Volvo YCC
Zaprojektowane wyłącznie przez kobiety - Volvo YCC
Camilla Palmertz i Maria Widell Christiansen to kierowniczki projektu, w którym nie brał udział żaden mężczyzna.

Volvo
Na początku lat dwutysięcznych Marti Barletta, amerykańska ekspertka od wzorców zachowań konsumenckich kobiet stwierdziła, że: „Jeśli spełniasz oczekiwania kobiet, przewyższasz oczekiwania mężczyzn”. Czy to prawda ? Ta opinia stała się pretekstem do stworzenia przez Volvo wyjątkowego, jak na tamte czasy projektu. Kobiety stanowią coraz ważniejszą grupę klientów Volvo Cars.

Volvo
Już w tatych czasach w Stanach Zjednoczonych 54 procent wszystkich nabywców samochodów Volvo stanowiły kobiety, a odsetek kobiet w Europie również stale wzrastał. Volvo YCC ("Your Concept Car") to innowacyjny samochód koncepcyjny, który został zaprezentowany podczas Geneva Motor Show w 2004 roku. Jego projekt był wyjątkowy, ponieważ wszystkie decyzje dotyczące jego powstania zostały podjęte przez kobiety. Celem było stworzenie samochodu dostosowanego do potrzeb nowoczesnej, niezależnej kobiety. "Jestem pewien, że nasi klienci płci męskiej pokochają ten samochód koncepcyjny” — mówi Hans-Olov Olsson (CEO of Volvo Car Corporation)

Volvo
Jednym z kluczowych założeń YCC była łatwość obsługi i minimalizacja konieczności konserwacji. Samochód nie posiadał tradycyjnej maski – wszystkie prace serwisowe miały być przeprowadzane w warsztacie, a system automatycznie powiadamiał serwis o zbliżającym się przeglądzie. Zamiast standardowych korków paliwa i płynu do spryskiwaczy zastosowano zawory kulowe, co eliminowało konieczność ich odkręcania.

Volvo
Projektanci zadbali o inteligentne rozwiązania ułatwiające codzienne użytkowanie. W samochodzie znalazły się liczne schowki na klucze, telefon, torbę czy laptop. W centralnej konsoli umieszczono wysuwaną półkę na drobiazgi oraz głębszy schowek na torebkę. Dodatkowo dostępny był schowek chłodzący oraz kosz na śmieci. Tylną kanapę zaprojektowano na wzór siedzeń kinowych – na co dzień były złożone, co zwiększało przestrzeń bagażową, a w razie potrzeby można było je rozłożyć dla pasażerów.

Volvo
W YCC zastosowano drzwi typu podnoszone do góry (jak w Mercedes-Benz 300 SL Gullwing), które otwierały się automatycznie, ułatwiając wsiadanie. System „Auto-Open” pozwalał na otwarcie drzwi lub klapy bagażnika, gdy użytkownik zbliżał się do auta z zakupami. Ergonomiczny system „Ergovision” skanował sylwetkę kierowcy i automatycznie dostosowywał ustawienia fotela, kierownicy i pasów bezpieczeństwa dla optymalnej pozycji.

Volvo
amochód był wyposażony w system ułatwiający parkowanie. Najpierw czujniki sprawdzały, czy miejsce jest odpowiednie, a następnie system wspomagał manewrowanie, pozostawiając kontrolę nad pedałami kierowcy. YCC napędzał pięciocylindrowy silnik o mocy 215 KM, spełniający rygorystyczne normy emisji spalin. Dzięki technologii ISG silnik wyłączał się na postoju, co zmniejszało zużycie paliwa.

Volvo
Volvo YCC było innowacyjną wizją samochodu przyszłości, choć nie trafiło do produkcji, wiele zastosowanych w nim rozwiązań znalazło później swoje miejsce w seryjnych modelach Volvo. Czy był on spełnieniem oczekiwań współczesnych kobiet ? Wielu kwestiach tak, jednego jednak zespół nie przewidział - że powinien być to SUV.

Volvo