1000 Miglia
Wydarzenia
Duch wyścigu 1000 Miglia zawitał do Austrii
Wyścig „1000 Miglia” (pol: Tysiąc Mil) jest wciąż powszechnie uważany za „najpiękniejszy wyścig świata”, a tego określenia użył kiedyś po raz pierwszy Enzo Ferrari. W latach 1927–1957 „1000 Miglia” przebiegał trasą Brescia – Rzym - Brescia, a trasa zawsze była prowadzona tak, by obejmowała najpiękniejsze fragmenty włoskiego krajobrazu. Celem imprezy było pokonanie dystansu w jak najkrótszym czasie, co sprowadzało się do jazdy z maksymalną prędkością. Dziś legenda wyścigu odżywa corocznie, ale już w innej formule. Prędkość zeszła na dalszy plan, a liczą się wrażenia, piękno pojazdów i regularność przejazdów.

Krzysztof kowalski
Każdego roku tysiące właścicieli zabytkowych aut marzy, by wziąć udział w czerwcowym, włoskim zlocie. Ale tylko około 450 właścicielom aut z ponad 35 krajów świata udaje się zakwalifikować do słynnej imprezy. Sposobem na zagwarantowanie sobie uczestnictwa w wielkim wyścigu jest wygranie jednej z imprez poprzedzających wyścig, organizowanej pod patronatem „1000 Miglia”. W tym roku zadecydowano, że zawody „1000 Miglia Warm Up” odbędą się w Austrii i Szwajcarii, a inne wydarzenia – także pod patronatem „Tysiąca Mil” - będą miały miejsce w Grecji, Chinach, Zjednoczonych Emiratach Arabskich i Omanie oraz w Stanach Zjednoczonych.

Alfa Romeo 6C
W zeszłym roku uczestnicy i entuzjaści motoryzacji w Austrii mogli doświadczyć wyjątkowego ducha „Freccia Rossa” (Czerwonej Strzały) podczas „1000 Miglia Warm Up Austria”, imprezy organizowanej w tym kraju po raz pierwszy. Po udanej premierze, klasyczne samochody ponownie przemierzały region Salzburgerland i otaczające go Alpy od 11 do 13 września 2025 roku, lecz komitet organizacyjny edycji 2025 nakreślił w roadbooku zupełnie nową trasę. Wyścig rozpoczął się w uznanej alpejskiej miejscowości Seefeld, zaledwie kilka kilometrów od Innsbrucka. Po akredytacji w czwartek, uczestnicy najpierw odbyli jazdy próbne, aby zapoznać się z metodą pomiaru czasu. Trasa przejazdu miała wyznaczone odcinki, na których dokonywano bardzo dokładnego pomiaru czasu ich pokonania – odcinek trzeba było przejechać z określoną średnią prędkością, lub w określonym czasie, a nawet minimalne odstępstwo skutkowało naliczeniem punktów karnych. Zwieńczeniem dnia był przejazd przez zabytkowe i urokliwe centrum Seefeld w Tyrolu w asyście zebranych widzów.

Ferrari 308 GTS @KRZYSZTOF KOWALSKI
W piątek etap prowadził z Seefeld do trasy widokowej Zillertaler Höhenstraße, przez przełęcz Gerlos do miejscowości Saalfelden-Leogang. Uczestnicy mijali potężne wodospady Krimml, które spadają z wysokości 380 metrów, co daje im zaszczytny tytuł najwyższych wodospadów w Europie i piątych co do wysokości na świecie.
W sobotę uczestnicy rozpoczęli drugi etap z płaskowyżu Steinernes Meer, gdzie, po przekroczeniu granicy austriacko – niemieckiej, docierali do jeziora Königssee. Trasa prowadzi następnie z powrotem do Austrii przez Rossfeld, najwyżej położoną trasę widokową w Niemczech, a następnie przez Kraj Salzburski, mijając jeziora Mattsee i Obertrumer See, aż do mety. „1000 Miglia Warm Up Austria” kończy się uroczystą kolacją i ceremonią wręczenia nagród tuż pod twierdzą Hohensalzburg w Salzburgu.
Zadbano, by imprezie towarzyszyło zakwaterowanie w najlepszych hotelach regionu i w tym roku partnerami byli: Alpin Resort Sacher w Seefeld, Hotel Krallerhof w Leogang i Hotel Sacher w Salzburgu.
W sobotę uczestnicy rozpoczęli drugi etap z płaskowyżu Steinernes Meer, gdzie, po przekroczeniu granicy austriacko – niemieckiej, docierali do jeziora Königssee. Trasa prowadzi następnie z powrotem do Austrii przez Rossfeld, najwyżej położoną trasę widokową w Niemczech, a następnie przez Kraj Salzburski, mijając jeziora Mattsee i Obertrumer See, aż do mety. „1000 Miglia Warm Up Austria” kończy się uroczystą kolacją i ceremonią wręczenia nagród tuż pod twierdzą Hohensalzburg w Salzburgu.
Zadbano, by imprezie towarzyszyło zakwaterowanie w najlepszych hotelach regionu i w tym roku partnerami byli: Alpin Resort Sacher w Seefeld, Hotel Krallerhof w Leogang i Hotel Sacher w Salzburgu.

KRZYSZTOF KOWALSKI
W wyścigu prowadzonym po austriacko – niemieckim pograniczu mogły brać udział samochody z epoki „1000 Miglia”, w tym modele, które brały udział w tym wyścigu w latach 1927–1957. Mogły w nim również uczestniczyć samochody z epoki po „1000 Miglia”, w tym auta sportowe i gran turismo z lat 1958–1976. Zgłosiło się ogółem 30 załóg z Holandii, Włoch, Niemiec, Austrii i Belgii. Najstarszym pojazdem była Lancia Typo 223 8 Serie z 1928 roku, a najmłodszym Ferrari 308 Gts z 1979 r. Samochody wyjeżdżają na trasę w kolejności zgodnej z ich rokiem produkcji.

Mercedes 190SL @KRZYSZTOF KOWALSKI
Zwycięzcą edycji 2025 zostali holenderscy kierowcy Alfa Romeo 6C 1750 Sc Zagato z 1929 roku. Wyprzedzili oni dwie włoskie pary prowadzące Fiata 1500 (1936 rok) i Jaguara Xk 120 z 1952 roku.
Równolegle z austriackim wyścigiem „1000 Miglia Warm Up” odbywał się Porsche Challenge, w którym brało udział 10 modeli Porsche. Tu na 10 załóg aż 9 wystawili Włosi, a jeden pojazd prowadzili Austriacy. Najstarsze było Porsche 964 z 1990 roku, a stawkę zamykały modele Porsche z 2025 roku.
„1000 Miglia Warm Up Austria” to jedno z wydarzeń organizowanych pod patronatem słynnego włoskiego wyścigu „Tysiąc Mil”. Po udanym debiucie w 2024 roku, we wrześniu 2025 r. 40 załóg przejechało ciekawie wytyczoną, widokową trasą, której kolejne etapy kończyły się w najważniejszych miasteczkach regionu, gromadząc wielu widzów. Impreza zakończyła się uroczystą galą w Salzburgu, sercu regiony Salzburgerland.
Równolegle z austriackim wyścigiem „1000 Miglia Warm Up” odbywał się Porsche Challenge, w którym brało udział 10 modeli Porsche. Tu na 10 załóg aż 9 wystawili Włosi, a jeden pojazd prowadzili Austriacy. Najstarsze było Porsche 964 z 1990 roku, a stawkę zamykały modele Porsche z 2025 roku.
„1000 Miglia Warm Up Austria” to jedno z wydarzeń organizowanych pod patronatem słynnego włoskiego wyścigu „Tysiąc Mil”. Po udanym debiucie w 2024 roku, we wrześniu 2025 r. 40 załóg przejechało ciekawie wytyczoną, widokową trasą, której kolejne etapy kończyły się w najważniejszych miasteczkach regionu, gromadząc wielu widzów. Impreza zakończyła się uroczystą galą w Salzburgu, sercu regiony Salzburgerland.

Porsche 356 @KRZYSZTOF KOWALSKI