Słynna kolekcja Rudiego Kleina sprzedała się za 29,6 mln dolarów
Jedna z najbardziej spektakularnych kolekcji klasyków, której właścicielem był Rudi Klein, sprzedała się za blisko 30 mln dolarów, bijąc rekordy cenowe dla wielu zgromadzonych w niej modeli. W aukcji "Junkyard: The Rudi Klein Collection" zorganizowanej przez RM Sothebys wzięli kupujący z 39 krajów i 36 stanów USA.
@RM SOTHEBY'S
Kolekcja Rudiego Kleina, która ujrzała światło dzienne dopiero niedawno, kiedy rodzina zmarłego w 2001 roku kolekcjonera zdecydowała się wystawić na sprzedaż zgromadzone przez niego eksponaty. Organizacją aukcji zajął się dom aukcyjny RM Stoheby’s, którego pracownicy sprawnie skatalogowali liczący kilkaset pozycji zbiór. Od części i silników po poszukiwane okazy klasycznych modeli w stanie różnym. Wstępne prognozy przewidywały, że za wszystkie rzeczy uda się uzbierać kwotę co najmniej 17 mln dolarów, natomiast kupujący przebili ją blisko dwukrotnie, płacąc łącznie 29,6 mln dolarów. Według danych RM Sothebys w aukcji wzięli udział licytanci z 39 krajów i 36 stanów USA, przy czym prawie jedna trzecia z nich licytowała po raz pierwszy, co podkreśla globalny charakter wydarzenia.
"Wiedzieliśmy, że mamy coś naprawdę wyjątkowego, kiedy po raz pierwszy ogłosiliśmy tę sprzedaż" - powiedział Cary Ahl, specjalista RM Sotheby's. "Kolekcja Rudiego Kleina jest źródłem intryg od dziesięcioleci, a kiedy historia w końcu się rozeszła, globalna reakcja była natychmiastowa i przytłaczająca. Od samego początku nasz zespół poświęcił niezliczone godziny na odkrywanie tego skarbu samochodów i części, sortując wszystko, od nieuchwytnego Alloy Gullwing po jedyną w swoim rodzaju Caracciolę 500 K i trzy Lamborghini Miura, z których każda jest ikoną samą w sobie. Świat obserwował, jak te historyczne pojazdy opuszczały swój wieloletni dom na złomowisku Rudiego, a teraz nasz zespół pracuje nad tym, aby bezpiecznie dotarły w ręce kolekcjonerów na całym świecie". A oto lista wyjątkowych i najdroższych modeli na aukcji.
1. 1956 Mercedes-Benz 300 SL „Alloy” Gullwing sprzedany za 9 355 000 USD
@RM SOTHEBY'S
To jeden z zaledwie 29 wyprodukowanych w historii egzemplarzy. Jest jedynym oryginalnie wykończonym w kolorze czarnym z czerwoną skórą. Nowy egzemplarz został zamówiony przez legendarnego importera Ferrari i mistrza Le Mans, Luigiego Chinettiego, a w 1976 roku nabył go Rudi Klein. Co ciekawe, ten kultowy samochód nigdy nie opuścił "podwórka" Kleina przez prawie 50 lat, dzięki czemu jego niedawna sprzedaż za 9 355 000 USD jest tym bardziej znacząca, że pobiła światowy rekord dla najcenniejszego Alloy Gullwinga, jaki kiedykolwiek sprzedano, wkraczając w centrum uwagi po dziesięcioleciach zapomnienia.
2. Mercedes-Benz 500 K "Caracciola" Special Coupe z 1935 r. firmy Sindelfingen sprzedany za 4 130 000 USD
@RM SOTHEBY'S
Zbudowany specjalnie dla mistrzowskiego kierowcy wyścigowego Mercedes-Benz, Rudiego Caraccioli, ten jedyny w swoim rodzaju 500 K jest jednym z najbardziej poszukiwanych samochodów Mercedes-Benz z epoki klasycznej. Nabyty przez Rudiego Kleina w 1979 roku i niewidziany publicznie od 1980 roku, pozostaje jednym z najbardziej poszukiwanych samochodów Full Classic ostatniego półwiecza. Dawniej należący do dr Miltona Rotha i M.L. "Billa" Posta, samochód posiada oryginalną kartę konstrukcyjną z nazwiskiem Caracciola i stanowi długo oczekiwaną okazję do odrestaurowania i ponownego odkrycia.
3. 1939 Horch 855 Special Roadster by Gläser sprzedany za 3 305 000 USD
@RM SOTHEBY'S
Jedyny zachowany produkcyjny Horch 855. Ten wyjątkowy samochód był niegdyś własnością Purcella M. Ingrama i Brucker Movieworld Collection. Przedstawiony we wrześniowym wydaniu Road & Track z 1954 roku i widziany u boku Rocka Hudsona w filmie The World Is Ours, samochód był częścią kolekcji Klein od 1980 roku.
4. 1964 Iso Grifo A3/L Spider Prototype by Bertone sprzedany za 1 875 000 USD
@RM SOTHEBY'S
Jedyny zbudowany oryginalny kabriolet Grifo i jedyny w swoim rodzaju egzemplarz. Partner oryginalnego prototypu Grifo A3/L coupe o subtelnie unikalnej stylistyce. Prezentowany jako nowy na europejskich targach motoryzacyjnych, w tym w Genewie. Zakupiony przez Rudiego Kleina w 1980 roku od legendarnego entuzjasty Grega Garrisona.
5. 1968 Lamborghini Miura P400 by Bertone sprzedany za 1 325 000 USD
@RM SOTHEBY'S
159 z 275 zbudowanych egzemplarzy. Zachowany silnik V-12 o tej samej numeracji i nadwozie Bertone. Oryginalnie wykończony był lakierem Giallo Miura z wnętrzem Bleu. Pierwotnym właścicielem tego samochodu mógł być Claudio Zampolli, inżynier testowy i kierowca Lamborghini, który pracował u boku Boba Wallace'a i który ostatecznie założył koncern supersamochodów Cizeta. W ręce Kleina auto trafiło pod koniec 70. W tym czasie zostało pomalowane na obecny odcień jaskrawej zieleni.
6. 1957 Mercedes-Benz 300 SL Roadster sprzedany za 1 187 500 USD
@RM SOTHEBY'S
Jeden z zaledwie 30 Roadsterów fabrycznie wyposażonych w rzadkie i bardzo pożądane koła Rudge pochodzące z wyścigów. Zachowany silnik, tylna oś, nadwozie i przednie osie o pasujących numerach; wyposażony w skrzynię biegów prawidłowego typu. Oryginalnie wykończony kultowym lakierem Fire Engine Red (DB 534).
7. 1962 Porsche 356 B 1600 "Twin-Grille" Roadster by D'Ieteren sprzedany za 1 160 000 USD
@RM SOTHEBY'S
Niesamowita kapsuła czasu. Uważa się, że jest całkowicie nieodrestaurowany z oryginalnymi wykończeniami. Przebieg mniejszy niż 600 mil w momencie katalogowania. Wykończony w oryginalnych barwach Oslo Blue z szarą skórzaną tapicerką i miękkim dachem w kolorze kości słoniowej. Przedostatni wyprodukowany roadster z podwójną kratką. Kupiony przez Kleina w maju 1978 roku.
8. 1969 Lamborghini Miura P400 S by Bertone sprzedane za 967 500 USD
@RM SOTHEBY'S
Jeden 338 wyprodukowanych egzemplarzy Miury P 400 S i jeden z niewielu udokumentowanych, nieodrestaurowanych. Dostarczony jako nowy do Włoch; nabyty przez Kleina w marcu 1978 r. po kolizji czołowej i pozostawał całkowicie nietknięty od tego czasu do lipca 2024 r. Zachowane zgodne z numerami podwozie, silnik V-12 i nadwozie (minus przednia klapa i wykończenie panelu wahaczy).
9. 1959 Porsche 356 A Carrera 1500 GS/GT Coupe by Reutter sprzedane za 885 000 USD
@RM SOTHEBY'S
Egzemplarz wyposażony w pasujący numerycznie silnik czterokomorowy typu 692/1, jeden z zaledwie 14 lub 15 zbudowanych takich silników. Zachowuje autentyczne cechy, takie jak srebrny lakier metaliczny, zewnętrzne lusterko na błotniku i nadwozie o pasujących numerach. Kupiony przez Kleina w sierpniu 1976 roku przez 48 lat przechowywany był w jego posiadłości.
10. 1967 Lamborghini Miura P400 by Bertone sprzedane za 610 000 USD
@RM Sotheby's
53. ze 120 zbudowanych egzemplarzy Lamborghini Miura z tzw. "cienkim nadwoziem”, czyli blachami karoserii o grubości 0,9 milimetra, w przeciwieństwie do stali o grubości 1 milimetra stosowanej w późniejszych modelach. Oryginalnie wykończony w kolorze Giallo Miura z tapicerką Bleu Fintapelle. Sprzedany jako nowy we Włoszech przez Carpanelli z Rzymu. W posiadaniu Rudiego Kleina od czerwca 1980 r. Ponieważ do samochodu nie dołączono silnika ani skrzyni biegów, jego następny właściciel będzie miał możliwość przywrócenia go do konfiguracji P400;