Jedyny taki Mercedes 300 SL Gullwing idzie pod młotek
Już 22 listopada RM Sotheby’s wystawi na aukcję model Mercedes 300 SL Gullwing "The last one", który w 1957 roku był prezentowany na Międzynarodowych Targach Poznańskich i jest ostatnim z liczącej 1400 sztuk serii modelu. To wyjątkowa, historyczna okazja dla kolekcjonera do kupna najbardziej kultowego, podziwianego i rozpoznawalnego projektu samochodowego, jaki kiedykolwiek powstał.
MERCEDES 300 SL GULLWING "TEH LAST ONE" @ RM SOTHEBY'S
Ostatni Gullwing wyprodukowany 15 maja 1957 roku, podwozie 7500079, rozpoczął swoje życie jako Standwagen na specjalne zamówienie. Został początkowo wystawiony przez Mercedes-Benz na Międzynarodowych Targach Poznańskich w 1957 roku, a następnie trafił do amerykańskiej sieci dystrybucji Mercedes-Benz 27 września 1957 roku. Jakiekolwiek dodatkowe występy Ostatniego Gullwinga między zakończeniem Targów Poznańskich 29 czerwca a wysyłką samochodu do Ameryki prawie osiem tygodni później pozostają niezarejestrowane. Do czasu, gdy egzemplarz ten został zwolniony z obowiązków wystawienniczych, fabryka Mercedes-Benz wyprodukowała już kilka sztuk następcy – 300 SL Roadstera. Od 1957 roku ten Gullwing miał w USA czterech właścicieli, a w rękach ostatniego przebywał przez minione 25 lat. On też odpowiada za pełną renowację samochodu, która została doceniona trzecim miejscem w klasie podczas Pebble Beach Concours d'Elegance w 2004 roku.
Mercedes 300 SL Gullwing "teh last one" @ RM Sotheby's
Oryginalne dokumenty potwierdzają, że auto zostało zamówione w kolorze Fire Engine Red z pełną skórą Crème z angielskimi przyrządami, zamkniętymi reflektorami, osłonami zderzaków oraz, ze względu na wyjątkowo długi pobyt w fabryce, zestawem szerszych 15 x 5½ -calowych kół Kronprinz zwykle montowanych w 300 SL Roadster. Gullwing nadal nosi fabryczną kombinację kolorów i zachowuje zgodne z numerami podwozie, silnik, nadwozie, skrzynię biegów i przednie osie. Uważa się, że jego tylna oś, 7500024, jest również oryginalna; należy jednak pamiętać, że dołączone kopie kart danych zapisują jej numer jako po prostu "324".
Mercedesa 300 SL Gullwinga z pewnością nikomu nie trzeba przedstawiać. Był pierwszym super samochodem i jednym z najszybszych w swoich czasach. Bazował na odważnej i niekonwencjonalnej lekkiej konstrukcji ramy przestrzennej wywodzącej się wprost z wyścigowych samochodów sportowych W194 i W196 z 1952 i 1954 roku. Z 3-litrowym sześciocylindrowym silnikiem o mocy 220 KM i momencie 275 Nm mógł rozpędzać się do 260 km/h. Ostatni Gullwing, wystawiony teraz na aukcję, jest wyjątkowym egzemplarzem o symbolicznym charakterze, który na zawsze wiąże ten samochód – i jego przyszłego właściciela – ze wszystkim, co osiągnął ten model. Już w 1956 roku Sports Cars Illustrated słowami Griffa Borgesona określał go w taki sposób: "300 SL to wcielona przepowiednia. To wyznacznik tempa, wyznacznik stylu, koncepcja projektowa, która z pewnością wpłynie na światowy przemysł motoryzacyjny na wiele lat... Dosłownie, 300 SL to samochód przyszłości, który można mieć już dziś... prawie niemożliwe jest powielenie tego, co 300 SL ma do zaoferowania za każdą cenę".
MERCEDES 300 SL GULLWING "TEH LAST ONE" @ RM SOTHEBY'S
MERCEDES 300 SL GULLWING "TEH LAST ONE" @ RM SOTHEBY'S
Jak zatem przystało na super samochód, można spodziewać się równie super ceny. RM Sotheby's szacuje wstępnie, że może ona osiągnąć poziom między 2,5 a 3,5 mln dolarów. O ile Gullwingów na aukcjach pojawia się stosunkowo dużo, o tyle warto pamiętać, że ten ostatni jest jedynym, więc jest szansa, że znajdzie się pasjonat, który zechce wyłożyć na to auto nawet wyższą kwotę. O tym przekonamy się 22 listopada na aukcji w Las Vegas w Nevadzie.
MERCEDES 300 SL GULLWING "TEH LAST ONE" @ RM SOTHEBY'S
MERCEDES 300 SL GULLWING "TEH LAST ONE" @ RM SOTHEBY'S
MERCEDES 300 SL GULLWING "TEH LAST ONE" @ RM SOTHEBY'S
MERCEDES 300 SL GULLWING "TEH LAST ONE" @ RM SOTHEBY'S
MERCEDES 300 SL GULLWING "TEH LAST ONE" @ RM SOTHEBY'S
MERCEDES 300 SL GULLWING "TEH LAST ONE" @ RM SOTHEBY'S