Począwszy od 1 lipca, w określonej części Warszawy (mapa powyżej) obowiązuje zakaz wjazdu samochodów niespełniających normy Euro 2 dla silników benzynowych i Euro 4 dla wysokoprężnych, co w praktyce oznacza modele starsze niż 27 lat w przypadku pierwszej z tych grup i niż 19 lat w drugiej. Według szacunków władz to obecnie zaledwie ok. 3% pojazdów w Warszawie, ale w kolejnych latach pętla będzie się zaciskać wokół coraz młodszych aut. Zgodnie z planem w 2032 r. do centrum stolicy nie wjadą już pojazdy benzynowe starsze niż 17-letnie i diesle starsze niż 11-letnie (przy średniej wieku samochodów osobowych w Polsce wynoszącej ok. 14 lat).
Od tych zasad naturalnie są pewne wyjątki. Przez pierwsze 3,5 roku, do końca 2027 r., z zakazu będą zwolnieni właściciele samochodów niespełniających wymogów mieszkający w stolicy i rozliczający w niej podatki, a bezterminowo także seniorzy, którzy ukończyli 70 lat, i osoby z niepełnosprawnością. A co z właścicielami pojazdów historycznych i zabytkowych? Tu również można liczyć na uniknięcie zakazu, ale potrzebne będą…
Strefa czystego transportu – Obowiązkowe nalepki
Właściciele aut kwalifikujących się do zwolnienia z ograniczeń w poruszaniu się po SCT, przed wjazdem do niej muszą wystąpić o zgodę, której przyznanie potwierdzi przyklejona na przedniej szybie
nalepka informująca o roczniku produkcji i typie paliwa, którym jest ów pojazd zasilany. O nalepkę można wystąpić w siedzibie Zespołu ds. Kart i Abonamentów w Wydziale Parkowania Zarządu Dróg Miejskich lub na stronie
sprawdzsct.zdm.waw.pl bądź w specjalnie uruchomionym w tym celu punkcie stacjonarnym znajdującym się przy ul. Chmielnej 124 (wejście od ul. Żelaznej). Na podanej stronie internetowej da się również zweryfikować, czy dane auto w ogóle potrzebuje nalepki. Uwaga: zgodnie z oficjalną informacją ZDM "wraz z wnioskiem wymagane będzie złożenie dokumentów adekwatnych dla danego wyjątku szczegółowo opisanych w uchwale (np. dowodu rejestracyjnego samochodu czy zaświadczenia wydanego przez urząd skarbowy, potwierdzającego złożenie zeznania podatkowego w Warszawie w minionym roku), oraz wniesienie opłaty w wysokości 5 zł".
Status pojazdów historycznych i zabytkowych potwierdzony ma być "opinią rzeczoznawcy znajdującego się na liście rzeczoznawców samochodowych prowadzonej przez ministra właściwego ds. transportu zgodnie z art. 79a ust. 6 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym". Należy ją złożyć wraz z wnioskiem lub przesłać kopię drogą elektroniczną. Urząd ma 30 dni na rozpatrzenie wniosku, ale z reguły trwa to znacznie krócej.
Pozytywna decyzja jest równoznaczna z uzyskaniem prawa wjazdu na obszar warszawskiej SCT i z wpisaniem auta do bazy pojazdów uprawnionych do poruszania się w strefie. Jest to o tyle istotne, że na fizyczną nalepkę trzeba zaczekać nawet do 60 dni, jej brak natomiast nie wyklucza w takiej sytuacji możliwości wjazdu do centrum miasta. Nalepki potrzebować będą również pojazdy pochodzące spoza UE, które nie mają przypisanej im europejskiej normy emisyjnej.
Strefa czystego transporty – Co grozi za złamanie zakazu
Nad przestrzeganiem zakazu wjazdu do SCT nieuprawnionych pojazdów będą czuwać policja, straż miejska i cały system kamer monitorujących tablice rejestracyjne aut poruszających się po strefie. Brak zastosowania się do wymogów SCT ma być traktowany jak wykroczenie drogowe, sankcjonowane mandatem w wysokości 500 zł. Nie grozi natomiast kara za brak nalepki na szybie, ale tylko w sytuacji, gdy auto, którego dotyczy wyjątek, zostało wcześniej zarejestrowane w bazie pojazdów uprawnionych. Nowe regulacje wjazdu i tranzytu przez SCT w Warszawie dotyczą nie tylko mieszkańców, lecz także wszystkich użytkowników samochodów bez wyjątków… poza jednym, który można traktować jako wyjście w sytuacji awaryjnej: każde auto niespełniające wymogów strefy będzie mogło wjechać do niej cztery razy w ciągu roku kalendarzowego bez narażenia się na mandat. Na ile skuteczne będzie egzekwowanie tych przepisów i na ile też – przynajmniej w pierwszych miesiącach – rola stróżów prawa ograniczy się do edukacji wjeżdżających do miasta, będziemy w stanie ocenić w nadchodzących tygodniach.
Podsumowując: nowe regulacje wjazdu i tranzytu przez SCT w Warszawie obejmą nie tylko mieszkańców, lecz także wszystkich użytkowników aut, w tym również turystów i osoby przyjeżdżające do miasta sporadycznie.
Strefa czystego transportu – Co z SCT w Krakowie?
Od lipca także w Krakowie miała działać strefa czystego transportu, do której nie mogłyby wjeżdżać auta benzynowe wyprodukowane przed 1992 r. (norma Euro 1) i diesle sprzed 1996 r. (Euro 2), a od 2026 r. – benzyniaki nie starsze niż 26-letnie (Euro 3) i 16-letnie diesle (Euro 5). Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie z powodu błędów merytorycznych unieważnił jednak uchwałę rady miasta i wprowadzenie SCT zostało przesunięte… W międzyczasie do Naczelnego Sądu Administracyjnego wpłynęły dwie skargi kasacyjne, z których jedna do czasu rozpatrzenia odwołania blokuje uprawomocnienie się wyroku WSA, a to z kolei oznacza, że uchwała jest ważna (przynajmniej była do momentu wysłania tego wydania CA do drukarni) i strefa powinna zacząć działać od 1 lipca. Krakowski magistrat wydaje się pogodzony z przegraną, bo już zobowiązał się do przygotowania nowej uchwały na podstawie konsultacji społecznych, które mają ruszyć latem. W tym samym czasie ma również wystartować kampania edukacyjno-informacyjna. Na razie jednak żadnej konkretnej daty ustanowienia nowej strefy nie podano.