Mercedes-Benz SLK – poradnik kupującego

Najstarsze egzemplarze Mercedesa SLK R170 w 2024 mają już 28 lat, za chwilę wejdą więc w unijny wiek zabytkowy. To może być dobry moment na zakup tego roadstera i przemawia za tym kilka argumentów.

Jakub Mielniczak
Mercedes-Benz SLK @Mercedes
Produkcję SLK rozpoczęto w niezbyt chlubnych dla Mercedesa czasach. Na tle innych modeli mały roadster koroduje jednak mniej chętnie, co nie znaczy, że jest zupełnie pozbawiony rudego problemu. Przed zakupem w szczególności warto sprawdzić przednie błotniki, rant maski, tylne nadkola oraz okolice zamka pokrywy bagażnika. Jak w przypadku innych kabrioletów, auto jest wrażliwe nawet na pozornie niegroźnie wyglądające stłuczki. Tym dokładniejszej weryfikacji wymagają wszystkie miejsca lakierowane poza fabryką. Mechanizm składania dachu Vario Roof nie jest podatny na awarie. Sprawny system powinien składać dach w ok. 25 sekund i nie wydawać przy tym żadnych podejrzanych dźwięków. W układzie zainstalowano 9 mikroczujników monitorujących położenie poszczególnych elementów dachu – wiele niesprawności systemu wynika właśnie z ich awarii. Podczas operacji składania szyby w obu drzwiach powinny automatycznie się opuścić. Po latach z okolic uszczelek okiennych może dochodzić gwizd opływającego powietrza, ale ich wymiana nie zawsze przynosi pożądany skutek. Aby sprawdzić szczelność auta, warto zabrać sprawdzany egzemplarz na myjnię. Pewien zgrzyt jakościowy pojawia się we wnętrzu. Z niektórych elementów konsoli środkowej, tunelu i boczków drzwiowych łuszczy się lakier. Ponieważ pod nim zawsze jest czarne tworzywo, sytuacja jest szczególnie denerwująca w przypadku jasnego wykończenia kokpitu. Skórzana tapicerka dość szybko się wyciera. Warto wspomnieć, że nie wszystkie egzemplarze mają bogate wyposażenie. Brak klimatyzacji w roadsterze podczas letnich przejażdżek z wiatrem we włosach można przeboleć. Z drugiej strony ta niedogodność może denerwować w przypadku całorocznej eksploatacji. SLK nie jest wolny od usterek elektryki, dlatego przed zakupem należy sprawdzić działanie wszystkich zamontowanych na pokładzie elementów wyposażenia.
Mercedes-Benz SLK – Napęd
Najpopularniejsze wersje 200 Kompressor i 230 Kompressor są równocześnie tymi najbardziej godnymi polecenia. Obie jednostki pochodzą z rodziny M111. Szczególnie mocniejszy silnik zapewnia satysfakcjonujące osiągi (0-100 km/h w 7,2 s), zużywając przy tym mniej paliwa niż wersja V6, która jest niewiele szybsza. Większość egzemplarzy "dwieścietrzydziestki" wyposażono w 5-stopniowy automat. O ile wymieniano w nim olej (najlepiej co 50-60 tys. km), nie powinien sprawiać większych problemów. Typowe usterki? Przede wszystkim wycieki oleju z nastawnika faz rozrządu. Długotrwale cieknący olej może w konsekwencji uszkodzić wiązkę elektryczną. Zdarzają się też usterki przepływomierza, objawiające się nierówną pracą i świecącą kontrolką "check engine". Kompresor wytrzymuje ok. 100-150 tys. km, ale da się go łatwo regenerować (koszt ok. kilkuset złotych). Silniki doładowane są chętnie modyfikowane przez użytkowników. Częstym zabiegiem jest wymiana koła napędu sprężarki na mniejsze. Przy zakupie auta po tuningu zalecamy podwójną ostrożność. Najsłabsze silniki wolnossące z SLK 200 zapewniają przeciętne osiągi, a ich zużycie paliwa jest podobne do odmian doładowanych. Zadbanego egzemplarza nie należy jednak z góry skreślać – dobrze się sprawdzi jako bulwarówka do spokojnej jazdy. Motor V6 (SLK 320) z rodziny M112 ma świetną kulturę pracy i aksamitny dźwięk. Ma też opinię pancernego, a ewentualne problemy mogą dotyczyć osprzętu oraz podwyższonego zużycia oleju. Koszty eksploatacji tego silnika są znacząco wyższe od czterocylindrówek, chociażby ze względu na fakt, że w silniku jest 12 świec zapłonowych. 354-konna Wersja AMG (bazująca na M112) przyspiesza 0-100 km/h w 5,2 s, co nawet dziś robi wrażenie. Silnik w topowym SLK wyposażono w kompresor i intercooler. Względem "zwykłego" M112 zmiany poszły dalej – inżynierowie z Affalterbach zastosowali m.in. wzmocniony wał korbowy i korbowody, sportowe wałki rozrządu oraz wydajniejszą pompę oleju. Inny jest też układ wydechowy z czterema katalizatorami. Z powodu unikalnych rozwiązań technicznych eksploatacja "okazyjnie" kupionego SLK 32 AMG może zrujnować kieszeń nieświadomego użytkownika.
MERCEDES-BENZ SLK @MERCEDES
Mercedes-Benz SLK – PODWOZIE
Samochód "Sportowy, Lekki, Krótki", jak często jest określany SLK, powinien prowadzić się precyzyjnie i angażować kierowcę, dając dużo satysfakcji z jazdy. W pełni sprawny SLK rzeczywiście taki jest, ale czar pryska w momencie, gdy stan techniczny zawieszenia zostanie zaniedbany. W wielowahaczowej konstrukcji z przodu i z tyłu jest wiele miejsc, w których mogą powstawać luzy. Stuki na nierównościach najczęściej oznaczają wybite sworznie wahaczy i zużyte końcówki drążków kierowniczych. Wiele elementów zawieszenia jest współdzielonych z klasą C W202, co wpływa na obniżenie kosztów ewentualnych napraw. Nie ma doniesień o nadmiernej usterkowości przekładni kierowniczych. Ostre traktowanie auta, do którego prowokują mocniejsze wersje, może mieć swoje skutki w szybszym zużyciu hamulców.
Mercedes-Benz SLK – WERSJE
SLK produkowano w jednej wersji nadwoziowej. W czasie 8 lat produkcji auto przeszło jeden facelifting, na początku 2000 roku. Wówczas zmieniły się detale zewnętrzne, jak i sposób lakierowania zderzaków i progów. Do oferty weszły nowe wzory lakierów, tapicerek i listew ozdobnych we wnętrzu. Pod maskę zaczęły trafiać widlaste silniki 6-cylindrowe, a rzędowe, doładowane mechanicznie "czwórki" nieco wzmocniono. Wprowadzono 6-stopniowe skrzynie manualne, a 5-biegowy automat uzyskał funkcję ręcznej zmiany przełożeń. Pojawiło się seryjne ESP i boczne airbagi. Spośród ponad 311 tys. wyprodukowanych egzemplarzy około dwóch trzecich stanowiły odmiany 200 i 230 Kompressor – te też królują na rynku wtórnym. Z wersji specjalnych warto wspomnieć o Mille Miglia, wyprodukowanej w zaledwie 40 egzemplarzach w 1997 r. i 12 w 2002 r. Nieco popularniejsze są poliftowe Special Edition i Final Edition. Pierwsza z nich, limitowana do 2000 egzemplarzy, zadebiutowała w 2002 r. Wyróżniała się m.in. wykończeniem konsoli środkowej z aluminium, szaro-czarną tapicerką i specjalnymi 17-calowymi felgami. Druga weszła do sprzedaży w maju 2003 r. i mogła być łączona z wieloma lakierami (także z palety Designo), wzorami felg, a do stałych jej elementów należały m.in. srebrne tarcze wskaźników, chromowane listwy wykończeniowe szyb bocznych i atrapa chłodnicy. W obu przypadkach na nadwoziu umieszczono stosowne emblematy identyfikujące daną wersję. Topowa odmiana AMG zadebiutowała w 2001 r. Z 4333 wyprodukowanymi egzemplarzami stanowi rzadkość na rynku wtórnym.

SILNIKI:

SLK 200 – 2.0, R4, 136 KM

SLK 200 Kompressor – 2.0, R4, 163-192 KM

SLK 230 Kompressor – 2.3, R4, 193-197 KM

SLK 320 – 3.2, V6, 218 KM

SLK 32 AMG – 3.2, V6, 354 KM
MERCEDES-BENZ SLK @Mercedes
MERCEDES-BENZ SLK – CENY W POLSCE I ZA GRANICĄ
Jak na roadstera SLK jest w Polsce stosunkowo popularnym autem. Na początku 2024 r. egzemplarz w niezłym stanie można kupić za 30-35 tys. zł. Niezłym, czyli bezwypadkowym, z udokumentowanym przebiegiem w okolicach 200 tys. km. Najwięcej ofert jest w przedziale 15-20 tys. zł, ale pytania o przeszłość tych aut pozostają często bez odpowiedzi. Znacznie większy wybór jest u naszych zachodnich sąsiadów. Przeznaczając na zakup ok. 10 tys. euro, można znaleźć auto od pierwszego właściciela, z przebiegiem 70-80 tys. km i udokumentowaną historią serwisową. Topowych wersji AMG jest niewiele i są znacznie droższe – ich ceny startują z poziomu 22 tys. euro i osiągają nawet 25-30 tys. euro za auta z minimalnymi przebiegami, w stanie porównywalnym z samochodem fabrycznie nowym. Ze względu na sztywny dach i możliwość bezproblemowej eksploatacji przez cały rok SLK są chętnie używane przez swoich właścicieli. Na rynku trafiają się egzemplarze z przebiegami dochodzącymi do 400 tys. km!
Mercedes-Benz SLK – Części zamienne
Mało który producent dba o użytkowników starszych aut tak jak Mercedes. Dostępność części w ASO jest wzorowa, chociaż ceny niektórych do okazyjnych nie należą. Pokrewieństwo techniczne z modelem W202 sprawia, że oferta zamienników elementów eksploatacyjnych jest ogromna. Bogata jest też oferta elementów używanych pochodzących z rozbiórki.
MMERCEDES-BENZ SLK 230 KOMPRESSOR – DANE TECHNICZNE
LATA PRODUKCJI   
1996-2004
Wyprodukowano
311 222 egz.
Masa własna
1385 kg
Rozstaw osi/długość
2400 mm/3995 mm
Prędkość maksymalna
240 km/h
Zużycie paliwa 
9,8 l/100 km
Mercedes-Benz SLK – Jeśli nie SLK, to...
1. BMW Z3 (E36/7) Za bawarskim roadsterem przemawiają świetne rzędowe, 6-cylindrowe silniki i właściwości jezdne. Pokrewieństwo techniczne z serią 3 E36 oznacza przystępne koszty utrzymania. 2. Porsche Boxster (986) Oryginalny Boxster jest najtańszym w zakupie współczesnym Porsche, chociaż i tak trzeba za niego zapłacić więcej niż za SLK. Będzie też droższy w eksploatacji od Mercedesa. 3. Audi TT Roadster (8N) Pod futurystycznie zaprojektowaną karoserią kryje się technika znana m.in. z Golfa. TT w standardzie miało przedni napęd, ale trafienie wersji quattro nie stanowi problemu.
MERCEDES-BENZ SLK – STRONY INTERNETOWE
mbslk.de – Niemiecka strona i forum dyskusyjne poświęcone SLK. Sporo informacji o historii modelu i jego wersjach. slkworld.com – Prężnie działające anglojęzyczne forum użytkowników SLK. Dużo wątków o modyfikacjach i samodzielnych naprawach auta. mbepc.net – Katalog części online, przydaje się też do innych modeli Mercedesa.
MERCEDES-BENZ SLK @MERCEDES
Pierwotna wersja tego artykułu ukazała się w "Classicauto" nr 156/2019


Czytaj więcej