Hongqi
Krótka historia czerwonej flagi

Chińskie marki samochodowe są dla nas wciąż nowe i mało znane. Choć szczyt rozwoju przemysłu motoryzacyjnego w Chinach przypadł dopiero na przełom drugiej i trzeciej dekady XXI wieku, jego historia sięga wielu dekad wstecz. Tak jest w przypadku Hongqi.

Jakub Ziółkowski
Hongqi
Hongqi, co w języku chińskim oznacza „Czerwona Flaga”, to najstarsza i jedna z najbardziej prestiżowych chińskich marek samochodów luksusowych, należąca do koncernu FAW Group. Historia firmy sięga lipca 1953 roku, kiedy rozpoczęto budowę pierwszej hali produkcyjnej CHINA FAW GROUP CO., LTD. (First Automobile Works – FAW). Pierwszy samochód marki Hongqi ujrzał światło dzienne w 1958 roku i był jednocześnie pierwszym pojazdem wyprodukowanym samodzielnie w Chinach.
Hongqi
Kolejny model, Hongqi CA72, zadebiutował w 1959 roku, a jego produkcja trwała do 1967 roku. W 1966 roku wprowadzono model CA770, który stał się symbolem chińskiej motoryzacji i był produkowany aż do lat 90. W latach 80. Hongqi eksperymentowało z różnymi modelami, w tym z lekkim autobusem CA630, przeznaczonym do obsługi delegacji i hoteli. Samochody marki Hongqi rzadko trafiały w ręce prywatne – były przeznaczone przede wszystkim dla oficjeli partii komunistycznej oraz instytucji państwowych.
Hongqi
W latach 1995–2006 marka nawiązała współpracę z zagranicznymi producentami, co zaowocowało produkcją modeli opartych na Audi 100 (CA7200/CA7220) oraz Lincolnie Town Car (CA7460). W 2013 roku wprowadzono model H7, który miał na celu przyciągnięcie klientów spoza kręgów rządowych.
Hongqi
Od 2018 roku Hongqi dynamicznie się rozwija, wprowadzając na rynek nowe modele i intensyfikując ekspansję międzynarodową. Marka jest już obecna w kilku krajach europejskich, a w tym roku oficjalnie debiutuje na polskim rynku. Jej stylistyka niewątpliwie przyciąga uwagę – to harmonijne połączenie nowoczesności z nutą klasyki.
Hongqi
Jeśli dostrzegacie w stylistyce Hongqi inspiracje brytyjską motoryzacją, to macie rację. Za design marki odpowiada Giles Taylor – projektant, który przez lata pracował dla Jaguara i Rolls-Royce’a, co tłumaczy eleganckie linie i charakterystyczne detale nadwozia.

Na polskim rynku Hongqi debiutuje z pięcioma modelami – trzema sedanami i dwoma SUV-ami. Co ciekawe, marka stawia na stosunkowo ograniczoną, ale przemyślaną paletę kolorystyczną, co podkreśla jej ekskluzywny charakter. Zamiast klasycznych, jednolitych odcieni, w gamie pojawiają się oryginalne barwy i dwukolorowe nadwozia, które dodają autu unikalnego stylu.

To podejście przypomina strategię luksusowych marek, które świadomie ograniczają wybór kolorów, by podkreślić prestiż i wyróżnić się na tle konkurencji. Czy taka strategia przypadnie do gustu polskim klientom?
Hongqi


Czytaj więcej