Volvo ES90
Elektryczny Młot Thora - Volvo ES90
Architektura 800V, bateria 103 kwh, szybkie ładowanie do 350 kW, około 700 km zasięgu. Czy to zapowiedź kolejnego elektryka "bez wyrzeczeń"?

Volvo
Ogromny, ale nie na pierwszy rzut oka
Na początek porozmawiajmy o proporcjach. Na pierwszy rzut oka nowe Volvo nie wydaje się dużym samochodem – nic bardziej mylnego, ponieważ jego długość to dokładnie 5 metrów. Bryła jest masywna, nadwozie lekko podniesione i osadzone na dużych felgach. Można powiedzieć, że garściami czerpie z lekko topornego designu Volvo sprzed lat. Kolejnym zaskoczeniem jest fakt, że to najbardziej aerodynamiczne Volvo w historii – współczynnik oporu powietrza wynosi zaledwie 0,25. Największe Volvo może zaskoczyć jeszcze jednym – to nie sedan, lecz liftback!
Jeśli już mowa o „toporności” czy "młotowatości", to nie można pominąć charakterystycznego dla marki detalu widocznego w reflektorach, czyli Młota Thora. Motyw ten nie tylko nadaje nowym modelom marki nowoczesny wygląd, ale także stanowi wspólny mianownik łączący całą gamę. Klienci mogą wybierać spośród siedmiu kolorów nadwozia oraz czterech opcji felg w rozmiarach od 20 do 22 cali.
Jeśli już mowa o „toporności” czy "młotowatości", to nie można pominąć charakterystycznego dla marki detalu widocznego w reflektorach, czyli Młota Thora. Motyw ten nie tylko nadaje nowym modelom marki nowoczesny wygląd, ale także stanowi wspólny mianownik łączący całą gamę. Klienci mogą wybierać spośród siedmiu kolorów nadwozia oraz czterech opcji felg w rozmiarach od 20 do 22 cali.
800V
Mamy tu sporo „pierwszych razy”. To także pierwszy samochód Volvo wyposażony w technologię 800V, co przekłada się na większy zasięg i szybsze ładowanie niż w jakimkolwiek wcześniejszym elektrycznym modelu marki. Przy użyciu szybkiej ładowarki o mocy 350 kW akumulator można naładować od 10% do 80% w zaledwie 30 minut. Oczywiście mowa o mocy szczytowej 350 kW, więc jesteśmy ciekawi, jak wygląda krzywa ładowania. Deklarowany zasięg to około 700 km według normy WLTP. Jakie będzie realne zużycie energii? Przekonamy się w pierwszych testach.

Volvo
ES90 dostępny jest w trzech wersjach napędowych:
Single Motor RWD: silnik o mocy 333 KM napęd na tylne koła. Bateria 92 kwh
Dual Motor AWD: dwa silniki o mocy 490 KM, napęd na wszystkie koła. Bateria 106 kwh
Performance Dual Motor AWD: o mocy 670 KM, bateria 106 kwh napęd na wszystkie koła (od 0 do 100 km/h - 4s )
Dual Motor AWD: dwa silniki o mocy 490 KM, napęd na wszystkie koła. Bateria 106 kwh
Performance Dual Motor AWD: o mocy 670 KM, bateria 106 kwh napęd na wszystkie koła (od 0 do 100 km/h - 4s )

Volvo
Wnętrze łączy luksus z funkcjonalnością. Długi rozstaw osi (ponad 3 metry) zapewnia wyjątkową przestrzeń na nogi dla pasażerów tylnej kanapy, a wnętrze oferuje sześć motywów oświetlenia ambientowego oraz różne opcje tapicerki, w tym wegańską skórę i naturalne materiały. Panoramiczny dach z funkcją elektrochromatycznego przyciemniania chroni przed promieniowaniem UV, zapewniając dodatkowy komfort.
Najwyższej klasy system audio Bowers & Wilkins z 25 głośnikami i technologią Dolby Atmos® gwarantuje wciągające wrażenia dźwiękowe. 14,5-calowy centralny ekran umożliwia płynny dostęp do wbudowanych usług Google, takich jak Google Maps, Google Assistant i aplikacje z Google Play. Całość napędza platforma Snapdragon® Cockpit, zapewniająca błyskawiczne działanie systemu multimedialnego.
Zbudowany na architekturze SPA2, Volvo ES90 korzysta z aktualizacji bezprzewodowych, które nieustannie ulepszają jego funkcje. Konfiguracja z dwoma procesorami NVIDIA DRIVE AGX Orin zwiększa poziom bezpieczeństwa i wydajności, wykorzystując zaawansowane dane, oprogramowanie oraz sztuczną inteligencję.
Bezpieczeństwo pozostaje priorytetem. ES90 jest wyposażony w pięć radarów, siedem kamer, dwanaście czujników ultradźwiękowych oraz lidar Luminar, co zwiększa zdolność wykrywania zagrożeń i unikania kolizji. System monitorowania kierowcy dba o utrzymanie koncentracji na drodze, a technologia Safe Space zapobiega wypadkom nawet podczas postoju. Dodatkowo system wykrywania obecności w kabinie potrafi zarejestrować nawet najmniejsze ruchy, takie jak oddech dziecka, ostrzegając kierowcę o pozostawieniu pasażera w aucie.
Najwyższej klasy system audio Bowers & Wilkins z 25 głośnikami i technologią Dolby Atmos® gwarantuje wciągające wrażenia dźwiękowe. 14,5-calowy centralny ekran umożliwia płynny dostęp do wbudowanych usług Google, takich jak Google Maps, Google Assistant i aplikacje z Google Play. Całość napędza platforma Snapdragon® Cockpit, zapewniająca błyskawiczne działanie systemu multimedialnego.
Zbudowany na architekturze SPA2, Volvo ES90 korzysta z aktualizacji bezprzewodowych, które nieustannie ulepszają jego funkcje. Konfiguracja z dwoma procesorami NVIDIA DRIVE AGX Orin zwiększa poziom bezpieczeństwa i wydajności, wykorzystując zaawansowane dane, oprogramowanie oraz sztuczną inteligencję.
Bezpieczeństwo pozostaje priorytetem. ES90 jest wyposażony w pięć radarów, siedem kamer, dwanaście czujników ultradźwiękowych oraz lidar Luminar, co zwiększa zdolność wykrywania zagrożeń i unikania kolizji. System monitorowania kierowcy dba o utrzymanie koncentracji na drodze, a technologia Safe Space zapobiega wypadkom nawet podczas postoju. Dodatkowo system wykrywania obecności w kabinie potrafi zarejestrować nawet najmniejsze ruchy, takie jak oddech dziecka, ostrzegając kierowcę o pozostawieniu pasażera w aucie.

Volvo
Game Changer?
Auto można już zamawiać w naszym kraju, a ceny zaczynają się od 343 tys. zł. Jak na samochód elektryczny tej wielkości i o takich parametrach, cena wydaje się racjonalnie skalkulowana.

Volvo