BMW Z8 – poradnik kupującego

W cywilnej wersji BMW Z8 próżno szukać funkcji zdalnego sterowania pilotem czy wyrzutni pocisków ziemia–powietrze. Mimo tych braków w wyposażeniu auto pozostaje jednym z najlepszych i najciekawszych roadsterów, jakie powstały na początku XXI wieku.

Jakub Mielniczak
BMW z8 @BMW
BMW Z8 – WERSJE, SILNIKI
Z8 typoszeregu E52 produkowano między marcem 2000 a lipcem 2003 roku. Oficjalne dane mówią o 5703 egzemplarzach, które w tym czasie opuściły taśmę montażową. 555 z nich to wersje zmodyfikowane przez manufakturę z Buchloe – Alpinę. Zdecydowana większość tych ostatnich (450 sztuk) trafiła do dilerów w Stanach Zjednoczonych. 105 egzemplarzy wyprodukowano w specyfikacji europejskiej, ale część z nich wyeksportowano, m.in. do Japonii. Zmiany wprowadzone przez Alpinę nie ograniczały się li tylko do strony wizualnej. Alpina V8 miała zupełnie inny zespół napędowy. O ile w standardowej wersji Z8 montowano silnik z E39 M5, który współpracował z manualną, sześciobiegową przekładnią, tak Alpina instalowała motor o 19 KM słabszy, połączony z pięciobiegowym automatem Switch-Tronic. Taka modyfikacja w istotny sposób wpłynęła na zmianę charakteru auta. Z8 z logo Alpiny to komfortowe granturismo, doskonałe do pokonywania dłuższych tras. Jednostkę napędową o kodzie F5 Alpina V8 dzieliła z sedanem E39 B10 V8 S. Jeżeli ktoś zapragnie, by jego Z8 wyróżniało się wśród innych, lepiej niech nie kupuje egzemplarza srebrnego. Wyprodukowano aż 3182 auta w tym kolorze. Rzadziej występujące barwy to m.in. Stratus Gray (196 samochodów) czy Bright Red (62 auta). Można też polować na jedno ze 124 Z8 polakierowanych w kolorze specjalnym z palety BMW Individual. Nikt nie powinien narzekać na wyposażenie. W standardzie montowano m.in. elektrycznie sterowane fotele, ksenony, system audio z 10 głośnikami i nawigację satelitarną. Użyteczność ostatniego "udogodnienia" we współczesnym ruchu może być znikoma, tak za sprawą samej funkcjonalności, jak i aktualności map. SILNIKI: 4941 cm³, V8, 400 KM (S62B50) 4837 cm³, V8, 381 KM (Alpina F5)
BMW Z8 – CENY
Każdą cenę poniżej 200 tys. euro należy traktować jako okazyjną. Tyle kosztują egzemplarze Z8 mające na liczniku około lub ponad 100 tys. km przebiegu. Samochody te w większości przypadków były regularnie użytkowane przez cały rok. O ile ich obsługa serwisowa była zgodna z zaleceniami producenta, nie powinny sprawiać większych problemów. Ceny Z8 rosną odwrotnie proporcjonalnie do przebiegu. Za auta mające na liczniku 20-50 tys. km sprzedający życzą sobie kwoty w przedziale 220-250 tys. euro. Zauważalnie droższe są Alpiny. By stać się właścicielem Z8 w tej wersji, trzeba przygotować minimum 280 tys. euro. W przypadku egzemplarzy z przebiegiem nieprzekraczającym 20 tys. km kwota ta może być wyższa niż 400 tys. euro. Ciekawostką jest egzemplarz Alpiny V8 wystawiony jakiś czas temu temu. Auto z nowym silnikiem i astronomicznym jak na ten model przebiegiem przekraczającym 200 tys. km kosztowało 215 tys. euro. Na drugiej szali było oferowane praktycznie nowe Z8 w "tradycyjnej" wersji. Licznik srebrnego auta wskazywał 981 km, a na metce z ceną widniała kwota 289 tys. euro.
BMW Z8 @BMW
BMW Z8 – Części zamienne
Z jednej strony dostępność części eksploatacyjnych do Z8 jest bardzo dobra. Z drugiej zaś w fabrycznych magazynach widać już pewne braki. W ASO nie zamówimy już m.in. nowych drzwi, tłumików końcowych czy przedniej szyby. Ceny są bardzo zróżnicowane. Komplet oryginalnych tarcz hamulcowych na przednią oś kosztuje ok. 2000 zł, a tylna lampa 11 tys. zł.
BMW Z8 (5.0 V8) – DANE TECHNICZNE
LATA PRODUKCJI
2000-2003
WYPRODUKOWANO
5703 egzemplarzy (w tym 555 szt. Alpina Roadster V8)
MASA WŁASNA
1585 kg
ROZSTAW OSI / DŁUGOŚĆ
2505 mm/4400 mm
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA
250 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
ok. 15 l/100 km
BMW Z8 – STRONY INTERNETOWE
bmwz8club.com – Oficjalny, autoryzowany przez producenta klub miłośników BMW Z8. W tej chwili zrzesza ok. 650 członków. pl.bmwfans.info/parts-catalog – Katalog części online do wszystkich modeli BMW, w tym Z8. bmwz8.us/forum – Anglojęzyczne forum dyskusyjne poświęcone Z8. Wiele porad technicznych i eksploatacyjnych.
BMW Z8 – JEŚLI NIE Z8, TO…
1. MERCEDES SL 55 AMG (R230) – Osiągami nie odbiega znacząco od Z8, a jest znacznie bardziej przystępny cenowo. Dzięki solidnej mechanice może być bez problemu używany na co dzień.Jest niezwykle wygodny w trasie. 2. FERRARI 360 SPIDER – Włoskie marzenie z przełomu tysiącleci lepiej kupić z manualną skrzynią biegów. Przekładnia zautomatyzowana odbiera sporo frajdy z jazdy. Jedyny silnik, wspaniale brzmiące V8, pracuje tuż za plecami. 3. ASTON MARTIN DB7 VOLANTE Brytyjski arystokrata był dostępny wyłącznie z sześciolitrowym dwunastocylindrowcem pod maską. Do wyboru przekładnia manualna lub automat. Awaryjność nie jest problemem większym niż w przypadku Z8.
bmw z8 @bmw
BMW Z8 – NADWOZIE/WNĘTRZE
Relatywnie niewielkie przebiegi samochodów wystawionych na sprzedaż pozwalają sądzić, że znalezienie egzemplarza w idealnym stanie nie będzie trudne. Doświadczenia osób, które szukały dla siebie Z8, bywają jednak inne. Szkielet i poszycie karoserii auta są aluminiowe. Z jednej strony eliminuje to problem korozji, z drugiej zaś utrudnia i podraża proces naprawy. Poważnym problemem jest niska sztywność nadwozia. W sieci można znaleźć informacje o autach, które doznały poważnych uszkodzeń po wjechaniu w większą dziurę w drodze. Najsłabszymi punktami, które w takiej sytuacji odkształcają się jako pierwsze, są przednie i tylne gniazda amortyzatorów wraz z ich szynami wzmacniającymi. Pierwsze symptomy, że coś jest nie tak, zauważymy podczas jazdy próbnej, gdy samochód będzie myszkował po drodze. Całkowitą jasność co do stanu nadwozia da badanie na specjalistycznym sprzęcie. BMW Classic ma specjalną procedurę naprawy tego uszkodzenia, ale wyłącznie w przypadku, kiedy odkształcenie nie poszło za daleko. Wielu użytkowników usztywnia nadwozie we własnym zakresie, montując akcesoryjne rozpórki w punktach mocowania amortyzatorów. W niektórych autach zamontowano oryginalny pakiet Performance, w którego skład wchodzi przednia rozpórka.
Powszechne są też dwa inne, mniej groźne problemy. Pierwszym z nich jest matowiejąca i pękająca tylna szyba wykonana z tworzywa sztucznego. Na jej stan ma wpływ sposób przechowywania auta, klimat, z którego pochodzi, oraz to, jak często użytkownik składa i rozkłada dach. Drugim powtarzającym się mankamentem są awaryjne tylne lampy wykonane w technice neonowej. Czasami migają, innym razem zupełnie gasną. Wymiana jest bardzo droga, dlatego niektórzy użytkownicy decydują się na ich przeróbkę z neonów na diody LED. W internecie można znaleźć relacje osób, które dokonały takiej modyfikacji. W niektórych autach parują przednie reflektory. Każde Z8 w wyposażeniu standardowym miało hardtop wraz ze stojakiem i pokrowcem. Należy sprawdzić, czy elementy te sprzedający dołącza do samochodu. Nie ma doniesień o poważniejszych usterkach elektroniki czy elementów wyposażenia. Jak każde BMW, także Z8 nie toleruje niesprawnego układu ładowania i zużytego akumulatora. To od sprawdzenia tych dwóch elementów powinno się rozpocząć eliminację ewentualnych elektronicznych chochlików. Tapicerka, jak na auto z nadwoziem otwartym, jest trwała, acz z wyjątkiem rozwarstwiającego się laminatu pokrywającego górną część kokpitu. Drobną, choć denerwującą usterką są awaryjne sprężyny gazowe podtrzymujące klapę bagażnika.
BMW Z8 – Napęd
Ośmiocylindrowy silnik S62B50 może osiągać przebiegi przekraczające 300 tys. km. Jednak pod pewnymi warunkami: właściwej obsługi i świadomej eksploatacji. Jeśli nie zostaną spełnione, jednostka może nie dotrwać nawet do 100 tys. km. Motor ten jest bardzo wrażliwy na próby "upalania" bez osiągnięcia właściwej temperatury oleju. Druga sprawa – nawet do sprawnego silnika należy dolewać ok. litra oleju na 1000 km. Kontrolowanie jego stanu powinno być czynnością obowiązkową i częstą. Samą wymianę środka smarnego trzeba przeprowadzać co maksymalnie 10 tys. km. Do delikatnych podzespołów silnika należy VANOS (układ zmiennych faz rozrządu) oraz sam rozrząd. Nierówne obroty biegu jałowego i stukanie dochodzące z jednostki napędowej podczas oględzin powinny wzbudzić podejrzenia, które należy skierować na sprawdzenie tych elementów. Zgłaszane problemy ze zużytymi panewkami nie dotyczą każdego egzemplarza i są najczęściej konsekwencją wydłużonych interwałów olejowych. Silnik Alpiny V8 także cierpi na problemy z układem rozrządu i VANOS-ami. Ma jednak trwalsze panewki. Oba motory są bardzo wrażliwe na przegrzanie. Rozsądnym jest działanie polegające na wymianie po zakupie wszystkich elementów układu chłodzenia. W obu silnikach często pojawiają się wycieki, głównie spod pokryw zaworowych, ale także z uszczelniaczy wału korbowego, podstawy filtra oleju i miski olejowej. Przekładnia manualna montowana w Z8 ma opinię trwałej. Jeżeli coś wymaga wymiany, najczęściej jest to sprzęgło z kołem dwumasowym. Automat ZF montowany w Alpinie może według dzisiejszych standardów nie działa szybko, ale jego praca jest płynna. Prawidłowo eksploatowany osiąga duże przebiegi.
bmw Z8 @BMW
BMW Z8 – PODWOZIE
Kto po Z8 oczekuje zwinności baletnicy podczas jazdy krętymi, górskimi drogami, ten będzie zawiedziony. Owszem, auto prowadzi się nieźle, ale konstruktorom nie udało się ukryć sporej masy samochodu, daje też o sobie znać wspomniana niska sztywność karoserii. Znacznie więcej przyjemności da zrelaksowana jazda z wiatrem we włosach drogami podmiejskimi. Seryjnie w Z8 montowano ogumienie typu run-flat. Pozwala na jazdę po przebiciu, ale sztywne boczne ściany takich opon zauważalnie obniżają komfort jazdy. Nie wszyscy użytkownicy są zadowoleni z eksploatacji takiego ogumienia, dlatego wiele egzemplarzy ma już je wymienione na klasyczne.
BMW Z8 @BMW
BMW Z8 @BMW


Czytaj więcej