Renault 17 w nowej odsłonie, ale tylko na pokaz

Pamiętacie rasowe coupe Renault 17 z lat 70. ub. wieku? Projektant Ora Ïto we współpracy z francuską marką stworzył właśnie jego współczesną interpretację. Wygląda obłędnie, ale musimy studzić emocje. To tylko pokaz designerskiej fantazji bez szans na produkcję seryjną. Jest czego żałować?

Rafał Sękalski
@RENAULT

Renault 17 electric restomod x Ora Ïto

Renault pokazało w ostatnich latach, że chętnie korzysta ze swojego dziedzictwa, odwołując się w najnowszych swoich projektach do kultowych modeli z poprzednich lat. Wystarczy wspomnieć choćby miejskie Renault 5, które w nowej elektrycznej odsłonie właśnie wchodzi do sprzedaży czy zapowiedzianą już także elektryczną nową odsłonę rodzinnego Renault 4. Debiut tego ostatniego w produkcyjnej formie odbędzie się podczas październikowego salonu samochodowego w Paryżu. Tam też będzie można zobaczyć na własne oczy retro-futurystyczne uosobienie innego słynnego modelu marki – produkowanego w latach 1971-79 stylowego coupe Renault 17 – przeobrażonego w nowoczesnego elektryka.
@Renault

Renault 17 electric restomod x Ora Ïto

Renault 17 electric restomod x Ora Ïto – kolejny etap
Auto powstało w ramach projektu wieloletniej kolaboracji Renault ze środowiskiem artystycznym, która dotychczas zaowocowała takimi kreacjami jak stworzony przez Mathieu Lehanneura Apartament N°4 z 2021 roku nawiązujący do 60. rocznicy debiutu Renault 4, prototyp Renault 5 Diamant z 2022 roku zbudowany we współpracy z Pierre'em Gonalonsem z okazji 50-lecia modelu, czy elektryczną wersją Twingo z 2023 roku stworzoną przez Sabine Marcelis. W tym roku projektanci marki zaprosili do współpracy francuskiego projektanta Ora Ïto, który na warsztat wziął Renault 17.
@RENAULT

Renault Apartament N°4 z 2021 roku.

@RENAULT

Renault 5 Diamant z 2022 roku.

@RENAULT

Renault Twingo by Sabine Marcelis z 2023 roku.

Renault 17 electric restomod x Ora Ïto – skok w przyszłość
"Chciałem okryć Renault 17 drugą skórą, prezentując design i nadając mu bardziej współczesny wygląd pod względem płynności, dynamiki i racjonalności poprzez moje własne podejście do projektowania i mój własny znak rozpoznawczy: prostotę. Chciałem uprościć bardziej złożone aspekty" – mówi o swojej kreacji artysta. Efekt jest oszałamiający. Na pierwszy rzut oka jednoznacznie przypomina pierwowzór, zwłaszcza za sprawą charakterystycznej linii dachu, bezramowych szyb i żaluzji w tylnym słupku. Jest jednak od niego 17 cm szerszy, ma prostokątne reflektory ledowe zamiast podwójnych okrągłych i większe koła. Restomod bazuje na monokokowej konstrukcji oryginału, ale tym razem opartej o podwozie wykonane z włókien węglowych, dzięki czemu masa konceptu to tylko 1,4 tony. Specjalnie dla tego modelu opracowano również kolor nadwozia – Galactic Brown. Wnętrze subtelnie nawiązuje do klasyka i przenosi go w przyszłość. Siedzenia zostały przeprojektowane wokół oryginalnej struktury "płatków" i obszyte beżowo-brązową, wełnianą tapicerką. Niezwykle prosty w formie kokpit wyposażono w centralny ekran dotykowy oraz cztery kwadratowe ekrany za kierownicą inspirowane okrągłymi tarczami zegarów z oryginału.
@RENAULT

Renault 17 electric restomod x Ora Ïto

@RENAULT

Renault 17 electric restomod x Ora Ïto

Renault 17 electric restomod x Ora Ïto – oczywiście elektryk
Kiedy Renault 17 debiutowało na rynku w 1971 roku, w topowej wersji Gordini było wyposażone w benzynowy czterocylindrowy silnik o pojemności 1,6 i mocy niespełna 110 KM, który napędzał przednie koła. Restomod zgodnie z trendami używa w pełni elektrycznego układu napędowego o mocy 270 KM umieszczonego z tyłu. Niestety nie mamy żadnych danych na temat osiągów, ale biorąc pod uwagę niską masę auta, zapewne byłyby one więcej niż zadowalające.
@RENAULT

Renault 17 electric restomod x Ora Ïto

"Teleportowaliśmy Renault 17 w przyszłość, wprowadzając kilka subtelnych zmian, które nadały mu zupełnie nowy wygląd. Nasz kluczowy zwrot brzmiał: "szczegół nie jest szczegółem". Jest w nim pewna ambiwalencja, ponieważ nie należy go traktować całkowicie poważnie. Dążyliśmy również do lekkości. Renault ma silną tożsamość i to mi się podoba. Rozpoznajesz Renault, gdy je widzisz, a ten restomod nie jest wyjątkiem od reguły" – podsumowuje swój projekt Ora Ïto.
@RENAULT

Renault 17 electric restomod x Ora Ïto

Szkoda, że to tylko artystyczna wizja. Gdyby mimo wszystko Francuzi zdecydowali się jednak na wskrzeszenie Renault 17, to podpowiedź, w jakim powinni pójść kierunku, już mają...
@RENAULT

Renault 17 electric restomod x Ora Ïto

@RENAULT

Renault 17 electric restomod x Ora Ïto

@RENAULT

Renault 17 electric restomod x Ora Ïto

@RENAULT

Renault 17 electric restomod x Ora Ïto

@RENAULT

Renault 17 electric restomod x Ora Ïto

@RENAULT

Renault 17 produkowany był w latach 1971-79. W tym czasie sprzedano ponad 92 tys. egzemplarzy.

@RENAULT

Renault 17 (1971-79)

@RENAULT

Renault 17 (1971-79)

@RENAULT

Renault 17 (1971-79)



Czytaj więcej