Volkswagen Touareg
Volkswagen Touareg - to już koniec!

Volkswagen kończy produkcję flagowego SUV-a. Następcy nie będzie! Największym SUV-em w europejskiej ofercie marki pozostanie Tayron. Przypominamy początki Touarega oraz najciekawsze wersje jego pierwszej generacji.

Jakub Ziółkowski
Volkswagen Touareg zadebiutował w 2002 r.
Model Volkswagen Touareg trafił na rynek jesienią 2002 roku. Nazwa SUV-a pochodzi od ludu Tuaregów, zamieszkującego głównie obszary Sahary w Afryce. Samochód powstał jako efekt wspólnego projektu Volkswagena, Porsche i Audi, w ramach którego opracowano platformę dla trzech spokrewnionych modeli: Porsche Cayenne (typ 955), Audi Q7 oraz Touarega (typ 7L).
Volkswagen Touareg
Celem ówczesnego prezesa koncernu, Ferdinanda Piëcha, było stworzenie samochodów będących wizytówką marki i pokazem jej możliwości technologicznych. Touareg – obok luksusowej limuzyny Phaeton – miał potwierdzać, że Volkswagen potrafi konkurować nie tylko w segmencie aut popularnych, lecz także w klasie premium, oferując nowoczesne rozwiązania techniczne, bogate wyposażenie i wysoki komfort jazdy.

Produkcję Touarega rozpoczęto w zakładach Volkswagen Slovakia w Bratysławie, gdzie powstaje do dziś. Dodatkowe linie montażowe funkcjonowały również w rosyjskiej Kałudze (Volkswagen Group Rus) oraz w Bośni i Hercegowinie (Volkswagen Sarajevo).
Volkswagen Touareg
Jesienią 2006 roku model przeszedł facelifting. Modernizacja objęła nie tylko odświeżenie stylistyki – w tym wprowadzenie charakterystycznego chromowanego grilla – ale również zmiany techniczne. Do oferty dodano nowe elementy wyposażenia, poprawiono systemy bezpieczeństwa i komfortu, a ponad 2000 części zostało wymienionych lub ulepszonych.
Volkswagena Touarega mógł napędzać benzynowy silnik W12
Najmocniejszą wersją silnikową jest jednostka W12 z modelu VW Phaeton. Po raz pierwszy została ona wprowadzona w sierpniu 2004 roku (na rok modelowy 2005). Wszystkie warianty wyposażone były standardowo w zawieszenie pneumatyczne oraz układ wydechowy z dwiema podwójnymi, okrągłymi końcówkami. Topowa jednostka napędowa Touarega to silnik W12 6.0 o pojemności 5998 cm³, wyposażony w układ rozrządu DOHC oraz elektroniczny wtrysk paliwa (EFI). Średnica cylindra wynosi 84,0 mm, a skok tłoka 90,2 mm, co daje stopień sprężania 10,7:1.

Silnik rozwija moc 450 KM (331 kW) przy 6000 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 600 Nm przy 3300 obr./min. Dzięki tym parametrom Touareg W12 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,8 sekundy, a jego prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 250 km/h.
Volkswagen Touareg
Najciekawszy silnik w Touaregu to V10 TDI
Jedną z najbardziej wyjątkowych jednostek napędowych stosowanych w Volkswagenie Touaregu była wysokoprężna konstrukcja V10 TDI. Silnik ten miał pojemność 4921 cm³ i został wyposażony w układ rozrządu DOHC oraz bezpośredni wtrysk paliwa typu Common Rail. Charakterystyczną cechą były dwie turbosprężarki, które zapewniały bardzo wysoką elastyczność i imponujące osiągi, jak na silnik Diesla w SUV-ie początku XXI wieku.
Jednostka rozwijała moc 313 KM (230 kW) przy 3750 obr./min oraz imponujący maksymalny moment obrotowy wynoszący 750 Nm, dostępny już od około 2000 obr./min. Dzięki temu Touareg V10 TDI przyspieszał od 0 do 100 km/h w 6,7 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosiła 250 km/h (ograniczona elektronicznie). Był to ewidentnie pokaz możliwości Volkswagena i pokazanie, kto rządzi na rynku silników diesla!

Średnie zużycie paliwa oscylowało wokół 12–13 litrów oleju napędowego na 100 km, co przy tak dużej masie auta i ogromnych osiągach czyniło z V10 TDI jednego z najmocniejszych i najbardziej charakterystycznych SUV-ów z silnikiem Diesla swoich czasów. W 2006 r. seryjny Touareg, obciążony 4,3 tonami balastu, przeciągnął ważącego 155 ton Boeinga 747‑200 na lotnisku Dunsfold, udowadniając ogromną siłę pociągową.
Touareg R50
Istniała również wersja R50, która stanowiła topowy wariant wysokoprężny w gamie Touarega. Zastosowany w niej silnik rozwijał moc 350 KM (257 kW) przy 3500 obr./min, co zapewniało znakomitą dynamikę, szczególnie w połączeniu z imponującym momentem obrotowym. Maksymalny moment wynosił aż 850 Nm i był dostępny już przy 2000 obr./min, dzięki czemu jednostka wyróżniała się wyjątkową elastycznością, niespotykaną w innych silnikach tego segmentu.
Volkswagen Touareg
Touareg R50 różnił się również stylistyką – posiadał poszerzone nadwozie, zmodyfikowane zderzaki i spojlery, a także charakterystyczne emblematy „R50”, podkreślające jego sportowy charakter.


Czytaj więcej