E10 już na stacjach
E10 już na stacjach: uważaj, co tankujesz

Od początku 2024 r. w Polsce nie zatankujesz już klasycznego paliwa 95 E5. Zastąpiło je nowe 95 E10 z większą, 10-proc. zawartością biokomponentów. Niestety, nie wszystkie auta są do niego przystosowane.

Rafał Sękalski
@GRAŻYNA RUTOWSKA/NAC

Postęp w motoryzacji nie omija nawet klasycznej benzyny bezołowiowej. Jaki ma ona wpływ na klasyki i youngtimery? O wszystkim dowiecie się z tego tekstu!

Polska jest 18. krajem Unii Europejskiej, który wprowadził do obrotu na stacjach benzynowych nowe paliwo E10. Proces ten ma zwiększyć udział zrównoważonych biopaliw w paliwach transportowych i pomóc w osiągnięciu celu, który zgodnie z dyrektywą unijną zakłada, że do 2030 r. 14 proc. paliw zużywanych w transporcie będzie pochodzić z surowców odnawialnych. Chodzi też o zmniejszenie zależności od paliw kopalnych, a tym samym – o przyczynienie się do redukcji gazów cieplarnianych.

Przepisy wymagają, by wszystkie stanowiska wydające nową benzynę E10 były oznaczone powyższym znakiem.

Co to jest E10?
Benzyna E10 zawiera do 10 proc. biokomponentu w postaci alkoholu etylowego produkowanego z biomasy, np. z kukurydzy, trzciny cukrowej czy pszenicy. Zastosowanie bioetanolu w benzynie E10 nie jest samo w sobie rewolucyjne, gdyż był on już obecny w ogólnodostępnej benzynie silnikowej 95 (E5) i 98 (E5), ma ona jednak niższą wartość opałową, czyli gęstość energii, niż benzyny premium z mniejszą zawartością ekododatków. W efekcie silniki zasilane E10 mogą mieć mniejszą wydajność i wyższe zużycie paliwa, ale na poziomie zaledwie od 1 do 2 proc., czyli niezauważalnie na co dzień.
Czy E10 nadaje się do każdego auta?
Benzyna E10 jest kompatybilna ze zdecydowaną większością silników benzynowych montowanych w samochodach osobowych wyprodukowanych po 1 stycznia 2010 r. Informację o tym można znaleźć w instrukcji samochodu oraz – w przypadku nowszych samochodów – także na korku wlewu paliwa (od 2019 r.). Specjalistyczne raporty przygotowały też m.in. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA; patrz tabela) oraz organizacje ADAC i DAT. Właścicielom starszych pojazdów pozostaje poszukanie informacji u producenta lub dealera albo w uruchomionej przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska specjalnej wyszukiwarce na stronie: e10.klimat.gov.pl, w której po wpisaniu marki pojazdu, modelu i roku produkcji można sprawdzić, czy do danego auta powinno się tankować E10. Może się zdarzyć, że konkretnego modelu, zwłaszcza jeśli był wyprodukowany w latach 70. XX w. lub wcześniej, nie znajdzie się w bazie, bo producenci w tym czasie często nawet nie wykonywali badań pod tym kątem.
Czy benzyna premium 98 również ulegnie zmianie?
Nie. Format E10 został wprowadzony jedynie w benzynie 95, natomiast benzyna premium 98 dalej jest sprzedawana jako E5. Właściciele pojazdów nieprzystosowanych do korzystania z E10 muszą przestawić się więc na paliwa premium.
Jaki wpływ ma E10 na samochód?
Etanol ma charakter hydrofilowy, przez co łatwiej wchłania wodę. W określonych przypadkach może to prowadzić do rozwarstwienia paliwa i zbierania się pary wodnej w baku lub przewodach paliwowych. Do tego biododatki mogą negatywnie wpływać na kondycję niektórych elementów osprzętu silnika i w średnim lub dłuższym czasie doprowadzić do ich uszkodzenia, przyspieszają też korozję, utlenianie aluminium lub powodują parcenie i pękanie np. gumowych uszczelek i węży. Warto jednak pamiętać, że jednorazowe użycie benzyny E10 nie spowoduje awarii w pojeździe, który nie był konstruowany z myślą o tym rodzaju benzyny.
Czy można mieszać E10 z E5?
W przypadku pojazdów przystosowanych do benzyny E10 dopuszcza się mieszanie obu typów benzyn w jednym zbiorniku. Eksperci uznają, że jest to bezpieczny proces, bez negatywnego wpływu na silnik, bo każda jednostka przystosowana do E10 może być zasilana również E5.
Co zrobić, gdy do samochodu nieprzystosowanego do E10 wlałem to paliwo?
Jak pisaliśmy wyżej, jednorazowo nie powinno to spowodować nagłych niepożądanych skutków.
Jak rozpoznać benzynę E10 podczas tankowania auta na stacji?
Wszystkie stanowiska wydające (dystrybutory i pistolety) benzynę E10 są oznaczone napisem "E10", zgodnie z obowiązującymi przepisami o konieczności graficznego informowania klienta. Dodatkowo na dystrybutorze E10 w widocznym miejscu umieszcza się informację o następującej treści: "W dystrybutorze znajduje się benzyna silnikowa E10, zawierająca od 5,0% do 10,0% objętościowo bioetanolu lub od 15,0% do 22,0% objętościowo eteru etylo-tert-butylowego lub eteru etylo-tert-amylowego".
Czy benzynę E10 można stosować w samochodach zasilanych gazem LPG?
Jeśli model auta zgodnie z deklaracją producenta może być zasilany benzyną E10 i jest wyposażony w instalację gazową LPG, to wtedy można tankować pojazd benzyną E10. Warto to jednak potwierdzić u producenta. Pod uwagę należy też wziąć to, że jeżdżąc tylko na LPG, benzyna przez dłuższy czas pozostaje w baku, co może prowadzić do jej rozwarstwienia, wytrącania się wody i problemów z zapłonem, a nawet wystąpienia korozji w przypadku metalowych zbiorników.
Czy mogę zastosować jakiś dodatek do benzyny E10, aby zmniejszyć zawartość bioetanolu?
Nie ma dodatku zmniejszającego zawartość bioetanolu w żadnym formacie benzyny. Jeśli wcześniej samodzielnie uszlachetniałeś benzynę E5 dodatkiem, to możesz go nadal używać z benzyną E10, o ile będziesz przestrzegać warunków stosowania określonych przez producenta danego dodatku.
Czy tankując E10, wjadę do strefy czystego transportu?
Korzystanie z benzyny z większą domieszką biokomponentów nie ma wpływu na to, czy dany pojazd może wjechać do SCT. O tym decydują normy emisji spalin dla danego modelu, ewentualnie – w przypadku starszych aut – odrębne regulacje prawne, jak np. status pojazdu zabytkowego (żółte tablice) lub zezwolenie administracyjne. E10, niestety, nie pomoże.
W których krajach dostępne jest paliwo E10?
Aktualnie można je kupić w Belgii, Bułgarii, Dani, Estonii, Finlandii, we Francji, w Irlandii, Niemczech, na Węgrzech, Łotwie, Litwie, w Luksemburgu, Holandii, Rumunii, na Słowacji, w Wielkiej Brytanii i Norwegii, a także w Polsce.
KTÓRE AUTA MOGĄ JEŹDZIĆ NA BENZYNIE E10
ALFA ROMEO
Wszystkie benzyniaki prod. od 1.01.2011 r., a także: MiTo (wszystkie silniki), Giulietta (wszystkie silniki), 159: 1.8 16V, 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6,
Brera: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6, Spider: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6 i 8C: 4.7 32V.

AUDI
Auta z silnikami benzynowymi, z wyjątkiem: A2 1.6 FSI z lat 2003–2005, A3 1.6 FSI (RM 2004) i 2.0 FSI (RM 2004), A4 2.0 FSI z lat 2003–2004, A4 sedan (2001–2008) i A4 Avant (2002-2008) z silnikiem benzynowym i ogrzewaniem postojowym OEM – paliwo E10 nie nadaje się do stosowania w sezonie grzewczym w krajach o chłodniejszym klimacie.

BMW
Auta z silnikami benzynowymi niezależnie od roku produkcji, ale należy przestrzegać, zgodnie z instrukcją obsługi, minimalnej liczby oktanowej.

CADILLAC
Następujące modele Cadillaca z silnikami benzynowymi, katalizatorami i sondą lambda: BLS, CTS, CTS-V, Eldorado, Seville STS i SLS, SRX, STS, STS-V, XLR, XLR-V, Escalade, Escalade Hybrid.

CHRYSLER
Modele: 300 C (LX), 300 M (LR), Grand Voyager (RT), Neon (PL), PT Cruiser (PT), Sebring (JR, JS), Stratus (JA, JX), Voyager (GS, RG)z silnikami benzynowymi.

CORVETTE
C4, C5, C6, Z06, Grand Sport, Corvette ZR1 z silnikami benzynowymi, katalizatorem i sondą lambda.

DACIA
Wszystkie benzyniaki.

FIAT
Auta z silnikami benzynowymi z normą Euro 3 lub nowszą, począwszy od roku modelowego 2000, z wyjątkiem: Barchetta 1.8 16V, Bravo/Brava (182) 1.6 16V, Doblò 1.6 16V, Marea 1.6 16V, 2.0 16V, Multipla 1.6 16V, Palio 1.6 16V, Punto (188) 1.8 16V, Stilo 1.6 16V (1596 cm3), 1.8 16V, 2.4 20V.

FORD
Wszystkie Fordy z silnikiem benzynowym sprzedawane w Europie od 1992 r., z wyłączeniem Mondeo 1.8 SCi od 2003 do 2007 r. Osobisty import niezatwierdzony przez Ford of Europe nie jest uwzględniony w powyższym oświadczeniu.

HONDA
Wszystkie europejskie modele z silnikami benzynowymi z elektronicznym układem wtrysku paliwa (HONDA PGM-FI) od roku modelowego 1995.

HYUNDAI/KIA/GENESIS
Wszystkie auta tych marek z silnikami benzynowymi mogą korzystać z benzyny E10.

JAGUAR
Wszystkie benzyniaki od roku modelowego 1992.

JEEP
Modele: Cherokee (KJ, XJ, KL), Commander (WH), Compass (PK, MX), Grand Cherokee (WH, WJ, WK), Patriot (PK), Renegade (BU), Wrangler (JK, TJ) z silnikami benzynowymi.

LANCIA
Wszystkie benzyniaki z normą Euro 3, począwszy od RM 2000, z wyjątkiem: Lybra 1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 20V, Thesis 2.0 Turbo 20V, 2.4 20V, 3.0 V6 24V, 3.2 V6 24V.

LAND ROVER
Wszystkie benzyniaki od RM 1996.

LEXUS
Wszystkie europejskie modele benzynowe wyprodukowane od stycznia 1998 r., z wyjątkiem: IS 250 2.5 V6 4GR-FSE (08.2005–09.2007 r.), GS 300 3.0 V6 3GR-
-FSE (01.2005–09.2007 r.) i LS 460 4.6 V8 1UR-FSE (08.2006–09.2007 r.).

MAYBACH
Wszystkie modele.

MAZDA
Wszystkie modele z silnikami benzynowymi od roku 2002.

MERCEDES
Zdecydowana większość pojazdów benzynowych, z wyjątkiem: C 200 CGI
1. generacji z bezpośrednim wtryskiem paliwa (W203), CLK serii 200 CGI (C209) z lat 2002–2005. Modele z/bez katalizatora trójdrożnego lub produkowane z gaźnikiem. Głównie pojazdy starsze niż 25 lat.

MINI
Wszystkie benzynowe Mini powstałe po 2000 r.

MITSUBISHI
Auta benzynowe z wyjątkiem tych wyposażonych w silnik GDI (bezpośredni wtrysk benzyny) produkowanych do 2007 r.

NISSAN
Wszystkie benzyniaki po 1.01.2000 r.

OPEL-VAUXHALL
Wszystkie benzyniaki, oprócz silnika 2.2 z bezpośrednim wtryskiem paliwa, kod: Z22YH (Vectra, Signum, Zafira).

PEUGEOT, CITROËN I DS
Wszystkie benzyniaki są zgodne z normą E10 (EN228) od 1.01.2000 r.

PORSCHE
Wszystkie benzyniaki od RM 1998 oraz Boxster od RM 1997. Carrera GT nie jest dopuszczona do użytku z benzyną E10.

RENAULT
Wszystkie auta benzynowe od 1.01.1997 r., z wyjątkiem: Renault 19, Megane 1 z silnikami 2.0 F5R 700, F5R 740 z bezpośrednim wtryskiem benzyny, Laguna II z 2.0 F5R 782 z bezpośrednim wtryskiem paliwa, a także następujące modele wprowadzone na rynek między 1.01.2000 r. a 31.12.2002 r: Laguna II z dwulitrowym F4R 764 Turbo i F4R 765 Turbo, Espace IV z dwulitrowym F4R 790 Turbo i F4R 794 Turbo, Vel Satis z 2.0 F4R 762 Turbo i F4R 763 Turbo, Avantime z dwulitrowym F4R 760 Turbo i F4R 761 Turbo.

ROLLS-ROYCE
Auta od RM 2003, czyli od premiery modelu Phantom.

SEAT
Benzyniaki, z wyjątkiem FSI
1. generacji: Toledo 2.0 FSI
(110 kW) BLR prod. 09.2004–11.2005 r., Leon 2.0 FSI (110 kW) BLR prod. 07.2005–11.2005 r., Altea 2.0 FSI (110 kW) BLR prod. 05.2004–11.2005 r.

ŠKODA
Benzyniaki, z wyjątkiem Felicii 1.3 OHV z lat 1994-2001 oraz wcześniejszych modeli. Opcja modernizacji tych silników w celu dostosowania ich do benzyny E10 dostępna u dealerów.

SUBARU
Wszystkie modele z silnikami benzynowymi wyprodukowane po 1 stycznia 1991 r.

SUZUKI
Wszystkie obecnie produkowane benzyniaki. W przypadku starszych modeli należy zapoznać się z instrukcją obsługi.

TOYOTA
Europejskie auta benzynowe wyprodukowane od 01.1998 r., z wyjątkiem Avensisa 2.0 1AZ-
-FSE, prod. 07.2000–10.2008 r. i Avensisa 2.4 2AZ-FSE, prod. 06.2003–10.2008 r.

VOLKSWAGEN
Benzyniaki, z wyjątkiem FSI
1. generacji: Lupo 1.4 (77 kW) prod. 08.2000–11.2003 r., Polo 1.4 FSI (63 kW) prod. 02.2002–06.2006 r., Golf IV 1.6 FSI (81 kW) prod. 11.2001–05.2004 r., Golf IV Variant 1.6 FSI (81 kW) prod. 10.2001–10.2006 r., Bora 1.6 FSI (81 kW) prod. 10.2001–09.2005 r., Bora Variant 1.6 FSI (81 kW) prod. 10.2001–09.2005 r., Golf V 1.4 FSI (66 kW) prod. 11.2003–
11.2004 r., Golf V 1.6 FSI (85 kW) prod. 08.2003–05.2004 r., Golf V 2.0 FSI (110 kW) prod. 01.2004–05.2004 r., Touran 1.6 FSI (85 kW) prod. 11.2002–05.2004 r., Touran 2.0 FSI (110 kW) prod. 10.2003–05.2004 r.

VOLVO
Wszystkie od 1976 r. Niedopuszczona tylko w ograniczonej liczbie S40/V40 wyprodukowanych w połowie lat 90. z silnikiem typu 1.8 GDI.


Czytaj więcej