Suzuki Vitara nadal w formie
Przy okazji rynkowego debiutu odświeżonej, najnowszej generacji Suzuki Vitary przypominamy w telegraficznym skrócie historię tego jednego z najpopularniejszych kompaktowych SUV-ów i crossoverów, znanego na rynku 1988 roku.
@Suzuki
Suzuki Vitara FL
Suzuki Vitara był jednym z pierwszych modeli samochodów, który przekroczył sztywno ustalone ramy segmentów i prekursorem klasy kompaktowych aut sportowo-rekreacyjnych. Debiutujący w 1988 roku terenowy model z napędem na cztery koła i trzydrzwiowym nadwoziem o wymiarach porównywalnych z typowym samochodem miejskim (długość 3,7 m) i atrakcyjną stylistyką okazał się kuszącą alternatywą dla klasycznych terenówek. Oferowana na większości światowych rynków Vitara stała się synonimem solidnego i uniwersalnego auta za rozsądne pieniądze, cementując sukces Suzuki w tym dynamicznie rozwijającym się segmencie rynku i taki status udaje się jej utrzymywać do dziś.
@SUZUKI
Suzuki Vitara I
Suzuki Vitara (1988-1998) – pierwsza odsłona
Wprowadzenie do oferty Vitary nie byłoby możliwe bez wcześniejszego sukcesu rynkowego modelu Jimny. To dzięki niemu Suzuki dostrzegło potrzebę stworzenia nowego rodzaju pojazdu terenowego – pojazdu odmiennego od ówczesnych ciężkich terenówek lub średniej wielkości SUV-ów w stylu samochodów osobowych. Przedstawione latem 1988 roku na rodzimy rynku auto miało co prawda konstrukcję opartą na solidnej ramie drabinowej, ale większy nacisk położono na jego właściwości jezdne po zwykłych drogach i wygodę w codziennym użytkowaniu. Pierwotnie Vitara dostępna była tylko z nadwoziem trzydrzwiowym, ale zarówno z twardym dachem, jak i w odmianie cabrio ze zdejmowaną plandeką. W 1991 roku Suzuki rozszerzyło ofertę modelu o bardziej funkcjonalną wersję pięciodrzwiową.
@SUZUKI
Suzuki Vitara I
@SUZUKI
Suzuki Vitara I
W zależności od rynku auto dostępne było z napędem na tył lub obie osie, a gama jednostek napędowych obejmowała benzynowe silniki czterocylindrowe o pojemnościach 1,3, 1,6, 1,8 i 2,0 l oraz sześciocylindrowe 2.0 i 2.5. Paletę uzupełniały turbodiesle 1.9 i 2.0. Do 1998 roku pierwsza generacja Vitary znalazła na świecie około 1,1 mln klientów, ciesząc się w wielu krajach pozycją najchętniej kupowanego modelu w tym segmencie.
@SUZUKI
Suzuki Grand Vitara II
Suzuki Grand Vitara (1998-2005) – druga generacja
Pod koniec 1997 roku Suzuki zapowiedziało oficjalnie drugą odsłonę swojego kompaktowego SUV-a, a jej sprzedaż wystartowała kilka miesięcy później. Auto urosło (3d: dł. 3,81 m, szer. 1,69 m, wys. 1,74 m, rozstaw osi 2,2 m, 5d odpowiednio: 1,15/1,84/1,74 i 2,48 m) zyskało bardziej wyrazistą stylistykę i nowocześniejsze wnętrze, ale podstawowa koncepcja pozostała niezmieniona: nadal bazowało na ramie drabinowej, miało napęd na tył lub obie osie i doskonale radziło sobie zarówno w terenie, jak i na zwykłych drogach. Wybór silników dla drugiej generacji obejmował konfiguracje 1,6 i 2,0 l oraz 2.5 V6, a także model z silnikiem wysokoprężnym 2,0 l.
@SUZUKI
Suzuki Grand Vitara II
@SUZUKI
Suzuki Grand Vitara XL7
W 2001 roku paleta wersji nadwoziowych została rozszerzona o odmianę XL7 z silnikiem 2.7 V6 i większym rozstawem osi. Auto można było zamawiać w konfiguracji 5- lub 7-miejscowej. Wszystkie warianty Grand Vitary tej generacji sprzedały się w ponad 800 tys. egzemplarzy na około 60 rynkach na całym świecie.
@SUZUKI
Suzuki Grand Vitara III
Suzuki Grand Vitara (2005-2017) – trzecia odsłona
Trzecia generacja serii Vitara pojawiła się w 2005 roku jako zupełnie nowa "Grand Vitara" o bardziej sportowym wyglądzie i znacznie większych rozmiarach – długość wersji 3-drzwiowych wzrosła do ponad 4 m, a 5-drzwiowych do 4,5 m, szerokość do 1,81 m, a rozstaw osi zwiększono odpowiednio do 2,44 i 2,64 m. Auto zyskało gruntownie zmodernizowane podwozie z konstrukcją unibody ze zintegrowaną ramą drabinową i w pełni niezależne zawieszenie, co pozytywnie wpłynęło na właściwości jezdne. Wersje 4x4 dostały nowy układ stałego napędu z kontrolą rozdziału momentu między kołami tylnej osi oraz czterema trybami pracy do wyboru.
@SUZUKI
Suzuki Grand Vitara III
Stylistyka nadwozia Grand Vitary tej generacji została oparta na koncepcji "sportowca terenowego" i jak podkreśla Suzuki, została dopasowana do europejskich gustów. Do rynkowych standardów dopasowano również poziom wyposażenia dbającego o komfort i bezpieczeństwo pasażerów. Zabiegi te przyniosły pożądany skutek, bo auto sprzedało się w ponad milionie egzemplarzy. Jego produkcję kontynuowano do października 2019 roku – model dostępny był w wybranych krajach równolegle z czwartą odsłoną modelu przedstawioną w 2014 roku.
@SUZUKI
Suzuki Vitara IV to obecnie najpopularniejszy model Suzuki w Polsce. Od jego debiutu w 2015 r. sprzedano ponad 32,8 tys. egzemplarzy.
Suzuki Vitara (od 2015) – generacja czwarta
Rok 2014 przyniósł totalną rewolucję w palecie kompaktowego SUV-a Suzuki i nie wiązała się ona tylko z powrotem do nazwy Vitara. Auto pokazano na jesiennym salonie paryskim, a jego produkcja seryjna wystartowała wiosną 2015 roku w węgierskiej fabryce koncernu. Vitara IV dostała w pełni samonośne nadwozie oparte o nową platformę C, nowoczesne silniki i elektroniczne systemy asystujące oraz elektronicznie sterowany układ napędu na obie osie AllGrip. Zmniejszono przy tym wymiary zewnętrze – 4,17/1,77,1,61 m (dł./szer./wys.) i rozstaw osi – do 2,5 m, a liczbę wariantów nadwoziowych ograniczono do jednego, 5-drzwiowego.
@SUZUKI
Suzuki Vitara IV
Oferta silnikowa obejmowała pierwotnie benzynowe i wysokoprężne wersje 1.6. Pod koniec 2015 roku do palety dołączył turbo benzyniak 1.4, który 3 lata później dostał miękki układ hybrydowy. W tym samym roku auto przeszło face lifting, przy okazji którego z europejskiej oferty wycofano odmiany 1.6 na rzecz nowych trzycylindrowych 1.0. W 2022 roku do oferty dołączyła pierwsza w pełni hybrydowa wersja 1.5. Do końca 2023 roku na tę generację Vitary zdecydowało się ponad 900 tys. klientów, ale licznik bije dalej, a wiosną 2024 roku Suzuki przeprowadziło kolejną kurację odświeżającą tej generacji.
@SUZUKI
Suzuki Vitara FL
Suzuki Vitara 2024 – co nowego, jaka cena?
W ramach face liftingu najnowsza odsłona Vitary zyskała nowy wygląd pasa przedniego z bardziej eleganckim czarnym, błyszczącym wykończeniem grilla i zmodyfikowanymi ledowymi reflektorami. W tylnej części nadwozia uwagę zwraca powiększony spoiler dachowy i zmieniona grafika ledowych lamp. We wnętrzu zmiany objęły deskę rozdzielczą z przebudowaną konsolą środkową, w której 7-calowy ekran dotykowy został zastąpiony 9-calowym, z fabryczną nawigacją i bezprzewodowym interfejsem Apple CarPlay i Android Auto. Poszerzono przy okazji zakres usług Suzuki Connect pozwalających na zdalny dostęp do samochodu poprzez dedykowaną aplikację na smartfony. Aktualna paleta wersji silnikowych obejmuje miękką hybrydę 1.4 BoosterJet o mocy 129 KM oraz 116-konną pełną hybrydę 1.5 DualJet Hybrid. Pierwsza dostępna jest z manualną 6-biegową skrzynią, druga z 6-stopniowym automatem. Obydwie można zamówić z napędem na przód lub obie osie (AllGrip Select).
@SUZUKI
Suzuki Vitara FL
Do wyboru są trzy wersje wyposażeniowe: Premium, Premium Plus oraz Elegance z bogatym wyposażeniem seryjnym, które już w podstawowej odmianie obejmuje m.in. 7 poduszek powietrznych, ESP z kontrolą trakcji, tylne czujniki parkowania, kamerę cofania, elektroniczny kluczyk, adaptacyjny tempomat, automatyczną klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby i lusterka i aluminiowe 17-calowe alufelgi. Na liście elektronicznych asystentów zależnie od wersji mogą znaleźć się m.in. asystent pasa ruchu, system rozpoznawania znaków drogowych, system wspomagania awaryjnego hamowania i zapobiegania kolizjom, wspomaganie zjazdu ze wzniesienia, monitor martwego pola widzenia kierowcy czy układ ostrzegania o pojazdach nadjeżdżających z tyłu. Ceny nowej Vitary po face liftingu zaczynają się od 100 900 zł za wersję 1.4 z pakietem Premium oraz od 112 900 zł za hybrydę 1.5 z pakietem Premium Plus. Odmiany z napędem AllGrip Select są droższe o 12 000 zł.
@SUZUKI
Suzuki Vitara FL
@SUZUKI
Suzuki Vitara FL
@SUZUKI
Suzuki Vitara FL
@SUZUKI
Suzuki Vitara FL
@SUZUKI
Suzuki Vitara FL
@SUZUKI
Suzuki Vitara FL
@SUZUKI
Suzuki Vitara FL