Pierwszy Bentley T wraca po latach do domu

Kolekcja Bentley Heritage powiększyła się właśnie o wyjątkowego, najstarszego na świecie Bentleya serii T. Odnalezione przypadkiem w magazynie firmy auto do świetności przywrócili inżynierowie marki i firmy P&A Wood, specjalizującej się w renowacji klasyków.

Rafał Sękalski
@Bentley

Bentley serii T

Nie od dziś wiadomo, że magazyny Bentleya kryją prawdziwe skarby, ale znalezienie wciśniętego w kąt i przykrytego plandeką, jednego z pierwszych egzemplarzy luksusowej limuzyny serii T było dużą niespodzianką nawet dla pracowników marki. Auto stało tam porzucone przez ostanie kilkadziesiąt lat i brakowało w nim wielu kluczowych elementów, nie nadawało się też do jazdy, ale że to pierwsza seria T, czyli brat bliźniak Rolls Royce’a Silver Shadow, szybko podjęto decyzję o przywróceniu jego pierwotnej kondycji.
@BENTLEY

Bentley serii T

Odnaleziony egzemplarz z numerem seryjnym SBH1001, po raz pierwszy zarejestrowany 28 września 1965 roku jako firmowy samochód testowy, nie był w najlepszej kondycji. Brakowało w nim przede wszystkim niemal całego wyposażenia wnętrza, w tym deski rozdzielczej, a część elementów uległo korozji. Widoczne były też źle wykonane naprawy powypadkowe. Podczas przeglądu okazało się natomiast, że w zaskakująco dobrym stanie jest silnik, skrzynia biegów oraz tylna oś. Ponowne uruchomienie serii T powierzono zespołowi ekspertów z P&A Wood, specjalistom w dziedzinie konserwacji i renowacji klasycznych Bentleyów oraz partnerowi firmy w projektach Heritage Collection.
@BENTLEY

Bentley serii T

Zakres prac objął m.in. gruntowny serwis układu napędowego, wymianę przewodów hydraulicznych i wiązek elektrycznych oraz naprawę układu hamulcowego. Kompletnej renowacji poddano też nadwozie oraz wnętrze, a ponieważ niewiele części zamiennych było dostępnych od ręki, zespół wykorzystał pojazd-dawcę z wczesnych lat produkcji serii T.
@BENTLEY

Bentley serii T

Cały proces zajął specjalistom Bentleya i P&A Wood 18 miesięcy żmudnej pracy. Efekt jest więcej niż zadowalający. Teraz auto z historycznym numerem rejestracyjnym 1900 TU można podziwiać w liczącej 45 historycznych modeli kolekcji Bentley Heritage w Crewe.
@BENTLEY

Bentley serii T

Seria T była pierwszym modelem brytyjskiej marki opartym na aluminiowym monokoku z ramami pomocniczymi do montażu silnika i zawieszenia. Projekt rozpoczęto w 1958 roku i był prowadzony równolegle z Rolls Royce’em Silver Shadow. Za stylistykę Bentleya odpowiadał John Blatchley. Auto dostało nowy silnik V8 o mocy 225 KM i pojemności 6,23 litra i mogło pochwalić się najlepszym w tamtych czasach współczynnikiem masy do mocy wynoszącym 1,2 kg/KM. Imponowało też osiągami – przyspieszeniem 0-100 km/h w 10,9 s i prędkością maksymalną 184 km/h. Miało też innowacyjne tłumiące wibracje, samopoziomujące zawieszenie Vibrashock z dwuobwodową hudropneumatyczną regulacją prześwitu. Do 1980 roku wyprodukowano 1868 egzemplarzy serii T (w tym jako T2 w latach 1977-80), z ceną katalogową netto wynoszącą minimum 5425 funtów, a większość z nich to standardowe czterodrzwiowe sedany. Dziś ceny najlepiej utrzymanych egzemplarzy przekraczają 40 tys. funtów (ponad 200 tys. zł).
@BENTLEY

Bentley serii T

@BENTLEY

Bentley serii T

@BENTLEY

Bentley serii T

@BENTLEY

Bentley serii T

@BENTLEY

Bentley serii T

@BENTLEY

Bentley serii T



Czytaj więcej