Toyota Century
Premiera
Century - Toyota tworzy markę bardziej luksusową niż Lexus!

Od momentu powstania w 1989 roku, Lexus pełnił rolę luksusowego ramienia Toyoty, stworzonego po to, by rywalizować z markami pokroju BMW, Mercedesa i Audi. Strategia okazała się wyjątkowo skuteczna — w ubiegłym roku marka osiągnęła rekordową sprzedaż 851 214 egzemplarzy na całym świecie. Jednak Toyota wprowadza markę pozycjonowaną wyżej czyli Century.

Jakub Ziółkowski
Toyota Century
Century to już nie linia Toyoty a odzelna marka
Plotki o planowanym usamodzielnieniu Century, krążące od miesięcy w japońskich mediach, zostały właśnie potwierdzone. Wcześniej samochody oznaczane tą nazwą były traktowane, jako luksusową linię Toyoty. Akio Toyoda, przewodniczący rady nadzorczej Toyoty, przyznał, że to jego pomysł, by stworzyć markę „ponad Lexusem”. Jak stwierdził, Century powinno istnieć w „swojej własnej klasie”. Nie ukrywał też, że nie był zadowolony, widząc limuzynę i SUV-a Century na stoisku Toyoty podczas Japan Mobility Show w 2024 roku.
Toyota Century
century to najmłodsza marka z długą historią
Choć Century dopiero teraz staje się najmłodszą marką w koncernie, jego historia jest znacznie dłuższa niż dzieje Lexusa. Pierwszy Century pojawił się już w 1967 roku jako luksusowa limuzyna, a przez kolejne dekady doczekał się trzech generacji. Druga była szczególna — to jedyny w historii model Toyoty z silnikiem V12. Do niedawna Century pozostawało produktem zarezerwowanym wyłącznie dla Japonii, jednak w 2023 roku gama poszerzyła się o SUV-a, który zapoczątkował ekspansję na rynki globalne, zaczynając od Chin.
Toyota Century
Co dalej z Lexusem
Lexus także szykuje się do głębokich zmian. Zapowiedzią nowego kierunku jest elektryczny, sześciokołowy, trzyrzędowy minivan-koncept, pokazujący odważną wizję przyszłości luksusu w wydaniu Toyoty. Akio Toyoda zdradził, że skrót LS nie oznacza już „Luxury Sedan”, lecz „Luxury Space” – „przestrzeń luksusu”, a nie luksusowy sedan. Zapowiada się ciekawie, czy Lexus to kolejna marka, która chce odświeżyć swój wizerunek i trafić młodszego klienta?
Century Coupe Concept


Czytaj więcej