Bugatti Type 35 – najlepsza wyścigówka świata obchodzi urodziny

Minęło właśnie 100 lat od debiutu Bugatti Type 35, pierwszego auta wyścigowego Ettore Bugattiego, który nie tylko rozpoczął erę 2500 zwycięstw marki w rywalizacji sportowej na całym świecie, lecz także zmienił podejście do projektowania samochodów.

Rafał Sękalski
BUGATTI TYPE 35 @BUGATTI
Bugatti Type 35 został po raz pierwszy przedstawiony szerokiej publiczności 3 sierpnia 1924 roku na starcie wyścigu Grand Prix de Lyon. Ettore Bugatti przyprowadził wtedy 5 egzemplarzy modelu. Jeden został zachowany w rezerwie, żeby pokazać go mediom. Ważące niewiele ponad 650 kg auto z silnikiem o pojemności 2,0 l i mocy około 90 KM, zdolne przyspieszać rozpędzać się do blisko 200 km/h zrobiło piorunujące wrażenie. Tym większe, że na prośbę Ettorego wszystkie przyjechały na Grand Prix z fabryki na kołach. Zajęło im to pięć godzin, a sam wyścig liczący 35 okrążeń na dystansie ponad 800 km trwał wówczas około 8 godzin. O ile trasę z fabryki Type 35 pokonały bez przygód, to już w trakcie rywalizacji problemem okazały się wulkanizowane opony Dunlop, które nie wytrzymywały trudów morderczego wyścigu. Grand Prix de Lyon nie przyniósł wtedy sukcesu, ale pozwolił Ettore Bugattiemu zidentyfikować słabe punkty Type 35 i konsekwentnie je ulepszać.
BUGATTI TYPE 35 @BUGATTI

Ettore Bugatti za kierownicą modelu Type 35 podczas prezentacji na Grand Prix de Lyon.

BUGATTI TYPE 35 @BUGATTI

Debiut na piątkę. Pięć egzemplarzy Type 35 w swoim inauguracyjnym wyścigu w 1924 roku.

Na efekty nie trzeba było długo czekać. W ciągu kolejnych sześciu lat modele Type 35 odniosły około 2500 zwycięstw w wielu dyscyplinach, w tym w wyścigach drogowych, rajdach, próbach prędkości i podjazdach górskich. Bugatti zdominowało takie imprezy jak Targa Florio we Włoszech, gdzie uplasowało się na najwyższym stopniu podium aż pięciokrotnie w latach 125-29, rekord niepobity przez żadną inną markę do końca tego wyścigu, którego ostatnia edycja odbyła się w 1977 roku. U szczytu popularności Type 35 wygrywały średnio 14 wyścigów tygodniowo!
BUGATTI TYPE 35 @BUGATTI
BUGATTI TYPE 35 @BUGATTI

W czasie sześcioletniego cyklu produkcji w różnych wariantach Type'a 35 montowano silniki o pojemności od 1,1 do 2,2 l i mocy od 60 do 130 KM.

"To właśnie debiut Type’a 35 rozpoczął okres innowacji w projektowaniu samochodów wyścigowych i drogowych, ponieważ producenci spieszyli się z opracowaniem szybszych samochodów, tylko po to, by z Molsheim wyłoniła się dalsza pomysłowość, w tym doładowane warianty Type 35" – mówią przedstawiciele firmy. Zresztą także dziś wpływ najbardziej utytułowanego samochodu wyścigowego na świecie widać w najnowszych produktach Bugatti. Przeznaczony wyłącznie na tor model Bolide, dwumiejscowy Mistral z otwartym dachem czy nawet elegancki Tourbillon czerpią inspirację z lekkiej, zwinnej i zapewniającej doskonałe osiągi konstrukcji Type’a 35. W ciągu sześciu lat produkcji powstało ok. 630 egzemplarzy Type'a 35 w różnych wariantach (w tym jako: Type 35A, 35T, 35C, 35B, 37, 37A i 39). Ich legenda trwać będzie nadal.
Bugatti type 35 @Bugatti
BUGATTI TYPE 35 @BUGATTI
BUGATTI TYPE 35 @BUGATTI
BUGATTI TYPE 35 @BUGATTI
BUGATTI TYPE 35 @BUGATTI

Zwężająca się rufa modelu była nazywana "ogonem Bordino"

BUGATTI TYPE 35 @BUGATTI

Zacne towarzystwo – najnowsze Bugatti Tourbillon obok znamienitego przodka.



Czytaj więcej