Volkswagen Scirocco II – poradnik kupującego

Chociaż bazuje na Golfie, to nie jest tak nudny i przewidywalny. Nie potrzebuje setek koni mechanicznych, by dać frajdę z jazdy. Ten wdzięczny w utrzymaniu samochód doskonale nadaje się na pierwszego klasyka. Radzimy, jak dobrze kupić Volkswagena Scirocco 2. generacji.

Jakub Mielniczak
VOLKSWAGEN SCIROCCO II @VOLKSWAGEN
Z punktu widzenia użytkownika najgorszym problemem Scirocco jest rdza. Chociaż względem pierwszej generacji producent poprawił zabezpieczenie antykorozyjne, to te zabiegi nie okazały się wystarczająco skuteczne. Rdzewieją tylne nadkola, okolice wlewu paliwa, dolne krawędzie drzwi, podszybie, krawędź maski i klapa bagażnika. Parciejące i przepuszczające wodę do wnętrza uszczelki drzwi i tylnej klapy powodują gromadzenie się wilgoci i rozwój trudnej do wykrycia korozji. Zdradliwe może być to, że w wielu egzemplarzach na pierwszy rzut oka rdzy nie widać. Ujawnia się ona dopiero po zdjęciu ozdobnych nakładek z krawędzi błotników, listew progowych lub po inspekcji tylnych nadkoli z wnętrza auta, po złożeniu oparcia kanapy. Po latach mogą pojawić się luzy na zawiasach masywnych drzwi, co powoduje trudności z ich zamykaniem. Plastiki zewnętrzne aut z początku produkcji są wrażliwe na słońce i płowieją. Ze względu na dużą liczbę wersji kolorystycznych wnętrza niezwykle trudne jest znalezienie pasujących elementów tapicerki. Kokpit nie jest zbyt przestronny, zwłaszcza z tyłu, gdzie panuje ciasnota. Z drugiej strony trudno od coupé oczekiwać funkcjonalności rodzinnego kombi. Na pocieszenie użytkownik dostaje stosunkowo pojemny bagażnik o pojemności 346 l. Próby czasu nie wytrzymuje tapicerka, zwłaszcza w przypadku foteli sportowych. Od wsiadania i wysiadania deformują się boczki siedzisk i oparć, a materiał obiciowy w tych miejscach się przeciera. Mechanizmy składania oparć i prowadnice siedzeń łapią luzy, przez co cały fotel kiwa się na boki. Mało estetycznie wyglądają blaknące kratki wentylacyjne. Wiele samochodów ma też popękaną podsufitkę, zwłaszcza w tylnej części dachu. W ogłoszeniach próżno szukać bogato wyposażonych egzemplarzy. Ze względu na wysoką cenę klimatyzacja była bardzo rzadko zamawiana. Jedynymi ekstrawagancjami bywają manualnie sterowany szyberdach oraz elektryczne szyby i lusterka. Druga generacja Scirocco miała niski, jak na owe czasy, współczynnik oporu powietrza Cx=0,38. Względem poprzednika to rezultat lepszy o 10%.
VOLKSWAGEN SCIROCCO II @VOLKSWAGEN
VOLKSWAGEN SCIROCCO II – Napęd
Z reguły od strony mechanicznej Scirocco MK2 wygląda znacznie lepiej niż od blacharskiej. Zasadniczo wszystkie stosowane silniki są bardzo trwałe. Przebiegi przekraczające 400 tys. km bez poważniejszych napraw nie są niczym nadzwyczajnym. Oczywiście zarówno serwis gaźnika, jak i mechanicznego wtrysku powinien być powierzony kompetentnemu mechanikowi. O takich niestety coraz trudniej. Problemy z pracą motoru mogą być efektem… korozji. Rdzewiejąca rura wlewowa zbiornika paliwa może powodować zanieczyszczenie całego układu zasilania, skutkujące koniecznością jego mozolnego czyszczenia. Podczas oględzin auta warto sprawdzić kolor spalin – jeżeli jest niebieski, z całą pewnością wymiany będą wymagać uszczelniacze zaworowe. Na szczęście nie jest to kosztowna operacja. Obowiązkowo po zakupie należy zaplanować wymianę paska rozrządu. Nie ma co liczyć na to, że najsłabsze wersje silnikowe spowodują szybsze bicie serca kierowcy i pasażerów. Przyspieszenie 0-100 km/h w 13-15 sekund to wynik raczej przeciętny. Ze skrzynią automatyczną jest jeszcze wolniej. Z drugiej strony, odmiany 16v są szybkie nawet według dzisiejszych standardów. Osiągają setkę w ok. 8 sekund i pozwalają na przekroczenie 200 km/h, zużywając przy tym podobne ilości paliwa, co słabsze wersje. Przekładnie manualne są trwałe, czego nie da się powiedzieć o mechanizmie ich sterowania. Wodziki łapią luzy, pogarszając precyzję zmiany biegów. To samo dotyczy układu sterowania sprzęgłem, który trapi dość popularna usterka wyrywania się linki z otworu w ścianie grodziowej. Na forach internetowych użytkownicy przedstawiają różne metody rozwiązania problemu, z dospawaniem dodatkowego wzmocnienia przegrody czołowej włącznie.
VOLKSWAGEN SCIROCCO II – PODWOZIE
Od strony konstrukcyjnej zawieszenie Scirocco jest bardzo proste. Kolumny McPhersona z przodu i belka skrętna z tyłu są tanie w naprawach i wystarczają, by dać frajdę z jazdy tym kompaktowym coupé. Kluczem do zwinnego prowadzenia jest nisko położony środek ciężkości i niewielka masa własna samochodu. Nawet w najcięższych wersjach Scirocco nie waży więcej niż tonę, co czuć podczas jazdy po krętej drodze. Oczywiście podsterowność się pojawia, ale na tyle późno, by nie popsuć dobrego wrażenia. Za dopracowanym układem jezdnym nie nadążają hamulce. Tylko najmocniejsze wersje mają wentylowane tarcze, a i one szybko "poddają się" przy dynamicznej jeździe. Modyfikacje hamulców w Scirocco mają sens i są często dokonywane przez jego użytkowników. ABS nie był dostępny nawet za dopłatą. W egzemplarzach wyposażonych we wspomaganie układu kierowniczego warto przejrzeć cały układ i wymienić w nim płyn. Po latach użytkowania wymiany może wymagać układ wydechowy. W sklepach internetowych są dostępne oryginalne, fabrycznie nowe elementy. Tłumiki końcowe kosztują, w zależności od wersji silnikowej, 500-850 zł.
VOLKSWAGEN SCIROCCO II @Volkswagen
Volkswagen Scirocco II – WERSJE, SILNIKI
Scirocco II (typ 53B) produkowano przez 11 lat. W tym czasie auto przeszło jeden delikatny lifting w 1984 roku. Zmiany wizualne ograniczono do usunięcia oznaczenia modelu z tylnej klapy i wzbogacenia listy wyposażenia dodatkowego. Modyfikacje techniczne były równie niewielkie – zmieniono jedynie konstrukcję pompy hamulcowej i kompresora klimatyzacji (opcjonalnej). Różnice w wyglądzie wynikają z wielości wersji, w jakich auto było dostępne. Doliczyliśmy się kilkunastu "podstawowych", oferowanych na różnych rynkach: L, CL, GL, LS, GLS, GLI, GT, GT II, GTI, GTL, GTS, GTX, GT 16V i GTX 16V, a także kilku limitowanych, m.in. White Cat, Tropic, Cheetah, Storm, Scala i Wolfsburg Limited Edition. Oryginalność specyfikacji interesującego nas egzemplarza najprościej potwierdzić, zerkając na umieszczoną w bagażniku naklejkę z kodami wyposażenia, oczywiście o ile przetrwała do dziś. Lista opcji nie była szczególnie długa, ale znalazły się na niej m.in.: klimatyzacja, podgrzewane fotele, szyberdach, elektryczne szyby i lusterka czy wysokociśnieniowe spryskiwacze reflektorów. Firmy niezależne oferowały różne zestawy ospoilerowania. Zdecydowanie najbardziej spektakularny (i unikatowy!) jest bodykit Rieger GTO znacznie poszerzający nadwozie. To kwintesencja lat 80.! SILNIKI: 1.3, gaźnikowy (GF), 60 KM (1981-1982) 1.5, gaźnikowy (JB), 70 KM (1981-1982) 1.6, gaźnikowy (FR), 85 KM (1981-1983) 1.6, gaźnikowy (EW), 75 KM (1983-1988) 1.6, gaźnikowy (RE), 72 KM (1986-1990) 1.8, gaźnikowy (EX), 90 KM (1983-1988) 1.8, wtrysk K-Jetronic (JH), 95 KM (1985-1992) 1.8, wtrysk K-Jetronic (EG), 110 KM (1981-1982) 1.8, wtrysk K-Jetronic (DX), 112 KM (1982-1989) 1.8 16v, wtrysk K-Jetronic (KR), 139 KM (1985-1989) 1.8 16v, wtrysk KE-Jetronic (PL), 129 KM (1986-1992)
VOLKSWAGEN SCIROCCO II – CENY W POLSCE I ZA GRANICĄ
Kwoty za egzemplarze wystawione w Polsce mieszczą się w przedziale od 15 do 70 tys. zł. Najtańsze auta mogą służyć co najwyżej jako magazyn części. Te z "górnej półki" są na ogół dopieszczone przez swoich właścicieli. Po Scirocco najlepiej pojechać do Niemiec. Tam wybierać można spośród ponad 100 samochodów w ogłoszeniach na popularnych portalach. Ceny rozpoczynają się od ok. 2 tys. euro za sprawny technicznie egzemplarz, a kończą na ok. 14-15 tys. euro za najlepiej utrzymane auta serii limitowanych z niewielkimi przebiegami. Wersji 16v jest niewiele i są wyceniane zauważalnie drożej. Najwięcej ofert jest w przedziale 5-7 tys. euro. Tyle wystarczy na egzemplarz bez korozji, z 1,8-litrowym, 95-konnym silnikiem, ręczną skrzynią biegów i udokumentowanym przebiegiem do 150 tys. km. "Automaty" są mniej pożądane i przez to tańsze. Z drugiej strony zazwyczaj mają mniejsze przebiegi. Jeżeli priorytetem jest dla nas stan techniczny, a nie osiągi, nie powinno się ich od razu skreślać. Co ciekawe, tuning Scirocco nie jest zabiegiem tak powszechnym jak w przypadku Golfa. Zdecydowana większość egzemplarzy do dziś pozostaje w oryginalnym stanie.
Scirocco II, T-Roof Prototype

Limitowana wersja “White Cat" z roku 1985

VOLKSWAGEN SCIROCCO II – Części zamienne
Ze względu na techniczne pokrewieństwo z Golfem 2. generacji nie ma problemu z zakupem części eksploatacyjnych. Z oblachowaniem i galanterią wnętrza nie jest już tak różowo i trzeba korzystać z elementów używanych. Warto śledzić fabryczny sklep z częściami do klasyków – w całkiem korzystnych cenach czasami trafiają się tam trudno dostępne, oryginalne elementy.
VOLKSWAGEN SCIROCCO MK2 GTX – DANE TECHNICZNE
LATA PRODUKCJI
1981-1992
WYPRODUKOWANO
291 497 egz. wszystkich wersji
MASA WŁASNA
1000 kg
ROZSTAW OSI / DŁUGOŚĆ
2400 mm/4050 mm
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA
204 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
10,5 l/100 km
VOLKSWAGEN SCIROCCO II – STRONY INTERNETOWE
www.scirocco.pl – Strona polskiego klubu posiadaczy Scirocco. Zawiera forum dyskusyjne i porady techniczne.
www.volkswagenclassicparts.pl – Oficjalny fabryczny sklep z częściami do klasycznych Volkswagenów.
prsearch.planetvag.com – Dekoder wyposażenia.
Po wpisaniu kodów z naklejki w bagażniku wyświetla się dokładna specyfikacja auta.
VOLKSWAGEN SCIROCCO II – JEŚLI NIE SCIROCCO, TO…
1. BMW serii 3 E30 (2-drzwiowe) Kultowa sylwetka, tylny napęd, doskonałe właściwości jezdne i kiepskie osiągi najsłabszych wersji. W ostatnich kilku latach zadbane egzemplarze zanotowały znaczny wzrost cen. 2. Toyota Celica A60 Ostatnia tylnonapędowa Celica i pierwsza z otwieranymi przednimi światłami. Dostępna jako coupé i liftback. Znalezienie niezardzewiałego egzemplarza jest bardzo trudne. 3. Ford Capri MK3 Niewiele zmieniony względem swojego poprzednika, nigdy nie stał się hitem sprzedaży. Capri miało klasyczny układ napędowy i było dostępne z silnikiem V6.
Pierwotna wersja tego artykułu ukazała się w "Classicauto" nr 159/2019
VOLKSWAGEN SCIROCCO II @Volkswagen

Tu w wersji koncepcyjnej T-Roof



Czytaj więcej