VAG
To koniec szklanej manufaktury w Dreźnie ? Volkswagen zamyka produkcje.

Volkswagen zamyka fabrykę w Niemczech po raz pierwszy od 88 lat. Koncern kończy produkcję samochodów w zakładzie w Dreźnie, znanym jako Szklana Manufaktura. Obiekt ten był jednym z wizjonerskich projektów Ferdinanda Piëcha.

Jakub Ziółkowski
Volkswagen Phaeton gen. I
To koniec wielkiej wizji Ferdinanda Piëcha
Fabryka w Dreźnie od kilku lat funkcjonowała przy minimalnym wykorzystaniu mocy produkcyjnych. Już w listopadzie lokalne media donosiły, że perspektywy zakładu są skrajnie ograniczone. Uruchomiony w grudniu 2001 roku obiekt wyprodukował łącznie mniej niż 200 tys. samochodów, czyli mniej niż połowę rocznej produkcji głównej fabryki Volkswagena w Wolfsburgu. Zakończenie produkcji jest elementem szeroko zakrojonego programu restrukturyzacji w Niemczech, uzgodnionego ze związkami zawodowymi, który zakłada redukcję zatrudnienia o 35 tys. pracowników do 2030 roku.
Volkswagen Phaeton gen. I
Sen o potędze
Szklana Manufaktura Volkswagena w Dreźnie (Gläserne Manufaktur) została uruchomiona w grudniu 2001 roku jako prestiżowy, pokazowy zakład produkcyjny koncernu. Budowa ruszyła w 1999 roku. Obiekt o charakterystycznej, w pełni przeszklonej architekturze miał pełnić podwójną funkcję: z jednej strony służyć produkcji samochodów, z drugiej – prezentować procesy wytwarzania klientom i zwiedzającym. Fabryka została zaprojektowana jako otwarta przestrzeń łącząca linię montażową z częścią wystawową, umożliwiając bezpośredni kontakt odbiorców z marką i technologią Volkswagena.
Volkswagen Phaeton gen.I i gen. II
Dom Rodzinny Volkswagena Phaetona
W pierwszych latach działalności zakład koncentrował się na produkcji limuzyny Volkswagen Phaeton, która powstawała tam w latach 2001–2016. W tym okresie wyprodukowano ponad 84 tysiące egzemplarzy tego modelu, montowanych w dużej mierze ręcznie. Fabryka pierwotnie montowała luksusowego sedana Volkswagena – Phaetona. Nadwyżki mocy produkcyjnych były również używane do budowy samochodów Bentley Continental Flying Spur przeznaczonych na rynek europejski do 2006 roku, kiedy cała produkcja została przeniesiona do zakładu Bentleya w Crewe w Anglii. Produkcja modelu Bentley Flying Spur została wznowiona pod koniec 2013 roku.

Fabryka zajmowała się wyłącznie końcowym montażem. Operacje takie jak tłoczenie, spawanie oraz lakierowanie stalowych nadwozi odbywały się w Zwickau. Polakierowane nadwozia były dostarczane do fabryki ciężarówkami. Pozostałe części oraz wstępnie zmontowane zespoły trafiały do centrum logistycznego i były transportowane do fabryki tramwajami CarGoTram, poruszającymi się po publicznej sieci tramwajowej Drezna.
Volkswagen ID.3
Czas NA id.
Po zakończeniu produkcji Phaetona fabryka zmieniła swój profil, stając się symbolem transformacji Volkswagena w kierunku elektromobilności. W latach 2017–2020 w Dreźnie produkowano elektrycznego e-Golfa, a od stycznia 2021 roku zakład rozpoczął seryjną, choć niskoskalową produkcję modelu ID.3. Do końca 2024 roku z linii montażowej Szklanej Manufaktury zjechało ponad 22 tysiące egzemplarzy tego elektrycznego modelu.
Volkswagen ID.3


Czytaj więcej