Cuba Libre 1962

Kuba. W 1959 roku czas stanął tu w miejscu. Prawie wszystko, co tu dziś oglądamy, to niedobitki ówczesnej cywilizacji. A jak wyglądało życie na Kubie tuż po rewolucji Fidela Castro? Możemy to zobaczyć dzięki unikalnym zdjęciom, zrobionym w lecie 1962 roku, niedługo przed słynnym kryzysem rakietowym i ostateczną izolacją wyspy.

Wojciech Jurecki
@Archiwum
Oto kolekcja unikalnych zdjęć, prawdopodobnie wykonanych przez polskiego fotoreportera na Kubie w lecie 1962 r. Widzimy na nich pełnię życia na Kubie (m.in. nowe lub prawie nowe budynki i samochody) tuż po tym, kiedy wyspę ogłoszono państwem komunistycznym. Warto przy okazji w paru słowach przypomnieć, dlaczego dzisiejsza Kuba to ratowany z mniejszym lub większym powodzeniem stan posiadania, zamrożony w 1959 r. Właśnie wtedy, dokładnie 16 lutego, objęciem stanowiska premiera, dopełniła się rewolucja Fidela Castro.
@ARCHIWUM

Propagandowy podpis pod zdjęciami: "Rząd rewolucyjny zbudował wiele tysięcy domów mieszkalnych". W rzeczywistości to niedokończone przez Amerykanów kasyna i hotele. A na pierwszym planie wóz służbowy fotoreporterów i to nie byle jaki – Cadillac Sixty Special Fleetwood 1959, pewnie "przejęty" z porzuconego salonu Cadillaca.

Armia pod jego wodzą, przy pomocy oddziałów kierowanych przez Che Guevarę, stopniowo opanowała kraj. Z hasłami rewolucji socjalistycznej Castro zmierzał do przepędzenia rządzącego Kubą generała Fulgencio Batisty, wspieranego przez USA. Castro trafił na podatny grunt: Kuba stała się w latach 50. zapleczem rozrywkowym Stanów Zjednoczonych. Kwitły hotele, kasyna, pojawiła się też mafia, prostytucja. Jakkolwiek cały ten ruch w interesie napędzał gospodarkę wyspy, to nierówności społeczne stały się na tyle duże, że i święty Franciszek by się wkurzył.
@ARCHIWUM

Militaryzacja kraju i mundurowi wszędzie – to podstawa nowego ładu rewolucyjnego. Każdy mundurowy chciał wyglądać jak Castro. Temu żołnierzowi na razie się to nie udaje.

Zbrojny marsz Castro i Guevary doprowadził do ucieczki rządu Batisty – począwszy od 1 stycznia 1959 r., Amerykanie nerwowo wynosili się z Kuby. Pozostawili przy tym nowe lub niedokończone budynki, hotele, sklepy, kasyna. A także tysiące samochodów, salony samochodowe, warsztaty... To co wtedy porzucili, wciąż widzimy na Kubie. Równie ciekawie działo się później. Wszystkie dobra i cała gospodarka zostały znacjonalizowane.
@ARCHIWUM

Ludzie żyją jeszcze normalnie, wyglądają normalnie, podobnie jak samochody.

Castro ogłosił Kubę państwem komunistycznym i wyspa trafiła w strefę wpływów ZSRR. Wielki Brat po konflikcie w Berlinie, który doprowadził do wzniesienia muru berlińskiego, jeszcze raz spróbował swoich sił z USA. W 1962 r., niedługo po zrobieniu niniejszych zdjęć, w ukryciu, na statkach handlowych przewieziono z ZSRR rakiety z ładunkami jądrowymi, próbując wielce nieskutecznie zaszachować USA. W październiku 1962 r. świat stanął na krawędzi wojny światowej.
@ARCHIWUM

Uliczka handlowa i lekko obity Buick Special rocznik 1952.

Po tym, jak Kennedy twardo postawił się Chruszczowowi i Rosjanie wrócili do domu z podkulonym ogonem, Kuba została objęta amerykańskim embargiem i od tego momentu coś takiego jak np. części do Cadillaca z 1959 r. stały się marzeniem ściętej głowy... Za widokiem steranych krążowników szos na Kubie stoją wielkie wydarzenia historyczne – warto o tym pamiętać.
@ARCHIWUM

Uwagę reporterów nader często przyciągały piękne Kubanki.

@ARCHIWUM

Dziś nie ma szans na takie pamiątkowe zdjęcie z Kuby: prawie nowy Chevy '60, żołnierz, cygaro i karabin.

@ARCHIWUM

Coraz trudniej o części, auta z przełomu lat 40. i 50. już zaczynały wyglądać "po kubańsku". Jedno z bardziej wymownych zdjęć.

@ARCHIWUM

W 1962 roku nawet gliniarze na Kubie wyglądali niczym amerykańscy State Troopers. I jeździli policyjnymi Fordami.

@ARCHIWUM

Być może ten statek przywiezie na Kubę radzieckie rakiety.

@ARCHIWUM

Guantanamo. Wejście do amerykańskiej bazy wojskowej. Żołnierze nie protestują przeciwko fotografowaniu ich, sami też robią zdjęcie.

@ARCHIWUM

Potrzeby warsztatowe zmotoryzowanych były ogromne. Po Amerykanach zostały tysiące samochodów.

@ARCHIWUM

Rzadki przypadek auta sprowadzonego na Kubę po 1959 roku – Chevy Bel Air 1960.

@ARCHIWUM

Życie ulicy w Hawanie i Mercury rocznik 1948.

@ARCHIWUM

Gdy dziś ogląda się na Kubie przerażającą biedę, trudno uwierzyć w takie obrazki.

@ARCHIWUM

Wspominaliśmy już o pięknych Kubankach?

@ARCHIWUM

Taki widok Kuby każdy chce zapamiętać.

@ARCHIWUM

Podstawowe środki transportu: w stolicy (Cadillac) i na wsi (koń).

@ARCHIWUM

Eksportowe dobro Kuby – banany.

Artykuł pochodzi z "Classicauto" nr 123/2017


Czytaj więcej