Porche Cayenne
Restomod
Porsche Cayenne I - fabryczny restomod na bazie pierwszego SUV-a marki !

Cayenne pierwszej generacji przeżywa drugą młodość. Gdy model debiutował, dla wielu był niezrozumiały. Dziś zyskuje nowych fanów, którzy tworzą na jego bazie wyprawowe restomody. Kwestią czasu było, aż samochód tego typu wyjdzie spod rąk Porsche i działu Sonderwunsch.

Jakub Ziółkowski
Porche Cayenne
Za projekt odpowedzalny jest dział Sonderwunsch
Porsche od lat rozwija intensywnie program personalizacji. Dział Sonderwunsch powstał w 1978 roku i początkowo zajmował się wyłącznie nowymi samochodami. Dziś oferuje usługi zarówno dla aut nowych, jak i używanych, w ramach trzech poziomów: factory commission, factory re-commission oraz factory one-offs. Factory re-commission obejmuje starsze modele wymagające kompleksowego odświeżenia. I właśnie z tego programu skorzystano w przypadku prezentowanego tu Cayenne z 2009 roku — pierwszego egzemplarza tego modelu przywróconego do życia przez Sonderwunsch. Ten 16-letni SUV w wersji GTS, mający na liczniku około 50 tys. mil (nieco ponad 80 tys. km), został szczegółowo odnowiony zarówno mechanicznie, jak i wizualnie.
Porche Cayenne
Porsche Cayenne - co zmienił Sonderwunsch
Odrestaurowany Cayenne pierwszej generacji (E1) otrzymał lakier Blackolive, dostępny w programie „paint-to-sample”. Kontrastują z nim matowoczarne akcenty. Według Porsche amerykański właściciel, Phillip Sarofim, chciał nadać swojemu luksusowemu SUV-owi klimat lat 70. i poprosił nawet o montaż haka holowniczego. SUV dostał też terenowe opony, które podkreślają możliwości modelu E1 — już wtedy Cayenne imponował sprawnością poza asfaltem dzięki reduktorowi i blokadzie tylnego dyferencjału. Wnętrze przeszło równie spektakularną metamorfozę. Kabinę obszyto skórą w odcieniu English Green, uzupełnioną kultowym wzorem Pasha w czarno-oliwkowej tonacji — motyw ten trafił nawet do schowka. Dodatkowo we wnętrzu znalazły się nowe, szczotkowane, jasne wstawki aluminiowe na panelach drzwi.
Porche Cayenne
Bazą była wyjątkowa wersja Porsche Cayenne GTS z manulaną skrzynią biegów!
Ten Cayenne GTS to rzadka odmiana z 6-biegową manualną skrzynią. Manual oferowano także w podstawowych wersjach drugiej generacji (E2), a dziś uchodzi on za jedną z najbardziej poszukiwanych konfiguracji pierwszego Cayenne. W połączeniu z niskim przebiegiem i indywidualnym wykończeniem od Sonderwunsch ten GTS wyrasta na jeden z najbardziej pożądanych egzemplarzy Cayenne na świecie. Jego pojawienie się cieszy tym bardziej, że program Sonderwunsch koncentrował się dotychczas głównie na modelu 911. Potwierdza to również rosnące zainteresowanie pierwszą generacją Cayenne — samochodem, który ponad dwie dekady temu został chłodno przyjęty przez entuzjastów marki, a dziś zaczyna zdobywać status auta kultowego. Model miał swój publiczny debiut podczas piątej edycji Icons of Porsche w Dubai Design District, gdzie towarzyszył mu dwukolorowy Panamera — również przygotowany w ramach programu Sonderwunsch.
Porche Cayenne


Czytaj więcej