Dodge Ram II – poradnik kupującego
Dodge Ram 2. generacji nie jest autem, które oczekuje od swojego właściciela ciągłego chuchania, dmuchania i nadmiernej pielęgnacji. Doskonale sprawdzi się jako wół roboczy do zadań specjalnych. Podczas ich realizacji wóz ten na pewno nie klęknie!
DODGE RAM II indy 500 @DODGE
Dodge Ram II – WERSJE, SILNIKI
Analizę dostępnych wersji rozpoczynamy od rozstawu osi. Dostępne były trzy: 3015, 3421 i 3929 mm. W nomenklaturze producenta odpowiadające im wersje to 1500, 2500 i 3500. Ostatnia z nich mogła występować z bliźniaczymi kołami na tylnej osi. Ram był dostępny z trzema rodzajami kabiny: klasycznej dwudrzwiowej, powiększonej dwudrzwiowej oraz czterodrzwiowej, tzw. quad cab. Ta ostatnia weszła do sprzedaży w 1998 roku i charakteryzowała się tylnymi drzwiami otwieranymi przeciwnie do kierunku jazdy. Klienci mogli też wybierać spośród dwóch długości skrzyni ładunkowej. Lifting pick-upa przeprowadzono w 1998 r. Zmiany dotyczyły m.in. wyglądu lusterek, zestawu wskaźników, zastosowania portu diagnostyki OBD-II. Na listę wyposażenia seryjnego wprowadzono dwie poduszki powietrzne. Dostępne wyposażenie rozszerzono po 2000 r. – można było zamówić Rama z podgrzewanymi fotelami, wzmocniono też układ hamulcowy. Z wersji specjalnych warto wspomnieć o Off-Road Edition, która wyróżniała się 17-calowymi obręczami kół z terenowym ogumieniem, pakietem dodatkowych osłon podwozia, prześwitem zwiększonym o 2 cale oraz wzmocnionym zawieszeniem. Inną odmianą limitowaną był Indy 500 Special Edition. Wersję tę sprzedawano w 1996 r. wyłącznie z motorem 5.9 o podwyższonej o 15 KM mocy. Miała zmieniony układ wydechowy, niebieski lakier i białe, podłużne pasy podobne do tych znanych z Vipera. W 1997 i 1998 r. oferowano wersję SS/T o zbliżonym do Indy 500 malowaniu, ale dostępną w większej liczbie kolorów. W latach 2001 i 2002 odmiany wysokoprężne można było zamówić w mocniejszej o 10 KM wersji High Output. 3,9 l, 177 KM, V6 (1994-2001) 5,2 l, 203-233 KM, V8 (1994-2001) 5,9 l, 233-248 KM, V8 (1994-2002) 8,0 l, 304 KM, V10 (1994-2002) 5,9 l diesel, R6, 177-248 KM (1994-2002)
DODGE RAM II – CENY W POLSCE I ZA GRANICĄ
Ramy 2. generacji dość rzadko trafiają do polskich ogłoszeń. Kilka egzemplarzy wystawionych w październiku 2024 roku właściciele wyceniają od 35 do 70 tys. zł. Dominują odmiany 1500 z motorami 5.2 pod maską. Nie jest żadnym zaskoczeniem fakt, że wiele oferowanych aut "uszlachetniono" instalacją LPG, co znacząco obniża koszt eksploatacji tego pojazdu w naszym kraju. Naturalnym kierunkiem importu jest rynek macierzysty, gdzie podaż Ramów 2. generacji jest bardzo duża. Dolną granicą cenową są 3-4 tys. dolarów. Takie pieniądze wystarczą na typowego woła roboczego w wersji 1500, sprawnego mechanicznie, ale z postępującą korozją i podniszczonym wnętrzem. Sporo droższe są auta na "bliźniakach" w odmianie 3500. Rozpatrywanie takiego pojazdu można zaczynać, mając na niego przeznaczone przynajmniej 10 tys. dolarów. Warto nadmienić, że wiele Ramów 3500 przerobiono z klasycznych pick-upów na wersje specjalne – zdarzają się wywrotki samowyładowcze czy małe dźwigi. Najdroższe Ramy 3500 z niewielkimi przebiegami i udokumentowaną historią serwisową właściciele wyceniają nawet na ponad 30 tys. dolarów.
DODGE RAM II – Części zamienne
Z częściami zamiennymi do Ramów nie ma większych problemów. W sieci jest mnóstwo sklepów oferujących elementy oryginalne, zamienniki oraz części tuningowe. Ceny większości z nich są dość przystępne. Pewną niedogodnością z polskiego punktu widzenia może być wydłużony czas oczekiwania na zamówienie zza oceanu.
DODGE RAM II 2500 @DODGE
DODGE RAM II 1500 5.2 V8 – DANE TECHNICZNE
LATA PRODUKCJI
1994-2002
MASA WŁASNA
1850 kg
ROZSTAW OSI / DŁUGOŚĆ
3015 mm/5184 mm
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA
175 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
ok. 15-17 l/100 km
1994-2002
MASA WŁASNA
1850 kg
ROZSTAW OSI / DŁUGOŚĆ
3015 mm/5184 mm
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA
175 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
ok. 15-17 l/100 km
DODGE RAM II – STRONY INTERNETOWE
www.ramforum.com – Anglojęzyczne forum użytkowników Ram-ów wszystkich generacji. www.xportautoparts.com – Amerykański sklep z częściami m.in. do Ram-ów 2. generacji. Wysyłka także do Polski. www.pickupklub.pl – Polskie forum użytkowników pick-upów ze sporym działem dotyczącym Dodge’a Rama.
DODGE RAM II – JEŚLI NIE RAM, TO…
1. CHEVROLET C/K IV Zbudowany na platformie GMT400 i produkowany w latach 1988-2000. Pod maską silniki R6, V6 i V8. Dostępny także w wersji Heavy Duty z "bliźniakami". W Polsce auto rzadziej spotykane niż Ram II. 2. FORD F-SERIES IX Zaprezentowany w 1991 r. pod względem technicznym bazował na swoim poprzedniku. Dostępny w kilku rozstawach osi, także w odmianach ciężarowych Medium Duty (topowa F-600). 3. TOYOTA T100 Protoplasta Tundry nie ma tak mocarnych silników jak Ram. Ze względu na wysoką cenę i brak możliwości zamówienia motorów V8 auto musiało uznać rynkową wyższość amerykańskich rywali.
DODGE RAM II 2500 @DODGE
DODGE RAM II – NADWOZIE/WNĘTRZE
Głównym problemem nadwozia auta jest pożerająca je korozja. W pierwszej kolejności atakuje przed nie błotniki, tylne nadkola, dolne krawędzie drzwi oraz progi. Jako kolejne rdzewieją tylna klapa i podłoga skrzyni ładunkowej. Fabryczne zabezpieczenie ramy okazuje się znacznie lepsze niż nadwozia – jest solidna i odporna na pękanie. Na rynku nie brakuje powierzchownie zardzewiałych Ramów, których konstrukcja nośna jest nietknięta. Ważne jest pochodzenie danego egzemplarza. Planując import zza oceanu, warto wybierać samochody z suchych rejonów USA. Wnętrze nie wyróżnia się nadzwyczajną trwałością. Brak w nim wyszukanych materiałów wykończeniowych, a te, które są, kiepsko znoszą próbę czasu. Bardzo częstym problemem jest pękająca i krusząca się górna część tablicy przyrządów. Wykonano ją z marnego, niczym niewzmocnionego plastiku. Działanie słońca i jazda po dziurawych drogach osłabiają strukturę kokpitu, na którym z czasem pojawiają się pęknięcia. W wymianę całej deski rozdzielczej nie każdy chce się bawić. Z tego powodu wiele Ramów jeździ z zamontowanymi na górze kokpitu samodzielnie wykonanymi osłonami lub gustownymi dywanikami. Jeżeli tapicerkę siedzeń interesującego egzemplarza wykonano z weluru, jest szansa, że nie będzie podarta. Gorzej, jeśli fotele wykończono skóropodobnym skajem. Po latach pęka, a wypełniająca fotele gąbka kruszy się. Standardowym problemem jest uszkodzony zamek pokrywy skrzyni ładunkowej. Awaryjne są układy klimatyzacji, radia, czasami psują się przyciski sterowania szybami oraz szwankuje oświetlenie wnętrza.
DODGE RAM II – Napęd
Powiedzmy to od razu – nie warto się interesować Ramem z sześciocylindrowym, benzynowym silnikiem V6 pod maską. Oszczędności w zużyciu paliwa okażą się znikome, a samochód będzie miał odczuwalnie gorsze osiągi niż wersja z V8. Silniki z rodziny Magnum mają opinię trwałych, ale ich bezproblemowa eksploatacja musi odbywać się pod pewnymi warunkami. Po pierwsze – regularne wymiany oleju. Użytkownicy radzą, by wymieniać go co ok. 5 tys. mil. Po drugie – dbałość o stan filtra powietrza. Ramy bywają użytkowane w warunkach dużego zapylenia, często na drogach gruntowych. Nie wolno zapominać o tym, by powietrze wpadające do silnika było możliwie jak najczystsze. Standardowym problemem trapiącym motory są nieszczelności. Rozszczelniają się kolektory dolotowe, olej często cieknie też z okolic miski. Motory V8 czasami cierpią na pękające głowice i bloki silnika. Awarie najczęściej mają miejsce w autach eksploatowanych przez nieświadomych użytkowników i np. ostro traktowanych przed osiągnięciem temperatury roboczej. Uważa się, że prawidłowo eksploatowany silnik Magnum nie będzie miał problemu z osiągnięciem przebiegu 400 tys. mil. Niezłym wyborem są sześciocylindrowe diesle Cummins. Mają prostą budowę i mechaniczną pompę wtryskową Boscha. Jedynym ich problemem jest tzw. kołek ustalający, który czasami wysuwa się ze swojego miejsca w bloku silnika. Jeżeli dostanie się do kół zębatych rozrządu, może doprowadzić do zniszczenia motoru. Na szczęście są dostępne zestawy, dzięki którym problem nieszczęsnego kołka można łatwo wyeliminować. Opinię awaryjnych mają automatyczne skrzynie biegów i to niezależnie od wybranego silnika. Najczęściej zawodzi zawór regulacyjny, ciężkiej eksploatacji nie wytrzymują też sprzęgła hydrokinetyczne. Przekładnie manualne są trwalsze, chociaż miewają problemy z włączaniem piątego biegu.
DODGE RAM II 1500 @DODGE
DODGE RAM II – PODWOZIE
Ram drugiej generacji był dostępny z napędem na tylną oś i wszystkie koła. Wersje 4x4 bywają bardziej problemowe. Po pierwsze – podciśnieniowy układ sterujący dołączaniem przedniej osi często łapie nieszczelności i przestaje działać. Po drugie – awaryjny jest siłownik dołączający napęd, a ze skrzyni rozdzielczej nierzadko dobiegają głośne dźwięki. Najczęściej świadczą one o zużyciu pierścienia sprężynującego znajdującego się na wałku wyjściowym. Jego wymiana nie jest ani droga, ani specjalnie skomplikowana, jednak jazda z tym uszkodzeniem spowoduje destrukcję skrzyni rozdzielczej. W czasie inspekcji podwozia koniecznie należy sprawdzić stan przewodów paliwowych i hamulcowych. Układy wydechowe mają opinię trwałych, chociaż ich newralgicznym punktem jest katalizator. Wielu użytkowników Ramów z silnikiem V8 zdecydowało się na modyfikację wydechu poprawiającą dźwięk. Główny problem z układem hamulcowym jest związany z… awarią akumulatora. Wycieki kwasu z baterii powodują zniszczenie modułu ABS umieszczonego tuż pod nią. Użytkownicy narzekają na szybkie zużycie seryjnych okładzin i tarcz hamulcowych. Skuteczność samego układu w autach wyprodukowanych przed 2000 r. jest przeciętna. Na szczęście na rynku nie brakuje części poprawiających skuteczność hamowania. Warto dokładnie sprawdzić przednie zawieszenie. Nawet w pełni sprawny Ram nie jest mistrzem precyzyjnego prowadzenia. Jakiekolwiek luzy mogą tylko pogorszyć ten stan rzeczy.
DODGE RAM II 2500 @Dodge