BMW serii 5 (E39) – poradnik kupującego

Obecność BMW E39 w naszym poradniku może wydać się kontrowersyjna. Z drugiej strony coraz trudniej znaleźć egzemplarz wart uwagi, a dobre „Piątki” już dawno przestały tanieć. Czy nadszedł czas na nazwanie 4. generacji serii 5 youngtimerem?

Jakub Mielniczak
BMW SERII 5 (E39) @BMW
BMW serii 5 (E39) – WERSJE, SILNIKI
Podobnie jak poprzednią generację model BMW E39 produkowano w dwóch wersjach nadwozia: sedan i kombi (Touring). Jesienią 2000 roku przeprowadzono lifting. Główne zmiany dotyczą wyglądu przednich i tylnych lamp, zderzaków (z przodu wprowadzono okrągłe światła przeciwmgłowe) oraz listew bocznych, które od tamtej pory lakierowano. Mnogość wersji silnikowych i możliwości konfiguracji wyposażenia sprawiają, że znalezienie dwóch identycznych egzemplarzy jest praktycznie niemożliwe. Sytuację rynkową nieco urozmaica program Individual, dzięki któremu przyszły posiadacz mógł zamówić do swojej "Piątki" kolory lakierów i tapicerek spoza standardowej palety. Co prawda dziś takie auta trafiają się dość rzadko, a jeżeli już, to zazwyczaj są droższe od "zwykłych" egzemplarzy. Opisanie dostępnego wyposażenia zajęłoby kilkadziesiąt stron, więc skupmy się na rzeczach najważniejszych. Zdarzają się E39 bez klimatyzacji, na kołpakach i z kierownicą z tworzywa sztucznego. To najczęściej 520i z początku produkcji. Z drugiej strony szczodrzy pierwsi właściciele mogli doposażyć swoje samochody, np. w multimedialny podłokietnik tylnej kanapy, podwójne szyby, lodówkę czy przednie fotele z masażem. SILNIKI: 2,0 l, R6 (M52B20/M52B20TU), 150 KM 2,2 l, R6 (M54B22), 170 KM 2,5 l, R6 (M52B25/M54B25TU), 170 KM 2,5 l, R6 (M54B25), 192 KM 2,8 l, R6 (M52B28/M52B28TU), 193 KM 3,0 l, R6 (M54B30), 231 KM 3,5 l, V8 (M62B35/M62B35TU), 235-245 KM 4,4 l, V8 (M62B44/M62B44TU), 286 KM 5,0 l, V8 (S62B50), 400 KM 2,0 l, R4 diesel (M47D20), 136 KM 2,5 l, R6 diesel (M51D25/M51D25TU), 115-143 KM 2,5 l, R6 diesel (M57D25), 163 KM 3,0 l, R6 diesel (M57D30), 184-193 KM
BMW serii 5 (E39) – CENY W POLSCE I ZA GRANICĄ
Osoby przyzwyczajone do dużej podaży niezłych BMW E39 w przyzwoitych cenach powinny szybko zrewidować poglądy. W ogłoszeniach aut nie brakuje, ale po dokładnych oględzinach większość z nich rozczarowuje stanem. Ci zaś, którzy mają egzemplarze zadbane, nie chcą sprzedawać ich tanio. Da się kupić omawiane auto już za kilka tysięcy złotych. Jego sprawność techniczna może ograniczać się jedynie do mobilności, a pierwsze problemy możemy napotkać już na badaniu technicznym. "Piątka" w specyfikacji lepszej niż podstawowa, z co najmniej 2,5-litrowym silnikiem, z przebiegiem poniżej 200 tys. km i bez korozji, coraz częściej kosztuje między 30 a 40 tys. zł. Wiele zadbanych egzemplarzy przypłynęło z Japonii. Nie trzeba się ich bać, ale nie wolno też usypiać czujności. Konfiguracja 4,4-litrowego silnika V8 i manualnej skrzyni biegów jest równie pożądana, jak rzadko spotykana. Dobre E39 jest drogie także w Niemczech. Tam coraz częściej samochody od pierwszych właścicieli, z udokumentowaną historią, kosztują powyżej 12-15 tys. euro. W idealnym stanie najłatwiej kupić podstawowe 520i.
BMW SERII 5 (E39) @BMW
BMW serii 5 (E39) – Części zamienne
Zaopatrzenie w części do BMW E39 jest wzorowe. Oprócz ASO, gdzie kupimy każdy drobiazg, z pomocą przychodzą hurtownie motoryzacyjne z mnóstwem zamienników. Warto wybierać te z wyższej półki. Zawsze należy też sprawdzić cenę danej części w ASO – może się okazać, że oryginał będzie tańszy od zamiennika. Niektóre serwisy oferują atrakcyjne programy rabatowe.
BMW 528I (E39) – DANE TECHNICZE
LATA PRODUKCJI
1995-2003
Wyprodukowano
1 533 123 szt. wszystkich wersji
MASA WŁASNA
1515 kg
ROZSTAW OSI / DŁUGOŚĆ
2830 mm/4775 mm
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA
236 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
ok. 9,5 l/100 km
BMW SERII 5 (E39) – STRONY INTERNETOWE
www.pl.bmwfans.info/parts-catalog – Katalog części. Identyfikacja auta po 7 ostatnich znakach numeru VIN. www.bmw5er.pl – Polskie forum użytkowników BMW serii 5. Wiele porad technicznych i eksploatacyjnych. www.bimmerdiy.com/dir/e39 – Poradnik "zrób to sam" dotyczący najczęstszych problemów BMW E39.
BMW serii 5 (E39) – JEŚLI NIE E39, TO…
1. MERCEDES KLASY E W210 Naturalny konkurent E39 jest jednym z najbardziej rdzewiejących Mercedesów ostatnich lat. Na pocieszenie zostają wzorowy komfort jazdy i wyjątkowo trwała mechanika. 2. AUDI A6 C5 Imponuje wyjątkowo sprawnym napędem quattro i szeroką gamą silników. W porównaniu z BMW nieco rozczarowuje właściwościami jezdnymi. Jest bardzo dobrze zabezpieczone przed korozją. 3. TOYOTA CAMRY XV20 Tylko dwa silniki do wyboru (2.2 R4 i 3.0 V6). W standardzie ponadprzeciętna niezawodność i duża podatność na korozję. Niewyróżniający się design nie każdemu się spodoba.
BMW serii 5 (E39) – NADWOZIE/WNĘTRZE
Ci, którzy oględziny BMW E39 rozpoczną od wnętrza, zauważą świetną jakość jego wykonania. Materiały są miękkie i dobrze spasowane. Nawet po wielu latach nie powinny trzeszczeć. Pewnym zgrzytem są w tej sytuacji bardzo łatwo łamiące się plastikowe osłony u podstawy przednich foteli oraz notorycznie psujące się wysuwane uchwyty na kubki. Klasyczną usterką okazują się też niewyraźne wskazania wyświetlaczy radia, klimatyzacji i zespołu wskaźników. Na szczęście można to dość łatwo wyeliminować, bo nie brakuje warsztatów wyspecjalizowanych w naprawie tych elementów. Częstą przypadłością BMW E39 jest awaria systemu poziomowania lamp ksenonowych – najczęściej wystarcza wymiana czujnika. Kluczowym punktem oględzin powinno być sprawdzenie poprawnego działania wszystkich elementów wyposażenia. Dotyczy to zwłaszcza bogatszych wersji. Naprawa elektryki sterowania foteli, napędu tylnej rolety czy niesprawnego systemu multimedialnego może nie będzie bardzo droga, ale może popsuć nieco humoru po zakupie auta. Zapał kupującego mogą też ostudzić próby znalezienia auta bez korozji. Typowe rdzewiejące miejsca, niezależnie od wersji nadwoziowej, to progi w ich tylnej części i klapy bagażnika. Oprócz tego rdza często rozwija się na maskach, zwłaszcza w autach eksploatowanych na autostradach i mających odpryski od kamieni. Nieco rzadziej można ją znaleźć na dolnych krawędziach drzwi. Prawdziwą plagą są auta powypadkowe. BMW E39 nietknięte ręką blacharza zdarzają się rzadko. Sam fakt znalezienia takiego egzemplarza może być mocnym argumentem za jego zakupem, nawet jeśli wymaga on napraw mechanicznych.
BMW serii 5 (E39) @BMW

Wnętrze wersji M5

BMW serii 5 (E39) – Napęd
Rynek jest zdominowany przez auta napędzane sześciocylindrowymi silnikami benzynowymi, nierzadko z instalacją LPG. Te z rodzin M52 i M54 mają bardzo dobrą opinię i prawidłowo serwisowane potrafią bez dużych usterek przekroczyć przebieg 500 tys. km. W ogłoszeniach najwięcej jest wersji 520i. Przed liftingiem mają 150 KM, po modernizacji o 20 KM więcej. Na drodze nie zapewnią jednak żadnych emocji, a zużyją praktycznie tyle samo paliwa co mocniejsze 528i lub 530i. To właśnie te dwie odmiany stanowią najlepszy kompromis osiągów, zużycia paliwa i kosztów eksploatacji. W cyklu mieszanym zużyją poniżej 10 l/100 km, zapewniając przy tym sprint do "setki" w ok. 8 sekund. Ważne jest, by pilnować w nich stanu oleju, bo zwłaszcza przy dynamicznej jeździe trochę go zużywają. Aksamitnie pracujące V8, zwłaszcza w odmianie 540i, to doskonały pożeracz autostradowych kilometrów, ale jego eksploatacja może zrujnować niejedną kieszeń. Do "zestawu startowego" po zakupie silnika M62 bardzo często trzeba będzie doliczyć koszt wymiany rozrządu, regeneracji lub wymiany układu VANOS oraz gruntownego przeglądu układu chłodzenia (z profilaktyczną wymianą gumowych węży, termostatu oraz zbiorniczka wyrównawczego włącznie). Do tego doliczyć trzeba obowiązkową wymianę separatora oleju. Jeżeli sprzedający ma dokumenty na to, że czynności te przeprowadził wcześniej, może zostać nam w kieszeni nawet kilkanaście tysięcy złotych. BMW E39 słynie ze świetnych motorów wysokoprężnych. Nic dziwnego, bo silniki z rodziny M57 (525d i 530d) są uważane za jedne z najlepszych montowanych w autach osobowych w ostatnich 20 latach. Dzielnie znoszą duże przebiegi, chociaż wymagają odpowiedniej troski. Zdarzają się awarie klapek w kolektorze ssącym. Zgodnie ze sztuką należy go wymienić, chociaż popularny jest także montaż odpowiednich zaślepek. Do popularnych awarii należą usterki koła pasowego wału korbowego. Osprzęt sprawia problemy dopiero po przekroczeniu 300 tys. km. Wersja 525tds nie jest tak zła, jak wskazują na to obiegowe opinie. Warte uwagi auta z tym silnikiem praktycznie zniknęły z rynku i jest to najrzadziej spotykana dziś odmiana BMW E39. Przekładnie automatyczne produkcji GM, montowane głównie w 530d, pracują na granicy swojej wytrzymałości, przez co nie znoszą chiptuningu. Podniesienie mocy silnika prawie zawsze kończy się awarią skrzyni. Automaty produkcji ZF mają opinię trwalszych. W skrzyniach manualnych często wyrabia się tulejka odpowiedzialna za precyzję pracy lewarka. Jeżeli jest on luźny i trudno trafić w odpowiedni bieg, należy liczyć się z koniecznością demontażu przekładni.
BMW serii 5 (E39) – PODWOZIE
Na miano najlepiej prowadzącej się limuzyny swojego segmentu zasługuje wyłącznie egzemplarz z całkowicie sprawnym układem jezdnym. BMW E39 jest bardzo wrażliwe na jakiekolwiek luzy w zawieszeniu. Nawet elementy o minimalnym stopniu zużycia mogą dać efekt drgań na kierownicy. Świecące się kontrolki układów ABS i ASC w zespole wskaźników najpewniej dają znać o uszkodzonej lince przepustnicy lub naruszeniu sterownika pompy ABS. Czasami psują się też czujniki przy kołach. W każdym przypadku winowajcę ustali diagnostyka komputerowa. Układy wydechowe są trwałe, czego nie można powiedzieć o łącznikach elastycznych wału napędowego. Stuki w układzie przeniesienia napędu mogą też oznaczać konieczność wymiany podpory wału.


Czytaj więcej