Bentley Continental GT
Bentley Continental GT – poradnik kupującego

Używany dwunastocylindrowy Bentley Continental GT z początku produkcji kosztuje dziś tyle, co nowe, dobrze wyposażone auto kompaktowe. Czy taką ofertę możemy rozpatrywać w kategorii okazji cenowej, czy może bardzo drogiej miny, która tylko czeka, by wybuchnąć?

Jakub Mielniczak
BENTLEY CONTINENTAL GT @BENTLEY
Bentley CIntinental GT – WERSJE, SILNIKI
Pierwszą wersją nadwoziową, jaka w 2003 roku weszła do produkcji, było coupé (GT). Dwa lata później do oferty dołączył sedan Flying Spur. Od 2006 r. rodzina Continentala miała w gamie kabriolet GTC. Wspólnym mianownikiem wszystkich odmian był podwójnie doładowany motor W12 oraz napęd na wszystkie koła. Continental dzielił płytę podłogową z VW Phaetonem. W czasie całego okresu produkcji auto systematycznie modernizowano. Do ważniejszych zmian zaliczamy wprowadzenie specyfikacji Mulliner w roczniku 2005 oraz nieco większy lifting trzy lata później. Do najważniejszych zmian zaliczamy obniżenie masy auta o ok. 35 kg, modernizację układu chłodzenia silnika, a także zmianę charakterystyki wspomagania kierownicy. Od tamtej pory jako opcję do Continentala GT można było zamówić ceramiczno-węglowe tarcze hamulcowe. Były też modyfikacje mniej istotne, jak zmiana wyglądu atrapy i przedniego zderzaka. Doszły nowe kolory lakieru i wzory tapicerek. Szukający bardziej sportowych wrażeń z jazdy mogli zamówić odmianę Speed mocniejszą od standardowej o 50 KM. Był to pierwszy w historii Bentley, który przekraczał granicę prędkości 200 mil na godzinę. Chcący wyróżnić się jeszcze bardziej mogą zainteresować się odmianą Supersports dostępną w nadwoziach GT i GTC. Oprócz 630-konnego silnika dysponowała m.in. zmienionym oprogramowaniem skrzyni biegów, które skracało czas zmiany przełożeń o połowę. Pozostałe wersje limitowane to Diamond Series (400 egzemplarzy coupé), Series 51 (Flying Spur, GT i GTC), 80-11 Edition (80 egzemplarzy GTC), a także wyprodukowana w 100 szt. w nadwoziu otwartym Supersport Ice Speed Record. SILNIKI: 5998 cm³, W12 twin turbo, 560 KM, 650 Nm 5998 cm³, W12 twin turbo, 610 KM, 750 Nm 5998 cm³, W12 twin turbo, 630 KM, 800 Nm
BENTLEY CONTINENTAL GTC @BENTLEY
BENTLEY CONTINENTAL GT – CENY W POLSCE I ZA GRANICĄ
Polska oferta opisywanych modeli jest całkiem szeroka. Szukający używanego Bentleya mogą wybierać wśród 30-40 ogłoszeń samochodów w różnych wersjach nadwoziowych. Najtańsze egzemplarze Continentali GT i Flying Spur wystawione są "już od 99 900 zł", co na pierwszy rzut oka czyni je bardzo atrakcyjnymi. Bliższe oględziny ostudzą przedwczesny zapał. Auta te mają za sobą powypadkową przeszłość albo niesprawność któregoś z ważnych podzespołów. Trzeba przyjąć, że na zakup bezwypadkowego egzemplarza z przebiegiem do ok. 150 tys. km i udokumentowaną historią serwisową należy przygotować kwotę z przedziału 190-230 tys. zł. Niestety samochody z polskiej sieci sprzedaży są rzadkością. Głównymi kierunkami importu są Niemcy, Stany Zjednoczone, kraje Beneluksu oraz Japonia. U naszych zachodnich sąsiadów rozsądnie wyglądające egzemplarze zaczynają się od 35-40 tys. euro. Ceny najlepszych samochodów limitowanych serii zbliżają się do 100 tys. Po przebiegach oferowanych aut widać, że ich właściciele lubili nimi jeździć. Drogomierze wielu z nich przekraczają 250 tys. km.
BENTLEY CONTINENTAL GT – Części zamienne
Nie ma problemów z dostępnością części oryginalnych w ASO. Do Bentleya da się też kupić markowe zamienniki niektórych elementów eksploatacyjnych. Zupełnie inną sprawą są ceny. Te trudno nazwać przystępnymi. Wyjściowa kwota za oryginalny przedni amortyzator to przeszło 10 tys. zł. Podobną trzeba zapłacić w ASO za nową szybę czołową.
BENTLEY CONTINENTAL GT – DANE TECHNICZNE
LATA PRODUKCJI
2003-2010
MASA WŁASNA
2385 kg
ROZSTAW OSI / DŁUGOŚĆ
2745 mm/4807 mm
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA
318 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
ok. 15 l/100 km
BENTLEY CONTINENTAL GT – STRONY INTERNETOWE
rrsilverspirit.com – Strona ze specyfikacjami wszystkich Rolls Royce’ów i Bentleyów produkowanych po 1980 r. flyingspares.com – Sklep z częściami m.in. do opisywanych Bentleyów. Mnóstwo elementów eksploatacyjnych i akcesoriów. rrec-poland.pl – Polski klub entuzjastów marek Rolls Royce i Bentley.
BENTLEY CONTiNENTAL GT – JEŚLI NIE CONTINENTAL GT, TO…
1. ASTON MARTIN DB9/RAPIDE Najbardziej oczywisty rywal Continentala także jest napędzany wolnossącym motorem o dwunastu cylindrach. Większa unikalność modelu idzie w parze z jego wyższą ceną. 2.MERCEDES CL600 (C216) Motor V12 występował także w odmianie C65 AMG, gdzie generował niebotyczne 612 KM i 1000 Nm momentu obrotowego. Z oboma silnikami dostępny jest także klasyczny sedan. 3. MASERATI QUATTROPORTE V Chociaż często wystawia na próbę nerwy, cierpliwość i portfel swojego właściciela, to jest jednym z najpiękniej brzmiących konkurentów omawianego Bentleya. Pod maską wyłącznie V8.
BENTLEY CONTINENTAL GT, GTC i Flying spur @BENTLEY
BENTLEY CONTINENTAL GT – NADWOZIE/WNĘTRZE
Jeżeli ktoś po pobieżnym sprawdzeniu stanu powłoki lakierniczej i przeszłości wypadkowej uzna, że podczas oględzin tak młodego auta nie ma sensu szukać śladów korozji, jest w błędzie. Newralgicznym miejscem, gdzie rdzewieje wiele egzemplarzy, będzie dolna krawędź przedniego nadkola oraz dolna, wewnętrza część drzwi przy ich styku z błotnikiem. To miejsca narażone na uderzenia kamieni spod przednich kół. Na szczęście dla profesjonalnego zakładu blacharskiego naprawa ognisk korozji w tych miejscach nie powinna być większym problemem. Podczas oględzin wersji GTC obowiązkowo należy sprawdzić, czy dach poprawnie otwiera się i zamyka. Niestety jego mechanizm bywa awaryjny. Sprawny system wykona wspomniane operacje w ok. 25 sekund. Jakość wykonania wnętrza, jak przystało na przedstawiciela marki luksusowej, nie budzi zastrzeżeń także po większym przebiegu. Problemem najczęściej spotykanym w autach pochodzących z ciepłego klimatu jest opadnięta podsufitka. Denerwuje działanie systemu multimedialnego. Zarówno pod względem obsługi, jak i wyglądu jego menu widać, że pochodzi sprzed kilku epok. Prawdopodobnie za kilkanaście lat z tym zarzutem spotka się większość współczesnych samochodów. Zamiast mozolnie wprowadzać cel podróży do fabrycznej nawigacji, znacznie łatwiej będzie wykorzystać nawigację w smartfonie. Niestety Continental nie jest wolny od różnych usterek instalacji elektrycznej. Do najpopularniejszych należą awarie podnośników szyb, usterki trzeciego światła stopu oraz zapalające się losowo kontrolki w zestawie wskaźników. Ze względu na stopień skomplikowania instalacji elektrycznej auta nawet naprawa teoretycznie błahej usterki może pochłonąć wiele roboczogodzin. By zapewnić wystarczającą ilość prądu w instalacji, zarówno alternator, jak i oba pokładowe akumulatory muszą być w pełni sprawne. Na plus zaliczamy stosunkowo łatwą diagnostykę komputerową – do sprawdzenia większości systemów auta wystarczy zwykłe narzędzie używane do Volkswagenów i Audi. Winowajcą mokrych dywaników przednich najprawdopodobniej są zapchane liśćmi i innym brudem odpływy w podszybiu. Tutaj wystarczy ich przeczyszczenie i udrożnienie.
BENTLEY CONTINENTAL GT @BENTLEY
BENTLEY CONTINENTAL GT @BENTLEY
BENTLEY CONTINENTAL GT – Napęd
Dwunastocylindrowy, podwójnie doładowany motor Continentala, niezależnie od wersji mocy, uchodzi za bardzo trwały silnik. W każdych warunkach zapewnia aksamitną pracę oraz ogromne pokłady mocy i momentu obrotowego. Na prawidłowo serwisowanym silniku przebiegi rzędu 250-300 tys. km nie robią większego wrażenia. Zużycie paliwa? Są tacy, którzy w cyklu mieszanym osiągną 15 l/100 km. Inni do tego wyniku będą musieli dodać 10 litrów. Niezwykle ważne jest pilnowanie interwałów przeglądów – co maksymalnie 10 tys. mil lub 16 tys. km. Powiedzieć, że czynności serwisowe w ciasno zabudowanej komorze silnika sprawiają trudność mechanikom, to nic nie powiedzieć. Nawet do prostych czynności, jak wymiana przewodów podciśnienia, należy wyjąć zespół napędowy z auta. Wspomniane przewody po latach erodują, a czasami wręcz topią się od wysokiej temperatury. Gdy pojawi się nieszczelność, motor pracuje nierówno, traci moc, a wszystkiemu towarzyszy świecąca się kontrolka "check engine". Jest to jedna z typowych przypadłości Continentali. Usterka występuje zauważalnie częściej w egzemplarzach z początku produkcji. Do tego dochodzą nękające auto wycieki. Oczywistym jest fakt, że mając zespół napędowy poza samochodem należy wszystko dokładnie przejrzeć i być może nawet wymienić coś "na zapas". Pozwoli to oszczędzić na kosztach robocizny. W takiej sytuacji szczególnie ważne jest, by oddawać auto w ręce skrupulatnych i dokładnych mechaników, którzy znają się na rzeczy. Nietrudno się domyślić, ile czasu mogą pochłonąć ewentualne poprawki po niefachowych naprawach. Automatyczna skrzynia biegów to konstrukcja ZF o oznaczeniu 6HP26. To popularna przekładnia montowana w samochodach różnych marek. Jeśli zaczyna szwankować, najczęściej poszarpuje w przedziale przełożeń 1-3. Czasami pomaga adaptacja, ale bywa, że trzeba zregenerować sterownik skrzyni.
BENTLEY CONTiNENTAL GT – PODWOZIE
Niektórzy narzekają na kiepskie prowadzenie podstawowych wersji z początku produkcji. Na bardziej zwarty układ jezdny można liczyć albo w przypadku wersji Speed, albo w samochodach wyprodukowanych po 2008 r. Jednak nawet wtedy nie ma co oczekiwać kociej zwinności podczas jazdy po serpentynach. Conti najlepiej czuje się podczas długich tras autostradowych, gdzie zachwyca wyciszeniem, komfortem i stabilnością. Pierwszym symptomem zużycia pneumatycznego zawieszenia jest opadanie przodu auta po dłuższym postoju. Usterkowy jest system monitorowania ciśnienia w oponach. Psują się zarówno czujniki w kołach, jak i centrala sterująca. Oryginalne przednie tarcze hamulcowe dość szybko wichrują się przy dynamicznej jeździe. Producent zaleca cykliczną wymianę przewodów hamulcowych, podając przy tym dość luźny przedział czasowy – czynność należy wykonywać co 5-10 lat.
BENTLEY CONTINENTAL GT @BENTLEY


Czytaj więcej