 33 i Sprint (1986–1995).
Alfa romeo 145
1700 16V
Od 1990 roku dostępna była najmocniejsza wersja silnika bokser – 1.7 16V – wyposażona w cztery wałki rozrządu, cztery zawory na cylinder i generująca od 129 do 137 KM. Zasilanie realizowano wyłącznie przez układ wtryskowy Bosch Motronic ML 4.1. Była to ostatnia i zarazem najbardziej zaawansowana odsłona tej jednostki napędowej.

Silnik ten trafił pod maskę Alfy Romeo 33 w wersji QV (z napędem na przednie koła) oraz w wariantach Permanent 4 i Q4 – z napędem na obie osie. Ostatecznie jego historia zakończyła się w modelach 145 i 146.

Jednostka 1.7 16V miała niepowtarzalną charakterystykę pracy. Szybko i ochoczo wkręcała się na wysokie obroty, czemu towarzyszył rasowy, gardłowy dźwięk przywodzący na myśl sportowe auta. Mało kto spodziewał się, że z niepozornych hatchbacków może wydobywać się tak agresywne, surowe brzmienie – i to bez żadnych modyfikacji wydechu. Brzmiały świetnie prosto z fabryki.
Dziś niemal wszystkie modele z tym silnikiem zasługują na uwagę i świetnie nadają się na ciekawe klasyki. Może z wyjątkiem modeli 145 i 146 – tam warto szukać wyłącznie topowych wersji.
Alfa romeo 33


Czytaj więcej