Pierwszy kontakt: usługa renowacji Singer Classic Turbo dotarła do Polski

Od 2009 r. słynny dziś na cały świat warsztat z Kalifornii przedstawiał swoją wizję renowacji Porsche 911 w stylu jej najwcześniejszej, klasycznej odmiany. Teraz jego oferta przenosi się na nowy projekt awansujący nas do czasów 930 Turbo. Oto czego się o niej dowiedziałem po spędzeniu z nią czasu w polskim przedstawicielstwie Singera.

Mateusz Żuchowski
@Patryk Kościelniak
Po pierwsze: tak, najsłynniejszy przedstawiciel gatunku renowacji w stylu łączącym klasykę z nowoczesnością, który na dobrą sprawę samodzielnie wylansował nań modę teraz wykraczającą już daleko poza sam świat Porsche, od 2022 r. jest oficjalnie obecny także w Polsce. Jego dzieła są u nas oferowane przez dealera szeregu podobnego kalibru butikowych marek samochodowych La Squadra z Katowic. To właśnie tam miałem możliwość poobcowania z 911-tką po renowacji Singera wykonanej w ramach nowej usługi o nazwie Classic Turbo podczas pobytu związanego z jej krajową premierą.
@PATRYK KOŚCIELNIAK
O marce Singer, jej drodze na szczyt rynku aut luksusowych, debiucie w Polsce i wrażeniach z jazdy Porsche 911 wymarzonym od nowa (jak określają to sami twórcy) według pierwotnej wizji założyciela firmy Roba Dickinsona opowiadałem w Classicauto nr 205. Jeśli podobał się Wam tamten wóz, to mam złą wiadomość: limitowany do 450 renowacji program jest już na ukończeniu; ostatni klienci odbierają swoje zlecenia.
Teraz jego miejsce zajmuje wprowadzona do oferty firmy w 2022 r. usługa renowacji Classic Turbo. Nieprzypadkowo tak precyzyjnie dobieram słowa, bo Singer nie sprzedaje samochodów ani nie jest ich producentem, a tylko warsztatem wykonującym renowacje Porsche 911 na indywidualne zamówienie klientów, którzy pragną nadać swoim samochodom własny charakter. Obecnie mogą oni składać zamówienia na sposób renowacji prezentowany na zdjęciach, który będzie w wykonywany w ciągu następnych lat w odwiedzonym przez Classicauto w 2023 r. zakładzie firmy. Powstanie mniej niż 500 takich renowacji w czterech wariantach nadwozia Turbo: coupe, kabrio, Targa i Slantnose. Ten ostatni jest najfajniejszy, ale takich prac będzie wykonanych tylko 25 i, jak można się spodziewać, wszystkie są już dawno zaklepane.
@PATRYK KOŚCIELNIAK
@PATRYK KOŚCIELNIAK
Nie oznacza to, że prezentowany projekt renowacji jest bardziej masowy czy przystępny. Realnie kosztuje ona od miliona dolarów w górę, przy czym mówimy tutaj o samej usłudze: klient musi najpierw sam znaleźć sobie Porsche 964, które posłuży za bazę do renowacji, i dostarczyć je do Kalifornii, gdzie Singer podda ją testowi jakościowemu i, jeśli przejdzie go pozytywnie, rozbierze do ostatniej śrubki i złoży wedle swojej specyfikacji.
Punkt wyjścia każdej renowacji Singera stanowi generacja 964, która dla kalifornijskiej firmy stanowi idealną bazę dla jej prac: produkowany w latach 1989-1994 wariant zachował jeszcze niewiele zmienione od lat 60., oryginalne proporcje i "twarz" pierwszej 911, ale dysponował już podwoziem i zawieszeniem wykazującym dużo większy potencjał dynamiczny. Nie bez znaczenia był też fakt, że za osią nadal można tu było znaleźć cieszący się wybitną estymą po dziś dzień, chłodzony powietrzem "Mezger-motor".
@PATRYK KOŚCIELNIAK
USŁUGA RENOWACYJNA SINGERA KOSZTUJE PONAD MILION DOLARÓW. CO SIĘ DOSTAJE ZA TE PIENIĄDZE?
Przede wszystkim imponującą jakość. Dziś w świecie krzykliwych supersamochodów w ordynarnych kolorach, z unoszonymi do góry drzwiami i skrzydłami, Singer przebija się ponad nimi wszystkimi siłą klasy. Wygląda na wskroś nowocześnie i imponująco, nawet jeśli na pierwszy rzut oka na żywo nie wiadomo za bardzo dlaczego. Odpowiedź przynosi dopiero bliższa analiza poszczególnych detali: kształt błotników, wypełnienie reflektorów, projekt tylnych świateł i proporcje wielkości pomiędzy nimi wszystkimi, idealnie równa wielkość szczelin.
Tylne skrzydło jest bardziej kompaktowe i zgrabniejsze niż w pierwotnym 930 (mi osobiście przypomina to z 911T Ryszarda Kopczyka przedstawiane przez nas w Classicauto nr 204), co jest o tyle zasługą zamiłowania Singera do stylowych rozwiązań, co i kryjących się pod nim nowoczesnych rozwiązań. Za punkt wyjścia nadal brany jest tu stosowany w 964 chłodzony powietrzem bokser, ale o pojemności powiększonej do 3,8 l i uturbiony parą VGT od Borg-Warner pochodzących z bieżącej generacji 911. Wobec zastosowanych tu rozwiązań moc napędu ustalono na nadal rozsądnie brzmiące 450 lub 510 KM (zależnie od życzenia zlecającego), bo ostatecznie to nie o pogoń za liczbami w tym aucie chodzi.
@PATRYK KOŚCIELNIAK
@PATRYK KOŚCIELNIAK
To o co chodzi? Za przykład podam Wam detal, który można poznać tylko podczas spotkania z tym autem, a który mi osobiście rozsadził głowę. Całe nowe nadwozie wykonane jest z włókna węglowego, wliczając w to nawet czarne elementy zderzaków, które w prawdziwym 930 – zgodnie z wymogami bezpieczeństwa w USA – wykonane były z absorbującej uderzenia gumy. Tutaj ich projekt został wygładzony i unowocześniony, i choć pod palcami sprawia wrażenie wykonania z gumy, to pod spodem kryje szczery karbon.
Projekt po renowacji zachowuje jednak ze względów homologacyjnych kluczowe elementy auta sprzed renowacji, w tym na przykład drzwi. Przedstawiciele marki cieszą się z tego, że dzięki temu przez cały czas wydają one przy zamykaniu taki sam dźwięk jak klasyczne 911. Tacy są to ludzie i taka jest to firma.
Ostatecznie najlepszą odpowiedź na pytanie "o co tu chodzi" daje jednak wnętrze, w której doskonale znane, klasyczne motywy 911, jak zestaw pięciu wskaźników z zielonymi cyframi, przyciski, wajchy przy kierownicy czy gałka zmiany biegów, bez kompleksów przeplatane są z materiałami i wyrafinowanymi detalami, które równie dobrze pasowałyby w Bugatti czy Koenigseggu. Na zobaczenie, jak wskazówka turbodoładowania tańczy na jednej tarczy wspólnie z tą wskazującą prędkość, przyjdzie jeszcze czas, a póki co pozostaje mi się napawać zapachem delikatnych, misternie splecionych w psychodeliczny wzór w świecie Porsche znany jako Pasha.
@PATRYK KOŚCIELNIAK
@PATRYK KOŚCIELNIAK
Obiektywny dowód na to ile są rzeczywiście warte twory Singera przynosi ich wielka popularność nie tylko w viralowych filmikach na kanałach społecznościowych, ale również w wynikach sprzedaży wśród kolekcjonerów. Pomimo radykalnie zwiększonych mocy przerobowych firmy w ostatnim czasie (rozbudowanie głównego warsztatu w Kalifornii i utworzenie drugiego od jeszcze bardziej złożonych zamówień specjalnych w Wielkiej Brytanii), kolejka chętnych jest nadal długa. Polska do świata Singera dołączyła stosunkowo późno, ale z mocnym uderzeniem: jak udało mi się dowiedzieć, nasz rynek jest w tej chwili trzecim największym odbiorcą renowacji Singera w Europie! Daje to realną nadzieję, że już wkrótce na krajowych drogach, spotach i zlotach będziemy mogli zobaczyć Porsche ponownie wymarzone według wizji, która bryluje teraz na topowych wydarzeniach motoryzacji klasycznej na świecie.
@PATRYK KOŚCIELNIAK
@PATRYK KOŚCIELNIAK
@PATRYK KOŚCIELNIAK
@PATRYK KOŚCIELNIAK
@PATRYK KOŚCIELNIAK
@PATRYK KOŚCIELNIAK
@PATRYK KOŚCIELNIAK
@PATRYK KOŚCIELNIAK

Usługa renowacji Singer Classic Turbo



Czytaj więcej