Chevrolet Corvette C5 – poradnik kupującego

Corvette to prawdziwy american dream dla wielu fanów motoryzacji. Piąta generacja tego auta stanowi ciekawą i sensowną alternatywę dla europejskiej konkurencji. Radzimy, co zrobić, by ten sen nie stał się zmorą. Oto jak dobrze kupić model C5.

Jakub Mielniczak
CORVETTE C5 @Chevrolet
Corvette C5 – WERSJE, SILNIKI
C5 zadebiutowała w nadwoziach fastback (tak naprawdę to targa, czyli nadwozie zamknięte z wyjmowanymi panelami dachu) oraz convertible (kabriolet). W 1999 roku do oferty dołączyło klasyczne coupé określane jako FRC (fixed-roof-coupé), ze stałym dachem, lecz o krótszej linii niż w fastbacku. Źródłem napędu większości wersji była aluminiowa jednostka o pojemności skokowej 5665 cm³. Motor ten, pierwotnie oznaczony LS1, stał się protoplastą całej rodziny small blocków Chevroleta, których produkcja trwa do dziś. Wariant o podwyższonej mocy i oznaczeniu LS6 napędzał topową wersję o nazwie Z06. Do rocznika 2002 miała ona 385 KM, później jej moc zwiększono o 20 KM. W tej odmianie silnik był łączony tylko z 6-stopniową przekładnią manualną, a różnice względem "cywilnej" Corvette dotyczyły m.in. zawieszenia, układu hamulcowego, odchudzonej karoserii oraz wydechu, który w dużej części wykonano z tytanu. Gama silnikowa Corvette nie jest rozbudowana, ale wzajemna wymienność części z nowszymi silnikami LS oraz akcesoria od tunerów nieco utrudniają rozeznanie, czy oglądana Corvette ma w pełni oryginalny motor. Większa różnorodność występuje w przypadku wersji specjalnych. Wśród nich warto wymienić: Commemorative Edition (także w wariancie Z06), 50th Anniversary, Indianapolis 500 Pace Car Replica czy 24 hours of Le Mans Commemorative Edition. Do ciekawszych opcji wyposażenia, które mogły znaleźć się na pokładzie C5, zaliczymy wyświetlacz head-up, aktywny układ kierowniczy czy krótsze przełożenie główne. Pierwszy właściciel miał też spore możliwości personalizacji auta, a to dzięki szerokiej palecie kolorów lakierów i wzorów tapicerek. Właściciele często chwalą się rzadkością danego koloru lub kompletacji auta. SILNIKI: 5665 cm³, V8, LS1, 345-355 KM 5665 cm³, V8, LS6, 385-405 KM
CORVETTE C5 – CENY W POLSCE I ZA GRANICĄ
Corvette C5 nie jest autem popularnym na polskich drogach. Ma to odzwierciedlenie w ogłoszeniach – liczba ofert nie przekracza 20. Obowiązujący przedział cenowy to 60-90 tys. zł, choć zdarzają się idealne okazy wyceniane na grubo ponad 100 tys. zł. Większość egzemplarzy sprowadzono zza oceanu, ale auta pochodzące z europejskiej dystrybucji także się trafiają. Polska społeczność użytkowników Corvette nie jest duża i właściciele tych samochodów często się znają. Głównym kierunkiem importu są oczywiście Stany Zjednoczone. Podaż aut używanych jest tam ogromna. Najtańsze nieuszkodzone samochody kosztują nieco poniżej 10 tys. dolarów. Pochodzą z początku produkcji i mają przebiegi przekraczające 150 tys. mil. Przy odrobinie szczęścia w cenie 15-20 tys. dolarów można trafić na zadbaną wersję Z06 lub inną odmianę limitowaną. Najdroższy egzemplarz, jaki udało nam się znaleźć, kosztował 60 tys. dolarów, a jego licznik wskazywał niecałe 600 mil przebiegu. Jeżeli ktoś chciałby sprowadzić Corvette z Europy, za dolną granicę ceny za przyzwoite auto powinien przyjąć 20-22 tys. euro. W tej kwocie nie ma co jednak liczyć na mały przebieg. Jeżeli kupującemu na nim zależy, musi przygotować co najmniej 10 tys. euro więcej.
CORVETTE C5 – Części zamienne
Dostępność części jest bardzo dobra, dlatego z serwisowaniem auta nie powinno być większych problemów. Elementy oryginalne, zamienniki i części tuningowe są w ofercie także polskich sklepów. Jedyną niedogodnością może być wydłużony czas oczekiwania na części, które będzie trzeba sprowadzić zza oceanu, jeśli nie są dostępne od ręki.
CORVETTE C5 50th anniversary Edition @CHEVROLET
CORVETTE C5 – DANE TECHNICZNE
LATA PRODUKCJI
1997-2004
WYPRODUKOWANO
248 715 szt. wszystkich wersji
MASA WŁASNA
1472 kg (coupé)
ROZSTAW OSI / DŁUGOŚĆ
2654 mm/4564 mm
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA
280 km/h (LS1)
ZUŻYCIE PALIWA
ok. 14-16 l/100 km
CORVETTE C5 – STRONY INTERNETOWE
www.corvsport.com – Encyklopedia wiedzy o wszystkich generacjach Corvette. Szczegółowe dane techniczne, historia modelu. www.corvettecentral.com – Amerykański sklep z częściami do Corvette. www.corvetteforum.pl – Polskie forum użytkowników Corvette.
CORVETTE C5 – JEŚLI NIE CORVETTE, TO…
1. PORSCHE 911 996 Pierwsza chłodzona cieczą "dziewięćsetjedenastka" jest najtańsza w zakupie ze wszystkich generacji tego auta. Mimo to dobry egzemplarz będzie kosztował więcej niż odpowiadający mu stanem Corvette C5. 2. JAGUAR XK8 X100 Nie zawsze uzasadnione obawy o zawodność i trudność w serwisowaniu brytyjskiego auta wpływają na jego ceny. Dostępny z wolnossącymi i doładowanymi mechanicznie silnikami V8. 3. MASERATI 3200 GT Napędzana podwójnie doładowanym V8 Włoszka bywa kapryśna, a jej utrzymanie zrujnuje niejeden portfel, ale w dźwięku jej silnika i smukłej sylwetce nietrudno się zakochać. Lepiej wybrać wersję z manualem.
CORVETTE C5 – NADWOZIE/WNĘTRZE
Konstrukcja nadwozia oparta jest na hydroformowanej ramie, którą obłożono panelami wykonanymi z tworzywa sztucznego. Z jednej strony taki zabieg pozwolił na obniżenie masy auta, z drugiej zaś nieco utrudnia ustalenie przeszłości wypadkowej, bo klasyczny miernik grubości lakieru będzie bezużyteczny. Ze względu na wyjątkowo mały prześwit typowe są uszkodzenia dolnej części zderzaka przedniego oraz elementów podwozia. Otwierane lampy przednie są wspaniałym symbolem minionych czasów, ale ich silniki czasami szwankują. Problemem są plastikowe przekładnie odpowiedzialne za podnoszenie lamp. Po latach po prostu rozsypują się i konieczna jest wymiana. Obowiązkowym miejscem kontroli jest przestrzeń za akumulatorem. Bateria znajduje się przy przegrodzie czołowej, po stronie pasażera, i jest dobrze widoczna w czasie oględzin. Jakiekolwiek ślady wycieku kwasu mogą okazać się zgubne, przede wszystkim dlatego, że pod akumulatorem znajduje się główny moduł sterujący napędem (PCM) i idąca do niego wiązka elektryczna. W razie wycieku kwasu te elementy są narażone na uszkodzenie. Jeżeli ktoś oczekuje po Corvette jakości wykonania wnętrza porównywalnej do europejskich samochodów, może być zawiedziony. Duże i nierówne szczeliny między elementami kokpitu to standard. Sporo tworzyw jest twardych i po latach trzeszczą. Skórzane obicia foteli są wrażliwe na słońce i pękają, a same fotele często kiwają się na mocowaniach. Warto regularnie konserwować tapicerkę markowymi preparatami, co wydłuży jej żywot. Typową usterką jest awaria blokady kierownicy. Chevrolet wzywał nawet właścicieli auta na związaną z tym akcję serwisową. O ile to możliwe, warto się upewnić, czy w interesującym nas egzemplarzu została ona wykonana. Awarie wyposażenia elektrycznego nie należą do rzadkości, dlatego szczególnie ważne jest sprawdzenie, czy wszystkie systemy i mechanizmy działają poprawnie. Szwankują wskaźniki poziomu paliwa, a dwustrefowa klimatyzacja nie zawsze wykonuje polecenia użytkownika. Częstym powodem problemów są utraty napięcia spowodowane brakiem masy w jednym z 13 punktów instalacji elektrycznej auta.
CORVETTE C5 R Pace car @CHEVROLET
Corvette C5 – Napęd
Układ transaxle zastosowany w C5 pozwolił konstruktorom na uzyskanie proporcji rozkładu mas zbliżoną do optymalnego 50:50. Silniki V8 mają opinię trwałych. Oprócz wycieków oleju, które się zdarzają w motorach LS6 wyprodukowanych w latach 2002-2003, sporadycznie pękają sprężyny zaworowe. Podwyższone zużycie oleju najczęściej jest spowodowane uszkodzonymi uszczelniaczami zaworów lub pierścieniami tłokowymi. Ta druga przypadłość dotyczy aut sprzed 2001 r. Newralgicznym punktem samochodów wyposażonych w 6-biegowy manual, wyprodukowanych przed 2001 r., jest wał napędowy. Ma on średnicę 55 mm i śruby, które często nie wytrzymują dynamicznej jazdy. Od rocznika 2001 montowano mocniejszy, 63-milimetrowy wał. Powyższe prowadzi do prostego wniosku – zakup Corvette C5 z ostatnich lat produkcji wiąże się z mniejszym ryzykiem poważnych awarii niż auta z pierwszego "wypustu". Corvette C5 występowało z 4-biegowym automatem 4L60E produkcji GM lub 6-biegowym manualem T56 dostarczonym przez Borg Warner. Obie przekładnie mają opinię trwałych, chociaż należy pamiętać o regularnych wymianach oleju. Niedokładne wciskanie pedału sprzęgła i szybkie zmiany biegów czasami skutkują przedwczesnym zużyciem synchronizatorów, głównie 2. biegu. Chcąc używać C5 do jazdy na co dzień należy wziąć pod uwagę zużycie paliwa – zejście poniżej 15 l/100 km w mieście jest praktycznie niemożliwe. Ostrzejsze traktowanie podniesie ten rezultat nawet dwukrotnie.
CORVETTE C5 – PODWOZIE
Seryjne zawieszenie Corvette nie czyni z tego samochodu mistrza zakrętów, chociaż zapewnia przyzwoity komfort jazdy. Z tego powodu użytkownicy chętnie dokonują zmian. Najczęściej polegają one na wymianie sprężyn, amortyzatorów i zastosowaniu sztywniejszych stabilizatorów. Nie należy obawiać się aut po modyfikacjach, o ile przeprowadzono je profesjonalnie. Do tuningu zachęca ogromna oferta części, które są dostępne w relatywnie przystępnych cenach. Niektóre egzemplarze są wyposażone w aktywne zawieszenie Magnetic Selective Ride Control. Układ nie jest nadmiernie awaryjny, ale jeden amortyzator kosztuje ok. 500 dolarów. System można jednak usunąć i zamontować zawieszenie klasyczne. Seryjny układ hamulcowy podstawowych wersji równie często jest przerabiany. Najpopularniejszą modyfikacją jest wymiana zacisków i tarcz na te pochodzące z topowej odmiany Z06. Częstą usterką pojawiającą się w egzemplarzach z lat 1997-2001 jest awaria modułu hamulcowego EBCM. Świecące się kontrolki ABS czy systemu kontroli trakcji najczęściej oznaczają konieczność naprawy polegającej na przelutowaniu układu scalonego. Nowa część jest już niedostępna. Seryjny układ wydechowy jest trwały i niezbyt głośny. Ci, którzy chcą uwydatnić bulgot V8, dokonują jego modyfikacji. Sporadycznie zdarzają się nieszczelności w okolicach kolektora wydechowego.
Corvette C5 @Chevrolet


Czytaj więcej